در طی چند سال اخیر پدیده ای به نام کراود فاندینگ به عاملی برای رهایی بازی سازان مستقل از چنگال ناشران سودجو تبدیل شده است و به موجب بهره گیری از این موهبت تازه بسیاری از استودیو های بازی سازی کوچک و کم بنیه توانسته اند با تامین هزینه های لازم به منظور تولید بازی های در دست تولید خود از طریق مخاطبان این بازی ها، ناشران پر فیس و افاده را دور زده و علاوه بر خلاصی از شر دخالت آن ها در امر تولید بازی های کامپیوتری خود، بتوانند به طور مستقیم و بی واسطه با بازیبازان در ارتباط باشند و به نوعی خود وظیفه ی انتشار عناوین در دست تولید شان را بر عهده بگیرند.
در این میان یکی از وب سایت های مشهور فعال در بحث کراودفاندینگ وب سایت کیک استارتر است که از طبقه بندی های مختلفی نظیر فیلم های سینمایی و ویدیویی، بازی های کامپیوتری و غیر کامپیوتری، تکنولوژی و سایر موارد مشابه بهره می برد و علاقه مندان به هر کدام از این طبقه بندی ها این قابلیت را دارند تا در زمینه های دلخواه به تامین مالی پروژه های مد نظر خود از طریق جمع آوری کمک های مالی مخاطبان اصلی این پروژه ها پرداخته تا بتوانند در صورت جلب توجه آن ها بودجه ی لازم برای آغاز این پروژه ها را تامین نمایند. جالب این جاست که هم اکنون وب سایت کیک استارتر در طبقه بندی بخش های مختلف خود، بخش بازی را به عنوان پولساز ترین پروژه هایی می بیند که در صف انتظار برای تامین مالی هزینه های تولید شان ایستاده اند. به عبارت بهتر در زمان نوشته شدن این متن چیزی نزدیک به 32087 پروژه ی مختلف در وب سایت کیک استارتر به ثبت رسیده اند که نرخ موفقیت آن ها در زمینه ی تامین بودجه ی لازم برای تولید، میزانی نزدیک به 35.96 در صد بوده و در عین حال رقمی بیش از 2.42 میلیارد دلار صرف تامین مالی این پروژه ها گردیده است. از میان این تعداد پروژه چیزی نزدیک به 24769 مورد از آن ها به پروژه های مربوط به بازی اختصاص داشته اند که رقمی بیش از 501 میلیون دلار را در وب سایت کیک استارتر به ثبت رسانده اند. در واقع پروژه های مربوط به بازی جزو نخستین پروژه های وب سایت کیک استارتر به شمار می روند که کل بودجه ی مربوط به آن ها از رقم نیم میلیارد دلار عبور کرده و از لحاظ مالی در مکان نخست پول ساز ترین پروژه های کیک استارتر ایستاده اند. با این حال نرخ موفقیت پروژه های بازی در وب سایت کیک استارتر رقمی معادل 33.11 در صد است که در واقع این رقم از نرخ موفقیت پروژه های بخش موسیقی کیک استارتر (با نرخ 50.17 در صد) یا متوسط نرخ موفقیت کل پروژه های این وب سایت (با نرخ 35.96 در صد) نرخ کم تری محسوب می شود. در واقع تعداد کل پروژه های موفق کیک استارتر رقمی برابر با 106790 پروژه ی موفق بوده است که از میان آن ها تعداد 8009 پروژه به بخش بازی مربوط می شوند. و این در حالی است که از میان 190205 پروژه ی نا موفق آغاز شده در وب سایت کیک استارتر، رقمی معادل 16183 مورد از آن ها به پروژه های بخش بازی مربوط می شوند.
در میان پروژه های مربوط به بخش بازی وب سایت کیک استارتر، بازی Shemue 3 به لحاظ میزان رقم جمع آوری شده به منظور آغاز یک پروژه در مقام نخست قرار می گیرد. به عبارت بهتر این بازی تنها در مدت 104 دقیقه از آغاز پروسه ی تامین مالی خود موفق به کسب بیش از یک میلیون دلار شد و در عرض 8 ساعت به هدف بودجه ی ابتدایی خود یعنی رقم 2 میلیون دلار دست یافت. در واقع این آغاز طوفانی با پایانی شیرین همراه بود و بازی Shemue 3 در پایان مهلت مقرر موفق به کسب 6.3 دلار از طریق کمک های مالی علاقه مندان به این بازی (چیزی نزدیک به 69 هزار نفر) شد تا یکی از رکورد شکنان تاریخ وب سایت کیک استارتر لقب گیرد. البته با وجود این موفقیت هیچ مشخص نیست که کارگردان این بازی یعنی جناب یو سوزوکی (که می توان او را یکی از سنگواره های زنده ی صنعت بازی سازی هم به شمار آورد) دقیقاً در چه زمانی قصد پایان دادن به مراحل ساخت این اثر و انتشار آن را دارد تا در نهایت شاهد عملی شدن وعده وعید های بی پایان او در رابطه با این بازی مورد انتظار باشیم. گفتنی است که پس از بازی Shenmue 3 دو بازی Bloodstained: Ritual of the Night و Torment: Tides of Numenera در مقام دوم و سوم تخصیص کلان ترین بودجه ی لازم برای تولید یک پروژه ی در دست انجام در بخش بازی وب سایت کیک استارتر قرار گرفته اند.
البته باید به این نکته توجه داشت که تمام پروژه های آغاز شده در بخش بازی وب سایت کیک استارتر به بازی های کامپیوتری مربوط نمی شود. بلکه بخش مهمی از پروژه های موجود در این وب سایت به بازی های تخته ای اختصاص دارند که رقمی معادل 265 میلیون دلار از کل 501 میلیون دلار تخصیص یافته به بخش بازی وب سایت کیک استارتر را به خود اختصاص داده اند. در واقع بازی های کامپیوتری تنها 186 میلیون دلار از کل رقم یاد شده را شامل می شوند و رقمی معادل 49 میلیون دلار از کل رقم یاد شده هم به سایر پروژه های مبتنی بر بازی اختصاص یافته است. در این میان تا کنون تعداد 2.2 میلیون نفر از علاقه مندان به دنیای بازی به تامین مالی پروژه های مختلف مبتنی بر بازی وب سایت کیک استارتر پرداخته اند و در جریان رساندن رقم کل بودجه ی این بازی ها به عدد 501 میلیون دلار نقشی اساسی را بر عهده داشته اند. البته فرآیند تامین مالی پروژه های گوناگون مبتنی بر بازی (و حتی غیر بازی) تنها به وب سایت کیک استارتر محدود نمی شود و کانال های دیگری را هم در بر می گیرد. به عنوان مثال بازی Star Citizen (که ظرف یکی دو سال اخیر بسیاری از اخبار و حواشی مربوط به دنیای بازی های کامپیوتری را به خود اختصاص داده است) رقمی بیش از 115 میلیون دلار از بودجه ی تولیدی خود را از طریق حضور در بحث کراودفاندینگ تامین نموده است که از این میزان تنها رقمی نزدیک به 2.1 میلیون دلار آن از طریق وب سایت کیک استارتر جمع آوری شده است. به هر حال با رونق گرفتن هر چه بیشتر بحث کراودفاندینگ در زمینه ی تامین مالی پروژه های مبتنی بر بازی های کامپیوتری، انتظار می رود که این پروژه ها رکورد های جدیدی را در وب سایت کیک استارتر از خود به جا گذاشته و رکورد های پیشن موجود در این زمینه را به راحتی جا به جا نمایند.
تو خودت تا الان چی تولید کردی ؟
لطفا فقط بگو چه کار مثبتی برای مردمت انجام دادی ؟
هر مطلبی از تو میخونم فقط ایراد گرفتی
اصلا تو به دنیا اومدی ایراد بگیری
:emoji0
واقعا نمیدونم تو چطور به خودت اجازه میدی با دیگران اینطوری صحبت کنی
یا احترام نمی فهمی چیه و یا کلا مشکل داری
لطفا به دیگران احترام بذار و از سر بیکاری و عقده اینقدر به مردم توهین نکن و حی سن و درس و کلاس و سواد رو به روشون نیار
کلا عقده ای بازی رو بذار کنار
این ادمها ارزش دارن
اینقدر دیگه تو سر ملت ایران نزنین اگه یه اسپانسر درست حسابی بود که اگه بخوای هم هست خیلی بازی های با کیفیت میساختن که چیزی کم نداره فقط مشکل کپی رایته که اگر کسی بخواد اسپانسر بشه ضرر خالیه فقط 5 درصد باری که 60 یا 40 دلار هست تو ایران میشه 3 دلار اگه این چیزا رو باور ندارین یکم تحقیق کنین اخه با این وضعیت کی حاضره خرج کنه
ایرانی ها هم اتفاقا میتونن بازی های بسیار زیبا بسازن منتها کو اسپانسر ؟ متاسفانه با این وضعیت کپی رایت هم که دیگه بازی هاشون فروش نمیره بازی هم که تولید میکنن جدا از کیفیت گرافیک و گیم پلی کیفیت پخش آثارشون هم داغونه
شوما که فکر میکنی pay day سر در گم میکنه آدم رو لطفا حرف از گیم پلی نزن 😐
مافیا هم بازی خوبی بوده در زمان خودش بازی های که روهیت گفت هم بسیار عالی هستن البته بت من که فاجعه بود تو پی سی 😐
دقیقا موافقم باهات:-bd
داداش سن شما چقدره؟
داداشم میدونم سنت اونقدر بالا نیست چیزای رو یادت بیاد
Mafia نسخه بهشت گمشده یک شاهکار طراحی گرافیک و گیم پلی بود برای درک بهتر وقتی GTA 3 ساخته شد این بازی معرفی شد واقعا هنوز یک گیم با شاهکار داستانی غنی و گرافیک خیره کنندس کسی همسن من نیست ازش خاطره نداشته باشه – Mafia قبول داره خوب بود اما بازم یک روند داستان خوبی رو به نمایش گذاشت – داداش گلم سبک هارو قاطی میکنی
خخخخخخخخخخخخ نکته گفتی:emoji0=))
سلام
کسی به محصولات ایرانی علاقه نداره چون الکی الکی گرونن و کیفیت هم از آشغال هم آشغال تره و هیچ نکته مثبتی توشون دیده نمی شه!!!:D:D تا می تونن بد و بی کیفیت و گرون و بد و زشت و بی دقت می سازنشون !!
ماشین های ایرانی هم خریدار دارند چون ماشین گرونه و خارجی هاش به لطف ” گمرک ” قیمت شاتل فضایی دارند!!!اگه ماشین های ایرانی رقیب داشتند 100% کسی طرفشون نمی رفت چون آشغال هستن:smiley3
باید قبول کنیم به جزء ماشین! هرچیزی تولید کنیم حتی خود ما ایرانی ها هم ازش استقبال نمیکنیم چه برسه به کشور های دیگه… شما چین رو میگی خب کل دنیا محصولات چین رو میخرن بخاطر همین پیشرفت کرده ومیدوننبزنپ همش ضرره چرا دست به همچین کارایی بزنن
اخه مافیا هم شد بازی البته ممکنه نسخه ۳ عالی باشه که هنوز نیومده اما دو نسخه اول فقط در سطح بازیهای معمولی بودن یکجوری تعریف میکنی انگار داری در مورد بازیهایی مثل uncharted , last of us,witcher,crysis , batman و kill zone حرف میزنی.مافیا در برابر این بازیها اصلا دیده نمیشه.
واقعا دنیای مجازی باوجود نبودنشون اما پردرآمدترین محصولات حتی از موادی مثل نفت و طلا هستن
باید قبول کنید کشوری مثل لهستان با ساخت گیم Mafia توجه تمام موتور سازان دنیا به خودش معطوف کرد واین باعث شد گیم پر فروشی مثل BF3 و خیلی از گیم های معرف رو توش دست داشته باشن کشوری که نفت فکر کنم داشته باشه
یا هند نصف کدهای ویندوز توی دستای مهندسانشه و فردا یک سیستم عامل معرفی میکنن یا تولید پردازنده های ARM و…… واقعا ایران یک عقب گرد عجیب کردیم همه ماشدم مصرف کنند خالص از گوشی گرفته تا ژله داریم وارد میکنم دانشگاه هم شده فقط مدرک – یکی نیست بگه تکنولوژِ بیاریم چند سالی کپی بزنیم حتی ضرر کنیم اشکال نداره اما بعد چند سال چیزی یاد میگریم مثل چین………..
رقم 2.1 میلیون دلار از ی گیم یعنی بیشتر از املاک بلوک شده کشور ایران…………..
اگر پروژه ای برای کیک استارتر دارید و میخواهید توی سایت قرار بدید من در خدمتم
… تلگرام