بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM و پد ASUS ROG BALTEUS

شرکت ایسوس در سال 2020، یک ماوس گیمینگ خاص و یک ماوس پد RGB ویژه را به سبد محصولات جانبی گیمینگ خود اضافه کرد. ماوس گیمینگ Asus ROG Chakram و ماوس پد Asus ROG Balteus هر دو از خانواده معظم جمهوری گیمر‌ها از جمله محصولات High End گیمینگ ایسوس به شمار می‌روند که اخیرا هر دوی این زیبا رویان، وارد بازار کشور عزیزمان شده اند. ماوس بی سیم ROG Chakram در حال حاضر یکی از ماوس‌های پرچمدار قدر قدرت ایسوس به شمار می‌رود که به جوی استیک مجهز است و گیمر‌های عزیز می‌توانند به لطف وجود آن، بهترین عملکرد خود را در میدان نبرد تمام بازی به نمایش بگذارند. پد ماوس ROG Balteus هم، ضمن مجهز بودن به حاشیه تمام RGB، دارای صفحه ای بسیار صاف و نرم است و از هر لحاظ می‌تواند بهترین همراه برای تمامی‌ ماوس‌های گیمینگ مورد استفاده قرار گیرد. همراه ما باشید با بررسی این دو محصول گیمینگ رده بالای Asus.

معرفی محصول و مشخصات فنی

ماوس گیمینگ Asus ROG Chakram

شرکت ایسوس نام “چاکرام” را برای این ماوس از یک سلاح سرد اساطیری هندوستان گرفته است. چاکرام یک صفحه تیز دایره‌ای شکل کوچک است که در نبرد‌ها، جنگ جویان هندی آن را با دست به سمت دشمنان پرتاپ می‌کردند.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

ماوس چاکرام می‌تواند هم به صورت سیمی ‌از طریق کابل، و هم به صورت بی سیم به دو شکل ارتباط بلوتوث و Wi-Fi به سیستم شما متصل می‌شود. جعبه محصول تم زیبای قرمز و مشکی Republic of Gamers ایسوس را دارد. آرم پشتیبانی از نورپردازی Aura Sync و نشان Qi به مفهوم امکان شارژ وایرلس بر روی جعبه خود نمایی می‌کند.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

در پشت جعبه مهمترین امکانات و مشخصات ماوس در پشت برچسب ضمانت شرکت گارانتی پانا پنهان شده است. اما برخی از ویژگی‌هایی که از آن نام برده شده را می‌تواند حدس زد. مانند امکان اتصال بی سیم دوگانه، امکان شارژ بی سیم، دقت سنسور 16000 DPI، نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی، توانایی شتاب حرکت 400 اینچ در ثانیه، دکمه‌های قابل برنامه ریزی، مدت زمان شارژ سریع 15 دقیقه ای، امکان تغییر DPI بی نیاز از نرم افزار، و دارا بودن سویچ‌های قابل تعویض. مطابق برچسب ضمانت نامه، این ماوس با ضمانت یک ساله شرکت محترم پانا، نماینده رسمی ‌محصولات جانبی ایسوس در بازار ایران عرضه می‌شود.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

اقلام درون جعبه شامل:

  • دفترچه راهنما
  • جعبه وسایل همراه
  • کیف مخصوص مسافرتی
  • بج قرمز و مشکی برجسته آرم ROG
  • دانگل Wi-Fi (که داخل شکم ماوس قرار دارد)
  • تشتک سفید رنگ جایگزین نشان ROG درون ماوس
  • کابل اتصال USB 3.0 روکش دار به همراه بست چسبی ROG
  • دانگل مبدل USB Type C به USB Type A برای تبدیل کردن کابل به USB اکستنشن
بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

جعبه وسایل همراه شامل:

  • یک جفت سوییچ آپشنال Omron ژاپنی،
  • موچین تعویض سوییچ
  • دو عدد روکش برای جوی استیک

تقریبا از وسایل همراه ماوس رضایت کامل را داریم. هرچند ماوسی در این کلاس و سطح، اگر وزنه برای تغییر سنگینی ماوس هم می‌داشت خیلی بهتر می‌شد اما در کل، وزن طبیعی ماوس برای من کاملا مناسب است و به نظر می‌تواند برای عموم کاربران قابل قبول و استفاده پذیر باشد.

مدل ماوسASUS ROG CHAKRAM
نوع سنسورPIXART PMW3335
نوع کلید‌های اصلیOMRON D2FC-F-K 50M ساخت چین
نوع کلید‌های اضافیOMRON D2F-01F 50M ساخت ژاپن
اسکرولمکانیکی ساخت Alps
قابلیت کار با هر دو دستمخصوص کاربران راست دست
تعداد کلید‌ها10 کلید قابل برنامه ریزی (شامل جوی استیک)
دقت100-16000DPI
نرخ به روز رسانی125-1000HZ
نوع ارتباط بی سیم2.4Ghz و BLUETOOTH
باطریباطری داخلی با ظرفیت 1250 میلی آمپر
کابل1.8 متر کابل غلافدار جدا شونده با روکش طلایی
وزن121.6 گرم
ابعاد132.7 طول، 76.6 عرض، 42.8 ارتفاع به میلیمتر
بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

ماوس چاکرام مخصوص راست دست‌ها است، و ابعاد به نسبت بزرگی دارد. این ماوس برای انواع دست‌های متوسط و بزرگ کاملا مناسب است. ایسوس ارتفاع و وسعت ماوس را طوری در نظر گرفته است که هم کاربرانی که عادت به استفاده از ماوس به صورت Palm-Grip (حرکت ماوس با کف دست) دارند و هم کاربرانی که از ماوس به شکل Finger-Grip (حرکت ماوس با انگشتان دست) استفاده می‌کنند را، راضی نگاه دارد. البته اگر به شکل Palm-grip از ماوس استفاده کنید، ممکن است جایگاه اسکرول کمی‌ زیادی نزدیک باشد که با کج تر گرفتن ماوس می‌توان دسترسی راحت تری به اسکرول داشت. بدنه ماوس تمام پلاستیکی است اما خاصیت ضد حساسیت و ضد تعریق دارد.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

در سمت چپ ماوس، دو کلید از نوع Kailh به همراه یک جوی استیک قرار دارد. هر سه این موارد قابل برنامه ریزی هستند. شما می‌توانید به راحتی از طریق نرم افزار استیم جوی استیک را به عنوان کنترلر به بازی‌ها معرفی کنید و برای عملکرد آن در بازی‌ها، به مانند یک کنترلر دستور تعریف کنید.

نحوه تعریف جوی استیک ماوس در استیم را در ویدیو فوق می‌توانید تماشا کنید.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

جوی استیک در حالت آنالوگ می‌تواند در نقش یک دسته بازی در بازی‌های شبیه ساز هواپیما و ماشین مسابقه ای راه گشا باشد تا عملیاتی مانند حرکت راکر هواپیما و یا دریفت ماشین را به راحتی انجام دهد.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

در حالت دیجیتال به لطف وجود این جوی استیک، 4 جهت اصلی را می‌توان در بازی‌های FPS به شکل تعویض اسلحه، لود خشاب، پرتاپ آیتم، و یا دیگر دستورات را برای آن تعریف کرد.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

روکش جوی استیک قابل تعویض است، و به دلخواه می‌توان آن را با مدلی که برجسته تر است و در باکس همراه قرار دارد تعویض کرد. دوستانی هم که اصلا به جوی استیک نیاز ندارند، و یا نمیخواهند از این قابلیت استفاده کنند، نگران نباشند، ایسوس یک روکش سوم را برای این بخش در نظر گرفته است که کاملا صاف است و با قرار گرفتن بر روی جوی استیک، سطح آن با بدنه یکسان می‌شود و دسترسی به آن و یا حتی امکان حرکت تصادفی هم دیگر میسر نخواهد بود.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

در سمت راست ماوس خبری از دکمه ی دیگری نیست، و ما در این بخش به اسکرول مکانیکی آن می‌پردازیم. چرخ اسکرول ماوس قطر 9 میلیمتری دارد و سطح آن از لاستیک با دوام و نقش و نگار مایا پوشیده شده است. این چرخ عملکرد دوگانه دارد و به کلیدی Tactile و قابل برنامه ریزی مجهز است.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

تکه‌های تفلونی صیقلی در کف ماوس، عملکرد نرم و روان آن را در سطوح مختلف تضمین می‌کند. دکمه‌های کنترل روشن و خاموش ماوس، حالت بلوتوث، حالت Wi-Fi، تنظیم DPI و دکمه Pair کردن ماوس با سیستم در زیر آن قرار دارد.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

ایسوس از سنسور جدید، پیشرفته و کم مصرف PIXART PMW3335 کلاس گیمینگ در این ماوس استفاده کرده است که قابلیت تنظیم دقت تا 16000 DPI را دارد.

اتصال ماوس به سیستم به سه طریق امکان پذیر است:
  • اتصال از طریق کابل روکش دار Type C همراه ماوس: این کابل ضخیم است و می‌توان ماوس را به وسیله آن به سیستم متصل کرد. ضخامت کابل ممکن است حرکت ماوس با آن را در روزهای اول کمی‌ دشوار کند اما به مرور کابل نرم تر خواهد شد. شارژ ماوس به وسیله همین کابل میسر می‌شود و می‌توان تنها با 15 دقیقه شارژ به مدت 12 ساعت از ماوس استفاده کرد.
  • اتصال از طریق ارتباط بلوتوث: این روش برای استفاده عادی و اداری از سیستم و در زمان اینترنت گردی کاربرد دارد. در این حالت که به eco mode هم می‌توان تعبیر کرد، مصرف باطری به حداقل می‌رسد و حداکثر شارژ دهی را ماوس خواهد داشت.
  • اتصال از طریق ارتباط Wi-Fi 2.4Ghz: این ارتباط اصلی بی سیم ماوس است که ایسوس برای عملکرد بی نقص آن، از بهترین چیپ و کامپوننت‌ها بهره گرفته است تا کوچکترین حرکت یا عملکردی از دست نرود و تمام آن به سیستم منتقل شود.
شارژ ماوس به دو طریق امکان پذیر است:
  • شارژ وایرلس یا Qi: کف ماوس مجهز به استاندارد شارژ وایرلس است و می‌توان این ماوس را از طریق پد‌های شارژ وایرلس گوشی موبایل و یا از طریق پد ماوس Asus ROG Balteus Qi آن را شارژ کرد.
  • شارژ از طریق کابل همراه: که به راحتی می‌توان با اتصال کابل به ماوس نسبت به شارژ سریع آن اقدام کرد، صد البته به شرط آنکه سیستم شما حداقل از اتصال USB 3.0 بهره مند باشد.
بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

با جدا سازی بخش پشتی ماوس که به صورت آهن ربایی بر روی ماوس قرار دارد، جایگاه دانگل وایرلس و همچنین آرم RGB ROG نمایان می‌شود. شما می‌توانید با وجود تشتک سفید رنگ، هر نقش و نگار مورد دلخواه خود را جایگزین آرم ROG نمایید.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

با جدا سازی کلیه بخش‌های روی ماوس می‌توان نسبت به تعویض سوییچ‌های آن اقدام کرد. نحوه باز کردن و بستن ماوس، کمی‌جلوتر در ویدیو توضیح داده خواهد شد.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

مهندسین ایسوس، ماوس چاکرام را طوری ماژولار طراحی کرده اند که بتوان به راحتی سوییچ‌های ماوس را تغییر داد و در صورت علاقه از دیگر کلید‌های ساخت شرکت Omron استفاده کرد. در حالت پیش فرض، کلید‌های چپ و راست از نوع OMRON D2FC-F-K ساخت چین با طول عمر 50 میلیون کلیک است. این سوییچ‌ Tactile است.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

طول مسافت سوییچ OMRON D2FC-F-K بسیار کوتاه، صدای آن بسیار کم، و بسیار نرم و راحت هستند. دوستانی که نمی‌خواهند برای عملکرد کلیک‌های ماوس زحمت زیادی بکشند و صرفا با یک اشاره انتظار عملکرد را دارند، این سویچ‌ها بهترین و مناسبترین هستند.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

و اما سوییچ‌های یدک همراه ماوس از نوع OMRON D2F-01F ساخت ژاپن و با طول عمر 50 میلیون کلیک است. این سوییچ‌ها Tactile هستند، و به نسبت سوییچ‌های پیش فرض، طول مسافت آن به نسبت کمی‌بیشتر است، صدای عملکرد آنها بشتر شنیده می‌شود و قدرتی هستند. دوستانی که انگشتان قوی و دست سنگین در بازی دارند، و می‌خواهند عملکرد کلید‌ها را، هم حس کنند و هم بشنوند، این نوع سوییچ‌های برایشان مناسب است.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

معمولا در ساختار ماوس‌ها، مابین روکش بدنه ماوس و سوییچ، یک فاصله کوتاه قرار دارد که کاربر به هنگام فشردن روی ماوس تا رسیدن بدنه کلید به سوییچ زیر آن، یک مسافت اضافی را باید طی کند. مهندسین طراحی ایسوس، با ساخت روکش‌های مستقل از بدنه، برای کلیک چپ و راست و همزمان ترکیب آنها با یک کمک فنر از پشت، فاصله و گپ بین بدنه دکمه و سوییچ را به صفر رسانده اند، تا کاربر به محض اشاره به کلید، موفق به فشردن سوییچ شود. این ترکیب بی فاصله مطلق، چابکی و تجربه عملکرد بی نظیری را برای این ماوس رقم زده است.

بررسی ماوس ASUS ROG CHAKRAM

نورپردازی ماوس چاکرام در سه بخش چرخ اسکرول، جلوی ماوس، و آرم ROG پشت آن متمرکز است. نورپردازی Aura Sync ماوس با نرم افزار Armoury Crate ایسوس همسان سازی می‌شود اما، یک نکته مهم در این بخش وجود دارد. برای اولین بار در ماوس چاکرام، همسان سازی نور پردازی RGB با اکو سیستم نورپردازی Aura Sync به صورت Wireless صورت می‌پذیرد. بدین معنا که در مدلهای دیگر مانند ماوس ASUS ROG STRIX GLADIUS II، همسان سازی فقط در حالتی امکان داشت که ماوس از طریق کابل به سیستم متصل باشد. اما حالا ایسوس، اتصال Wi-Fi را به شکلی توسعه داده است که تغییرات نورپردازی RGB سیستم، به صورت بی سیم و کاملا هم زمان و بی درنگ بر روی ماوس هم اعمال شود. من در مورد ماوس‌های RGB دیگر برند‌ها مطمئن نیستم که بتوانند به صورت Wireless همسان سازی نورپردازی کنند، اما حداقل در برند ایسوس، به نظر این شاید اولین قطعه ای باشد که مجهز به Sync وایرلس RGB است. از بابت این همه دقت نظر در توسعه بخش نورپردازی، واقعا باید به ایسوس تبریک گفت.

در ویدیو فوق، نحوه باز کردن ماوس، تغییر سوییچ‌ها و امکانات آن، به صورت مختصر توضیحاتی دادم.

پد گیمینگ ماوس Asus ROG Balteus

حال نوبت به پد ماوس Asus ROG Balteus می‌رسد. کلمه “بالتیوس” نام نوعی کمربند لباس جنگی روم باستان است، که نیام شمشیر به آن بسته می‌شد و ردای جنگجویان را نگاه می‌داشت. پد ماوس Balteus در دو مدل ساده Balteus و مدل Balteus Qi عرضه می‌شود. مدل Balteus صرفا یک پد ماوس ساده است که حاشیه آن مجهز به نورپردازی RGB است، و مدل Qi مجهز به صفحه شارژ وایرلس است که به کمک آن می‌توان گوشی موبایل مجهز به شارژ وایرلس، و یا ماوس گیمینگ Asus ROG Chakram را شارژ کرد. متاسفانه مدلی که برای بررسی به ما داده شد، مدل ساده بود، اما ما در این بررسی به توصیف مدل Qi هم خواهیم پرداخت.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

جعبه ماوس بالتیوس بزرگ است و تم متداول قرمز و مشکی محصولات ROG را دارد. مهمترین ویژگی‌های آن که بر روی جعبه به آنها اشاره شده است، شامل:

  • مجهز بودن به نورپردازی RGB
  • ابعاد پرتره 37 در 32 سانتیمتر
  • مجهز به USB-Passthrough
  • دارای صفحه صاف و صیقلی Hard
  • و در صورتی که مدل Qi بالتیوس را تهیه کنید، این پد ماوس مجهز به شارژ وایرلس Qi هم خواهد بود.
بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

پد ماوس بالتیوس بر اساس استاندارد پدهای vertical ساخته شده و واقعا بزرگ است. ابتدا به ساکن باید گفت این پد به صورت Portrait و مستطیلی طراحی شده، به طوری که عرض کم و طول وسیع تری دارد. احتمالا دلیل این امر، به علت برجسته بودن سطح پد، با عرض کمتر و طول بیشتر، ایسوس ترجیه داده تا فاصله ماوس تا کیبرد در کوتاهترین حد ممکن قرار داشته باشد. اگر شما طول این پد را به شکل عرضی استفاده کنید، مجبور خواهید بود فاصله بیشتری را تا کیبرد برای جای دادن این پد در نظر بگیرید. اما در مجموع با توجه به طول 37 سانتیمتری آن، اگر مثل من میز کوچکی دارید که عرض آن تنها 60 سانتیمتر است، ممکن است در یافتن فضای مناسب برای قرار دادن این پد بزرگ تقریبا 40 سانتیمتری، کمی باید تلاش کنید.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

تنها آیتم همراه پد ماوس بالتیوس، یک عدد بج برجسته ROG است.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

کابل پد، از نوع USB 3.0 است و دارای دو سر است که هر دو مجهز به روکش طلایی هستند.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

ایسوس برای این پد، یک درگاه USB-Passthrough هم در نظر گرفته است تا بتوان قطعات دیگر مجهز به اتصال USB را هم به آن متصل کرد.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

نورپردازی RGB پد ماوس به لطف تعداد 15 چراغ LED اطراف آن فراهم می‌شود که با اکو سیستم Aura Sync از طریق نرم افزار Armoury Crate همسان سازی می‌گردد.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

در زیر پد ماوس، ایسوس از یک لاستیک ضد لغزش به همراه طراحی زیبای نقش و نگار Republic of Gamers بهره برده است. حیف این بخش در زیر پد قرار دارد و جلوی چشم نیست.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

این هم تصویری از پد بالتیوس مدل Qi است که به لطف بخش فوقانی آن، می‌توان ماوس Asus ROG Chakram و یا هر دستگاه مجهز به شارژ وایرلس را به صورت بی سیم شارژ کرد.

نرم افزار Armoury Crate

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

مدیریت نورپردازی ماوس پد Balteus و همچنین مدیریت کلیه بخش‌های ماوس Chakram، شامل عملکرد دکمه‌ها، کالیبراسیون، تنظیمات مربوط به دقت DPI، سرعت و شتاب ماوس، همچنین ثبت حرکات Micro، سیو کردن تنظیمات، و مشاهده میزان شارژ باقی مانده ماوس و ثبت آمار کلیک‌های کاربر، همه توسط نرم افزار Armoury Crate انجام می‌شود که می‌توانید آخرین نسخه از آن را از سایت ایسوس دانلود بفرمایید.

بررسی پد ماوس ASUS ROG BALTEUS

کم و زیاد کردن نرخ به روز رسانی تا 1000 هرتز، تنظیم زاویه ماوس، به روز رسانی فیرمور، همه توسط این نرم افزار انجام می‌شود. در مورد به روز رسانی فیرمور باید این نکته را در نظر داشت که ماوس به هنگام به روز رسانی باید هم از طریق کابل USB و هم از طریق دانگل Wi-Fi به طور همزمان به سیستم وصل باشد تا به روز رسانی با موفقیت انجام شود. همچنین در مورد باطری ماوس، در صورتی که مقدار شارژ آن به درجه پایینی افت کند، رنگ نورپردازی ماوس صرفا قرمز و به حالت نفس زدن خواهد بود.

بررسی کارایی و نتیجه گیری ماوس گیمینگ Asus ROG Chakram

ماوس چاکرام یکی از بهترین ماوس‌های گیمینگی است که در سالهای اخیر در لابراتوار سخت افزار به بررسی آن پرداختیم. ماوس زیبا است اما طراحی آن کاملا کاربردی است. خیلی از مواقع شرکت‌ها از برخی ویژگی‌ها و امکانات مهم عملیاتی ماوس به خاطر زیبایی آن کم می‌گذارند. اما ایسوس، علاوه بر اینکه ماوس چاکرام را با ظاهری آراسته و موجه ساخته و پرداخته، آن را از هر نظر بر اساس پتانسیل عملیاتی بودن در گیمینگ طراحی کرده است. بدین معنا که دکمه‌ها همه در جایی که باید باشند قرار دارند، جوی استیک به اندازه که انتظار می‌رود در جای مناسب، عملکرد مناسبی دارد، نرم افزار همراه بدون کوچکترین باگ، ماوس را مورد شناسایی قرار می‌دهد، فیرمور را آپدیت می‌کند و اعمال تغییرات سخت افزاری در لحظه بر روی آن امکان پذیر است. طراحان ایسوس، نه فقط برای ماوس، بلکه برای تک تک قطعات جانبی آن هم برنامه ریزی داشته اند. اینکه با گذاشتن یک تبدیل کوچک USB-Type C به Type A می‌توان کابل همراه ماوس را به یک کابل اکستنشن USB تبدیل کرد، و یا با گذاشتن یک تشتک سفید رنگ امکان تغییر لوگوی RGB پشت ماوس را به کاربر داده اند، همه و همه نشان از دنیایی از تفکر در پشت طراحی تک تک قطعات این ماوس است.

ماوس Chakram یک هفته میهمان ما بود و در این مدت تا جایی که توانستیم آن را در بازی‌های متنوع تست کردیم. از CS:GO گرفته تا NFS، و Project Cars و GTA و بتلفیلد و . . . . ، توانایی آن بدون کم و کاست در به پایان رساندن موفقیت آمیز مراحل موثر بود. ماوس چاکرام قابلیت تنظیم سرعت DPI، شتاب، زاویه دست گرفتن، نرخ به روز رسانی و مدیریت نورپردازی را به کاربر می‌دهد. واقعیت مطلب، خیلی تلاش کردیم تفاوتی در میان استفاده از Wi-Fi و کابل در گیمینگ پیدا کنیم اما حتی یک مورد از miss شدن حرکات و یا جا ماندن ارتباط وای فای ماوس با سیستم مشاهده نگردید و گیمر‌های سخت جان با خیال راحت می‌توانند بر روی عملکرد بی سیم بی نقص این ماوس در حالت Wi-Fi حساب کنند.

از یاد نبریم، به دوستاران RGB مژده که این ماوس اولین قطعه ای است که به صورت وایرلس می‌تواند نورپردازی RGB خود را با اکو سیستم Aura خود را Sync و همسان سازی کند. این یعنی دیگر هیچ نیازی به اتصال سیم برای همسان سازی رقص نور RGB ماوس ندارید و همه چیز به صورت Wireless با ماوس Sync می‌شود.

صحبت از Wireless شد، این ماوس علاوه بر شارژ شدن توسط کابل USB، همچنین می‌تواند به صورت وایرلس خود را شارژ کند. کافی است آن را بر روی پد ماوس Asus ROG Balteus Qi قرار دهید و یا هر پد شارژی که مجهز به استاندارد Qi باشد، تا بتوانید ماوس را به راحتی به صورت بی سیم شارژ کنید.

آپدیت 8 تیر 1402: ما برای تست سرعت شارژ وایرلس ماوس ROG Chakram آن را با پد شارژر Rockrose شارژ کردیم. این شارژر می تواند حداقل 1 آمپر و حداکثر 2 آمپر را در ولتاژ 5 ولت ارائه کند. در حالیکه از نیروی باطری حدود 10 درصد باقی مانده بود، آن را بر روی شارژر قرار دادیم و ماوس توانست حدودا بین 3 تا 4 ساعت به طور کامل شارژ شود. توجه داشته باشید علیرغم آنکه Chakram فاقد فن آوری Quick Charge است اما سرعت مناسبی برای شارژ داشت و می توان گفت فقط یک شب تا صبح کافیست تا به صورت وایرلس ماوس ROG Chakram به طور کامل از روی پد شارژر مجهز به استاندارد Qi شارژ شود.

در مورد مدت زمان نگه داری شارژ، تنها با یک بار شارژ، در حالت Wi-Fi بی سیم، و نرخ به روز رسانی 1000 هرتز، می‌توانید 79 ساعت از ماوس بدون نیاز به شارژ استفاده کنید. باطری 1250 میلی آمپری درون ماوس قدرت فوق العاده ای دارد. البته اگر از بخش RGB آن زیاد استفاده کنید ممکن است مدت نگه داری شارژ آن کمی‌افت کند. در حالت بلوتوث، میزان نگه داری شارژ به بیش از 1000 ساعت می‌رسد.

وجود سوییچ‌های ساخت شرکت معروف Omron یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب ماوس چاکرام است که شما می‌توانید به راحتی مدلهای پیش فرض ماوس را با مدلهای زاپاس ساخت ژاپن تعویض کنید. حیف در ایران مدلهای دیگر سوییچ‌های Omron نیست و گرنه می‌توانستید سوییچ‌های دیگر ماژولار ساخت شرکت Omron را هم بر روی این ماوس استفاده کنید.

ماوس خوش دست، سبک و زیبای Asus ROG Chakram به قیمت 160 دلار در بازارهای جهانی، و در ایران به قیمت 5.500.000 هزار تومان با ضمانت نامه یک ساله شرکت محترم پانا در دسترس قرار دارد. امیدواریم با توجه به روند نزولی ارزش دلار، شاهد کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک باشیم و قیمت این ماوس فوق العاده هم پایین تر آید تا کاربران حرفه ای و گیمر‌های عزیز همه بتوانند در صورت نیاز آن را تهیه کنند.

انتقاد خاصی را نمی‌توان به این ماوس وارد دانست، شاید بدنه پلاستیکی رویه آن کمی‌ظریف باشد، اما دلیل اینکار حتی الامکان سبک نگه داشتن ماوس است، تا بی جهت وزن آن بالا نرود. همچنین بدنه آن اگر ظریف ساخته نمیشد، تلالو نور RGB از پست بدنه مشکی آن دیده نمی‌شد.

در پایان، به دلیل عملکرد فوق العاده رضایت بخش، Lag-Free و قابل قبول ماوس چاکرام در گیمینگ، علی الخصوص در حالت بی سیم 2.4Ghz Wi-Fi، نشان منتخب گیمر‌ها، و به دلیل طراحی خاص ماژولار بدنه، سوییچ‌ها، و Sync شدن RGB به صورت بی سیم، نشان بهترین نوآوری، و در مجموع، با توجه به عملکرد خوب نرم افزاری در کنار ویژگی‌های منحصر بفرد و قدرتمند سخت افزاری، نشان منتخب سردبیر سایت مجله سخت افزار را به آن اعطا می‌نماییم.

اوارد های بررسی ایسوس
مزایا:
  • کیفیت ساخت بالا
  • دارای کیف مسافرتی
  • مجهز به جوی استیک
  • نرخ به روز رسانی 1000 هرتزی
  • مجهز به جایگاه سوییچ ماژولار
  • امکان ارتقای Firmware ماوس
  • دارای کابل روکش دار USB 3.0
  • سنسور قابل تنظیم تا 16000DPI
  • طراحی ارگونومیک برای دست راست
  • امکان شارژ ماوس به صورت Qi Wireless
  • امکان Sync نورپردازی به صورت Wireless
  • پشتیبانی از اکو سیستم نورپردازی Aura Sync
  • استفاده از پلاستیک ضد تعریق و ضد حساسیت
  • سوکت اتصال کابل به ماوس از نوع USB Type C
  • دارای دو عدد سری قابل تعویض برای جوی استیک
  • پشتیبانی از سه نوع ارتباط بلوتوث، Wi-Fi، و کابل USB
  • دارای نرم افزار کامل برای شخصی سازی تنظیمات ماوس
  • عملکرد Lag-Free در گیمینگ حتی با اتصال بی سیم Wi-Fi
  • عملکرد جوی استیک هم به صورت آنالوگ و هم به صورت دیجیتال
  • مجهز به یک جفت سوییچ OMRON نرم ساخت چین با طول عمر 50 میلیون کلیک
  • دارای یک جفت سوییچ اضافی OMRON ساخت ژاپن با طول عمر 50 میلیون کلیک
  • دارای یک تشتک اضافی سفید رنگ برای شخصی سازی لوگوی نورپردازی شده پشت ماوس
  • مجهز به مبدل USB Type C به USB Type A برای استفاده از کابل USB به عنوان Extension
  • مدت زمان شارژ دهی فوق العاده 100 ساعت در حالت اتصال با Bluetooth (بدون احتساب مصرف RGB)
  • مدت زمان شارژ دهی فوق العاده 79 ساعت تنها با یک بار شارژ (بدون احتساب مصرف RGB) در حالت Wi-Fi
معایب:
  • قیمت در ایران به نسبت ‌بالا است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • ماوس Asus ROG Chakram یکی از بهترین ماوس‌های High End گیمینگ در جهان است و پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن تمکن مالی، آن را در صدر لیست خرید سیستم گیمینگ خود قرار دهید. البته خرید این ماوس تنها به گیمر‌ها محدود نمی‌شود، کاربرانی که نیاز به دقت فراوان سنسور ماوس برای طراحی‌های گرافیکی دارند هم می‌توانند بهترین کارایی را با خرید این ماوس در اختیار داشته باشند.
9.7امتیاز9.9راندمان کلی9.8کیفیت قطعات10عملکرد گیمینگ9.9طراحی9.7عملکرد نرم افزاری9.9امکانات جانبی8.5ارزش خرید

بررسی کارایی و نتیجه گیری پد ماوس Asus ROG Balteus

پد ماوس گیمینگ بالتیوس، فارق از بحث ابعادی که ممکن است پیدا کردن فضای مناسب برای آن بر روی میز‌های کوچک کمی‌دردسر ساز باشد، یک پد ماوس با عملکرد عالی است. در هنگام بازی، طراحی گرافیکی و یا کار اداری هیچ گاه به هیچ موردی از مشکل بر نخوردیم. شاید اگر دست ما چرب باشد لکه‌های چربی روی بدنه صیقلی و صاف مشکی پد ماوس دیده شود، اما در عملکرد آن تاثیری ندارد. به هر جهت می‌توان پیش بینی کرد در مقام مقایسه با پدهای الیاف پارچه ای، کاربر ROG Balteus برای تمییز نگاه داشتن سطح بدنه آن باید اهتمام بیشتری داشته باشد. سطح پد Hard است، و اگر به پد‌های پارچه ای عادت دارید، شاید در ابتدا کار کردن با آن دشوار باشد اما از نظر عملکردی، بی نظیر است و کافی است به آن عادت کنید.

از نظر نورپردازی ایسوس زیبایی بی بدیلی را برای بالتیوس به ارمغان آورده است و کافی است این پد را با اکو سیستم Aura Sync مادربرد خود همسان سازی کنید تا دنیای رقص نور سیستم شما از درون و بیرون کیس هماهنگ شود. شایان ذکر است اگر می‌خواهید موبایل و یا ماوس چاکرام را به صورت وایرلس شارژ کنید، حتما مدل Qi بالتیوس را تهیه کنید. مدل ساده Asus ROG Balteus در بازار‌های جهانی به قیمت 67 دلار و در ایران به قیمت 2.250.000 تومان عرضه می‌شود. مدل مجهز به شارژ وایرلس Asus ROG Balteus Qi در بازار‌های جهانی به قیمت 108 دلار و در بازار ایران به قیمت 2.500.000 تومان عرضه شده است. این مسئله برای ما جای سوال است که چگونه فاصله قیمتی 41 دلاری (تقریبا 1 میلیون تومان) بین این دو مدل، در بازار ایران تنها به اختلاف 250 هزار تومانی تبدیل شده است. ما در این بررسی مدل ساده را در اختیار داشتیم و بنابراین امتیاز ارزش خریدی که می‌دهیم صرفا به مدل ساده آن است، اما بدون شک مدل Qi ارزش خرید بسیار بالاتری دارد.

قیمت پد موس ROG Balteus

به روز رسانی: خوشبختانه حدود دو هفته پس از انتشار بررسی، قیمت پد موس ROG Balteus در بازار ایران کاهش یافته و از این رو نمره ارزش خرید به 7.5 در بخش نتیجه گیری افزایش پیدا کرد.

مزایا:
  • عملکرد خوب
  • کیفیت ساخت مطلوب
  • مجهز به USB-Passthrough
  • مجهز به نورپردازی RGB قابل همسان سازی با Aura Sync
معایب:
  • قیمت بالا در ایران
  • ممکن است سطح پد نیاز به تمییز کردن دوره ای داشته باشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • با توجه به فاصله کم قیمت بین مدل ساده و مدل Qi در بازار ایران، صرفا مدل مجهز به شارژ وایرلس Qi را تهیه بفرمایید. مگر اینکه مدل ساده Balteus حداقل 45% ارزانتر از مدل Qi شود، آنوقت آنهم، ارزش خرید پیدا خواهد کرد.
8.6امتیاز9راندمان8.5امکانات جانبی9.2کیفیت ساخت9طراحی7.5ارزش خرید در ایران

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

15 دیدگاه

  1. Avatar iSteve گفت:

    فقط خودت آرمین جان D:

  2. Avatar ایرانی گفت:

    والا با این تورم با ذیدن اسمش فقط می تونم بگم فدای تو مخلصتم مشتی 🙂

  3. Avatar GameYear گفت:

    حوصله بررسی خواندن ندارم چون خیلی طولانی هست البته منظور بدی ندارم کلا بررسی چیزیُ نمی خونم
    این موس قابلیت اینُ داره که بشه کلیدُ شخصی سازی کرد هم کلید راست هم چپ
    موس های جدید چند حالت کلیک می ذارن مثلا قرمز 1 کلیک آبی 2 کلیک و مثلا سبز 3 کلیک با یک کلیک بصورت اوتوماتیک انجام میشه که فقط هم واسه کلیک چپ موس کار می کنن
    موسی هست که بشه هر دکمشو شخصی سازیش کرد مثلا هربار کامپیوتر میاد بالا حساسیت موس روی درجه آخر باشه و دیگه نکوبم روی دکمه واسه تغییر حساسیت یا 2 حافظه داشته باشه یکی مثلا آبی یکی سبز که بتونم شخصی سازی کنم مثلا روی آبی گذاشتم تا وقتی دستم روی کلیک هست اوتوماتیک کلیک کنه و حتی سرعتشم تنظیم کنم مثلا هر یک میلی ثانیه یا هر پانصد میلی ثانیه خودش کلیک کنه و وقتی هم 2 تا کلیدُ باهم فشار میدم یعنی هم راست هم چپ به ترتیب عمل کنه یعنی وقتی بعد مثلا 500 میلی ثانیه کلید چپ عمل کرد بعدش راست
    بعد چپ

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      اینکه درجه حساسیت موس Save باشه و موقع بالا آمدن سیستم روی همونی باشه که Save کردین بله این موس می تونه این کار رو انجام بده. حافظه هم براش تعریف شده و پروفایل های مختلفی رو میشه ذخیره سازی کرد.

      اما اینکه مثلا عملکرد کلیک چپ و راست موس رو تغییر بدین مثل این میمونه فرمان ماشین رو بکنید بندازید بیرون و صرفا با پدال گاز و ترمز بخواهید ماشین را هدایت کنید. شما می توانید یک یا چند عملکرد خاص رو به صورت حرکات Macro ذخیره کنید، مثلا چند تا کلید به ترتیب زده بشن.

      اما اینکه تا زمانی که شما دستتون روی کلیک هست بیاد هر 1 میلی ثانیه خودش کلیک کنه و بعدش بعد از مدت خاصی از زمان یه حرکت دیگه ای کنه و فلان کارو انجام بده، خیر، هیچ موس یا سخت افزاری چنین قابلیتی نداره. یسری نرم افزار هستند البته مثل auto clicker که قابلیت هایی مانند این دارند البته نمیدونم به کارتون میاد یا نه، اما بیشتر این موارد دیگه وارد داستان برنامه نویسی میشه که باید برای حرکاتی که دوست دارید در بازی خاصی در زمان خاصی انجام بشه، اسکریپت یا BOT بنویسید. اطلاع بیشتری در این زمینه ندارم.

  4. Avatar اکبر گفت:

    ما توی اجاره خونه موندیم چه برسه به اینکه بخوایم این همه پول یه ماوس بدیم

    • Avatar علی گفت:

      خب میتونی به جاش یه میکی ماوس بخری

      • Avatar آرمین ابیشی گفت:

        قطعات کامپیوتر و کلا هر چیز وارداتی، نسبت به درآمد عموم مردم ایران، کلا قیمت بالایی دارند، اما نباید انتظار داشت محصولات پرچمدار، قیمت پایینی داشته باشند.

        مثال عرض می کنم، خریدن ماشین توی ایران گرونه، اما نمیشه رفت و اعتراض کرد چرا قیمت مرسدس بنز بالاست! اون مرسدس بنزه و تو همه جای دنیا ماشین گران قیمتیه.

        حکایت این موس هم همینه.

        • Avatar اکبر گفت:

          درود بله حق با شما هست. ولی اگه هر چیزی قیمت واقعیش باشه شاید خریدش راحت تر باشه چه همون ماوس چه همون مرسدس بنز. حتی سری های پرچمدار هم بعد از مدتی قیمتشون پایین میاد ولی اینجا خبری نیست. موفق باشید جناب ابیشی بررسی کاملی بود مثل همیشه

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            بله درست میفرمایید. منم امیدوارم روزی مردم این سرزمین مثل بقیه دنیا بتونن به قیمت مناسب برای خرید قطعات دسترسی داشته باشند.

  5. Avatar kianoush گفت:

    سلام خسته نباشید احتمالا بعد این بررسی برای توجیح اون فاصله 41 دلاری مدل Qi هفتصدو پنجاه تومن گرون بشه که دیگه همه چیزش پرفکت بشه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      البته آقا کیانوش عزیز، دوستان عزیزی که توانایی خرید این موس رو دارند، مطمئنا لنگ 250 و 750 هزار تومن و یک میلیون تومن نیستند و به هر شکلی قطعه دلخواه خود را خواهند خرید. 😉

      • Avatar کاپتان صداقت نیا (خلبان زبل) گفت:

        من یه سوال همیشه برام بوده که چرا بجای کنترلر با ماوس و کیبرد بازی میکنن که احتمالا راحت تر نیست؟

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          بعضی بازی ها با کنترلر راحت تر میشه بازی کرد، اما خیلی از بازی ها هم با موس و کیبرد راحت تره تا کنترلر. از این نظر، تفاوت در نوع بازی مهم و تعیین کننده است. خوبی این موس Chakram اینه که وجود جوی استیک بهش عملکردی شبه کنترلر میده و به کمک اون میتونید از بازی هایی که با جوی استیک راحت تر میشه بازیشون کرد هم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.