بررسی گلکسی A51 سامسونگ

بررسی گلکسی A51 سامسونگ – پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال!

طبق آمارهای ارائه شده توسط موسسه‌های تحقیقاتی، Galaxy A51 تا اینجای سال 2020، پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی جهان است. امروز با بررسی گلکسی A51 سامسونگ قصد داریم دلیل این موضوع را کشف کنیم.

سامسونگ در سال 2019 گوشی‌های سری گلکسی A را دستخوش تغییراتی اساسی کرد، اما شاید خوشبین‌ترین طرفدار این برند هم انتظار اینچنین استقبالی را از گوشی‌های نسل جدید این سری نداشت. گوشی‌های کهکشانی اقتصادی و میان‌رده A در سال گذشته فروش بسیار خوبی در سراسر جهان داشتند و همین فروش خوب نشان‌دهنده این بود که سامسونگ مسیر درستی را برای گوشی‌های میان‌رده خود در پیش گرفته است.

سامسونگ در اوایل سال 2019 گوشی گلکسی A50 را معرفی و راهی بازار کرد. A50 یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی سامسونگ به حساب می‌آمد که به دلیل ارائه امکانات خوب، قیمت مناسب و در عین حال طراحی جذاب با استقبال خوبی از سمت کاربران روبه‌رو شد. این موضوع کار را برای جانشین آن بسیار سخت می‌کرد. با این حال، سامسونگ با معرفی گلکسی A51 ثابت کرد که چرا عنوان “پرفروشترین برند گوشی” در جهان را به خود اختصاص داده است.

بررسی گلکسی A51 سامسونگ

گلکسی A51 سامسونگ

 A51 از نظر مشخصات سخت‌افزاری و حتی طراحی تفاوت چندانی با برادر بزرگتر خود ندارد. اما ظاهراً همین تغییرات کوچک کافیست تا این گوشی حتی از نسل قبل خود نیز موفق‌تر عمل کند و به پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی بازار تبدیل شود. در بررسی گلکسی A51 سامسونگ تصمیم داریم تا نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به مشخصات این گوشی و ببینیم که چه مشخصه‌هایی آن را به این سطح از محبوبیت در بازار رسانده است. پس با ما همراه باشید.

گلکسی A51 سامسونگ

محتویات جعبه

در جعبه گلکسی A51 سامسونگ به غیر از خود گوشی، پین جداکننده شیار سیم‌کارت، هدفون، شارژر، کابل شارژ، دفترچه راهنما و یک قاب ژله‌ای شفاف قرار گرفته است.

طراحی

از نظر ابعاد و اندازه A51 تفاوت خاصی با گوشی A50 ندارد، اما وزن این گوشی کمی‌ بیشتر از نسل قبلی خود شده که این می‌تواند به دلیل یک دوربین بیشتر و نمایشگر کمی بزرگتر باشد.

 Galaxy A51Galaxy A50
ابعاد (میلیمتر)158.5×73.6×7.9158.5×74.7×7.7
وزن (گرم)172166

سامسونگ مانند سال گذشته این گوشی را از ترکیب شیشه و پلاستیک طراحی کرده است. قاب پشت و فریم دور این گوشی پلاستیکی است با این تفاوت که خطوط مورب و هاشور مانندی در قاب پشتی آن طراحی شده که در زوایای مختلف و شرایط نوری متفاوت جلوه‌های رنگی متنوع و زیبایی خواهد داشت.

در سمت چپ بالای قاب پشت یک محفظه نسبتاً بزرگ مستطیلی برای دوربین‌ها در نظر گرفته شده است. در ستون سمت چپ سه سنسور دوربین و در ستون سمت راست این قاب فلش LED و یک سنسور دوربین دیگر جای گرفته‌اند. برآمدگی این قسمت از قاب نسبت به برجستگی قاب دوربین گوشی‌های مشابه آنقدر محسوس نیست و قرار دادن آن بر روی سطح صاف و کار کردن با گوشی را با  مشکل مواجه نخواهد کرد. اما از آنجاییکه قاب دستگاه پلاستیکی است، به شدت مستعد جذب خراش بوده، از همین رو بهتر است از قاب محافظی که درون جعبه گوشی در نظر گرفته شده، استفاده کنید.

گلکسی A51 سامسونگ

در قاب پشت گوشی A51 به غیر از دوربین‌ها و لوگوی Samsung که در قسمت وسط پایین حک شده، مورد خاص دیگری به چشم نمی‌خورد. لبه‌های این قاب از دو طرف خمیده طراحی شده‌اند که این، ارگونومی خوبی به دستگاه بخشیده است. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی و صورتی راهی بازار شده که رنگ صورتی (Prism Crush Pink) برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته است. این رنگ یکی از جذاب‌ترین نسخه‌های گوشی است که به تبع قاب پشتی، فریم دور دستگاه نیز به رنگ صورتی طراحی شده.

گلکسی A51 سامسونگ

 در لبه سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و تنظیم صدا در نقطه مناسب و قابل دسترسی قرار گرفته‌اند. لبه سمت چپ جایگاه شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه اختصاصی است. در لبه پایینی پورت USB-C در وسط قرار گرفته و جک 3.5 میلیمتری هدفون در سمت چپ و بلندگوی اصلی دستگاه و میکروفون مکالمه در سمت راست آن. لبه بالایی گوشی هم تنها جایگاه میکروفون حذف نویز دستگاه است.

نمایشگر و پنل جلوی گوشی با پوشش گوریلا گلس 3 محافظت می‌شوند و این یعنی این یعنی مقاومت نمایشگر در مقایسه با قاب پشتی در برابر خط و خراش بیشتر است، البته نه در آن حدی که به طور کل قید استفاده از محافظ و گلس را بزنید. در مقایسه با A50 حاشیه‌های اطراف نمایشگر A51 باریک‌تر شده‌اند و دوربین سلفی از ناچ به حفره‌ای دورن نمایشگر منتقل شده است.

گلکسی A51 سامسونگ

مانند نسل قبل، سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر دستگاه تعبیه شده و در فاصله میان حاشیه و لبه بالای گوشی، بلندگوی مکالمه دستگاه جای گرفته است.

گلکسی A51 سامسونگ یکی از جمع و جورترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌هایی است که در این بازه قیمتی راهی بازار شده است. این گوشی به‌ طرز جالبی سبک‌تر و باریک‌تر از رقیبان خود طراحی شده و استفاده طولانی مدت از آن حتی برای دستان ظریف نیز خسته‌کننده نخواهد بود. وجود جک 3.5 میلیمتری هدفون، شیار اختصاصی کارت حافظه و قاب محافظ در جعبه نیز از نکات مثبتی است که سامسونگ در طراحی این دستگاه آنها را مد نظر داشته است.

گلکسی A51 سامسونگ

نمایشگر

سامسونگ برای گلکسی A51 یک نمایشگر 6.5 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1080×2400 پیکسل (تراکم پیکسلی 405 پیکسل بر اینچ) با نسبت ابعاد 20:9 در نظر گرفته است. این نمایشگر 87.4 درصد از سطح پنل جلو را فرا گرفته و از نوع Infinity-O است. این یعنی یک حفره به شکل حرف O در بالای نمایشگر برای دوربین سلفی دستگاه در نظر گرفته شده است.

گوشی گلکسی A51 سامسونگ

از نظر مشخصات در مقایسه با نسل قبل این نمایشگر از همه جهت بهبودهای جزئی داشته است. بیشترین میزان روشنایی در حالت خودکار (Adaptive brightness) در حدود 636 نیت و در حالت دستی 413 نیت است. کمترین میزان روشنایی نمایشگر نیز 1.8 نیت است. این اعداد و ارقام حاکی از آنست که نمایشگر A51 در تمام شرایط محیطی میزان روشنایی خوبی داشته و محتوای نمایش داده شده بر روی آن، قابل مشاهده است.

گوشی گلکسی A51 سامسونگ

در قسمت تنظیمات نمایشگر گوشی، اولین گزینه انتخاب میان تم تاریک و روشن است و سپس تنظیمات مربوط به Dark Mode در نظر گرفته شده است. گزینه‌های بعدی تنظیم دستی و خودکار میزان روشنایی، فیلتر نور آبی و حالت نمایشگر است. در بخش Screen Mode دو گزینه Vivid و Natural در نظر گرفته شده است. همچنین امکان تنظیم وایت بالانس و میزان رنگ‌های RGB در این قسمت وجود دارد.

حالت Natural فضای رنگ sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالیکه حالت Vivid گرایش بیشتری به نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی DCI-P3 دارد. مشخصاً در حالت نچرال رنگ‌ها طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند، اما در حالت ویوید با اشباع رنگ‌ها تصاویر چشم‌نوازتر خواهند شد. در مجموع دمای رنگ‌ها به طور کلی گرم‌تر از حد معمول نمایش داده می‌شود که می‌توان در تنظیمات نمایشگر آن را به صورت دلخواد تغییر داد.

گوشی گلکسی A51 سامسونگ

استفاده از نمایشگرهای AMOLED از آن دست مشخصه‌هایی نیست که بتوانیم به وفور در میان گوشی‌های میان‌رده مشاهده کنیم. حتی دیده می‌شود که برخی از شرکت‌ها پرچمداران خود را نیز با نمایشگر LCD راهی بازار می‌کنند. بنابراین استفاده سامسونگ از چنین نمایشگر باکیفیتی برای یک گوشی میان‌رده نکته مثبتی است که می‌تواند A51 را در سطح بالاتری در مقایسه با رقبا قرار دهد.

سخت‌افزار

گلکسی A51 سامسونگ از چیپست 10 نانومتری اگزینوس 9611 به عنوان مغز متفکر بهره می‌برد. این تراشه دارای پردازنده هشت هسته‌ای (4 هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی Cortex-A53) با پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 بهره می‌برد. سامسونگ این گوشی را با 4 پیکربندی با 4، 6 و 8 گیگابایت حافظه رم و 64 و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.0 راهی بازار کرده است. خوشبختانه در تمامی نسخه‌های این گوشی امکان افزایش حافظه از طریق شیار اختصاصی microSD نیز در نظر گرفته شده است.

در مقایسه با چیپست اگزینوس 9610 که در گوشی A50 استفاده شده، در 9611 تفاوت چشمگیری مشاهده نمی‌شود. هسته‌های پردازنده، فرکانس آنها و حتی پردازنده گرافیکی آنها نیز یکی است. به نظر می‌رسد تفاوت تفاوت اعمال شده در دوربین باشد که امکان پشتیبانی از سنسورهای با رزولوشن بالاتر در نظر گرفته شده است. با این حال، در تست‌های بنچمارک در بررسی گلکسی A51 سامسونگ امتیازاتی که توسط این گوشی کسب شد، تقریباً در تمامی تست‌ها بهتر از نسل قبلی خود بود.

A51 یک گوشی میان‌رده است و این یعنی در انجام کارهای روزمره مانند استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عکاسی، فیلمبرداری، یوتیوب، گشتن در وبسایت‌ها، برقراری تماس، ارسال پیام، مطالعه و … به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد. البته امکان استفاده از این گوشی برای انجام کارهای سنگین و چالشی‌تر نیز در نظر گرفته شده. به عنوان مثال در طول بررسی گلکسی A51 سامسونگ ما توانستیم جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های موبایلی مانند آسفالت 9 یا PUBG Mobile را بر روی آن نصب کنیم و با موفقیت بازی کنیم.

بازی آسفالت 9 گوشی گلکسی A51 سامسونگ

طبیعتاً کیفیت اجرای بازی‌های سنگین در A51 به خوبی آنچه که در گوشی‌های پرچمدار مشاهده کرده‌ایم، نیست. دلیل این موضوع نیز استفاده از سخت‌افزار میان‌رده در این گوشی است. با این حال، کهکشانی میان‌رده کره‌ای به خوبی از پس اجرای تمامی برنامه‌ها برمی‌آید و اجرای بازی‌های سنگین هرچند با کیفیت متوسط در آن بسیار روان است. در مجموع، امکانات سخت‌افزاری ارائه شده در A51 برای یک محصول میان قیمت کاملاً معقول به نظر می‌آید و نمی‌توان ایراد خاصی به آن وارد دانست.

بازی پابجی موبایل در گوشی گلکسی A51 سامسونگ

سامسونگ در کنار قفل‌های امنیتی معمول، دو روش احراز هویت بایومتریک نیز برای این گوشی در نظر گرفته است، تشخیص چهره و اثر انگشت. تشخیص چهره با استفاده از دوربین سلفی دستگاه و به صورت دو بعدی انجام می‌شود که از سرعت نسبتاً خوبی برخوردار است. سنسور اثر انگشت هم که در زیر نمایشگر دستگاه قرار گرفته، از سرعت بهتری در مقایسه با نسل قبلی خود برخوردار است، با این وجود هنوز با یک سنسور ایده‌ال فاصله دارد.

صدای ارائه شده با بلندگوی اصلی دستگاه و هدفون  درون جعبه گوشی، هر دو از بلندی خوبی برخوردارند و وضوح صدا در درجات بالا قابل قبول است. با این حال، حتی در همین سطح هم مانند تمام گوشی‌های هوشمند این رده، A51 هم در ارائه صدای ریز و بم چندان موفق عمل نمی‌کند. با در نظر گرفتن بازه قیمتی و میان‌رده بودن این گوشی وجود چنین کاستی‌ها و نبود صدای استریو طبیعی است.

  گوشی گلکسی A51 سامسونگ

نرم‌افزار

سامسونگ A51 را با جدیدترین نسخه از سیستم عامل که با جدیدترین نسخه از رابط کاربری این شرکت شخصی سازی شده ارائه کرده کرده است؛ البته با در نظر گرفتن اینکه هنوز اندورید 11 برای گوشی‌های غیرپیکسلی ارائه نشده‌اند. این گوشی دارای رابط کاربری OneUI 2.5 بر پایه اندروید 10 است. نسخه جدید این نرم‌افزار در ظاهر تفاوت خاصی با نسخه 2.0 ندارد و به نظر می‌رسد بهینه‌سازی در پوسته از جمله تغییرات این نسخه در مقایسه با نسل قبل است.

  گوشی گلکسی A51 سامسونگ

نرم‌افزار A51 به سبک همیشگی گوشی‌های سامسونگ مجموعه‌ای از امکانات کاربردی و مفید را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برنامه‌های پیش‌فرض چندانی بر روی این گوشی نصب نیست و حتی امکان عدم نصب و یا پس از آن حذف این برنامه‌ها نیز در نظر گرفته شده است. کاربردی‌ترین قابلیت اندروید 10 که با رابط سامسونگ هم یکپارچه شده است، Dark Mode یا همان تم تاریک است. این امکان حالا تقریباً در اکثر صفحه‌ها و برنامه‌ها در نظر گرفته شده و استفاده از آن تأثیر چشمگیری در میزان مصرف باتری دارد.

از دیگر امکانات کاربری این گوشی، قابلیت  Digital well-being و Parental Control است که می‌تواند شما را از زمان استفاده از برنامه‌های گوشی، میزان روشن بودن بودن نمایشگر، تعداد دفعات باز و بسته شدن قفل گوشی و … با خبر کند. در این قسمت همچنین می‌توان محدودیت‌های برای استفاده خودتان یا فرزندنتان از گوشی نیز در نظر بگیرید تا از این طریق میزان وابستگی‌تان به گوشی کمتر شود.

منوی Edge Screen که در لبه نمایشگر مانند یک شورتکات برای دسترسی به برنامه‌های پراستفاده و امکانات دیگر دستگاه  قرار گرفته، یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی نرم‌افزار سامسونگ است. صفحه نمایش همیشه روشن (Always On Display) هم برای نمایش ساعت و نوتفیکیشن‌ها در زمانی که صفحه گوشی قفل است برای این گوشی در نظر گرفته شده که البته سامسونگ برای آنکه فعالسازی آن تأثیر چشمگیری بر مصرف باتری نداشته باشد، حالتی در نظر گرفته تا فقط در صورت لمس نمایشگر فعال شود.

قابلیت‌های روتین همیشگی مانند فعال کردن ژست‌های حرکتی به جز کلیدهای ناوبری دستگاه و امکان تعریف کردن دستورالعمل برای کلید پاور گوشی در نرم‌افزار گلکسی A51 سامسونگ نیز در نظر گرفته شده است. منوی Game Launcher نیز محیطی مخصوص به بازی ارائه می‌کند. در این قسمت امکان این وجود دارد که برای بازی‌ها تعیین شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر یا تعادل میان این دو گزینه.

  گوشی گلکسی A51 سامسونگ

در مجموع اگر نرم‌افزار این دستگاه اگر پیش از این با گوشی‌های سامسونگ کار کرده باشید، ظاهر آشنا و ساده همیشگی را دارد. دسترسی به همه قابلیت‌های ممکن از منوی Quick Setting بالای نمایشگر و یا منوی اصلی در دسترس است و با جستجو در بخش تنظیمات هم می‌توانید به هر آنچه که می‌خواهید دسترسی داشته باشید.

دوربین

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

یکی از اصلی‌ترین تغییرات این گوشی در مقایسه با نسل قبلی در بخش دوربین‌ها اعمال شده است. یک سنسور به دوربین‌ها اضافه شده و به صورت کلی همه سنسورها ارتقا پیدا کرده‌اند. گلکسی A51 از یک سنسور 48 مگاپیکسلی عریض به اندازه 1/2.0 اینچ، با گشادگی دیافراگم f/2.0 و با پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرومتر به عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد. این دوربین دارای فوکوس خودکار با تشخیص فاز است. در کنار دوربین اصلی، یک سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض با f/2.2 و میدان دید 123 درجه، یک سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4 و یک سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق با f/2.2 همرا به فلش LED قرار گرفته‌اند.

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

دوربین 48 مگاپیکسلی دستگاه از فناوری ترکیب پیکسلی (Quad Bayer) بهره می‌برد که به واسطه آن تصاویر خروجی 12 مگاپیکسلی خواهد بود. البته در نرم‌افزار دوربین امکان ثبت تصویر 48 مگاپیکسلی نیز در نظر گرفته شده است، اما کیفیت تصاویر خروجی در حالت پیش‌فرض خوب بوده و در واقع تفاوت تصاویر ثبت شده در این دو حالت آنقدرها محسوس نیست. این دوربین به طور کلی تصاویر خوب و با کیفیت به ثبت می‌رساند که جنس رنگ آنها طبیعی بوده، نویز کمی داشته و جزئیات در آنها به خوبی به ثبت رسیده است.

البته در محیط‌های تاریک و شب باوجود آنکه حالت اختصاصی عکاسی شب (Night) برای دوربین در نظر گرفته شده است، تصاویر با نویز محسوس‌تری ثبت شده، رنگ‌ها حالت آبرنگی به خود گرفته و جزئیات تا حدی از دست می‌رود. این وضعیت در مورد دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض دستگاه نیز صدق می‌کند. این دوربین هم در محیط‌های روشن و روز عکس‌های نسبتاً خوبی ثبت می‌کند، البته اعوجاج در گوشه‌های تصاویر همچنان محسوس است. در محیط‌های تاریک وجود در تصاویر شدت بیشتری به خود می‌گیرد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد اینست که در حالت عکاسی شب، چه با دوربین اصلی و چه فوق عریض، تصاویر 8 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

سامسونگ یک دوربین ماکرو برای عکاسی از فاصله نزدیک از سوژه‌ها برای این گوشی در نظر گرفته است. این دوربین 5 مگاپیکسلی که از فاصله 3 تا 5 سانتیمتری می‌تواند تصاویری با جزئیات خوب به ثبت برساند. البته در نظر داشته باشید که فوکوس این دوربین ثابت است و برای آنکه تصویر خروجی وضوح خوبی داشته باشد، نباید دستان لرزانی داشته باشید.

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

دوربین 5 مگاپیکسلی دوم که برای تشخیص عمق مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تصاویر پرتره و در حالت Live Focus بیشتر از همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت، مرز میان سوژه و پس‌زمینه تصویر به خوبی تشخیص داده می‌شود و افکت بوکه به خوبی بر روی عکس سوار می‌شود. تصاویری که توسط دوربین اصلی در این حالت ثبت می‌شوند، از کیفیت خوبی بهره‌مند هستند.

سامسونگ برای میان‌رده خود یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2، بزرگی 1/2.8 اینچ با پیکسل‌های 0.8 میکرومتری است. مانند دوربین اصلی، این دوربین هم از فناوری ترکیب پیکسلی بهره می‌برد و تصاویر 12 مگاپیکسلی ارائه می‌کند. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین هم به شرایط محیطی ربط مستقیمی دارد. در شرایط نرمال تصاویر ثبت شده رنگ نزدیک به واقعیت بوده و جزئیات خوبی به ثبت می‌رسد.

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

امکان عکاسی در حالت Live Focus نیز برای این دوربین در نظر  گرفته شده که به خوبی قادر به تشخیص سوژه از پس‌زمینه تصویر است. در شرایطی که بخواهید در محیط‌های تاریک از دوربین سلفی استفاده کنید، نویز به شکل واضح‌تری در عکس‌ها حضور خواهد داشت و نتیجه کار شاید آنچنان مطلوب نباشد. با این حال، چنین کیفیتی برای دوربین سلفی یک گوشی میان‌رده کاملاً ایده‌ال است.

 دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

در نرم‌افزار دوربین A51 حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری ارائه شده است که از مهمترین آنها می‌توان به Night (مخصوص عکاسی در محیط‌های تاریک و کم نور)، Live Focus (افکت بوکه برای تار کردن پس‌زمینه تصویر)، Pro (امکان تنظیم دستی)، Food (برای عکاسی از غذا)، پانوراما، Single Take (عکاسی و فیلمبرداری به طور همزمان توسط دوربین‌های مختلف)، Hyperlapse (ویدئوهای زمان گریز) و … اشاره کرد.

در بررسی گلکسی A51 سامسونگ دوربین‌های این گوشی را بسیار متنوع و با امکانات فراوان دیدیم. با نگاهی به نمونه تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های این گوشی و با در نظر گرفتن بازه قیمتی دستگاه، می‌بینیم که A51 به خوبی از پس انتظارات برمی‌آید و می‌تواند در شرایط مساعد، تصاویری با کیفیت بسیار خوب به ثبت برساند.

نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گلکسی A51 سامسونگ

نمونه عکس دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ
Night
نمونه عکس دوربین گوشی گلکسی A51 سامسونگ

باتری

سامسونگ برای گلکسی A51 یک باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپرساعت در نظر گرفته است. از نظر ظرفیت باتری این یک رقم معقول برای محصولات میان‌رده به حساب می‌آید. حتی گلکسی A50 که این گوشی جانشین آن شده نیز از باتری با همین ظرفیت بهره می‌برد. اما در عملکرد باتری، تنها ظرفیت آن مهم نیست و مواردی دیگر مانند جیپست، اندازه نمایشگر، سیستم عامل و … نیز در آن تأثیرگذارند.

تنظیمات باتری گلکسی A51 سامسونگ

برای آنکه ببینیم عملکرد باتری A51 در مقایسه با نسل قبل چه تغییری کرده و در برابر رقیبان چه حرف‌هایی برای گرفتن خواهد داشت، به سراغ تست بنچمارک باتری PCMark رفتیم. میان‌رده سامسونگ در این تست زمان 11 ساعت و 1 دقیقه را به ثبت رساند که در مقایسه با 9 ساعت و 25 دقیقه A50 خبر از پیشرفت خوبی می‌دهد. با این حال، این امتیاز قابل مقایسه با آنچه که ردمی نوت 9 پرو بدست آورده بود نیست.

بنچمارک باتری گلکسی A51 سامسونگ

به‌طورکلی اما عملکرد باتری A51 خوب (و نه عالی) است، به گونه‌ای که با استفاده روزمره شاید تا یک روز و نیم هم نیاز به شارژ پیدا نکنید، اما در صورتیکه زمان بازی کردن یا استفاده از دوربین بیشتر از برنامه‌های دیگر شود، احتمالاً تا پایان روز باید به سراغ شارژر 15 وات آن بروید. برای شارژ کامل باتری از طریق این شارژر و پورت USB-C به چیزی در حدود 2 ساعت و 10 دقیقه وقت نیاز خواهید داشت که این زمان کمی به حساب نمی‌آید. در بخش مدیریت باتری، سه حالت برای مصرف انرژی در نظر گرفته شده است؛ Optimised (حالت بهینه و متعادل میان عملکرد دستگاه و شارژ گوشی)، Medium Power Saving (محدود کننده برخی عملیات در گوشی برای کم کردن مصرف باتری) و Maximum Power Saving (محدود کردن همه چیز در حد ممکن برای ذخیره شارژ).

 به طور پیش‌فرض تنظیمات باتری بر روی حالت بهینه قرار دارد، اما با انتخاب دو گزینه دیگر زمانیکه دسترسی به شارژر گوشی ندارید، میزان مصرف باتری کمتر خواهد شد. گزینه دیگری که در این بخش در نظر گرفته شد Adaptive Power Saving است که با فعال کردن آن دستگاه به صورت خودکار و براساس الگوی مصرف شما در صورت نیاز مصرف باتری را کم‌تر می‌کند.

جمع‌بندی

این روزها تمایل مردم به خرید گوشی‌های اقتصادی و نه چندان گرانقیمت بسیار بیشتر از گذشته است. این اتفاق را می‌توانیم به دلیل حضور برندهای چینی در بازار ربط دهیم که در چند سال گذشته محصولاتی با امکانات بالا و قیمتی ارزان‌تر از رقبا راهی بازار کردند. اما سامسونگ با استراتژی درست، میدان را به رقیبان چینی واگذار نکرد و با تغییراتی جالب توجه، گوشی‌های سری Galaxy A را برای رقابت با آنها روانه بازار کرد.

سال گذشته دیدیم که گوشی‌های A30، A50، A70 و… با استقبال خوبی از سمت خریدران روبه‎رو شدند. از همین رو سامسونگ تلاش کرد تا با ارائه جانشینانی مناسب روند موفقیت خود در بازار گوشی‌های میان‎رده را ادامه دهد. گلکسی A51 تا اینجای کار پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال 2020 بوده و دلیل آن نیز واضح است؛ ارائه مجموعه‌ای از مشخصات و معقول در یک محصول خوش قیمت.

گوشی گلکسی A51 سامسونگ

این گوشی با قیمتی در حدود 8 میلیون و 200 تا 9 میلیون و 200 هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. طراحی جذاب، نمایشگر باکیفیت، سخت‌افزار مناسب، نرم‌افزار به‌روز، دوربین‌های متنوع و باتری خوب همگی در A51 گرد هم آمده‌اند تا در بازه قیمتی مورد نظر، بهترین کیفیت را به کاربر ارائه کنند. هرچند که این گوشی در مقایسه با رقیبان از نظر عملکرد باتری، بهترین در کلاس خود به حساب نمی‌آید، با این حال، پیدا کردن تمامی این مشخصات در یک گوشی با این قیمت کار چندان آسانی نیست.

مزایا:
  • طراحی جذاب، وزن ایده‎آل و خوش دست بودن
  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • نرم‌افزار به‌روز با امکانات مناسب
  • دوربین‌های متنوع، با کیفیت خوب عکاسی در شرایط ایده‌آل
  • پشتیبانی از کارت حافظه
معایب:
  • پیشرفت کم سخت‌افزار در مقایسه با نسل قبل
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین در شرایط کم نور
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

این گوشی گزینه ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده با امکانات کامل در یک مجموعه زیبا هستند.

9امتیاز9سخت‌افزار8.9نرم‌افزار8.8صفحه نمایش9.1دوربین8.7صدا9.3طراحی8.9باتری9.4ارزش خرید
امتیاز: 4.1 از 5 (32 رای)
کمی صبر کنید...

18 دیدگاه

  1. Avatar امیر فتوحیان گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی ممنون از توضیحات مفصلی که دادید ؟ از تجربه 6 ماه کار با a51 بگم باستون حتی الان هم دارم با همین گوشی این پیام و میدم .طبق گفته های دقیق خانم نوربخش خدایی گوشی خیلی خوبیه خدا شاهده تا حالا یکبار هم نشده لگ بزنه گیر کنه حافظه هم الان 80 گیگ پره بازی هم دارم ولی نه چندان سنگین مشکلی نداشتم یه مزیت دیگه این گوشی اینه داغ نمیکنه به اون صورت مثل مارکای چینی یزره اون تیکه بالا گوشی اونم خیلی سنگین کار بکشین وگرنه داغ نمیکنه همین باعث طول عمر باطری صفحه نمایش کلا عمر مفید دستگاه خیلی فرق میکنه با گوشی که داغ میشه . دوربینشم مثل پرچم داراش نیست ولی راضیتون میکنه بهترین قسمت آ ۵۱ صفحه نمایش عالیشه واقعا با کیفیته ؟ باطری هم با اینکه شارژ ۱۵ وات هست ولی خدایی خیلی سریع پر میشه به ۸۵ میرسه سرعت شارژ کم میشه ولی تا ۸۵ خیلی سریع میاد بالا . من فیسبوک و یوتیوب و چون استفاده ندارم غیر فعال کردم باور کنید ۲ روز و نیم استفاده کنم باز شارژ دارم سرعت دانلود کردن نصب کردن هم خیلی زیاد شده . یه جا تو همین برنامه ها خونده بودم این ۲ تا برنامه همیشه در حال فعالیت هستن هم باطری زیاد استفاده میکنن هم به مرور رو سخت افزار تاثیر میذارن پاک که نمیشه کرد ولی اگر استفاده ندارید پیشنهاد میکنم غیر فعال کنید ببینید چقد تیز میشه گوشیتون . ببخشید زیاد حرف زدم شاید به درد ۲ نفر بخوره که قصد خرید گوشی دارن شک دارن که این مدل خوبه یا نه واقعا گوشی خیلی خوبیه

  2. Avatar sajjad گفت:

    سلام
    بین این گوشی و نوت 9 پرو شیائومی کدوم رو پیشنهاد میدید؟؟

  3. Avatar فردین گفت:

    سلام. بررسی این گوشی رو خوندم و خریدم. کیفیت دوربینش رو گذاشتم ۴۳ مگاپیکسل. ولی بقول شما کیفیت ۱۲ و ۴۳ زیاد تفاوتی نداره، فقط ۴۳ پیکسل، حجم عکس های گاها ۱۵ مگی رو میده که جالب نیست. کدوم گزینه در عکاسی A51 همون ۱۲ مگا پیکسل پیش فرض هست؟ سپاس

  4. Avatar Behnam گفت:

    سلام خانم نوربخش، مثل همیشه بررسی هاتون عالیه و همه نکات ریز هم عرض کردین و خوندنش لذت بخشه… چند ماه پیش برای مادرم تهیه کردم این گوشی رو درسته نمیتونه از کل امکاناتش استفاده کنه ولی چون از ناچ قطره ای متنفرم و اون موقع اختلاف قیمت فاحشی نداشت رفتم سراغ این مدل حفره ای و دیدم سخت افزار مناسب حافظه مناسب و دوربین نسبتا خوبی داره. تا الان مشکل خاصی ندیدیم ولی انتظار داشتم دوربین عملکرد بهتری داشته باشه (تقریبا مثل گوشی منه که واسه ۵ سال پیشه) ولی درکل خیلی خوبه اثرانگشت هم کاش سریعتر بود که تو این مدل ها طبیعیه. از عملکرد شارژ شدن گوشی تعجب میکنم با اینکه ۱۵ وات هست خیلی سریع شارژ میشه! به لطف بررسی دقیق تون هر نکته دیگه خواستم بگم نوشتین ممنون از بررسی شما👍🌹

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام آقای بهنام.
      واقعا انتخاب خوبی کردین برای مادرتون.. مبارکشون باشه
      ممنونم از لطف همیشگیتون به ما
      پاینده باشید 🌸🌸

  5. Avatar مجتبی آستانه گفت:

    گلکسی A51 واقعا گوشی خوبیه در بین میان رده‌ها، البته اون زمان که 5 تومن بود می‌ارزید الان واقعا آدم دلش نمیاد این همه پول بابتش بده! قطعاتش هم اگه نیاز به تعمیر پیدا کنه، متاسفانه در شهرستان ها (تهران رو اطلاع ندارم) خیلی سخت گیر میاد

  6. Avatar امیر هاکان گفت:

    کو پولش تا صبح شما بگو

  7. Avatar Moghooli گفت:

    سلام به نظر من تو میان رده ها حرف نداره تا همین العان من با بازی های سنگین که حجم چند گیگی داشته رو نصب کردم وا اجرا شده بدون هیچ مشگلی.

  8. Avatar علی گفت:

    با سلام
    مثل همیشه عالللللللللی و فوق العاده ، جامع و کامل
    ——————————–
    فقط توصیه به کسانی که میخوان این گوشی رو بخرن ، این گوشی در همه موارد عالیه امااااااا بدترین نکنه پردازنده بسیار بسیار بدش هست .
    به طوری که لگ های بسیار بسیار زیادی داره . واقعا لگ در رابط کاربری احساس میشه .

    کسی که میخواد گوشی بخره و مثل خودم عاشق سامسونگ هست . پیشنهاد میدم این گوشی رو نخره چون تمامممممممممم خاطرات خوب از سامسونگ فراموش میکنید !

    A71 یا A80 بخرید که هم دوربین بهتر ، هم صفحه نمایش بزرگتر و بهتر و هم باتری بزرگتر و از همه مهمتر پردازنده اسنپ دراگون و بسیار عالی دارند و لگ ندارند هر دوی این گوشی ها .

  9. Avatar Ali گفت:

    گوشی خوبی خودم ۱ تیر خریدم ۶.۳۰۰
    کلا برای من که اون طور از سخت افزار کار نمیکشم خوبه

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام.
      دقیقا برای سبک استفاده روزمره و معمول گوشی فوق العاده‌ایه.. مبارکتون باشه

  10. Avatar jam گفت:

    عالی بود بررسیتون . من خودم این گوشی مد نظرم بود ولی نداشتن اسپیکر استریو و دوربین ضعیفش منصرفم کرد
    قیمتش هم که حدود 80 درصد تو این چند ماه بالا رفته
    حتی چیت میانرده و ضد آب نبودنش رو میشد تحمل کرد ولی اونارو نه

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      سلام. مرسی از اینکه وقت گذاشتین و مطالعه کردین
      نبود بلندگو استریو و موارد دیگه‌ای که گفتین معمولاً تو گوشیای میان‌رده رایجه… اکثرشون همین ایرادات رو دارن که خب اینم توجیه کننده قیمتشونه
      البته این قیمتایی که الان تو بازار هست هیچ رقمه توجیه پذیر نیست.

  11. Avatar نیما گفت:

    همین رنگش رو برای خواهرم گرفتم فوق العاده خوبه . 6 و 800 خریدیم البته خدا رحم کرد
    دو میلیون همین جند وقت گرون تر شد

    • Avatar نیما گفت:

      ولی یه چیزیم بگم که حتما باید با قاب استفاده بشه خیلی راحت لبه هاش خط میفته

      • Avatar سیمین نوربخش گفت:

        گوشی واقعا خوبیه و مبارکشون باشه.
        الان که قیمت‌ها خیلی عجیب و غریب بالا و دست نیافتنی شدن

    • Avatar زینب گفت:

      من گوشی A50 خریدم تویه اردیبهشت امسال ۴ و ۵۰۰ الان شده ۱۰ میلیون A51دیگه چقدره🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ به شخصه میگم A51بهتره تا A50

      • Avatar سیمین نوربخش گفت:

        سلام A50 الان دیگه به سختی تو بازار پیدا میشه، اما A51 بسته به نوع حافظه و رمش بین 8 تا 9 میلیون تومنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.