بررسی گلکسی A72 سامسونگ

بررسی گلکسی A72 سامسونگ – میان‌رده‌ای در قامت پرچمدار

امروز با بررسی گلکسی A72 سامسونگ که یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده این شرکت کره‌ای به حساب می‌آید در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سامسونگ در آخرین روزهای اسفند از جدیدترین اعضای سری Galaxy A این بار تحت عنوان Awesome رونمایی کرد. A72 و A52 دو گوشی بودند که با مسئولیتی سنگین پا به میدان رقابت گذاشتند. یکی از اصلی‌ترین رقبای این گوشی‌ها نسل قبلی آنها، یعنی A71 و A51 هستند که به دلیل حضور بسیار موفقی که در بازار داشته‌اند، کار را برای نسل بعدی خود سخت‌تر کرده‌اند.

با این حال، Galaxy A72 و A52 همانطور که از جدیدترین نسل این خانواده انتظار می‌رفت راهی بازار شدند، یعنی با ظاهری جدید، مشخصاتی بهتر و جذابیت‌های بیشتر نسبت به نسل قبل. A72 و A52 تفاوت‌های چندانی زیادی با یکدیگر ندارند، برادر بزرگتر ابعاد بزرگتری داشته و به واسطه این ابعاد از نمایشگر و باتری بزرگتر و البته یک دوربین بیشتر بهره می‌برد. مزیت‌های بیشتر منجر به بالا رفتن قیمت A72 نسبت به A52 نیز شده است.

بررسی گلکسی A72 سامسونگ

Galaxy A72 بر روی کاغذ یک میان‌رده، حتی شبه پرچمدار جذاب با امکاناتی در حد و اندازه خود است. اما ما با بررسی گلکسی A72 سامسونگ  قصد داریم کشف کنیم که لقب Awesome تا چه اندازه برازنده این گوشی است و آیا A72 انتخاب خوبی در بازه قیمتی خود به حساب می‌آید یا خیر.

این بررسی حاصل جمع‌بندی تجربه 4 روزه تیم سخت‌افزار از گوشی گلکسی A72  سامسونگ است. این گوشی توسط نمایندگی محترم سامسونگ در ایران در اختیار وبسایت سخت‌افزارمگ قرار گرفته است.

طراحی

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که در گلکسی A72 در مقایسه با نسل قبلی آن شاهد هستیم، در بخش طراحی است. جدا از آنکه این گوشی کمتر بزرگتر و وزن آن نیز بیشتر شده؛ در قاب پشت آن شاهد هستیم که سامسونگ مشابه پرچمداران سری نوت و S بدنه این دستگاه را مات طراحی کرده است. A72 در 4 رنگ Awesome مشکی، آبی، سفید و بنفش راهی بازار می‌شود. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت مشکی یا همان Awesome Black بود.

در چند سال اخیر اکثر شرکت‌ها برای گوشی‌های پرچمدار خود از بدنه‌ای مات استفاده می‌کنند که فارغ از جذب کمتر اثر انگشت و لک، ظاهر شیک‌تری به این محصولات می‌دهد. برای گلکسی A72 هم وضعیت به همین ترتیب است. بدنه مات این دستگاه در کنار قاب دوربین‌های اصلی که هم‌رنگ با این بدنه طراحی شده‌اند، به این گوشی حس یک محصول باکلاس را داده است.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

البته باید به این نکته اشاره کنیم که جنس قاب پشتی این گوشی هم مانند نوت 20 و S20 پرچمدار، از پلی کربنات است. شاید این موضوع در گوشی‌های پرچمدار یک نکته منفی به حساب آید، اما در گوشی‌های میان‌رده کاملاً طبیعی است. این قاب کاملاً تخت طراحی شده است. به غیر محفظه دوربین‌ها که در قسمت بالا، سمت چپ قرار گرفته‌اند، تنها لوگوی سامسونگ را در قسمت پایین قاب پشتی شاهد هستیم. محفظه دوربین‌ها برآمدگی چندان زیادی ندارد، اما همان اندازه باعث می‌شود که با قرار گرفتن بر روی سطح صاف کمی لق بزند. طراحی این قسمت تقریباً مشابه سری نوت سامسونگ بوده و از سبک جدید طراحی دوربین‌ها که در سری S21 شاهد آن بودیم، در A72 استفاده نشده است.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

فریم دور گوشی پلاستیکی به نظر می‌آید و در سمت راست آن کلیدهای تنظیم صدا و پاور قرار گرفته است. بلندگوی اصلی، میکروفون مکالمه، پورت USB-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون در لبه پایین آن جای گرفته‌اند. لبه سمت چپ کاملا خالی است و در لبه بالا شیار سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه (یا سیم کارت دوم و یا کارت حافظه) و میکروفون حذف نویز جای گرفته‌اند.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ
گوشی گلکسی A72 سامسونگ
گوشی گلکسی A72 سامسونگ
گوشی گلکسی A72 سامسونگ

بخش بزرگ پنل جلوی گوشی، به طور دقیق 84.4 درصد از آن توسط نمایشگر احاطه شده است. جدا از حاشیه‌های باریک دو طرف و حاشیه‌های نسبتاً محسوس‎تر بالا و پایین، یک حفره برای دوربین سلفی دستگاه در این ناحیه تعبیه شده است. البته در فاصله میان حاشیه بالای نمایشگر و لبه دستگاه شیاری هم برای بلندگو مکالمه لحاظ شده است.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

ابعاد گوشی گلکسی A72 سامسونگ 165.0×77.4×8.4 میلیمتر بوده و وزن آن 203 گرم است. در طراحی این گوشی همه آنچه که یک گوشی باید در اختیار داشته باشد لحاظ شده است. در بررسی گلکسی A72 سامسونگ به نکات مثبت فراوانی برخوردیم که پیدا کردن تمامی آنها با هم در یک گوشی (حتی پرچمدار) شاید کار چندان آسانی نباشد. یکی از موارد دو بلندگویی هستند که در بالا و پایین گوشی قرار گرفته‌اند و صدا را به صورت استریو ارائه می‌کنند. صدای استریو از نکات مثبتی است که حتی در همه پرچمداران هم یافت نمی‌شود. در کنار آن جک 3.5 میلیمتری هدفون، پشتیبانی از کارت حافظه و گواهینامه IP67 برای مقاومت در برابر آب و غبار از جنبه‌های مثبت طراحی این گوشی به حساب می‌آیند.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ
گوشی گلکسی A72 سامسونگ

صفحه نمایش

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

گلکسی A72 سامسونگ از یک نمایشگر 6.7 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 1080×2400 پیکسل (FHD+) بهره می‌برد. از نظر اندازه و دقت تصویر، این نمایشگر هیچ تفاوتی با گوشی گلکسی A71 سال گذشته ندارد، اما یک نکته مثبت به این گوشی اضافه شده و آن نرخ نوسازی بالاتر (90 هرتز) است.

این روزها استفاده از نمایشگرهایی با ریفرش ریت بالاتر در گوشی‌های پرچمدار بسیار مرسوم شده است. اما زمانیکه این مشخصه برای گوشی‌های میان‌رده مانند A72 استفاده می‌شود، موضوع بسیار هیجان انگیزتر می‌شود. چرا تفاوت نرم و روان بودن منوها، وبگردی، بازی و تقریباً همه چیز را می‌توان در مقایسه دو حالت 60 و 90 هرتز به وضوح مشاهده کرد. البته نکته‌ای که درخصوص این مشخص در A72 وجود دارد اینست که نرخ نوسازی بالاتر حالت Adaptive یا تنظیم خودکار براساس محتوای نمایش را نداشته و تنها می‌توان آن را بر روی 60 یا 90 هرتز تنظیم کرد.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

در منوی تنظیمات نمایشگر  گزینه‌ای برای تنظیم تم تاریک و روش در نظر گرفته شده و کمی پایین‌تر تنظیمات مربوط به Dark Mode قرار دارد که در آن می‌تواند برای فعال شدن تم تاریک برنامه زمانی تنظیم کنید. گزینه‌های بعدی این منو تنظیم دستی و خودکار نمایشگر و نرخ نوسازی صفحه نمایش هستند. قابلیت Blue Light Filter (حذف نور آبی صفحه) در این گوشی هم با توجه به نسخه جدید نرم‌افزار جای خود را به Eye Comfort Shield داده است که آن هم قابلیت تنظیم خودکار یا شخصی سازی دارد.

در بخش Screen Mode می‌توان حالت نمایشگر را Vivid یا Natural انتخاب کرد. در این قسمت امکان تنظیم گرمی و سردی و میزان رنگ‌های قرمز، سبز و آبی نیز نظر گرفته شده است. نمایشگر به طور پیش‌فرض بر روی حالت Vivid تنظیم شده که فضای رنگی DCI-P3 را ارائه کرده و رنگ‌ها را اشباع شده نمایش می‌دهد. در حالت Natural رنگی در فضای sRGB و طبیعی‌تر ارائه می‌شوند که شباهت بیشتری به واقعیت دارد.

نمایشگر گلکسی A72 سامسونگ دارای روشنایی 800 نیت است و این یعنی خوانایی آن در همه شرایط حتی زیر نور مستقیم آفتاب هم قابل قبول است. سامسونگ در این گوشی هم قانون همیشگی خود، یعنی استفاده از بهترین نمایشگر برای گوشی‌های خود را زیر پا نگذاشته است. نمایشگر با کیفیت با روشنایی و زاویه دید در کنار نرخ نوسازی بالاتر از حد استاندارد، گلکسی A72 را از نظر صفحه نمایش در مقایسه با هم‌ردیفان خود در بالاترین سطح قرار می‌دهد.

سخت‌افزار

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

سامسونگ امسال هم تصمیم گرفت تا از چیپست اسنپدراگون برای گوشی میان‌رده خود استفاده کند. مطمئناً باوجود انتقاداتی که به عملکرد چیپست‌های اگزینوس در مقایسه با اسنپدراگون می‌شود، این تصمیم سامسونگ انتقادات کمتری برای آنها به همراه خواهد داشت. اسنپدراگون 720 کوالکام با معماری 8 نانومتری طراحی شده و از دو هسته 2.3 گیگاهرتزی  Kryo 465 Gold، شش هسته 1.8 گیگاهرتزی  Kryo 465 Silver و پردازنده گراقیکی Adreno 618 همراه شده است.

اسنپدراگون 720G در مقایسه با اسنپدراگون 730 که در گلکسی A71 استفاده شده بود، بر روی کاغذ تفاوت خاصی ندارد و به غیر از کلاک بالاتر 100 مگاهرتزی هسته‌های طلایی عملاً هیچ فرق دیگری با یکدیگر ندارند. البته باید در نظر داشته باشید که 720G تراشه جدیدتری بوده و طبیعتا نوع طراحی و ساخت آن بهینه‌تر شده است. این تراشه در گلکسی A72 با 6/8 گیگابایت حافظه رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی همراه شده است، که البته با وجود شیار هایبرید کارت حافظه امکان افزایش فضای داخلی برای این گوشی وجود دارد. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت 6/128 گیگابایتی بود.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

در تست‌های بنچمارک بررسی گلکسی A72 سامسونگ این گوشی عملکرد نسبتاً بهتری در مقایسه با نسل قبلی خود داشت. اما این برتری قاطعانه و با اقتدار نبود. دلیل آن هم به وضوح مشخص است و آن اینست پردازنده استفاده شده در این گوشی تفاوت چشمگیری با نسل قبل ندارد.

با این وجود در طول بررسی، گلکسی A72 یک گوشی کاملاً مطمئن و پرقدرت ظاهر شد که به خوبی از پس اجرای همه برنامه‌ها و بازی‌ها برمی‌آید. البته کیفیت اجرای بازی‌های سنگین در این گوشی در بالاترین سطح نیست، اما با این حال همه بازی‌ها در سطح بالایی اجرا شده و بدون کندی و لگ قابل بازی کردن هستند. عملیات سبک و روزمره مانند گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی، وبگردی، یوتیوب، برقراری تماس ویدئویی و … برای این گوشی به هیچ وجه چالش سختی حتی تا چند سال اولیه استفاده از آن نخواهد بود.  

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

دو روش احراز هویت بایومتریک برای گوشی A72 در نظر گرفته شده است؛ تشخیص چهره و اثر انگشت. تشخیص چهره از طریق دوربین سلفی دستگاه انجام می‌شود و عملکرد آن مشابه دیگر گوشی‌های معمول در بازار بوده و از سرعت خوبی برخوردار است. سنسور اثر انگشت هم که در زیر نمایشگر دستگاه جای گرفته عملکرد رضایت بخشی دارد. البته برای ما که با گوشی‌های پرچمدار سری S1 با سنسور اثر انگشت بزرگ، سریع و دقیق این گوشی‌ها کار کرده بودیم، کار کردن با سنسور اثر انگشت A72 کمی ناامیدکننده بود. اما باید در نظر داشته باشیم که این یک محصول میان‌رده بوده و سامسونگ همه امکانات جدید و جذاب خود را در این سری از محصولات رو نخواهد کرد.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ
گوشی گلکسی A72 سامسونگ

نرم‌افزار

گلکسی A72 سامسونگ با جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندورید و رابط کاربری یعنی OneUI 3.1 بر پایه Android 11 در درون جعبه راهی بازار می‌شود. در جدیدترین نسخه از رابط کاربری سامسونگ شاهد بروز تغییرات مثبتی در منوها و صفحه‌های گوشی هستیم. البته این تغییرات آنقدرها هم اساسی نیست و اگر با گوشی‌های سامسونگ پیش از این کار کرده باشید، تجربه کار با این گوشی برای شما غریب نیست.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

منوی تنظیمات سریع که باکشیدن انگشت به سمت پایین ظاهر می‌شود، در این گوشی کمی تغییر کرده و حالت تمام صفحه به خود گرفته است. در منوی سمت چپ گوشی که تا پیش از این تنها فید سامسونگ یا همان Samsung Free حالا یک گزینه دیگر نیز دارد و می‌تواند Google Discover را در آن داشته باشید.  همچنین امکان اضافه شدن ویجت‌هایی مانند Digital Wellbeing نیز به منوی لاک اسکرین اضافه شده است و شما می‌توانید از حتی بدون باز کردن قفل گوشی از زمان کار کردن با گوشی مطلع شوید.

در کنار این موارد، گزینه‌های همیشگی و کاربردی نرم‌فزار سامسونگ مانند منوی کناری صفحه (Edge Screen)، ایجاد پوشه مخصوص بازی‌ها برای اعمال تغییرات در زمان اجرای بازی (Game Launcher)، تم تاریک، فعال کردن ژست‌های حرکتی به جای کلیدهای ناوبری، ژست‌های هوایی و … در گوشی گلکسی A72 نیز در نظر گرفته شده است. ترکیب گزینه‌های کاربردی پیشین One UI در کنار امکانات جدیدی که در نسخه جدید به آن اضافه شده است، تجربه استفاده از این گوشی را برای کاربر لذت‎بخش خواهد کرد.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

سامسونگ اعلام کرده است که گوشی‌های پرچمدار این شرکت تا سه سال آپدیت سیستم عامل اندروید را دریافت خواهند کرد. با این تفاسیر انتظار می‌رود که محصولات میان‌رده‌ای مانند A72 نیز تا دو  آپدیت سیستم عاملی را دریافت کنند. در حال حاضر اندروید 11 برای نسل قبلی این گوشی، یعنی A71 ارائه و این یعنی در بدترین حالت، حداقل یک آپدیت بزرگ در انتظار این گوشی خواهد بود.

دوربین

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

به لطف بالا رفتن کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند، استفاده از دوربین برای کاربردهای روزمره و نه چندان حرفه‌ای تا حد زیادی کمتر شده است. از همین رو، حتی کاربرانی که قصد خرید یک گوشی اقتصادی و میان‌رده را نیز دارند، ترجیح می‎دهند تا دوربین گوشی آنها از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تولید سنسورهای موبایلی، حالا شاهد آن هستیم که محصولات غیرپرچمدار هم دوربین‌های باکیفیتی با خود به همراه دارند.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

در محفظه مستطیلی شکل دوربین‌ها در قاب پشتی A72، چهار دوربین به همراه یک فلش LED جای گرفته‌اند. سنسور اصلی دوربین 64 مگاپیکسلی، از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/1.8 است. این دوربین که مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار با تشخیص فاز است، به طور پیش‌فرض و به لطف فناوری ترکیب پیکسلی تصاویری 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. اما در بخش نرم‌افزار دوربین امکان فعال کردن حالت 64 مگاپیکسلی نیز در نظر گرفته شده است.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

در کنار دوربین اصلی، سامسونگ برای این گوشی یک دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی با f/2.2 و زاویه دید 123 درجه در نظر گرفته است. یک دوربین 5 مگاپیکسلی هم با f/2.4 برای عکاسی از فواصل نزدیک و ثبت تصاویر ماکرو برای این گوشی در محفظه دوربین‌ها قرار گرفته است. اما شاید جذاب‌ترین دوربین جانبی این گوشی، سنسور 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو آن باشد که برای عکاسی با بزرگنمایی یا همان زوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین هم مانند دوربین اصلی دارای لرزشگیر اپتیکال و فوکوس خودکار با تشخیص فاز است و می‌تواند تا زوم 3x را به صورت اپتیکال ارائه کند. دوربین سلفی این گوشی هم که در حفره دورن نمایشگر قرار گرفته، 32 مگاپیکسلی، از نوع عریض با f/2.2 است.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

برای دوربین اصلی امکان فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه و FHD در نرخ 30 و 60 در نظر گرفته شده است که حالت Super Steady که لرزش‌های در حین فیلمبرداری را تا حد ممکن حذف می‌کند، در حالت FHD@30fps وجود دارد. دوربین سلفی گوشی هم می‌تواند با کیفیت 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

بر روی کاغذ دوربین‌های گلکسی A72 تفاوت چندانی با نسل قبلی خود ندارد. اصلی‎ترین تفاوت حذف دوربین 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق و اضافه شدن یک دوربین تله‌فوتو برای عکاسی زوم است. البته به غیر از این عملکرد دوربین اصلی به واسطه وجود لرزشگیر اپتیکال بهتر شده و شاهد اضافه‌شدن قابلیت‌های نرم‌افزاری بیشتر نیز به این این گوشی هستیم.

در نرم‌افزار دوربین، به غیر از حالت معمول عکاسی و فیلمبرداری، امکان عکاسی تا بزرگنمایی 30 برابر با دوربین تله هستیم. که طبیعتاً هر چه رقم زوم بالاتر می‌رود، کیفیت تصویر خروجی افت پیدا می‌کند. عکاسی در حالت پرتره (تار کردن تصویر پس‌زمینه) هم برای دوربین اصلی و هم سلفی در نظر گرفته شده است. عکاسی و فیلمبرداری در حالت Pro (تنظیم دستی)، Night Mode، صحنه آهسته، فوق آهسته، ماکرو، عکاسی غذا و … از دیگر حالت‌های دوربین A72 هستند.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، بهترین دوربین این گوشی است که تقریبا در تمامی شرایط نوری تصاویر خوب به ثبت می‌رساند. حالت عکاسی شب به غیر از دوربین سلفی، تنها برای این سنسور در دوربین‌های قاب پشت در نظر گرفته شده که در این حالت هم دوربین عملکرد بسیار خوبی داشته و در محیط‌های تاریک تصاویری با نویز کم به ثبت می‌رساند.

برای سوژه و مناظری که دوربین اصلی نتواند همه منظره را به ثبت برساند، دوربین فوق عریض به کار خواهد آمد. جنس رنگی که دوربین فوق عریض در تصاویر ثبت می‌کند کمی متفاوت از دوربین اصلی و دوربین‌های دیگر است. با این حال، نمی‌توان این را به عنوان یک انتقاد در نظر گرفت، چراکه رنگ‌های ثبت شده با این دوربین شباهت بیشتری به واقعیت دارند. الان انتقادی که به این دوربین وارد است، فقدان حالت Night و ثبت تصاویری با نویز و جزئیات کم در قسمت‌های تاریک در محیط‌های کم نور است.

با این وجود شاید اصلی‌ترین انتقاد در بخش دوربین‌ها، متعلق به دوربین ماکرو این دستگاه باشد. فوکوس بر روی سوژه و پیدا کردن فاصله ایده‌ال برای ثبت یک تصویر مناسب با این دوربین سخت‌ترین آزمون عکاسی با این گوشی A72 است. حتی باوجود فراهم کردن این شرایط، در نهایت دوربین اصلی دستگاه تصویر بسیار بهتری در مقایسه با دوربین ماکرو به ثبت می‎رساند.

به غیر از دوربین ماکرو که شاید بتوان گفت وجود آن در گوشی اضافی است، دوربین‌های دیگر گوشی همگی تصاویر بسیار خوب و باکیفیتی به ثبت می‌رسانند. اصلی‎ترین تفاوت A72 در مقایسه با نسل قبل و حتی برادر کوچکتر، یعنی A52 وجود دوربین تله‌فوتو بوده می‌تواند تصاویر زوم را با کیفیت بهتری به ثبت برساند. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ را مشاهده بفرمایید:

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 0.5X
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 2x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 3x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / حالت شب
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / نرمال شب
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / پرتره با فلش
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / پرتره بی فلش
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / نرمال
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / پرتره
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 1x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 2x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 3x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 10x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / پرتره
پرتره
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / نرمال
نرمال
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 1x

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 2x

نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / ماکرو
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 0.5x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 4x
نمونه عکس‌های ثبت شده در بررسی گلکسی A72 سامسونگ / 30x

باتری

باتری همیشه یکی از نقاط قوت گوشی‌های میان‌رده به حساب می‌آید و زمانیکه یک گوشی نه چندان گران در این نقطه لنگ بزند، خریدار به راحتی چشم خود را از آن خواهد بست. سامسونگ گلکسی A72 را با باتری 5000 میلی آمپرساعتی (500 میلی‌آمپرساعت بیشتر از A71) راهی بازار کرده است. همین موضوع به خودی خود نشان می‌دهد که عملکرد باتری در مقایسه با نسل قبل بهتر شده است. در کنار ظرفیت بالاتر، پردازنده جدیدتر و الگوریتم‌های بهینه‌سازی مدرن‌تر را هم که اضافه کنیم، می‌توانیم تا حدی خیالمان را از بابت عملکرد باتری این گوشی، راحت کنیم.

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

در بررسی گلکسی A72 سامسونگ در تست بنچمارک PCMark این گوشی در حالتی که نمایشگر آن بر روی 90 هرتز تنظیم بود، زمان 13 ساعت و 9 دقیقه را به ثبت رساند. اما زمانیکه نمایشگر را بر روی حالت 60 هرتز تنظیم کردیم، زمان ثبت شده به 14 ساعت و 14 دقیقه افزایش یافت. فارغ از اینکه نمایشگر در کدام حالت قرار گرفته بود، امتیاز ثبت شده توسط این گوشی در میان بالاترین‌ها قرار داشت.

  در استفاده روزمره از گوشی هم وضعیت به همین ترتیب بود. عملکرد باتری A72 مطمئن‌تر از یک گوشی میان‌رده بود. الگوریتم‌های بهینه‌سازی به خوبی مصرف باتری دستگاه را مدیریت می‌کردند. حتی با استفاده شدید از گوشی (چندین ساعت بازی، بنچمارک و استفاده از دوربین در کنار کارهای روزمره) این گوشی حداقل یک روز کامل را شارژدهی داشت.

شارژری که سامسونگ در جعبه این گوشی قرار داده، 25 وات است. برای شارژ 0 تا 100 باتری گوشی، این شارژر به چیزی در حدود 1 ساعت و 25 دقیقه زمان نیاز دارد. در بخش تنظیمات باتری علاوه بر گزینه Power Saving Mode که برای مدیریت مصرف انرژی در زمانیکه شارژ دستگاه کم است، در نظر گرفته شده، گزینه دیگری را با نام Adaptive Battery شاهد هستیم که با فعال کردن آن برنامه‌هایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، میزان مصرف باتریشان محدود خواهد شد.

باتری هم مانند اکثر مشخصه‌های گلکسی A72، یکی از نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آید. عملکرد باتری این دستگاه مطمئن و قابل اتکا است و می‌توانید اطمینان داشته باشید که با یک استفاده معمول حداقل یک روز کامل را برای شما شارژ نگه دارد.

جمع‌بندی

گوشی گلکسی A72 سامسونگ

گوشی گلکسی A72 سامسونگ، یکی از جدیدترین و باکیفیت‌ترین گوشی‌های میان‌رده شرکت کره‌ای به حساب می‌آید که نسخه 8/256 گیگابایتی این گوشی در زمان نگارش بررسی با قیمتی در حدود 11 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. نمایشگر باکیفیت، طراحی شیک، صدای استریو، دوربین‌های متنوع و باتری مطمئن از برجسته‌ترین نقاط قوت این گوشی به حساب می‌آیند.

با این حال، زمانیکه این گوشی را با رقیبان هم سطح خود مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که سامسونگ برای پایین نگه داشتن قیمت این گوشی سخت‌افزار را تا حدی فدا کرده و پلاستیک را در طراحی جایگزین شیشه کرده است. یکی از نکات تأمل برانگیز دیگر این گوشی اینست که سامسونگ برخلاف برادر کوچکتر، نسخه 5G برای آن در نظر نگرفته است. البته با در نظر گرفتن اینکه شبکه 5G هنوز در مناطق محدودی از کشور راه‌اندازی شده و تا زمان توسعه گسترده آن، زمان زیادی باقی مانده است، این موضوع شاید چندان برای ما نگران کننده نباشد.

اگر به دنبال یک گوشی میان‌رده جدید از برند سامسونگ با امکانات کافی و نمایشگر با کیفیت هستید، گلکسی A72 گزینه کاملا ایده‌آلی برای شما خواهد بود. در غیر اینصورت می‌توانید با کمی هزینه بیشتر گوشی‌های از برندهای دیگر (مانند Mi 10T 5G شیائومی) تهیه کنید که حداقل از نظر پردازنده عملکرد بهتری در مقایسه با A72 دارند.

مزایا:
  • جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • صدای استریو
  • گواهینامه IP67
  • نمایشگر 90 هرتز باکیفیت
  • نرم‌افزار به‌روز
  • دوربین‌های متنوع
  • عملکرد بسیار خوب باتری
معایب:
  • ارتقا ناچیز سخت‌افزاری
  • دوربین ناکارآمد ماکرو
  • عدم پشتیبانی از شبکه 5G
9امتیاز8.1سخت‌افزار9.5نرم‌افزار9صفحه نمایش8.9دوربین9.1صدا8.9طراحی9.6باتری8.7ارزش خرید

امتیاز: 4.4 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...

16 دیدگاه

  1. Avatar روح اله گفت:

    سلام
    دستتان مریزاد
    بررسیهای بسیار خوب وکاملی منتشر میکنید اگه ممکنه بین دوربینهای گوشیهای همرده، حتما مقایسه هم بگذارید

  2. Avatar Siri گفت:

    کلا سامسونگ هیچوقت تو این رنج قیمت مدل های بصرفه ای ارایه نمیده و بنظرم بخاطر رقیب های قدر چینیش هست که با کل قوا دارن تو این رنج فلگشیپ های پرقدرت معرفی میکنن

    و یک نکته جالب:طراحی این گوشی بطور خیلی ضایع از نوت 20 اولترا برداشته شده.درحدی که اگر شما یکبار نوت 20 اولترا رو دیده باشید متوجه میشید که چقد شباهت دارن فقط ارتفاع کمرا هامپ رو کم کردن

  3. Avatar حسین گفت:

    سامسونگ تا دونسته پشت گوشی رو پر از لنز کرده ! لنز بعد از تراشه گرون ترین قطعه یک گوشیه !
    2 تاز لنز درست و حسابی پشت گوشی قرار بده بعد هزینه باقی لنز ها رو برای کیفیت بدنه شیشه ای و تراشه بهتر هزینه کن !

    این زیاد شدن لنز ها واقعا حال باعث حالت تهوع میشه …………………………

  4. Avatar آرمین ابیشی گفت:

    بررسی جامع و کاملی بود. ممنون خانم نوربخش عزیز. نمایشگر 90 هرتزی باید چیز جالبی باشه. 🙂

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      مرسی از توجهتون آقای ابیشی عزیز. واقعا چیز جالبی هست. خوشحالم ازین که داره تبدیل به یک ترند میشه حتی تو گوشی‌های غیرپرچمدار

  5. Avatar حسین گفت:

    الان شیائومی Mi 11 Lite 5G با قیمت A72 4G اومده تو بازار هم قوی ترین پردازنده میانرده رو داره qualcomm snapdragon 780G و هم 8 گیگ رم داره
    هم بهترین طراحی رو داره شیشه ای ! اسپیکر استریو و صفحه نمایش AMOLED
    با قیمت 10.5 !!!!!

    • Avatar علی گفت:

      دوست عزیز نکته ای رو که باید بهش دقت و توجه زیادی بفرمایید این هستش که رابط کاربری سامسونگ رو هیچ شرکتی نداره و من خودم با هواوی و شیائومی و سامسونگ کار کردم با جرات مز گم رایط کاربری و سادگی کار با اندروید سامسونگ یک شاهکار مهندسی هستش که بسیار اهمیت داره
      مثلا همسرم اپل براش خریدم واقعا حالم رو بهم میزنه وقتی می خوام کوچکترین تغییراتی رو توی گوشی ایشون انجام بدم حداقل کلی وقت من رو می گیره تا پیداش کنم که واقعا مهندسی رابط کاربری در سامسونگ و راحتی و آشنایی سریع با عملکرد گزینه و کاربر پسندی معرکه ای داره
      نکته بعدی تعمیر و بازار قطعات هست آیا شیائومی در صورت خرابی قطعاتش هست توی بازار یا خیر ؟ برای گوشی هواوی که ۹ ماه دنبال قطعاتش بودم به زور یک سری دست دوم پیدا کردم ولی سامسونگ پشتیبانی تعمیراتی بسیار بالایی داره که این هم نکته دومی هست که باید بهش توجه ویژه ای بفرمایید

      • Avatar میلاد گفت:

        شکی نیست . رابط کاربری سامسونگ در اندروید فوق العادست .
        و تایید میشه مشکل قطعات شدید در کشور داره

  6. Avatar امیرحسین جمشیدی گفت:

    خسته نباشی سیمین جان. کامل و عالی بود

  7. Avatar علی گفت:

    با تشکر از بررسی خوبتون .

    واقعا سامسونگ رو درک نمیکنم . چرا باید A72 پردازنده ضعیف تری نسبت به M51 داشته باشه ؟! (اسنپدراگون 720 در برابر 730)
    حاشیه های صفحه نمایش به بدنه A72 نسبت به نسل قبل بیشتر شده (پسرفت) ! حتی M51 حاشیه کمتری از این گوشی داره .
    سیاست سامسونگ واقعاً مسخرست ! مثلا ببینید الان پردازنده A42 – با A52 هم یکیه !!!!! ارزش خریدی اصلا و ابداً نداره . A52 ارزش خرید بسیار بالاتری داره البته نه نخسه 4G بلکه نخسه 5G که دارای پردازنده عالی هست (snapdragon 750) 4G A72 که ارزش خریدی نداره ولی اگر A72 5G دارای پردازنده 765 یا 780 باشه ارزش خرید بالایی پیدا میکنه .
    هیچ گونه ارزش خریدی نداره این گوشی !

    گر چه امسال از نظر طراحی واقعا سامسونگ پیشرفت زیادی کرده و همچنین استفاده از پردازنده اسنپدراگون پیشرفت عالی هست .

    امیدوارم سال بعد مدل بعدیشون بدون حفره مزاحم سلفی معرفی بشود .

    • Avatar علی گفت:

      پردازنده ۷۵۰g و یا ۷۸۰g اگر داشت خیلی عالی تر می شد
      در ضمن اون a51 پردارنده اش 730 معمولی هست ولی این 720g هست که مخصوص گیمینگه
      ولی در هر صورت با شما بسیار موافقم

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      ممنونم از شما…
      من یه نکته‌ای خدمتتون عرض کنم، این اسنپدراگون 720G رو نمیشه گفت از 730G ضعیف‌تره. چون اگر مقایسه کنی هسته‌های پرقدرتش کلاک اسپید بالاتری دارن. حالا امکان این نبود که ما بتونیم همزمان دو تا گوشی که این چیپستا رو داشتن مقایسه کنیم، اما نوت‌بوک‌چک که خیلی خفن مقایسه میکنه تراشه‌ها تو مقایسه‌اش تقریبا همه جا 720G سرتره. لینکشم میذارم اگر خواستید ببینید. با این وجود منم صدرصد قبول دارم که سامسونگ میتونست یه چیپست قویتر بذاره برای این گوشی و اون موقع دیگه جای حرف نبود.

  8. Avatar drjackool گفت:

    طراحی دوربینش خیلی ضایس!!!

  9. Avatar Mohammed Javad گفت:

    SD 720G در قامت پرچمدار 😑 یکم صبر کنید با همین قیمت یا کمتر میتونید poco f3 بخرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.