گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ

بررسی گلگسی S20+ سامسونگ – پرچمداری با مجموعه‌ای از جذابیت‌های منطقی

سامسونگ امسال با تغییرات جالبی پرچمداران جدید سری S خود را معرفی کرد. برخلاف سال گذشته که در کنار گلکسی S10 و S10+ برای اولین بار شاهد حضور S10e بودیم، امسال خانواده S20 دارای عضو جدید دیگری، یعنی گلکسی S20 Ultra بود. ما چندی پیش در وبسایت سخت‌افزار به نقد و بررسی گرانقیمت‌ترین عضو این خانواده پرداختیم. امروز با  بررسی گلگسی S20+ سامسونگ در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

بررسی گلگسی S20+ سامسونگ

گوشی گلکسی S20+ سامسونگ عضو میانی خانواده پرچمدار جدید سامسونگ است. این یعنی مشخصات منحصر به‌فرد گلکسی S20 Ultra مانند دوربین 108 مگاپیکسلی را در اختیار ندارد، اما از طرف دیگر در مقایسه با نسخه استاندارد از قابلیت‌های بهتری بهره می‌برد. بر روی کاغذ و با نگاهی به مشخصات گلکسی اس20+، این گوشی یک پرچمدار به تمام معنا است. اما برای آنکه ببینیم در عمل و کاربری روزمره هم این گوشی در اندازه یک پرچمدار گرانقیمت عمل می‌کند یا خیر، تصمیم گرفتیم تا به بررسی تخصصی آن بپردازیم.

بررسی گلگسی S20+ سامسونگ

طراحی

پرچمداران این روزها همگی دارای چند مشخصه مشترک هستند، نمایشگرهای تمام صفحه و بدنه شیشه‌ای جذاب. البته برای دستیابی به این دو گزینه، شرکت‌ها استراتژی‌های متفاوتی دارند و لزوماً به آنچه که پیش‌تر به آن عمل کرده باشند، وفادار نخواهند ماند. به عنوان مثال، گلکسی S20+ در مقایسه با S10+، در بخش طراحی دستخوش تغییراتی اساسی شده است. به غیر از آنکه گوشی جدید، کمی باریک‌تر و بلندتر شده، جایگاه دوربین‌های اصلی و سلفی آن نیز به‌طور کامل تغییر پیدا کرده است.

S20+ هم مانند برادر بزرگتر خود و اکثرا پرچمداران جدید، یک جایگاه مستطیلی شکل نسبتاً بزرگ در سمت چپ بالای قاب پشت، برای دوربین‌های اصلی دارد. البته این جایگاه در مقایسه با نسخه اولترا، کوچکتر شده و از ارتفاع کمتری نیز برخوردار است. در این قاب، سه دوربین، یک سنسور ToF، یک فلش و یک میکروفون قرار گرفته‌اند.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

در قاب شیشه‌ای پشت گوشی به غیر از جایگاه دوربین و لوگوی سامسونگ که در قسمت پایین، حک شده، هیچ المان دیگری به چشم نمی‌خورد. لبه‌های گوشی از دو طرف کمی خمیدگی داشته که این باتوجه به اندازه نسبتاً ایده‌ال گوشی، در دست گرفتن آن را آسان می‌کند. اس20 پلاس در رنگ‌های مشکی، خاکستری، آبی، قرمز و سفید روانه بازار می‌شود.

 تمامی این رنگ‌های ساده و تک رنگ است، اما تابش نور، جلوه زیبایی به آنها خواهد بخشید. برای بسیاری وجود قاب نسبتاً بزرگ مشکی دوربین‌ها در پنل پشت، یک نکته منفی در طراحی به حساب می‌آید که در اینصورت انتخاب رنگ مشکی، بهترین برای آنها خواهد بود. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار سخت‌افزار قرار گرفته است، آبی (Cloud Blue) است و خوشبختانه برای ما، زیبایی این رنگ و قاب آینه‌ای جذاب آن، مانع این می‌شود که به جایگاه دوربین‌ها و نوع طراحی آن بیش از اندازه توجه کنیم.

گلکسی S20+ سامسونگ

در قسمت جلو، نمایشگر تقریباً تمام فضا را به خود اختصاص داده است. حاشیه‌ها در 4 طرف نمایشگر کمتر از سال قبل شده و 90.5 درصد از پنل جلو نمایشگر آن است (گلکسی S10+ دارای نسبت نمایشگر به بدنه 88.9 درصدی بود). البته دلیل بالارفتن این عدد می‌تواند این باشد که سامسونگ، یکی از دوربین‌های سلفی را در اس20 پلاس حذف کرده. این دوربین حالا به قسمت وسط بالای نمایشگر منتقل شده است. در فاصله میان قاب دور گوشی و حاشیه بالای نمایشگر هم بلندگوی مکالمه جای گرفته که برای دیدن آن نیاز به نور کافی و دقت بالا دارید.

گلکسی S20+ سامسونگ

در لبه سمت راست قاب آلومینیومی گوشی کلیدهای تنظیم صدا و پاور جای گرفته‌اند. لبه پایین جایگاه بلندگوی اصلی، پورت USB-C و میکروفون مکالمه است. در لبه سمت چپ به غیر از خطوط آنتن که در هر چهار لبه مشاهده می‌شوند، هیچ عنصر دیگری به چشم نمی‌خورد. در نهایت در لبه بالای دستگاه شیار هایبرید سیم‌کارت و میکروفون حذف نویز قرار گرفته است. متأسفانه مانند پرچمداران اخیر بازار، این گوشی هم فاقد جک 3.5 میلیمتری هدفون است.

بدنه پشت و جلوی S20+ شیشه‌ای بوده و با گوریلا گلس 6 شرکت کورنینگ محافظت می‌شود. اما نمایشگر این دستگاه به‌طور پیش‌فرض دارای یک محافظ TPU نیز است. این گوشی دارای گواهینامه IP68 بوده و یعنی در مقابل آب و غبار از مقاومت بالایی برخوردار است. با این حال بهتر است که برای محافظت از قاب شیشه‌ای این گوشی گرانقیمت از کیس‌های محافظ استفاده کنید.

ابعاد این گوشی 161.9×73.7×7.8 میلیمتر است و 186 گرم وزن دارد. ابعاد و وزن ایده‌ال این گوشی در کنار طراحی باکیفیت و چشم‌نواز، تجربه استفاده لذت بخشی برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. جایگاه کلید پاور در مقایسه با نسل قبل، بهتر شده و حالا تنها با یک نگاه سخت‌گیرانه می‌توان به طراحی جایگاه دوربین‌های این گوشی ایراد گرفت. البته حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون توسط سامسونگ و دیگر شرکت‌های سازنده گوشی، همچنان برای ما قابل توجیه نیست.

نمایشگر

درست مانند برادر بزرگتر، گلکسی S20+ هم دارای نمایشگر Dynamic AMOLED 2X است، با این تفاوت که اندازه کمی کوچکتر از نسخه اولترا بوده و 6.7 اینچی (نسخه اولترا 6.9 اینچی) است. این نمایشگر دارای رزولوشن 1400×3200 پیکسل با نسبت ابعاد 20:9 و تراکم پیکسلی 525 پیکسل بر اینچ است.

گلکسی S20+ سامسونگ

سامسونگ برای اولین بار در گوشی‌های سری S20 از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتز استفاده کرده است. این یعنی صفحه نمایش با کیفیت گلکسی S20+ در اجرای بازی‌های، وبگردی و حتی در چرخ زدن میان منوهای گوشی، روان‌تر و سریع‌تر از همیشه عمل می‌کند. البته مانند S20 Ultra در این گوشی هم یک محدودیت برای نرخ رفرش ریت بالاتر در نظر گرفته شده و آن اینست که نرخ نوسازی در رزولوشن WQHD+ در دسترس نیست و اگر بخواهید نمایشگر را بر روی 120 هرتز تنظیم کنید، باید ابتدا رزولوشن آن به 2400×1080 پیکسل (FHD+) تغییر دهید.

به بیان ساده‌تر شما باید میان وضوح تصویر بهتر و نرخ نوسازی بالاتر یک گزینه را انتخاب کنید. هر چند که ما در زمان بررسی با کاهش میزان رزولوشن در این گوشی و تنظیم نمایشگر در حالت 120 هرتز تفاوت محسوسی مشاهده نکردیم و این انتخاب بهتر به نظر می‌آید. البته توجه به این نکته مهم است که انتخاب نمایشگر 120 هرتز میزان مصرف باتری گوشی را به طرز قابل مشاهده‌ای بالاتر می‌برد و احتمالاً به همین دلیل این نرخ نوسازی را در بالاترین کیفیت غیرفعال شده است. با این حال بهتر بود که سامسونگ مدیریت مصرف انرژی را بر عهده کاربر می‌گذاشت.

گلگسی S20+ سامسونگ

در کنار نرخ نوسازی 120 هرتز، نمایشگر گلکسی اس20+ دارای نرخ نمونه‌برداری تاچ 240 هرتز است. نام داینامیک در این نمایشگر نشان‌دهنده پشتیبانی آن از HDR10+ در کنار قابلیت Dolby Vision است. امکانی که تحت عنوان Video Enhancer  در تنظیمات گوشی گلکسی اس20+ لحاظ شده و با بالابردن کیفیت تصاویر ویدئوها، آنها را روشن‌تر کرده و با رنگ‌های زنده‌تری ارائه می‌کند. این قابلیت تا لحظه نگارش بررسی، برای 3 برنامه Video Player، یوتیوب و نتفلیکس در دسترس است.

سامسونگ برای گوشی گلکسی اس20 پلاس از یکی از روشن‌ترین نمایشگرهای موجود در بازار استفاده کرده است. بیشینه میزان روشنایی این گوشی در حالت دستی نزدیک به 400 نیت است، اما در صورتیکه حالت Adaptive فعال باشد، میزان روشنایی به 797 نیت هم خواهد رسید. باوجود آنکه این رقم از روشنایی برادر بزرگ‌تر 100 نیت کمتر به نظر می‌رسد، اما با این حال، تفاوت چشمگیری در میزان روشنایی تصویر ایجاد نخواهد کرد. در منوی تنظیمات Display ابتدا گزینه‌ای برای انتخاب تم روشن (Light) یا تاریک (Dark)  قرار گرفته است. بخش دیگر این منو، Screen Mode است که دارای دو گزینه  Natural و Vividبرای تنظیم حالت نمایشگر است.

 حالت Natural فضای رنگی sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالیکه Vivid بیشتر گرایش به نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی DCI-P3 دارد. در حالت Vivid  امکان میزان تغییر رنگ‌های RGB و سردی و گرمی تصویر نیز وجود دارد. در منوی تنظیمات نمایشگر به غیر از موارد ذکر شده، تنظیمات همیشگی گوشی‌های سامسونگ مانند Blue Light Filter (فیلتر نور آبی) یا Edge Screen و Navigation Bar، نیز به چشم می‌خورند.

گلکسی S20+ سامسونگ

نمایشگر S20+ بیش از 90 درصد فضای پنل جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. البته حفره کوچکی درون آن برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده که با فعال کردن تم تاریک گوشی به سختی قابل مشاهده است. این گوشی مانند دو برادر دیگر خود، یکی از با کیفیت‌ترین نمایشگرهای موجود در بازار را به خود اختصاص داده است. جدیدترین تکنولوژی ساخت، نرخ نوسازی بالا، روشنایی کافی از تمامی زوایا، محافظت با گوریلا گلس 6، نمایشگر اس20 پلاس را در جایگاه بهترین‌ها قرار می‌دهد.

نمایشکر گلگسی S20+ سامسونگ

سخت‌افزار

سامسونگ در چند سال اخیر پرچمداران سری نوت و S را همواره با دو نوع چیپست روانه بازار کرده است. این گوشی‌ها آمریکا و چین با چیپست پرچمدار وقت کوالکام و در بازار دیگر نقاط جهان با چیپست ساخت سامسونگ ارائه می‌شود. گلکسی S20+ مانند S20 و S20 Ultra دو نسخه با چیپست اسنپدارگون 865 و اگزینوس 990 دارد که نسخه موجود در بازار ایران، گزینه دوم است. این گوشی در دو مدل 5G و 4G عرضه شده است، اما از آنجاییکه نسل پنجم شبکه موبایلی هنوز در ایران راه‌اندازی نشده، این موضوع حداقل برای ما اهمیت چندانی ندارد.

بازی با گلکسی S20+ سامسونگ

اگزینوس 990 با معماری 7 nm+ طراحی شده و دارای هشت هسته (2 هسته 2.73 گیگاهرتزی Mongoose M5، دو هسته 2.50 گیگاهرتزی Cortex-A76 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55) و پردازنده گرافیکی Mali-G77 MP11 است. این پردازنده با 8 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.0 همراه شده است. البته سامسونگ شیار سیم‌کارت هایبرید برای این دستگاه در نظر گرفته و در صورتیکه قصد استفاده از سیم‌کارت دوم را نداشته باشید، می‌توانید با استفاده از کارت حافظه MicroSD، میزان حافظه گوشی را ارتقاء دهید.

بازی با گلگسی S20+ سامسونگ

اگزینوس 990 جدیدترین تراشه پرچمدار سامسونگ است که در گوشی‌های بالارده سری S20 استفاده شده. عملکرد پردازنده، پردازنده گرافیکی و حافظه‌های گوشی گلکسی S20+ درست به همان شکلی است که از یک گوشی پرچمدار گرانقیمت انتظار می‌رود. این موضوع را می‌توان به خوبی در نتایج بنچمارک گوشی و امتیازات کسب شده توسط آن دید. البته اگزینوس 990 در تست‌های بنچمارک امتیازات کمتری از تراشه اسنپدارگون 865 کسب کرده است.

با این حال، مجموعه مشخصه‌های سخت‌افزاری گلکسی S20 بسیار کامل و قدرتمند است. این یعنی در استفاده روزمره از گوشی تا چندین سال دچار مشکلاتی مانند کندی و افت سرعت نخواهید شد. اما از آنجاییکه هزینه بالایی برای خرید این گوشی باید پرداخت شود، طبیعتاً باید خیالمان از بابت اجرای بازی‌های جدید و سنگین نیز راحت شود. خوشبختانه گلکسی اس20 پلاس حتی در نسخه اگزینوس نیز قادر به اجرای جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های اندرویدی است.

ترکیب چیپست قوی با حافظه سریع و نمایشگر 120 هرتز، یک تجربه عالی برای گمینگ را رقم خواهد زد. باوجود آنکه انتظار نمی‌رفت، بازی کردن طولانی مدت، مشکلی در عملکرد و اجرای بازی‌ها ایجاد کند، اما گرم شدن دستگاه در این شرایط محسوس است. از طرف دیگر بازی به خودی خود، بلای جان باتری گوشی است و زمانیکه با نرخ 120 هرتز مشغول بازی باشید، سرعت تخلیه شارژ گوشی بیشتر از قبل به چشم خواهد آمد.

گلکسی S20+ سامسونگ

سامسونگ راه‌های زیادی برای تأمین امنیت این گوشی ارائه داده است. به‌غیر از روش‌های معمول مانند رمز، الگو و پین، دو روش احراز هویت دیگر نیز برای S20+ در نظر گرفته شده است. روش اول، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک بوده که از سرعت خوبی برخوردار است. دومین روش، تشخیص چهره دو بعدی است که به کمک دوربین سلفی قادر به باز کردن قفل صفحه است.

گلکسی S20+ سامسونگ

سنسور اثر انگشت در مقایسه با نسل قبل دستخوش بهبود شده، اما سامسونگ می‌توانست برای ارتقاء بهتر، فضای بیشتری به آن اختصاص دهد تا کاربر برای باز کردن قفل، دقت زیادی برای درست قرار دادن انگشت در جایش به خرج ندهد. سنسور تشخیص چهره S20+ هم برخلاف S10+ و به واسطه کم شدن دوربین سلفی دوم، از امنیت پایین‌تری برخوردار است. با این حال، سرعت عمل آن بسیار بالا است و می‌تواند تقریباً در تمامی شرایط نوری چهره کاربر را تشخیص دهد.

گلکسی S20+ سامسونگ

کهکشانی سامسونگ مجموعه کاملی از رده‌بالاترین قابلیت‌های مورد نیاز یک گوشی هوشمند برای اتصالات را به کاربر ارائه می‌کند. مودم 5G، پورت USB  3.2 Type C، بلوتوث نسخه 5.0، وایفای 802.11 a/b/g/n/ac/ax باند دوگانه برجسته‌ترین این ماژول‌ها هستند. سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در اکثر ماژول‌های مذکور قابل بررسی است، اما متأسفانه باتوجه به شرایط مرتبط با طرح رجیستری در ایران، امکان استفاده از سیم‌کارت و بررسی عملکرد این قابلیت‌ها وجود ندارد.

متأسفانه سامسونگ هم با پیروی از ترند چند سال اخیر، جک دوست داشتنی هدفون را از گوشی‌های پرچمدار خود حذف کرده است. S20+ هم یک پورت USB-C و یک هدفون AKG مخصوص این پورت که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده، راهی بازار شده است. با این حال، اگر شما هم مانند من، میانه نزدیکی با هدفون ندارید، می‌توانید از صدای استریو بلندگوهای گوشی نهایت لذت را ببرید. کیفیت صدایی هر دو بلندگوی این گوشی بسیار خوب است و هم از نظر جنس صدا و هم بلندی، عملکردی در اندازه یک پرچمدار ارائه می‌کنند.

نرم‌افزار

بررسی گلگسی S20+ سامسونگ

Galaxy S20+ سامسونگ با اندروید 10 با رابط کاربری OneUI 2.1 در درون جعبه عرضه شده است. البته نسخه 2.1 پوسته OneUI تفاوت‌های چشمگیری با 2.0 و حتی 1.0 ندارد، اما حتی اگر تفاوت‌های ظاهری آنقدر محسوس نباشد، باگ‌های نسخه‌های قبل شده و از نظر عملکرد، نرم‌افزار بهبود پیدا می‌کند.

گلکسی S20+ سامسونگ

رابط کاربری جدید سامسونگ، مجموعه‌ای از امکانات کاربردی و قابلیت‌های مفید را ارائه می‌کند که شاید کاربردی‌ترین آنها Dark Mode یا همان تم تاریک باشد. چرا که حالا به لطف اندورید 10 در کل محیط گوشی و برنامه‌هایی که از این حالت پشتیبانی می‌کنند، شاهد فعال شدن دارک مد هستیم و این موضوع نه تنها در میزان مصرف باتری تأثیر مثبتی می‌گذارد، بلکه کار با گوشی در محیط‌های کم نور را نیز آسان‌تر می‌کند.

ساختار کلی نرم‌افزار گلکسی S20+ مشابه تمامی گوشی‌های سامسونگی است که اخیرا از رابط کاربری OneUI بهره می‌برند. در ژست‌های حرکتی، منوی میان‌بر بالای صفحه، صفحه نمایش همیشه روشن، محیط تنظیمات تصاویر پس‌زمینه و … تفاوت خاصی به چشم نمی‌خورد. قابلیت‌های کاربردی مانند  Digital well-being و Parental Control نیز همچنان در نرم‌افزار گوشی به چشم می‌خورد. امکانی که نه تنها شما را از مدت زمان استفاده از برنامه‌های مختلف در گوشی مطلع می‌کند؛ بلکه می‌توانید محدودیت‌هایی برای استفاده شما یا فرزندنتان از گوشی و برنامه‌های آن نیز اعمال کند.

از امکانات کاربردی دیگری که در این نرم‌افزار به چشم می‌‌خورد، Quick Share است که از طریق بلوتوث و Wi-Fi Direct امکان جابجایی فایل‌ها بین این گوشی و دستگاه‌های دیگر فراهم می‌شود. قابلیت جالب دیگر، Music Share نام دارد که از طریق بلوتوث، S20+ به اسپیکر بلوتوثی متصل شده و به عنوان یک هاب عمل می‌کنند؛ یعنی دستگاه‌های دیگر می‌‌توانند از طریق این گوشی به اسپیکر متصل شوند. منوی Game Launcher نیز محیطی مخصوص بازی برای کاربران ارائه کرده که در آن امکان این وجود دارد که برای تعیین شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر در اجرای بازی و یا تعادل میان این دو گزینه.

سامسونگ در طول این سال‌ها تلاش کرده تا نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند خود را خلوت، کاربردی و در عین حال زیبا طراحی کند. خوشبختانه این شرکت تا حد زیادی موفق شده است. برنامه‌های پیش‌فرض گوشی تا حد امکان کم شده و در صورت تمایل می‌توانید آنها را نصب نکرده و یا حذف کنید. جلوه‌های بصری One UI بسیار جذاب‌تر از نسخه قبلی نرم‌افزار سامسونگ شده و به‌طور کلی ایراد خاصی نمی‌توان به آن گرفت. نکته مثبت دیگر اینست که سامسونگ آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی را زودتر از سابق برای گوشی‌های خود ارائه می‌کند.

دوربین

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

دوربین بخشی است که در آن سه گوشی خانواده S20 مشخصه‌های متفاوتی دارند. گلکسی S20+ به عنوان عضو میانی این خانواده از دوربین تجملاتی 108 مگاپیکسلی نسخه Ultra بهره‌ای نبرده است، با این حال، در مقایسه با S20 استاندارد، از یک سنسور بیشتر (ToF) بهره می‌برد.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

دوربین اصلی این گوشی دارای سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LD سامسونگ با گشادگی دیافراگم f/1.8 و اندازه سنسور 1/1.76 اینچ بوده که پیکسل‌های آن 1.8 میکرومتر است. این سنسور هم از لرزشگیر اپتیکال تصویر و هم از فناوری فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد. در بالای این دوربین، یک سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LA از نوع فوق عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. اندازه پیکسل 1.4 میکرومتری این دوربین به اندازه دوربین اصلی خیره‌کننده نیست، اما در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت خوبی داشته است.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

پایین‌تر از دو دوربین فوق‌عریض و اصلی، سنسور 64 مگاپیکسلی S5KGW2 با اندازه 1/1.72 اینچ و اندازه پیکسلی 0.8 میکرومتر قرار گرفته است. این دوربین به گفته سامسونگ دارای لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوش خودکار با تشخیص فاز بوده و از قابلیت زوم 3x با عنوان “هایبرید اپتیکال” بهره می‌برد. در نهایت در سمت راست جایگاه دوربین‌ها و پایین‌تر از فلش LED، سنسور 0.3 مگاپیکسلی سه‌بعدی ToF با f/1.0 برای تشخیص عمق جای گرفته است.

دوربین اصلی این گوشی برخلاف نسل قبلی خود دارای دیافراگمی متغیر نیست، اما اندازه آن بزرگتر شده و پیکسل‌های تولید شده توسط آن بزرگتر از آنچه که در دوربین اصلی S10+ تولید می‌شود، است. این یعنی به طورکلی عملکرد دوربین اصلی کمی از سال گذشته بهتر شده است. از طرف دیگر با اضافه شدن سنسور ToF سه‌بعدی، حالا دوربین S20+ قدرت دقیق‌تری برای اندازه‌گیری عمق تصاویر، فاصله دوربین از سوژه و سوژه از پس‌زمینه تصویر دارد.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

دوربین فوق عریض این گوشی هم در مقایسه با نسل قبل خود، بهبود جزئی پیدا کرده است. این دوربین همچنان برای ثبت تصاویری استفاده خواهد شد که نیاز به زاویه دید بالاتری در مقایسه با دوربین اصلی دارد. عملکرد این دوربین هم تقریباً در تمامی شرایط نوری قابل قبول است، اما از آنجاییکه دوربین فوق عریض S10 پلاس هم تصاویر خوبی ثبت می‌کرد، تفاوت‌های آنها حداقل در نمایشگر گوشی، آنقدر محسوس نیست.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

سامسونگ امسال مانور ویژه‌ای بر روی دوربین 64 مگاپیکسلی تله‌فوتو این دستگاه داده که مجهز به زوم 3x هایبرید اپتیکال و زوم 30x دیجیتال است. البته بخش بزرگی از این بزرگنمایی با کراپ تصویر و استفاده از الگوریتم‌های پردازش پیشرفته حاصل می‌شود. سامسونگ امکان عکاسی با زوم 2x، 3x، 4x، 10x، 20x و 30x را برای S20+ در نظر گرفته است. در نرم‌افزار و عکاسی در حالت زوم 30 و 20 برابر، پنجره تصویر در تصویری باز خواهد شد که به کاربر نشان می‌دهد در کدام نقطه از تصویر بزرگنمایی انجام شده است.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

طبیعتاً تصاویری که دوربین S20+ در زوم بالا ثبت می‌کند، قابل مقایسه با آنچه که توسط دوربین S20 Ultra ارائه می‌شود نیست. عکس‌های در بالاترین حد زوم نویز نسبتاً زیادی دارند، وضوح تصویر چندان بالا نیست و جزئیات در آنها به طور کامل منتقل نمی‌شود. با این حال، در مقایسه با نسل قبلی، کیفیت تصاویر زوم بسیار بهتر و دامنه بزرگنمایی بیشتر شده است.

سامسونگ ویژگی‌های همیشگی دوربین‌های خود، مانند Live Focus، پانوراما و … را در نرم‌افزار دوربین S20+ نیز لحاظ کرده‌اند و همگی آنها عملکردی در سطح یک گوشی پرچمدار ارائه می‌کنند. اما قابلیت Single Take به تازگی در دروبین پرچمداران S20 اضافه شده است. در این حالت دوربین‌ها به طور همزمان اقدام به ثبت عکس، فیلم و انیمیشن‌های GIF مانند با حالت‌های متنوع می‌کنند و در نهایت پس از چند ثانیه هوش مصنوعی، مجموعه‎ای از بهترین‌ها را از این تصاویر و کلیپ‌ها ذخیره کرده و در یک آلبوم مجزا ارائه می‌دهد. به‌دست آوردن نتایج مطلوب در این حالت کمی سخت است، می‌توان گفت شما تقریباً نقش خاصی در خروجی نهایی نخواهید داشت. اما در هر حال، سینگل تیک، قابلیت جدیدی است که انتظار می‌رود در آینده دستخوش تغییرات مثبتی شود.

حالت عکاسی در شب در S20+ با تکنیک‌های نرم‌افزاری بهتر شده و تصاویر با نویز کمتری ثبت می‌شوند. باوجود آنکه این مد عکاسی در سطوح مختلف زوم، عملکرد خوبی داشت، اما در حالت زوم 30 برابر برای عکاسی از ماه تصویر چندان مطلوبی برای ما ارائه نکرد.جدا از بخش عکاسی، سامسونگ امکان فیلمبرداری با رزولوشن 8K با نرخ 24 فریم بر ثانیه را برای این گوشی نیز در نظر گرفته است. البته در بخش تنظیمات امکان پایین آوردن کیفیت فیلمبرداری تا UHD، FHD و HD نیز در نظر گرفته شده است.

سامسونگ برای این گوشی تنها یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با f/2.2 و فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixel در نظر گرفته است. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی ثانویه S10+ که برای تشخیص عمق هم به کمک دوربین سلفی می‌آمد، در S20+ حذف شده و حالا تنها یک دوربین وظیفه ثبت تصاویر و باز کردن قفل صفحه با تشخیص چهره را بر عهده دارد. این یعنی دوربین S20+ نه به اندازه دوربین سلفی 40 مگاپیکسلی S20 Ultra عکس‌هایی با جزئیات بالا ثبت می‌کند و نه مانند S10+ عمق تصاویر را به دقیق‌ترین حالت ممکن تشخیص می‌دهد. با این حال، نتیجه کار شما را ناامید نخواهد کرد. البته این موضوع ربط مستقیمی به شرایط نوری دارد و در محیط‌های کم‌نور و شب، نویز، هر چند کم در تصاویر سلفی به چشم می‌خورد.

دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

افکت‌ها و فیلترهای زیبایی متنوعی برای ثبت عکس‌های سلفی در نظر گرفته شده است، اما یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار دوربین Smart Selfie Angle است که در صورت فعال شدن آن، اگر دوربین به صورت خودکار چهره دیگری را در هر جای دوربین تشخیص دهد، سلفی خود به خود به Wide-Selfie تبدیل خواهد شد.

سامسونگ دوربین‌های متنوعی برای پرچمدار میانی خود در نظر گرفته است که حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری بسیار متنوعی دارند. خوشبختانه این دوربین‌ها در اکثر شرایط عملکرد بسیار خوبی از خود به جا می‌گذارند. اما ایرادی که شاید بتوان به بخش دوربین S20+ وارد دانست، اینست که باوجود آنکه دوربین تله‌فوتو 64 مگاپیکسلی برای این دستگاه در نظر گرفته شده، امکان ثبت تصویر با رزولوشن 64 مگاپیکسلی در نرم‌افزار دوربین فقط در صورت انتخاب نسبت تصویر 4:3 وجود دارد. همچنین فوکوس خودکار دوربین‌ها در تمامی شرایط سریع و دقیق عمل نمی‌کنند. البته می‌توان انتظار داشت که با آپدیت‌های نرم‌افزار این موضوع برطرف شود.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گلکسی S20+ سامسونگ

نمونه عکس دوربین گلکسی S20+ سامسونگ
نمونه عکس دوربین گلکسی S20+ سامسونگ
3x

باتری

باتری گلکسی S20+ سامسونگ

گلکسی S20+ مجهز به یک باتری 4500 میلی آمپرساعتی است و این به خودی خود یک رقم بسیار مناسب برای باتری یک گوشی پرچمدار است. اما همه چیز به الگوی مصرف شما بر می‌گردد. حالت نرمال، نمایشگر در بالاترین رزولوشن (1440p) اما با نرخ نوسازی استاندارد 60 هرتز است. اما حالت پرمصرف‌تر زمانیست که شما بخواهید تنظیمات نمایشگر را بر روی حالت 120 هرتز اما با رزولوشن 1080p قرار دهید. طبق بررسی‌های صورت گرفته، در حالت دوم مصرف باتری به طرز چشمگیری بیشتر است.

گلکسی S20+ دارای یک شارژر 25 وات سریع است که برای شارژ کامل باتری به کمتر از یک ساعت (55-58 دقیقه) زمان نیاز دارد. این دستگاه همچنین دارای شارژر وایرلس 15 وات و شارژ وایرلس معکوس 9 وات تحت عنوان Wireless PowerShare است که برای شارژ دستگاه‌های دیگری که به شارژ بی‌سیم مجهزند، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

سامسونگ در بخش تنظیمات باتری، چهار حالت برای مدیریت مصرف انرژی در نظر گرفته است. High Performance (بالاترین سطح عملکرد)، Optimized (بهینه)، Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی). به صورت پیش‌فرض باتری گوشی در حالت بهینه قرار دارد، اما در زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، دو حالت آخر می‌تواند بسیار کاربردی واقع شوند. در صورتیکه هم که قصد داشته باشید از تمام قدرت گوشی استفاده کنید، می‌توانید گزینه High Performance را انتخاب کرده که در این صورت میزان مصرف باتری بالاتر خواهد رفت.

با ورود نمایشگرهای 120 هرتز به دنیای گوشی‌های هوشمند و راه‌اندازه شبکه 5G مدیریت مصرف باتری یک بار دیگر به کابوسی برای کاربران تبدیل خواهد شد. دغدغه‌ای که شرکت‌ها تلاش می‌کنند با باتری‌‌های بزرگتر و شارژرهای سریع‌تر آن را تا حدی هموار کنند. سامسونگ هم به نوبه خود در این راه موفق عمل کرده است و از آنجاییکه شبکه 5G هنوز در کشور ما راه‌اندازی نشده، این موضوع می‌تواند، نگرانی کمتری برای ما داشته باشد.

جمع‌بندی

گلکسی S20+ به خودی خود، در دسته پرچمداران گرانقیمت بازار جهانی قرار گرفته است. اما قیمت این گوشی در بازار ایران به‌طرز ناامیدکننده‌ای بسیار بالا است. نسخه 5G این گوشی حدوداً 20 میلیون تومان و نسخه غیر5G نزدیک به 17 میلیون تومان قیمت دارد. همه مشخصه‌های خوب و کامل این گوشی مانند طراحی جذاب و باکیفیت، نمایشگری در بالاترین سطح موجود در بازار، سخت‌افزار قوی، دوربین‌های متنوع، عملکرد خوب باتری و … زیرسایه قیمت بالای آن، کمرنگ می‌شوند.

با این حال، S20+ عضو شایسته‌ای در خانواده پرچمدار سامسونگ است. در مقابل عضو کوچکتر، یعنی S20 استاندارد، این گوشی نمایشگر و باتری بزرگتر و دوربین پیشرفته‌تری دارد و اگر قصد خرید محصولی از این خانواده را دارید و نمی‌خواهید هزینه بسیار بالایی برای S20 Ultra پرداخت کنید، این گوشی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

مزایا:
  • طراحی جذاب، با کیفیت و چشم‌نواز
  • نمایشگر فوق العاده 120 هرتز
  • سخت افزار قدرتمند
  • کیفیت صدای عالی
  • دوربین‌های متنوع
  • سرعت شارژ بالا
معایب:
  • نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • عملکرد خوب (و نه عالی) دوربین در زوم‌های بالا
  • عمکلرد کند گهگاه فوکوس خودکار دوربین
  • قیمت بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

اگر گلکسی S20 Ultra گزینه گرانی برای شما است و آنقدرها هم دوربین‌های پیشرفته نیاز ندارید، گلکسی S20+ انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

9.3امتیاز9.6سخت افزار9.8صفحه نمایش9.1دوربین9.3صدا9.4طراحی9.3باتری8.9ارزش خرید

بیشتر بخوانید: بررسی گلکسی S20 Ultra سامسونگ

بیشتر بخوانید: لیست قیمت روز گوشی موبایل

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

15 دیدگاه

  1. Avatar مرتضی گفت:

    توضیحات کامل و جامع خیلی وقت گذاشتین ازتون ممنونم
    یه پیشنهاد : کاش میشد در آخر عنوان بشه که با این قیمت چه مدل گوشی های دیگه رو میشه خرید .
    سپاسگزارم

  2. Avatar اریا گفت:

    باتوجه به این قیمت والبته پردازنده بسیار بد این گوشی نصبت به اسنپ و دوربین نصبت به قبل ضعیف گوشی ارزش خرید نداره تشکر برسی خیلی خوب وکاملی بود

  3. Avatar محمدرضا پناهی گفت:

    واقعا کامل بودش خانم نوربخش. سپاس از شما.

  4. Avatar mohamad گفت:

    مرسی مطلب مفیدی بود جز قیمتش

  5. Avatar موسی گفت:

    مقاله بسیار عالی و بررسی خوب
    به نظر شخصی بنده اصلا با این قیمت نمی ارزد و یک افت از نظر دوربین – طراحی نسبت به نسل قبل است . با این قیمت iphone 11 بهتر است.

  6. Avatar مجتبی آستانه گفت:

    مرسی از شما بابت توضیح کامل و جامع. به نظرم طبق عکس‌ها در زوم بالا کیفیت تصویر خوب و طبق انتظار نبود اصلا.
    درباره جک 3.5 میلی‌متری هم به نظرم میشه با اغماض جزو معایب ندونستش چون تو بازار الان دیگه همه رو آوردن به هدفون بی‌سیم حتی اگه گوشی‌شون این جک رو داشته باشه.

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      مرسی از شما که وقت گذاشتین و مطالعه کردین… بله دقیقا، انتظار من هم از تصاویر زوم بالاتر بود
      تا حدی موافقم با حرفتون، اما فکر می‌کنم که هنوز کار داره تا هدفون‌های بی‌سیم کاملاً فراگیر شن، مخصوصاً وقتی همین شرکت‌ها گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خودش رو با جک هدفون راهی بازار می‌کنن، ما رو مردد می‌کنن که آیا دوره این هدفونا تموم شده یا نه.

  7. Avatar متین گفت:

    فرض کنید چندسال بگذره
    بعد samsung s40 بیاد یا samsung s60
    جالبه

    • Avatar سیمین نوربخش گفت:

      کلاً سیستم نامگذاری شرکت‌ها جالبه.. اینکه همشون تقریبا به رویه دارن و یهو از 10 رفتن رو 20 و 30
      حالا باید ببینیم بعد S90، میت 90، نوت 90، ردمی K90 و … چیکار می‌کنن 🙂

  8. Avatar محدثه گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.