یکی از بخشهایی که در نسل جدید کنسول سونی، تغییرات عمدهای داشته و سازنده ژاپنی تغییر و تحول زیادی را در این بخش اعمال کرده، دسته PS5 است. مدت زیادی از معرفی کنترلر DualSense پلی استیشن 5 میگذرد و در طول این مدت خبرهای متعددی از این محصول منتشر شده است. این خبرها معمولا از طرف خود سونی منتشر شده و طبیعتا همگی صرفا به ویژگیهای مثبت این کنترلر اشاره داشتند. به طور مثال صحبتهای زیادی راجع به سیستم بازخورد پیشرفته این دسته شنیدهایم. که میتواند تجربه جدیدی از بازیهای ویدئویی را رقم بزند. اما تا همین دیروز هیچ کاربری نتوانسته بود در عمل این کنترلر را تست کند و تغییرات نسبت به DualShock 4 نسل قبل و ویژگیهای جدید آن را آزمایش کند.
کنترلر DualSense پلی استیشن 5 بزرگتر از تمامی کنترلرهای نسل قبل
اما روز گذشته جف کیلی، ژورنالیست دنیای فناوری طی یک پخش زنده که در کانال توییچ این شخص انجام شد، اولین تجربه کار با دوال سنس را با طرفداران به اشتراک گذاشت. در این استریم زنده کلی ضمن مقایسه ظاهری دسته جدید پلی استیشن با نمونه پلی استیشن 4، این دسته را در بازی نیز تجربه کرد و نکات مختلفی را در رابطه با آن با همگان به اشتراک گذاشت. طبق بررسی اولیه جف کلی از DualSense، متوجه شدیم که این کنترلر بزرگتر از DualShock 4 است. در واقع دسته جدید سونی، بزرگتر از همه کنترلرهایی است که این کمپانی تا به امروز برای کنسولهای پلی استیشن ساخته است. همچنین سایز این کنترلر از کنترلر ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت نیز بزرگتر است. نوارهای LED در دو طرف پد لمسی کنترلر PS5 قرار گرفته و همچنین دکمه Share به دکمه Create تغییر نام یافته است.
در نسل جدید، کنترلر کنسول نسل بعدی سونی از طریق پورت USB-C به کنسول متصل و شارژ میشود. همچنین جک هدفون 3.5 میلیمتری نیز روی این دسته تعبیه شده است. دوال سنس به اسپیکر یکپارچه و میکروفون داخلی نیز مجهز است. اما همان طور که سونی در این مدت بر روی آن تاکید داشته، سیستم بازخورد کنترلر DualSense شاخص ترین ویژگی این محصول است. پیش از بررسی کنترلر پلی استیشن 5 توسط جف کلی، گفته شده بود که ماشههای دسته جدید در حالتهای مختلف میتواند بازخوردهای متفاوتی داشته باشد. به طور مثال در زمان کار با کمان در محیط بازی، کشیدن زه کمان را با این دسته تجربه خواهد کرد. جف کلی در بررسی روز گذشته اش این موضوع را عنوان کرد. ماشههای دسته مقاومتی ملموس دارند و قابل برنامهریزی هستند.
سیستم بازخورد پیشرفته، بارزترین ویژگی دوال سنس
این قابلیت حسی منحصر به فرد را در گیمر ایجاد میکند و تاثیر بسزایی در تجربه گیم پلی یک بازی دارد. بازیسازان میتوانند از این قابلیت در ساختههای خود حتی برای انتقال احساسات بیشتری نیز استفاده کنند. دیگر نکتهای که جف کلی متوجه آن شد، برد بسیار بیشتر اسپیکر به کار رفته در دوال سنس در مقایسه با DualShock 4 است که با سیستم بازخورد کنترلر عمل میکند. جف کلی دسته جدید پلی استیشن 5 را در بازی Astro’s Playroom امتحان کرد. این بازی به طور پیشفرض بر روی تمامی کنسولهای PS5 سونی نصب خواهد بود و می تواند کاربران را با قابلیتهای دوال سنس آشنا کند.
ترکیب این اسپیکر با موتور Tempest 3D پلی استیشن 5، یک هارمونی بی نظیر را در کنترلر کنسول و آنچه در بازی رخ میدهد رقم میزند که شگفت انگیز است. از نظر وزن هم دوال سنس کمی سنگینتر از دوال شاک 4 است اما مقدار تفاوت چندان محسوس نیست. توازن در کنترلر به خوبی برقرار شده و در زمان کار با آن حس تسلط و راحتی به گیمر منتقل میشود. پلی استیشن 5 به همراه کنترلر جدیدش احتمالا در فصل تعطیلات 2020 روانه بازار خواهد شد. سونی هنوز قیمت و زمان دقیق عرضه را اعلام نکرده است.
بیشتر بخوانید: سونی از DualSense رونمایی کرد: کنترلر رسمی پلی استیشن 5 با طراحی کاملا جدید
دیدگاهتان را بنویسید