قابلیت Ray Tracking یا ردیابی بازخورد نور و تصاویر به صورت آنی، یکی از مهمترین ویژگی هایی بود که با کارت گرافیک های سری GeForce RTX معرفی شده و در حال حاضر 3 کارت گرافیک از آنها پشتیبانی می کنند. انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که به لطف استفاده از هسته های ترکیبی شامل RT، Tensor و CUDA در یک GPU، موفق به بارگزاری DXR به همراه چندین قابلیت هوشمند دیگر، در کارت گرافیک های جدید Turing RTX شده است.
بازی Battelfield V یکی از عناوینی است که این فناوری را پشتیبانی کرده و حالا متوجه شدیم که یک آزمون در این بازی، نشانه های عجیبی را در پی داشته است! طی آخرین اخبار دنیای سخت افزار، متوجه شدیم که برخی از کاربران حرفه ای موفق شده اند تا بازی جدید بتلفیلد را با کارت گرافیک NVIDIA Titan V در حالی اجرا نمایند که فناوری Real Time Ray Tracking، در این بازی فعال باشد.
جالب است بدانید که پس از فعال کردن قابلیت های DXR، قدرت پردازش کارت گرافیک Titan V برابر با کارت گرافیک RTX 2080 Ti بوده است! هنوز نمی دانیم که آیا این اتفاق خوب یا بد است. کارت گرافیک Titan V با معماری Volta تولید شده و دارای هسته های Tensor و CUDA است. این محصول فاقد هسته های RT است که به گفته انویدیا، یکی از ابزارهای لازم برای افزایش پرفورمنس در DXR است. DirectX Raytracing کتابخانه ای است که نوعی API سازگار با DX12 به شمار می رود و در نتیجه از نظر تئوری، می تواند بر روی هر کارت گرافیکی که با DX12 سازگار است، پیاده سازی شود.
اما پیاده سازی نرم افزاری به تنهایی کافی نبوده و آنها باید از هسته های Tensor و RT هم در کنار CUDA استفاده نمایند تا نهایت عملکرد مطلوب در این زمینه بدست آید؛ حال آنکه تایتان وی از معماری Volta بهره می برد که عملا فاقد شتاب دهنده های RT است. برخی از کاربران متوجه شده اند که این بازی در حالت Ultra HD با تنظیمات Ultra high، بر روی 2 کارت گرافیک RTX 2080 Ti و Titan V تقریبا به یک اندازه فریم داده و عدد 69 فریم در ثانیه برای این منظور ثبت شده است. شایان ذکر است که این نرخ فریم برای حالت روشن بودن Real Time Ray Tracking است. حال باید منتظر واکنش NVIDIA به این مسئله بود!
شایان ذکر است که کارت گرافیک های GTX 1000 یا معماری Pascal به دلیل عدم استفاده از هسته های Tensor فاقد چنین قابلیتی خواهند بود.
جالبه که مطلب کوچکترین اشاره ی تندی هم به انویدیا نداره، بنده خدا AMD اگه بود دزد و سارق و مال مردم خور خطاب شده بود.
انویدیا: داغ داغ
AMD: رسوایی دیگری…
تصحیح میکنم “بعد” منظورم “بد” بوده
“موضغ” منظورم “موضوع” بوده
تازه حاجی یک تحلیل از یکی خوندم که اگر درست باشه انویدیا بعد کلاهی سر همه گذاشته:
“با توجه به 1- امکان استفاده از DXR در کارت های نسل قبل با همان کیفیت مشابه و 2-میزان افت کارایی مشابه در هر دو نسل کارت ها به نظر میرسه هسته های RT همون هسته های CUDA هستند که انویدیا فقط اسمشون رو تغییر داده در حالیکه با درایور میشه اون رو روی کارت های قبلی هم داشت.
به نظر من اگر هسته های RT واقعا ردگیری نور رو متفاوت از کارت تایتان انجام میداد درصد افت کارایی(نرخ فریم) در تورینگ با تایتان فرق میکرد ک نکرده. البته این تحلیله منه.”
دلیل گران شدن این سری همون موضغ هسته های RT هست
در ضمن خبر های جدید خوب از محصولات سری 3 رایزن چیزی که جناب اریایی و ابیشی اون رو شتر در خواب دیدن برای AMD تفسیر میکنن:
لینک ([url]”https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-3800x-matisse-listed-with-16-cores-and-125w-tdp”[/url])
[img]https://cdn.videocardz.com/1/2019/01/AMD-Ryzen-9-3800X-2.jpg[/img]
[img]https://cdn.videocardz.com/1/2019/01/AMD-Matisse-Series.jpg[/img]
هسته ها اضافه شده فرکانس بیشتر شده سوکت همون سوکت مونده فقط میمونه قیمت که تا هفته دیگه میاد اگر قیمت همون باشه که تا حالا درز کرده دیگه عالی میشه
[img]https://www.techpowerup.com/img/iQWJhazDsExN7biT.jpg[/img]
قبول دارم RTX هنوز محتوایی که بتونه خیلی خوب و البته بهینه ازش استفاده کنه نداره و گرنه خیلی نفاوتش محسوس تره …
من بتلفیلد 5 رو با 1060 خودم بدون RTX رو فول اچدی و نهایت تنظیمات بازی کردم و تو یوتیوب هم دیدم ، مزیتی که تو RTX هست و به علت کافی نبودنه دقت نادیده گرفته میشه اینه که انعکاس رو سطوح مختلف مثل سنگ ، شیشه و فلز و آب متفاوته و از حالت نرم افزاری منطقی تره !
در ضمن انعکاس رو شیشه بدون RTX هیچ جا نبوده !!
از طرفی انعکاس های نرم افزاری تو بازی هایی مثل دوم 2016 هم خیلی خوب شبیه سازی شده بود ولی زیبا بود ولی خب فقط رو فلز بود و رو سنگ و … اصلا نور معکس نمیشد !!
در هنوز RTX محتوایی نداره که با نگاه کلی و دقت متوسط بشه به خوبی متوجهش شد و دقت خیلی زیادی میخواد …
فناوری RTX تا قبل از این در فیلمهای سینمایی وجود داشت فرض کنید یک اتاق سرور برای رندر که اون هم نه ریل تایم استفاده میشد برای رندر حالا قراره بیاد برای بازیها اما حقیقت اینه که در ابتدای راه هستیم اون دموهای پیشرفته در آینده برای دنیای بازی رخ میده یک دمو در یوتوب دیده بودم یارو از انویدیا بود میگفت العان آفه العانه آفه حالا آن شد بعدا یکهو همه کف زدن اما اکثر افرادی که دیده بودند چیزی حس نکردند یاد اون داستان افتادم که یارو لباس نامرئی داشت به شاه میفروخت توی بازی بتلفید هم تاثیر محسوس نبود تازه اگه آف میشد فیک میکرد یعنی از یک طرف پری رندر شده وجود داشت دوربین عوض میشد همون طور ثابت بود واقعا با اون همه کاهش سرعت ارزش نداره آن بشه این مربوطه به یک چیزی هست در آینده یک زمانی سایه و آنتی آنالایزینگ روشن بود فریم رو کند میکرد حالا نه اینا میخوان ما موش آزمایشگاهیشون بشیم هزینه توسعه تکنولوژیهاشون را بدیم اینی که در بتلفیلد دیدیم نرم افزاری بود و احتمالا در ای ام دی هم به همین صورت در بازی گرند توریسمو فعال میشه معلوم نیست این تنسا کور و آر تی کور برای چیه همه مردم رو احمق فرض کردند اگه بازی دیگه نشون ندند که از این سیستم بهتر استفاده بکنه در مردم انگیزه ایجاد نمیشه .:emoji0