بالاخره پس از مدت ها انتظار و تحمل فراز و نشیب های فراوان علاقه مندان به بازی Mirror’s Edge Catalyst ظرف روز های اخیر موفق به ملاقات با بازی مورد انتظار خود بر روی هر سه پلتفرم مقصد این اثر (کامپیوتر های خانگی، کنسول اکس باکس وان و کنسول پلی استیشن 4) شدند. اثری که قرار بود چند ماه زود تر از موعد کنونی در اختیار بازیبازان قرار بگیرد اما در نهایت فرآیند انتشار آن به تاخیر افتاد تا اعضای استودیو DICE به منظور انجام بهینه سازی های هر چه بیشتر بر روی ساختار فنی این بازی آن را با چند ماه تاخیر به بازار عرضه کنند و عده ی فراوانی از مخاطبان خود را چشم انتظار باقی بگذارند. البته در مطلب پیش رو بنای آن را نداریم تا به مثبت یا منفی بودن ذات این انتظار بپردازیم و از این نکته با خبر شویم که آیا فرآیند تاخیر در انتشار بازی Mirror’s Edge Catalyst ارزش تحمل انتظار بیشتر برای ملاقات با آن را داشته است یا خیر. بلکه موضوع اصلی این مطلب به نوع عملکرد و میزان کارایی تعدادی از پردازنده های گرافیکی دو برند انویدیا و AMD در امر اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst مربوط می شود.
از آن جایی که تا کنون بار ها در قالب مطالب مختلف خود به نکات متعددی از داستان و گیم پلی بازی Mirror’s Edge Catalyst (و همچنین برخی نکات فنی مربوط به این بازی) اشاره کرده ایم از تکرار دوباره ی آن ها در این متن می پرهیزیم و یک راست به سراغ موضوع اصلی این مطلب یعنی نوع عملکرد برخی از پردازنده های گرافیکی مطرح بازار در امر اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst می پردازیم. به منظور بررسی کیفیت اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst توسط کارت های گرافیک شناخته شده ی دو برند انویدیا و AMD با توانایی و قدرت های گوناگون، وب سایت روسی Game GPU به سراغ آزمایش تعدادی از کارت های گرافیک مهم این دو برند در امر اجرای بازی مذکور رفته است تا به این وسیله به محک زدن توانایی هر کدام از این محصولات در حین فرآیند اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst بپردازد. البته مثل همیشه باید به این نکته اشاره کنیم که طبق معمول برخی از نمایندگان قابل اتکای دو برند مذکور (به خصوص برند AMD) کماکان بنا به دلایل نا معلومی در این آزمایش فنی و مقایسه ای غایب بوده اند. همچنین ذکر این نکته هم لازم به نظر می رسد که بررسی مقایسه ای مذکور تحت سه کیفیت تصویری استاندارد 1920 در 1080 پیکسلی ، 2560 در 1440 پیکسلی و 3840 در 2160 پیکسلی به انجام رسیده است و در تمام کیفیت های تصویری یاد شده تنظیمات گرافیکی بازی Mirror’s Edge Catalyst بر روی حالت تنظیمی Very High یا همان Ultra قرار داشته است. البته بازی Mirror’s Edge Catalyst از حالت تنظیمی بالاتری در بخش تنظیمات گرافییک خود به نام Hyper نیز پشتیبانی می کند که در واقع بالا ترین حالت ممکن در تنظیمات گرافیکی این بازی محسوب می شود. اما در جریان انجام این بررسی مقایسه ای از حالت تنظیمی Hyper استفاده نشده است. به این دلیل که این حالت تنظیمی گرافیکی به طور ویژه برای دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 طراحی شده و اگر چه بر روی کاغذ ممکن است برخی دیگر از پردازنده های گرافیکی برند انویدیا هم از آن پشتیبانی نمایند، اما در صورت فعال شدن این حالت تنظیمی برای محصولات مذکور، در عمل با بالا رفتن میزان استفاده از حافظه برای اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst توسط این محصولات، سایر پردازنده های گرافیکی یاد شده عملاً عملکرد چندان مثبتی را در امر اجرای این بازی نخواهند داشت (قابل توجه برخی از دانشمندان همه چیز دان برای آگاهی یافتن از فرق میان تئوری و عمل). گذشته از مواردی که به آن اشاره شد باید به این نکته هم اشاره کرد که تمامی کارت های گرافیک اجرا کننده ی بازی Mirror’s Edge Catalyst از آخرین نسخه ی به روز رسانی مربوط به درایور های گرافیکی اختصاصی دو برند انویدیا و AMD به منظور اجرای بهینه ی این بازی بهره برده اند. به بیان دقیق تر محصولات برند AMD از نسخه ی 16.6.1 درایور های اختصاصی این شرکت و محصولات انویدیا هم از نسخه ی 368.39 درایور های گرافیکی برند خود برای اجرای بازیMirror’s Edge Catalyst بهره گرفته اند. ضمن این که در زمان انجام این بررسی مقایسه ای، بازی Mirror’s Edge Catalyst از حالت ترکیبی کراس فایر پشتیبانی نمی کرده و تنها پشتیبانی این بازی در زمینه ی یاد شده به پشتیبانی از حالت SLI محدود می شده است. با این توضیحات که بیان آن ها کاملاً ضروری به نظر می رسید، می رویم تا نگاهی به کارایی پردازنده های گرافیکی دو برند انویدیا و AMD در امر اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst تحت سه کیفیت تصویری یاد شده داشته باشیم.
در تصویر بالا می توان نتایج مربوط به کارایی کارت های گرافیک دو برند انویدیا و AMD در جریان اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst را تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی و تنظیمات گرافیکی الترا مشاهده کرد. رقابتی که نتایج نهایی آن چه در بخش بالای جدول فوق و چه در بخش پایین آن به خوبی قابل رویت است. در این میان اگر بخواهیم ملاک اجرای پذیرفتنی بازی Mirror’s Edge Catalyst تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی و تنظیمات گرافیکی الترا را کیفیت کنسولی اجرای این بازی در نظر بگیریم و نرخ فریم خروجی 30 فریم در ثانیه به شکل متوسط را به عنوان نرخ فریم قابل قبول برای اجرای این بازی برگزینیم می توان به این نتیجه رسید که به جز مورد آخر لیست فوق یعنی کارت گرافیک GTX 750 Ti ، سایر موارد موجود در این جدول انتخاب های مناسبی برای اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی و تنظیمات گرافیکی الترا خواهند بود. اما اگر بخواهیم مشکل پسند تر باشیم و معیار اجرای مطلوب بازی Mirror’s Edge Catalyst را بر روی ملاک استاندارد اجرای بازی های هم سبک در پلتفرم PC یعنی اجرای این بازی با حداقل نرخ فریم خروجی 40 فریم در ثانیه قرار دهیم مسلماً لیست انتخاب های ما بر اساس محصولات موجود در رده بندی فوق اندکی محدود تر می شود و در واقع پردازنده های گرافیکی حاضر در یک سوم پایینی جدول فوق از لیست انتخاب های مناسب به منظور اجرای بهینه ی بازی Mirror’s Edge Catalyst تحت کیفیت تصویری 1920 در 1080 پیکسلی و تنظیمات گرافیکی الترا خارج می شوند. اگر چه بازی Mirror’s Edge Catalyst یک شوتر اول شخص به شمار نمی رود و تنها زاویه ی دوربین این بازی در حالت اول شخص طراحی شده است، اما به دلیل سرعت بالای موجود در گیم پلی این بازی لزوم توجه به برخورداری از نرخ فریم خروجی مناسب در گیم پلی این اثر کاملاً ضروری به نظر می رسد و هیچ عجیب نیست که بخواهیم از این منظر با بازی Mirror’s Edge Catalyst همانند عناوین شوتر اول شخص رفتار کنیم. در بخش دوم این مطلب که تا ساعاتی دیگر قادر به از نظر گذراندن آن خواهید بود به بررسی عملکرد کارت های گرافیک دو برند انویدیا و AMD در امر اجرای بازی Mirror’s Edge Catalyst تحت دو کیفیت تصویری 1440 پیکسلی و کیفیت تصویری 4K خواهیم پرداخت.
ما تو شهرمون به همه میگیم تو.
من هنوزم میتونم 1080 بازیش کنم :-bd:-bd:-bd
670 سه ساله ام شرمنده ام نمیکنه
به جز کارتای گرون فیمت میشه گفت بقیه ی کارت ها همین Full HD رو هم زیر 60 فریم دادنش زاییدن! بعد حالا ما میخوایم با کارت 200 دلاری فکر 2K و 4K رو هم بکنیم. امسال نگرفته سال بعد کارتا همه ضعیفن برا بازی
دوست عزیزم دانشمند کوچیک تو که مشخصات سخت افزار کارت ها نمیدونی چرا به قول خودت چرت و پرت میگی؟ GTX 690 از دوتا GTX 680 ساخته شده یعنی دوعدد GTX 680 2GB X2 پس هیچ وقت نمیشه 2 گیگابایت
بعد دانشمند کوچلو مشکل گیم هستش و بازی اصلا بهینه نیست نمونش R9 295X2 با کارت GTX 970 برابری و حتی ضعیف تر عمل کرده چرا که اون 2 تا کار R9 290X 4GB هستش اما کارت تکی R9 290X 4GB خیلی بهتر عمل کرده که این هم ضعف موتور گرافیکه هم ایراد درایور
دوست عزیز
به کار بردن واژه تو برا خطاب افراد تو فرهنگ ما خیلی جالب نیس. مخصوصا تو این جاها که ما نمیدونیم مخاطبمون چه سنی داره و تو کدوم موقعیت هست.
بحث من اصلا سر 690 نیس. اتفاقا حرف من بیشتر تایید میشه که علت فریم پایین بعضی کارتها کمبود رم هست نه قدرت کارت.
شما اصل مطلب منو ول کردی.
بعدشم هر کسی نمیدونه مقدار رم کدوم کارت چقدره. مگر اینکه یا اونو داشته باشه یا مشخصاتشو تو سایت سازنده نگاه کنه. کنایه زدی ولی ربط چندانی نداشت.
کارت ۶۹۰ در واقع ۴ گیگ حافظه داره که اینجا اشتباه نوشته.اینو هر کسی میدونه تو چطور نمیدونی.
من به 970 هم راضیم :l
جالبه کارت Gtx960 مدل 2گیگ و4گیگ با هم 10فریم اختلاف داشتن:-o حالا میتونیم فرق رو ببینیم چون بعضی ها میگن مدل 2گیگش با 4زیاد اختلاف نداره، واقعا 10فریم زیاد نیست:l:-bd
دوست من
یکم دقت کنی میبین مشکل اصلی میزان رم هست. به جز 690 که با رم 2 گیگ هست و تونسته یکم فریم بالاتر بده، بقیه کارتهای 2 گیگی ضعیفتر از قدرتشون ظاهر شدن
برا اینکه ملموس باشه اختلاف فریم بین 960 2 گیگ و 4 گیگ 10 فریم هست. اگه درصدی بگیم مدل 4 گیگ 25% فریم بیشتری نسبت به مدل 2 گیگی داده.
کارت ۷۹۷۰ منقرض شده دو برابر ۷۵۰ti فریم داده.