ظاهرا فناوری AMD Super-Resolution رقیبی برای Nvidia DLSS خواهد بود تا تیم سرخ در این بخش نیز انویدیا را تنها نگذارد. در حالی که تیم سبز در زمان معرفی سری GeForce RTX Ampere روی فناوری RTX و DLSS تمرکز کرده بود، تیم سرخ توجه بیشتری به عملکرد خام، مصرف انرژی کمتر و نوآوریهای جدید در زمینه حافظه برای سری RDNA 2 خود به خرج داد. این البته بدان معنا نیست که AMD قصد ندارد تکنولوژیهای مشابهی را روانه بازار کند.
دیروز و در جریان رونمایی از جزئیات سری Radeon RX 6000 هیچ خبری از رقیب Nvidia DLSS نبود. این فناوری که بر پایه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، عملکرد کارت گرافیک را به میزان قابل توجهی با بازسازی تصویر به انجام میرساند. حالا اما اطلاعات بیشتری از رقیب احتمالی فناوری انویدیا منتشر شده است.
فناوری AMD Super-Resolution رقیبی برای Nvidia DLSS
Scott Herkelman در مراسم رونمایی از سری Radeon RX 6000 گفته بود:
ما همیشه به فکر کمک به توسعه دهندگان با نوآوریهای خود هستیم و همین حالا نیز روی ویژگی Super-Resolution کار میکنیم تا به کاربران عملکرد بیشتری را در زمان استفاده از Ray Tracing هدیه دهیم.
مشخص نیست که ویژگی Super-Resolution تنها در زمان فعال بودن Ray Tracing کار میکند یا این دو تکنولوژی جدا هستند و هر کدام به شکل مستقل قادر به فعالیت خواهند بود، شبیه به کاری که انویدیا به انجام رسانده است.
Tom Warren از The Verge اما ظاهرا اطلاعات بیشتری از تکنولوژی Super-Resolution بدست آورده است:
در حالی که AMD وعده داده در گیمینگ 4K رقابتی شانه به شانه با انویدیا خواهد داشت یکی از مسائل گمشده در این میان عدم وجود رقیبی برای Nvidia DLSS میباشد.
AMD به من اطلاع داده که آنها در حال آزمایش ویژگی جدید Super-Resolution هستند که برای افزایش کارایی در زمان Ray Tracing طراحی شده است. این کمپانی وعده داده که فناوری Super-Resolution به شکل متن باز بوده و روی تمام پلتفرمها قابل اجراست که این یعنی کنسولهای نسل بعدی Xbox Series X / S و پلی استیشن 5 نیز قادر به استفاده از آن هستند. AMD با شرکای مختلفی روی توسعه این تکنولوژی کار میکند و انتظار میرود شاهد پشتیبانی قوی از سوی صنعت باشیم. متأسفانه اما در زمان عرضه سری Radeon RX 6000 فناوری مذکور آماده نخواهد بود.
در حالی که AMD به شکل واضح قابلیت Super-Resolution را جزئی از برنامه FidelityFX خود نشان داده بود، Tom Warren ادعا میکند که این فناوری به شکل متن باز و کراس پلتفرم عرضه خواهد شد. بسیار بعید است که انویدیا از FidelityFX پشتیبانی کند، بنابراین این فناوری احتمالا جزئی از Microsoft DirectML خواهد بود.
Xbox Series X / S نیز از شتاب دهنده ML بهره میبرند. مایکروسافت قبلا در اسلایدی اعلام کرده بود که هستههای هوش مصنوعی Tensor بخش بسیار کوچکی از die (چیپ) را به خود اختصاص میدهند در حالی که کارایی بین 3 الی 10 برابر افزایش خواهد یافت. DirectML Super-Resolution فناوری متعلق به مایکروسافت است که در کنفرانس GDC 2019 توضیحاتی درباره آن ارائه شده بود. این فناوری میتواند میزان فریم بیشتر و تاخیر کمتری را در مقایسه با TensorFlow که برای Super-Resolution همزمان طراحی نشده، پدید آورد.
بیشتر بخوانید: جزئیات عملکرد رهگیری پرتو Radeon RX 6000
دیدگاهتان را بنویسید