شرکت نسبتاً تازه کار و فرانسوی Spiders در ابتدا کار خود را با پورت کردن بازی های ماجراجویی یا ادونچر از روی کامپیوترهای خانگی بر روی پلتفرم انحصاری مایکروسافت یعنی کنسول اکس باکس 360 آغاز کرد. اما آنها وقتی شروع به ساخت بازی های شخصی خود کردند، سبک ماجراجویی را کنار گذاشته و بر روی سبک کاملاً متفاوت نقش آفرینی متمرکز شدند. نخستین کار آنها ساخت بازی اورک ها و آدم ها بود که در سال 2012 به بازار آمد اما با وجود الهام های خود از کتاب مشهور جان اشتاین بک یعنی موش ها و آدم ها و همچنین پتانسیل های فراوانی که داشت، در نهایت نتوانست خود را از سطح یک عنوان متوسط بالاتر بکشد. به این ترتیب اعضای این استودیو پس از تجربه ی دنیایی متفاوت و نزدیک به دنیای ارباب حلقه ها، در بازی Mars: War Logs به سراغ دنیای جدیدی رفتند که یادآور فیلم های فضایی بود و داستان آن بر روی سیاره ی مریخ سپری می شد. البته این بازی نیز عنوانی متوسط لقب گرفت و اعضای Spiders پس از آن و در سال گذشته، در قالب بازی Bound By Flame پا به دنیایی قرون وسطایی نهادند. البته در نهایت بازی مذکور نیز اثر متوسطی از آب در آمد، با این حال از عناوین گذشته ی این شرکت به لحاظ ساختار فنی کمی بهتر بود. حال اعضای Spiders با ساخت بازی جدیدشان یعنی The Technomancer قصد دارند این طلسم را بشکنند و با ساخت اثری بالاتر از حد متوسط، بالاخره یک بازی کاملاً خوب را به بازار عرضه کنند.
در واقع اعضای شرکت Spiders در این اثر نیز همانند بازی Mars: War Logs به سراغ سیاره ی مریخ و محیط مرموز روی آن رفته اند تا زیر و بم داستان این بازی هم همانند اثر مذکور، بر روی سیاره ی سرخ شکل بگیرد. البته در اینجا برخلاف اثر قبل، ما با جنگی روبرو هستیم که بر سر منابع محدود آب در سطح مریخ مابین انسان ها رخ می دهد (جنگی که با توجه به خشکسالی های اخیر، احتمالاً ظرف سال های آینده وقوع آن را همینجا و بر روی زمین نیز شاهد خواهیم بود!) در واقع داستان اصلی بازی هم قرار است بر روی همین جنگ تمرکز داشته باشد. البته سازندگان این اثر هنوز چیز دندان گیری در مورد جزییات داستان بازی رو نکرده اند و در نمایشگاه E3 امسال هم ما تنها شاهد بخش هایی از گیم پلی این اثر بودیم. البته در نمایشگاه امسال بخش هایی از گیم پلی نسخه ی Pre – Alpha به نمایش درآمد که می توان امیدوار بود برخی ضعف های موجود در آن نظیر خلوت بودن محیط ها و همچنین صداگذاری ناقص و کم جزییات، در نسخه ی نهایی رفع شوند. با این وجود نمایش مذکور نوید اثر خوبی را می داد که می تواند با دقت و تلاش سازندگان بازی پا را از حد متوسط فراتر بگذارد. گفتنی است که در این تریلر شاهد به نمایش در آمدن تعدادی میان پرده بودیم که البته هیچ کدامشان صداگذاری نشده بودند. در ادامه بخش هایی از گیم پلی این اثر نیز به نمایش درآمد که شامل پارامترهایی نظیر گشت و گذار در محیط و مبارزه با دشمنان می شد. ضمن آن که طراحی هنری محیط نسبتاً خوب کار شده بود و می توانست جو آخرالزمانی و تاریک بازی را از طریق استفاده از رنگ های سرد و کدر در طراحی اجزای محیط و لباس شخصیت های اصلی و فرعی، به خوبی به بیننده منتقل کند. در این میان قهرمان داستان (که چهره اش ته شباهتی هم به هنرپیشه ی جوان هالیوود شیا لابوف داشت!) از یک چوب بلند به عنوان سلاح اصلی خود بهره می جست که دو سر آن همانند شمشیرهای موجود در سری فیلم های جنگ ستارگان می درخشید و از خود الکتریسیته متصاعد می کرد. سوای آن، دشمنان به نمایش درآمده در این دمو هم از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار بودند و از انسان هایی با شمایل بومیان جنگلی تا موجوداتی فضایی و عنکبوت مانند را در بر می گرفتند. حتی در پایان دمو شاهد رویارویی قهرمان داستان با یک هیولای بزرگ که تلفیقی از دو حشره ی عنکبوت و مانتیس بود، بودیم که محیط این رویارویی و نحوه ی شکل گیری آن بی اختیار مرا به یاد بازی Gears of War 3 انداخت! البته محیط به نمایش در آمده در این دمو و همچنین گیم پلی بازی نیز بی شباهت به سری Star Wars: Forced Unleashed نبود و به نظر می رسد سازندگان این اثر در طراحی بازی خود، نیم نگاهی نیز به اثر مذکور داشته اند.
در طول بازی شما می باید با تکمیل ماموریت های جانبی مختلف، تراز خود را ارتقا دهید و بر قدرت قهرمان داستان بیافزایید. ضمن اینکه این ماموریت ها در میان قبایل مختلف موجود در سطح مریخ پراکنده اند و به گفته ی سازندگان بازی، شما را به محیط های عجیبی نظیر شهر گمشده ای مدفون در زیر یخ و روستاهایی غریب با معماری متفاوت خواهند برد
سبک بازی The Technomancerهم همانند سایر آثار قبلی استودیو Spiders نقش آفرینی خواهد بود و به گفته ی سازندگان بازی موارد مهمی نظیر گفتگوهای پویا بین شخصیت ها، امکان ساخت سلاح های مختلف و همچنین وجود یاران همراه جذاب و متفاوت، از جمله نکات مثبت این بازی خواهد بود. البته در نمایش E3 بازی شاهد حضور یکی از یاران همراه مذکور بودیم که بازیباز را طی مبارزات جسته گریخته ی بازی همراهی می کرد و از استایل متفاوتی در مبارزه بهره می جست. در همین راستا، سازندگان بازی تاکید کرده اند که قهرمان داستان دارای سه استایل متفاوت در مبارزه خواهد بود و همچنین بازی از پنج پایان مختلف بهره می برد که به نسبت تصمیماتی که می گیرید و کارهایی که در طول بازی انجام می دهید قادر به تجربه ی یکی از آنها خواهید بود. بنابراین نا گفته پیداست که این اثر نیز نظیر بسیاری از آثار نقش آفرینی کلاسیک، از ارزش تکرار بالایی برخوردار است.
تصویری از باس غول پیکری که در نمایش E3 بازی شاهد حضور و درگیری اش با قهرمان داستان بودیم. امیدواریم این بازی جز این عنکبوت غول آسا، باس های غول پیکر و جذاب دیگری را نیز در آب نمک خوابانده باشد!
گفتنی است که بازی The Technomancer در سال 2016 برای هر سه پلتفرم PC، PS4 و XboxOne منتشر خواهد شد و با پتانسیل های خوبی که از آن در E3 مشاهده کردیم، می تواند یکی از آثار خوب سبک نقش آفرینی لقب گیرد.
با این کاور و تعریفی ک هست .. و این داستان و سبک بازی … فک کنم بازی عالی باشه 🙂
سلام حسین عزیز.
اگر از خودم تعریف نکرده نباشم بنده ابتدا با PC شروع کردم اکسباکس360 و پلی 4 رو هم تجربه کردم کنسول ها بیشترین عامل موفقیتشون بازیهای انحصاریه ولی اگر نظر ما رو می پسندی لذت و قدرتی که توی PC هست توی هیچ کنسولی پیدا نمیکنی البته با احترام به دوستان طرفدار کنسولها.
این بازی که ارزش خرید کنسول نداره.گیمرها بخاطر بازیهای انحصاری مثل انچارتد یا last of us و غیره کنسول میگیرن.بازیهای درجه یک.
احسنت نظری کاملا کارشناسانه بود 😉
با این تعریفهایی که شما انجام دادید خیلی وسوسه شدیم که یک کنسول درجه یک بگیریم…:)
با توجه به توضیحاتی که دادید و تصاویر فکر کنم بازی جالبی باشه