همان گونه که پیش از این بار ها در مطالب مربوط به بخش بازی های کامپیوتری وب سایت سخت افزار تکرار کردیم، سال 2016 قطعاً سال سرنوشت سازی برای دنیای بازی های کامپیوتری خواهد بود. چرا که سوای تثبیت کنسول های نسل حاضر در بازار و همچنین بالا تر کشیده شدن فتیله ی جنبه های بصری و ساختار گرافیکی آن ها در سال پیش رو، ما در سال 2016 میلادی شاهد زیر و رو شدن صنعت بازی های کامپیوتری با ورود ابزار های مبتنی بر واقعیت مجازی نیز هستیم. امری که (در صورت موفقیت) می تواند حتی مسیر حرکتی دنیای بازی های کامپیوتری را هم تغییر دهد و شاید به همین دلیل است که خیل عظیمی از شرکت های ریز و درشت موجود در بازار (حتی آن ها که فعالیت قابل ذکری در دنیای بازی های کامپیوتری ندارند) به تکاپو افتاده اند تا شاید بتوانند سهمی از بازار خوش پتانسیل مربوط به ابزار های مبتنی بر واقعیت مجازی را از آن خود سازند. مسلماً یکی از این شرکت های یاد شده، شرکت Valve است که البته فعالیت فراوانی در دنیای بازی های کامپیوتری دارد و همگان با شبکه ی اختصاصی و آنلاین این شرکت یعنی استیم آشنا هستند. همان گونه که احتمالاً با خبر هستید، شرکت Valve اخیراً در همکاری با HTC اقدام به تولید هدست مبتنی بر واقعیت مجازی Vive کرده است. ابزاری که می تواند یکی از امید های اصلی تسخیر بازار در بخش تکنولوژی های مبتنی بر واقعیت مجازی باشد. البته به تازگی خبر می رسد که این هدست شروع چندان پر فروغی را در انتهای سال جاری میلادی نخواهد داشت.
به نقل از وب سایت انگلیسی زبان توسعه ی آنلاین، شرکت Valve قصد ندارد در پایان سال جاری میلادی هدست مبتنی بر واقعیت مجازی Vive را به شکل گسترده وارد بازار کند و فرآیند انتشار این هدست جدید به شکل محدودی انجام خواهد گرفت. البته هنوز مشخص نیست که این شکل محدود انتشار دقیقاً به چه نحوی خواهد بود. مثلاً آیا قرار است هدست Vive به میزان بسیار ناچیزی برای نقاط مختلف جهان عرضه شود یا تنها در بخش های محدودی از جهان انتشار یابد. نکته ی قابل توجه در مورد هدست انحصاری شرکت Valveو اچ تی سی این است که این محصول یکی از معدود ابزار های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی است که در سال جاری میلادی عرضه خواهد شد و این امر می توانست به تثبیت محصول فوق در این بازار جدید کمک فراوانی بکند. بنا بر گفته های پیشین شرکت Valve ، برای هدست وایو بیش از 80 بازی مختلف در دست ساخت است و اگر تعدادی از این بازی ها به همراه حجم گسترده ای از این هدست در همان آغاز کار وارد بازار می شد، شاید شرکت Valve می توانست در همان ابتدای راه میخ خود را با قدرت هر چه تمام تر در دنیای تکنولوژی های مبتنی بر واقعیت مجازی بکوبد و عرصه را سخت بر حریفان حاضر در میدان تنگ کند. اما در عوض این شرکت تصمیم گرفته با شروعی آرام ابتدا شرایط را بسنجد و سپس در ماه های ابتدایی سال 2016 میلادی، تقریباً هم زمان با رقبای حاضر در این عرصه (نظیر ابزار پر سر و صدای Oculus Rift یا هدست انحصاری سونی یعنی مورفیوس) به شکل گسترده تری وارد بازار نوین واقعیت مجازی شود. به هر حال آن چه مسلم است اعضای شرکت Valve (در همکاری با اچ تی سی) استراتژی نسبتاً محافظه کارانه ای را در قبال محصول پر امیدشان یعنی هدست وایو اتخاذ کرده اند و باید دید که این سیاست در نهایت چه نتیجه ای را برایشان در بر خواهد داشت.
شاید از تو اونا هم صدا در میاد.
سال دیگه این موقع پس حتما VR ها عرضه شدن و بازی های کم و زیادی هم براشون عرضه شده…B-)
تا چند سال آینده با کوچکتر شدن تکنولوژی غینکها سبکتر شده و به وزن عینکهای عادی خواهند رسید !!!!
اون فرورفتی ها روی هدست چی هستن دقیقا حسگراش هستن یا یک چیز دیگه ؟