تیم سبز در GDC 2021 اتفاق مهمی را به نمایش گذاشت، جایی که نشان میدهد پس از تصاحب ARM قصد دارد PC گیمینگ را به کدام سو سوق دهد. ما شاهد نمایش فناوریهای رهگیری پرتو همزمان RTX و بهبود دهنده کارایی و کیفیت تصویر DLSS روی پلتفرم ARM متعلق به مدیاتک توسط انویدیا بودیم. این موضوع بدین معناست که تیم سبز مشغول بنا کردن پایههای جدیدی برای گیمینگ در دنیایی پس از معماری x86 است، درست زمانی که مالکیت ARM به دستان این شرکت میافتد. البته پایههای اصلی را اپل و چیپ قدرتمند M1 آن که از فناوری ARM استفاده میکند، بنا کردهاند.
در همین زمینه PC Tseng مدیر واحد تجارت هوشمند چند رسانهای مدیاتک خیلی صریح اعلام کرده:
RTX یکی از بهترین تکنولوژیهای PC گیمینگ در دو دهه اخیر است. مدیاتک و انویدیا در تلاش هستند تا دسته جدیدی از رایانههای شخصی با عملکرد بالا و بر پایه ARM را ایجاد نمایند.
نمایش فناوریهای RTX و DLSS روی پلتفرم ARM توسط انویدیا
این طراح سیستم روی چیپهای براساس ARM یک پردازنده جدید رایان شخصی با معماری مذکور و نام Kompanio 1200 را توسعه داد و امیدوار است تا به مانند M1 اپل یا Qualcomm Compute Platforms نیرو بخش رایانههای شخصی باشد. در حال حاضر انویدیا مشغول آماده سازی دو دمو برای RTX و DLSS روی ARM میباشد. اولی بازی Wolfenstein Young Blood روی لینوکس بر پایه ARM میباشد که از Raytraced Reflections و DLSS بهره میبرد. بعدی نیز یک دمو فنی با نام The Bistro خواهد بود که صحنهای از یک ناحیه شهری با فناوری رهگیری پرتو را در فرانسه به نمایش میگذارد. لازم به ذکر است که هیچکدام از این دو توسط گرافیک مجتمع سیستم روی چیپ MediaTek رندر نشدهاند و وظیفه این امر بر عهده یک گرافیک مجزا GeForce RTX 3060 بوده که به Kompanio 1200 شده است و از یک توزیع ویژه لینوکس دسکتاپ برای ماشین با معماری ARM و همچنین درایورهای سفارشی انویدیا بهره میبرد.
- توقف کاهش قیمت RTX 30 و RX 6000 – بهبود موجودی جزئی
- ارزش پایین RTX 3050 Ti موبایل – 50 درصد کُندتر از 3060 اما تنها 10 درصد ارزانتر
- مقایسه AMD FSR و DLSS انویدیا در بازی Necromunda Hired Gun و Marvel’s Avengers
- RTX 2070 SUPER انویدیا در آتش – خانه سوخت اما گرافیک سالم ماند!
در کل مشخص است که انویدیا قصد دارد به نوعی آینده گیمینگ رایانههای شخصی را به تصویر بکشد و نشان دهد که میتوان کاملا از پردازندههای x86 فاصله گرفت زیرا اتکای بازیها به قدرت پردازشی گرافیک بسیار افزایش یافته و با پردازندههای سریع ARM که قادر هستند پردازشهای موازی را به انجام رسانند و وروی / خروجی با پهنای باند پایین را کنترل کنند، نیازی به چیپهای فعلی اینتل و AMD نیست. البته امیدواریم این بدان معنا نباشد که انویدیا با تصاحب ARM به دنبال انحصار طلبی در بازار باشد. تیم سبز کیتهای توسعه نرم افزاری RTX را برای لینوکس گسترش داده که شامل DLSS و RTX Direct Illumination و RTX Global Illumination و AI-Accelerated De-Noising و RTX Memory Utility میشود، گزینه آخر یک ابزار مدیریت بهینه حافظه برای برنامههای رهگیری پرتو است.
سلام.
احتمالا باید منتظر کنسول بازی با پردازندهء ARM و گرافیک nVIDIA باشیم.