در طی یک ماه اخیر بسیاری از چشم انتظاران دنیای واقعیت مجازی توانستند اطلاعات بسیار مفیدی را از ابزار هایی که قرار است در طول سال جاری میلادی برای این پلتفرم نو پا عرضه شوند کسب نمایند. در واقع پس از مشخص شدن قیمت و تاریخ نهایی انتشار دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و HTC Vive اکنون تنها زمان عرضه شدن هدست واقعیت مجازی سونی یعنی Play Station VR به بازار مصرف است که نا معلوم به نظر می رسد و در عین حال قیمت نهایی این محصول نیز همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. ظرف هفته های گذشته شایعاتی از گوشه و کنار به گوش می رسید مبنی بر این که هدست انحصاری سونی در دنیای واقعیت مجازی برخلاف برنامه ریزی های از پیش تعیین شده قرار است به جای نیمه ی نخست سال جاری میلادی در نیمه ی دوم امسال و در فصل پاییز به بازار عرضه شود. اگر چه این اخبار (تایید نشده) برای علاقه مندان هدست واقعیت مجازی Play Station VR چندان خوشایند به نظر نمی رسد اما به تازگی اطلاعات جدیدی از این هدست واقعیت مجازی انحصاری منتشر شده است که می تواند برای چشم انتظاران این ابزار بسیار امیدوار کننده باشد.
هفته ی گذشته همایشی در هالیوود کالیفرنیا برگزار شد که موضوع اصلی آن به بررسی ابزار های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده اختصاص داشت. در این همایش تعداد قابل توجهی از فعالان دنیای واقعیت مجازی حضور داشتند و عده ای از آن ها نیز به ایراد سخنرانی هایی در این زمینه پرداختند. البته اطلاعات مربوط به برخی از این سخنرانی ها تا این لحظه به طور کامل منتشر نشده بود. به عنوان مثال از جمله سخنرانی های مذکور می توان به سخنرانی دکتر ریچارد مارکس از شرکت سونی اشاره کرد که محتوای آن به ارائه ی اطلاعاتی تازه از هدست واقعیت مجازی سونی یا همان Play Station VR اختصاص داشت و تا امروز هیچ نکته ای از آن برای عموم فاش نشده بود. بر اساس نکات تازه ای که از خلال سخنرانی مذکور فاش شده است اکنون علاقه مندان دنیای واقعیت مجازی از این نکته با خبر شده اند که هدست واقعیت مجازی سونی از لحاظ فنی مورد بازنگری قرار گرفته است و به موجب فرآیند مذکور برخی از ایراد های سخت افزاری این ابزار برطرف گردیده اند. در کنار این امر شاهد بهبود های تازه در کارایی هدست واقعیت مجازی Play Station VR و همچنین ارتقا یافتن توانایی های این ابزار نیز هستیم. به عنوان مثال میزان تاخیر کلی این ابزار در امر پردازش تصاویر اکنون به کمتر از 18 میلی ثانیه رسیده است و به این ترتیب کسانی که از دچار شدن به سرگیجه و سردرد در حین استفاده از هدست های واقعیت مجازی نگران هستند می توانند با خیال آسوده تری از هدست Play Station VR استفاده نمایند. گذشته از این امر به موجب اطلاعات جدید به دست آمده از همایش یاد شده، مشخص گردیده است که امر پردازش صدا برای هدست واقعیت مجازی Play Station VR توسط پردازنده ی اختصاصی این ابزار صورت می گیرد و در این میان تمام توان پردازشی کنسول PS4 تنها به امر پردازش گرافیکی و به نمایش در آوردن تصاویر مربوط به بازی های هدست Play Station VR اختصاص خواهد داشت.
از آن جایی که توان پردازشی محصولاتی نظیر هدست Oculus Rift یا HTC Vive توسط پردازنده های اصلی و گرافیکی کامپیوتر های خانگی تامین می شود، عده ای از چشم انتظاران هدست واقعیت مجازی سونی (به دلیل قدرت پردازشی پایین تر کنسول های خانگی به نسبت پلتفرم PC) نگران کیفیت اجرایی بازی های هدست واقعیت مجازی Play Station VR هستند. با این حال به نظر می رسد که جای نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و هدست Play Station VR به خوبی توان رقابت با دو محصول یاد شده را خواهد داشت. در این میان یکی از نکات مورد بحث ریچارد مارکس در سخنرانی مذکور به همین نکته اختصاص داشت و در واقع او در صدد رفع این نگرانی مهم علاقه مندان هدست Play Station VR برآمد. بنا بر ادعای او بسیاری از توسعه دهندگان میان افزار هایی که در امر ساخت بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند، توان و قدرت پردازشی کنسول PS4 را بیش از 60 در صد بیشتر از توان پردازشی آن دسته از کامپیوتر های خانگی که از پیکر بندی سخت افزاری مشابه با این کنسول استفاده می کنند می دانند. به عبارت بهتر کارایی کنسول PS4 در امر اجرای بازی های کامپیوتری از یک سیستم خانگی که از همان مشخصات سخت افزاری در معماری خود بهره می برد، چیزی حدود 60 در صد بیشتر است. بنا بر این از آن جایی که توان پردازشی هدست Play Station VR در امرا اجرای بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی از کنسول PS4 تامین می شود مشکل چندانی برای اجرای بازی های مذکور وجود نخواهد داشت. البته این تنها اعتقاد آقای مارکس نیست و ظرف ماه های اخیر شاهد اظهار نظر های مشابهی از سوی برخی دیگر از فعالان حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری بودیم که ارتباط چندانی با شرکت سونی ندارند و از همین رو گفته هایشان نمی تواند اظهار نظری تبلیغاتی محسوب شود. به عنوان مثال طراحان بازی واقعیت مجازی Thunderbird (که قرار است برای هر سه ابزار Play Station VR ، Oculus Rift و HTC Vive منتشر شود) معتقدند که از طریق تست های انجام شده توسط آن ها بر روی این بازی کارایی اجرایی هدست Play Station VR بسیار نزدیک به کارایی اجرایی دو هدست دیگر بر مبنای اجرای این اثر بر روی کارت گرافیک GTX 970 بوده است. در این میان فعالان حاضر در شرکت Epic (صاحب امتیازان موتور گرافیکی آنریل انجین) نیز نظر مشابهی دارند و معتقدند که اگر شما قادر باشید بازی یا نرم افزار خاصی را با نرخ تازه سازی تصویری معادل 90 هرتز (نرخ هدف در دو ابزار Oculus Rift و HTC Vive) توسط یک کارت گرافیک مدل GTX 970 اجرا نمایید، قادر خواهید بود تا همان بازی یا نرم افزار مورد نظر را با نرخ 60 بر روی هدست Play Station VR اجرا کنید. البته نکته ای که در این جا باید به آن توجه داشت این است که در بازنگری انجام شده در معماری هدست Play Station VR طراحان این ابزار تکنیک جدیدی را در ساختار هدست مذکور به کار برده اند که با نام تکنیک پرتو افشانی دو گانه شناخته می شود و می تواند نرخ تازه سازی تصویر را در هدست واقعیت مجازی Play Station VR به رقم 120 هرتز برساند.
در واقع یکی از نکاتی که موجب می شود هدست واقعیت مجازی Play Station VR بتواند به چنین رقمی در امر پردازش بازی های واقعیت مجازی دست یابد حجم پردازشی نهایی یا هدفی است که طراحان این ابزار برای آن در نظر گرفته اند. حجمی که به نسبت ابزار های رقیب از رقم کمتری برخوردار است و سازندگان بازی Thunderbird معتقدند که چیزی حدود 20 در صد از رقم مربوط به این صرفه جویی توسط تکنیک خاصی تامین می شود که در معماری هدست Play Station VR به کار رفته است و اعضای شرکت سونی در حال حاضر تمایلی به صحبت در مورد آن ندارند. به عبارت بهتر حجم پردازش نهایی یا هدف مربوط به هدست HTC Vive رقمی معادل 457 میلیون پیکسل به ازای هر ثانیه است و این رقم در هدست واقعیت مجازی Play Station VR به حدود 100 میلیون پیکسل در ثانیه می رسد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس گفته های آقای ریچارد مارکس، هدست واقعیت مجازی سونی یا همان Play Station VR از یک میدان دید 100 درجه ای برخوردار است و در عین حال دارندگان کنسول PS4 برای بهره مندی از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به جز این هدست به ابزار جدید دیگری نیاز نخواهند داشت. به هر حال چه هدست واقعیت مجازی Play Station VR در نیمه ی نخست سال میلادی جاری به بازار عرضه شود و چه در نیمه ی آخر آن، به نظر می رسد که چشم انتظاران این ابزار جدید لازم نیست نگرانی خاصی از بابت اجرای بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی توسط هدست Play Station VR داشته باشند.
باید تا زمان عرضه شدنشون صبر کنیم
چه فایده
وقتی کنسول اکثر بازیهای معمولی رو 30 فریم اجرا میکنه حالا شما تصور کنین وقتی قراره روی این vr با فریم 120 اجرا بشه چه بلایی سر گرافیک بازی مییاد!!!
حقیقتش اکثر نمایشهاییی که از بازیهای معرفی شده برای این vr دیدیم کیفیت در حد بازیهای ps2 داشتن!خبرش رو همین چند وقت پیش در همین سایت گذاشتن
در مورد اون قدرت پردازشی بیشتر از 60 درصد ps4 نسبت به پی سی با مشخصات یکسان هم فقط در حد یه ادعاست!
الان digitalfoundry در اکثر بررسیهاش میگه که یه سیستمی با کانفیگ 750ti و پردازنده دو هسته ایی i3 کارایی در حد یا بالاتر از این کنسولها داره
مقایسه های دقیق فریم ریت هم به صورت ویدیو قرار میده
مثالهای زیادی هم تو این رابطه میشه مثلا دربازی ایی مثل gtav همین سیستم بازی رو میتونه با کیفیت در حد ps4 با فریم 60 اجرا کنه در حالی که نسخه کنسولی 30 فریمی و با افت فریم تا 20 اجرا میشد
حالا قدرت خام کارتی مثل 750 tiحدود 1.2 tf هست در صورتی که قدرت خام ps4 حدود فکر کنم 1.8 tf !!!!هست این یعنی حتی سیستمی با قدرت کمتر از کنسول کارایی بالاتری داره
الان که دیگه کارت جدید تر 950 جایگزین 750ti شده که کنسولها هیچ حرفی برا گفتن در برابر این کارت ندارن
کاملا مشخصه که Oculus Rift و HTC Vive با اون مشخصات سخت افزاری که طلب میکنند کیفیتی به مراتب بالاتری نسبت به psvr ارائه میدن
به نظرم برگ برنده psvr میتونه قیمتش باشه البته هنوز که هیچی معلوم نیست
البته یه امتیازی که ps vr داره قیمت کمتر نسبت به رقباشه پیشبینی شده زیر 500 دلاره
من همچنان معتقدم این تکنولوژی دلیل کاربرد عادی نداره و بیشتر به کار شبیه سازهای پرواز، رانندگی و…. میاد. البته کاربردهای پزشکیف نظامی و کاربردهای اختصاصی دیگه ای هم داره اما برای کاربر عادی به نسبت گرون درمیاد مخصوصن برای PC بازا هزینه اضافی داره برای تهیه سخت افزار مدنظر.
به نظرم باید برعکس تیتر میزدید و مینوشتید رقبای هدست پلی استیشن چیزی از رقیب خود کم ندارند. بهترین هدست واقعیت مجازی تا این لحظه همین هدست بوده هست و شاید هم خواهد بود