به طور حتم شما نیز با واژه “نسل” در هنگام برخورد با کنسول های بازی آشنایی دارید.در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را به دنیای جذاب کنسول های بازی ببریم.از نوستالژی تا کنون.با ما همراه باشید.
کنسول بازی یک وسیله سرگرمی کامپیوتری یا یک اکوسیستم خاص است که برای نمایش تصاویر ویدیویی بازی ویدئویی بر روی یک وسیله نمایشگر مانند تلویزیون،مانیتور و…بکار میرود. واژه کنسول بازی برای تمایز دستگاهی است که فقط برای انجام بازی خریداری میشود و به طور معمول این نام برای این سخت افزار استفاده می شود.کنسول های بازی نیز دارای پردازنده،کارت گرافیک و حافظه ی رم هستند.یعنی یک کامپیوتر کامل اما با هدفی خاص.هر چند که از نسل پنجم به اینور،کنسول بازی توانایی کارهایی به جز انجام بازی را پیدا کرد.
توسعه دهنده | نسل اول | نسل دوم | نسل سوم | نسل چهارم | نسل پنجم | نسل ششم | نسل هفتم | نسل هشتم |
آتاری |
| 2600 2500 | XEGS-7800 |
| جگوار |
|
|
|
نینتندو | کالر تی وی |
| فامی کوم NES | سوپر NES | نینتندو 64 | گیم کیوب | وی | وی یو |
سگا |
|
| SG1000/ مستر سیستم | مگا درایو/ جنسیس | ساتورن | دریم کست |
|
|
سونی |
|
|
|
| پلی استیشن | پلی استیشن 2 | پلی استیشن 3 | پلی استیشن 4 |
مایکروسافت |
|
|
|
|
| ایکس باکس | ایکس باکس 360 | ایکس باکس وان |
نسل اول
با وجود اینکه اولین بازیها ی کامیپوتری در سال ۱۹۵۰ ساخته شدند ولی تا سال ۱۹۷۲ از کنسولهای بازی خبری نبود. در همین زمان بود که یک وسیله الکترونیکی جدید پا به بازار گذاشت. اولین کنسول خانگی که با کابل به تلویزیون متصل میشد Magnavox Odyssey نام داشت و اولین بازی آن نیز پینگ پونگ بود. اولین شخصی که برای اولین بار در تاریخ کنسولها مسئول معرفی ان بود Ralph H. Baer بود. طی سالهای ۱۹۷۵ به بعد Odyssey 100 منتشر شد که یک بازی دیگر را نیز به همراه داشت. علاوه بر پینگ پونگ بازی هاکی نیز برای ان ساخته شده بود. کنسول بعدی در این نسل Odyssey 200 بود که قابلیت بازی همزمان چهار نفر را داشت و بازی Smash نیز با ان منتشر شد. این بازیها همگی ساخته شده توسط کمپانی Atari بودند. در همین دوران بود که ساخت کنسولهای خانگی مورد توجه بسیاری از کمپانیها قرار گرفت و درامد زایی از فروش ان زیر ذره بین رفت.
نسل دوم
کمپانی Fairchild یک نوع سرگرمی برای کودکان را روانه بازار کرد و نام خود را Fairchild Video Entertainment System – VES در سال ۱۹۷۶ قرار داد. در ان زمان کنسولها خانگی برای ثبت اطلاعات خود از نوعی وسیله مانند کارتریج استفاده میکردند که گویا بعد از مدتی این مخزنها خالی میشد و نیاز بود که شارژ مجدد گردند (جوهری در داخل آنها نبود بلکه باید حافظه انها خالی میشد). به همین منظور کمپانی VES از نوعی ریز پردازنده استفاده کرد تا اطلاعات کارتریجها را روی ان ذخیره کند و دیگر نیازی به شارژ کارتریجها نبود هر چند که کمپانی Atari مدتی بعد کارتریجهای خود را به این نوع پیشرفته تغییر داد. سقوط مرگبار بازیهای رایانهای در نسل دوم در سال ۱۹۷۷ بازیهای رایانهای سقوطی وحشتناک را تجربه کرد. در این سال اکثر کمپانیها به دلیل استفاده از سیستم تراشه RCA کمپانی Fairchild ورشکسته شدند و تبدیل به محلی برای خرید و فروش کنسولهای دست دوم شدند. تنها Atari و Magnavox به عنوان کنسولهای خانگی ساخت و فروش خود را حفظ کردند.
ادامه نسل دوم!
تقریبا از سال ۱۹۷۷ تا سال ۱۹۸۰ بازار در سلطه کمپانی VES بود اما در همین سال Magnavox کنسول جدید خود Odyssey² را که قابلیت استفاده از کارتریجهای قابل برنامه ریزی شده را داشت روانه بازار کرد و دوباره رونقی به کنسولهای خانگی داد. در سال ۱۹۸۰ بود که شرکت Atari بازی Space Invaders را روانه بازار کرد. در سال ۱۹۸۰ بود که روند حقوق کنسولها و بازیهای انحصاری مورد بررسی قرار گرفت و کمپانی اتاری اولین کنسول خود را روانه بازار کرد. کنسول Atari 2600 با گرافیک و بازیهای ذخیره شده بر روی تراشههای الکترونیکی وارد بازار شد تا بیش از پیش رشد این صنعت سریع تر شود. Atari 2600 سلطان بدون رقیب نسل دوم بازیهای رایانهای بود. سقوط دوباره بازیهای رایانهای در سال ۱۹۸۴ باز هم صنعت بازیهای رایانهای دچار یک سقوط وحشتناک شد. کمپانیهای ساخت بازیهای رایانهای مثل E.T. بسیار فقیر شده بودند و تا مرز ورشکستی رفته بودند. بازی کنندهها علاقه خود را به بازیهای رایانهای ساخته شده از دست داده بودند و دیگر تمایلی برای خرید کنسولها نداشتند. کمپانی بزرگ Mattel Electronics خود را ورشکسته اعلام کرد و تمام داراییهای خود را به شرکت INTV Corporation فروخت. ساخت و فروش کنسولهای بازی رایانهای در شمال آمریکا در سال ۱۹۸۴ به طور کامل تعطیل شد.
نسل سوم
در سال ۱۹۸۳ کمپانی نینتندو یک کامپیوتر خانگی با نام Famicom را در ژاپن منتشر کرد. Famicom رزولوشن بالاتری را پشتیبانی میکرد و همچنین بازیهای را با گرافیک بهتری به نمایش میگذاشت. بازیهای ارائه شده توسط این وسیله دارای جزئیات بیشتری بودند و رنگهای طبیعی تری داشتند. Nintendo Entertainment System – NES در سال ۱۹۸۵ این کنسول خانگی را وارد امریکا کرد و به عنوان یک کنسول جدید در بازار فروخت. نسبت با کنسولهای قبلی و قدیمی کنسول نینتندو از یک نوع کارتریج جدید برای بازیهای استفاده میکرد که از درب جلویی کنسول وارد ان میشد. برای این کنسول بستههای بازی Super Mario Brothers و light gun -the Zapper منتشر شدند. یک بازی با نام روبات یا R.O.B. نیز برای این کنسول ساخته شد. همانند بازی Space Invaders برای ۲۶۰۰، نینتندو نیز بازی فوق موفق Super Mario Bros را به عنوان عامل موفقیت کنسول خود روانه بازار کرد. در همین زمان بود که کمپانی Sega برای رقابت با نینتندو در حال شکل گیری بود. برای اولین بار توسط نینتندو سیستم PAL برای دیگر مناطق دنیا مانند برزیل استفاده شد و باعث فروش بیشتر کنسول نینتندو شد.
نسل چهارم
کنسول جدید کمپانی سگا با نام Mega Drive/Genesis وارد بازار شد این کنسول در ۱۹ اکتبر سال ۱۹۸۸ در ژاپن و در ماه آگوست در امریکا منتشر شد. برای اولین بار نیز بازار اروپا عرضه مستقیم کنسول را تجربه کرد و درسال ۱۹۹۰ Mega Drive/Genesis وارد اروپا شد. دقیقا دو سال بعد کنسول Super Nintendo را کمپانی نینتندو روانه بازار کرد. در همین زمان کمپانی Sega کنسولهای خود را با درایوهای نوری روانه بازار کرد و نامهای Mega CD/Sega CD را برای انها انتخاب کرد. در همین دوران بود که برنامههای چند رسانهای تصویری و صوتی در بین مردم رواج پیدا کرده بود. در همین سالها بود که کمپانی سگا کنسول جدیدی با نام ۳۲X روانه بازار کرد که دارای گرافیکی بهتر بود و قابلیت پردازش چند ضلعیهای بیشتری را داشت با این حال این کنسول به دلیل عدم حمایت از طرف سازندگان ان و بازی سازها با شکست سنگینی مواجه شد. اما ساخت ان باعث شد که بعضی کمپانیهای جانبی به دنبال ساخت کنسولهای قوی تر با قابلیتهای بهتر باشند.
نسل های بعد…
در نسل پنجم،اولین کنسول بازی سونی روانه بازار شد.این محصول با استفاده از دیسک های فشرده،بازی ها را اجرا می کرد.استقبال از این SONY به حدی بود که حتی ژاپنی ها را غافلگیر کرد.اما آمریکایی ها که طعم تجارت در کنسول را چشیده بودند،از نسل 6 به بعد،ایکس باکس (X BOX) را وارد میدان کردند.در طول این سالها،سگا و آتاری از داستان تولید کنسول کناره گیری کردند.در نسل های هفتم و هشتم حتی می توان به جرات گفت که رقابت اصلی ما بین سونی و مایکروسافت بود.نینتندو نیز در ادامه راه تا حدودی از دو رقیب خود عقب افتاد.
بیشترین خاطره رو با ps2 دارم.خدای گرافیک بود زمان خودش.10 ساله که دامش…فقط یه بار بردم سرویسش کردم دوسال پیش…الانم یه ps4 گذاشتم کنارش=smile
با چهار تا نقطه و خط تو تلویزیون سیاه و سفید چه حالی میکردیم !!!
فرزند نسل دوم هستم از river raid آتاری زندگیم شروع شده
خیابان زندگیم هم مسیر نینتندو و سونی هستش
یادش بخیر سگا یادمه همیشه یا فوتباشو بازی میکردیم یا شورش در شهر یا سونیک.
به جای دست شما درد نکنه میای میگی نمی نوشتید بهتر بود!
هیچوقت یادم نمیره با سگا جنسیس اون بازی اردکه که قابلیت نصب تفنگ به کنسول داشت چه لذتی داشت عالی بود، با Ps2 هم خیلی خاطره دارم:smiley1:-bd
موضوع خیلی خوبی بود حیف که بیش از حد خلاصه بود.خیلی خیلی سطحی به غول هایی مثل sega genesis و ps1/ps2 اشاره کردید.این همه مقاله به درد نخور می نویسید تو 3 تا بخش کشش می دید اینو با این وضعش اصلا نمی نوشتید بهتر بود.
مرسی :-bd
سلام
خیلی ممنون
با زبان خیلی روان و گیرا توضیح داده بودید. لذت بردم:-bd:-bd فقط یه سوال برام پیش اومد :
شما گفتید:
“در این سال اکثر کمپانیها به دلیل استفاده از سیستم تراشه RCA کمپانی Fairchild ورشکسته شدند و تبدیل به محلی برای خرید و فروش کنسولهای دست دوم شدند. تنها Atari و Magnavox به عنوان کنسولهای خانگی ساخت و فروش خود را حفظ کردند.”
چرا ؟ مگه تراشه RCA چی بود ؟؟ چرا باعث شد که با استفاده ازش این اتفاقات رخ بده ؟؟؟؟؟
ممنون:-bd