علاقه مندان به دنیای سخت افزار و به ویژه قطعه ی مورد علاقه ی گیمر ها یعنی کارت گرافیک حتماً از این نکته با خبر هستند که کارت گرافیک GTX 1080 به زودی قرار است در قامت پرچمدار اصلی برند انویدیا ظاهر شود و کری خوانی های (همیشگی و البته بی ثمر!) هواداران دو برند زرد و قرمز را شوری دو چندان ببخشد. از سوی دیگر بازی Doom نیز در قالب نسخه های متعدد خود (چه نسخه های کلاسیک و چه نسخه ی ریبوت شده ای که به زودی قرار است در اختیار علاقه مندان به عناوین شوتر اول شخص قرار گیرد) همیشه گل سر سبد و یکی از پرچمداران اصلی شرکت بازی سازی id Software بوده است و هیچ شک و شبهه ای در این زمینه وجود ندارد. در این میان به همت شرکت انویدیا این دو پرچمدار کنجکاوی بر انگیز توانسته اند ظرف روز های اخیر در یک قاب تصویری واحد ظاهر شوند و شمایی از آینده ی دنیای بازی های کامپیوتری را در معرض تماشای علاقه مندان به این وادی قرار دهند.
به تازگی در همایش ویژه ی شرکت انویدیا در شهر آستین تگزاس، تعدادی از اعضای شرکت بازی سازی id Software و طراحان اصلی بازی Doom به اجرای نسخه ی نهایی این بازی توسط محصول جدید انویدیا یعنی کارت گرافیک GTX 1080 پرداختند. البته نسخه ای که در این رویداد در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت، نسخه ای ویژه از بازی Doom بود که از ویژگی های فنی مبتنی بر واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan در ساختار خود بهره می برد. در واقع نسخه های آلفا و بتا از بازی Doom که امکان تجربه ی آن ها چندی پیش در اختیار علاقه مندان به این بازی قرار گرفته بود هر دو مبتنی بر توانایی های واسط Open GL بودند و نسخه ی نهایی این بازی (که ظرف روز های آینده در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد) هم قرار است از همین ویژگی بهره ببرد. با این حال سازندگان بازی Doom در همایش شهر آستین این وعده را به هواداران بازی Doom دادند که تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا ظرف مدت کوتاهی پس از انتشار رسمی این بازی قابلیت بهره گیری از ویژگی های گرافیکی مبتنی بر Vulkan را برای تجربه کنندگان بازی Doom فراهم آورند (به نظر می رسد که بهینه سازی های نهایی بر روی ساختار فنی بازی Doom برای اجرای این هدف هم اکنون در جریان است و این امر احتمالاً در قالب پچ های تکمیلی پس از انتشار، به بازی Dom اضافه خواهد شد).
فرآیند اجرای بازی Doom توسط کارت گرافیک GTX 1080 در همایش اختصاصی انویدیا، ابتدا در حالت فعال بودن قابلیت VSync انجام گرفت و به این ترتیب پرچمدار جدید برند زرد توانست بازی Doom را تحت کیفیت تصویری 1080 پیکسلی و با بالا ترین تنظیمات گرافیکی ممکن (حالت Ultra) بر روی نرخ فریم نهایی و قفل شده ی 60 فریم در ثانیه، بدون هیچ مشکلی و به گونه ای کاملاً روان اجرا نماید. البته این پایان ماجرا نبود و پس از لحظه ای کوتاه طراحان بازی Doom حالت VSync را غیر فعال نموده و به اجرای بازی Doom با نرخ فریم کاملاً سیال پرداختند. فرآیندی که موجب شد تا نرخ فریم نهایی بازی Doom بر روی حالت تنظیمی Ultra و کیفیت تصویری 1080 پیکسلی حتی تا میزان 200 فریم در ثانیه نیز افزایش یابد. البته نرخ فریم دریافتی از اجرای بازی Doom (تحت تنظیمات مذکور) به طور متوسط بر روی رقم 140 تا 150 فریم در ثانیه قرار داشت؛ اما در عین حال طراحان بازی Doom بر این عقیده هستند که در حال حاضر باگ هایی در این بازی (احتمالاً در نسخه ی مبتنی بر Vulkan) وجود دارد که در صورت رفع آن ها و بهینه سازی های نهایی، نرخ فریم دریافتی از اجرای بازی Doom توسط کارت گرافیک GTX 1080 (تحت تنظیمات گرافیکی بیشینه و کیفیت تصویری 1080 پیکسلی) می تواند در همان حول و حوش رقم بیشینه ی 200 فریم در ثانیه باقی بماند و ثبات بیشتری را در این زمینه از خود به نمایش بگذارد. به این ترتیب می توان ادعا کرد که کارت گرافیک GTX 1080 این قابلیت را دارد تا بازی Doom را با تنظیمات گرافیکی Ultra ، بدون هیچ مشکل خاصی در کیفیت تصویری 4K با نرخ فریم استاندارد 60 فریم در ثانیه اجرا نماید و تجربه ای بسیار مناسب را برای علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری فراهم آورد.
اگر چه سازندگان بازی Doom تجربه ی خود از کار با واسط برنامه نویسی Vulkan را تجربه ای بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرده اند، اما در عین حال جزییات بیشتری را از کار با این واسط برنامه نویسی نوین در اختیار علاقه مندان قرار نداده اند تا بتوان آینده ی واضح تری را برای واسط Vulkan در دنیای بازی های کامپیوتری متصور شد. در واقع واسط Vulkan هم اکنون جدی ترین رقیب برای واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 محسوب می شود و این در حالی است که تا این جای کار توانایی های واسط Vulkan به اندازه ی توانایی های رقیب خود یعنی واسط Direct X 12 در دنیای بازی های کامپیوتری مورد محک قرار نگرفته است. تا کنون یکی از روشن ترین اظهار نظر ها در رابطه با چگونگی کار با واسط برنامه نویسی Direct X 12 را از سوی سازندگان بازی Hitman شاهد بودیم. کسانی که معتقدند بدون عبور کامل از واسط برنامه نویسی قدیمی Direct X 11 و تمرکز صد در صد بر روی واسط Direct X 12 در جریان تولید بازی های کامپیوتری جدید، نمی توان از توانایی های این واسط نوین به طور کامل بهره گرفت و در عین حال انجام بی نقص این فرآیند خود مستلزم زحمت و بهینه سازی های فراوانی برای مدیریت منابع سخت افزاری در امر طراحی بازی های کامپیوتری جدید خواهد بود. با این اوصاف اگر واسط برنامه نویسی Vulkan بتواند شرایط ساده تری را برای تولید بازی های کامپیوتری جدید در اختیار بازی سازان قرار دهد، شاید بتوان آینده ی روشن تری را در دنیای بازی های کامپیوتری برای این واسط برنامه نویسی سطح پایین نسبت به رقیبانی نظیر Direct X 12 متصور بود. چرا که واسط Vulkan علاوه بر امکانات مشابهی که (نسبت به Direct X 12) در اختیار بازی سازان قرار می دهد، پلتفرم های بیشتری را نسبت به واسط برنامه نویسی Direct X 12 پشتیبانی می نماید و از همین رو شاید بهره گیری از آن در ادامه ی کار رونق بیشتری بگیرد. به عبارت بهتر واسط Vulkan نیز همچون Direct X 12 امکان بهره گیری از قابلیت هایی نظیر پردازش های موازی و چند گانه را در امر اجرای بازی های کامپیوتری در اختیار بازی سازان قرار می دهد و از سوی دیگر (درست نظیر واسط برنامه نویسی Direct X 12) این قابلیت را در اختیار گیمر ها قرار می دهد تا بتوانند از تلفیق کارت های گرافیک هم ترازی که به دو برند مختلف (انویدیا و AMD) تعلق دارند در امر اجرای بازی های کامپیوتری مورد علاقه ی خود بهره بگیرند. این در حالی است که واسط Vulkan علاوه بر پلتفرم ویندوز، سیستم عامل هایی نظیر لینوکس و اندروید را نیز پشتیبانی می کند و اگر کارایی این واسط برنامه نویسی نوین و راحتی کار با آن در امر تولید بازی های کامپیوتری بیش از رقیبان باشد می توان آینده ی بسیار درخشانی را برای واسط برنامه نویسی سطح پایین Vulkan در دنیای بازی های کامپیوتری متصور بود. از سوی دیگر سران انویدیا قصد دارند تا همان پشتیبانی منظمی که از نسخه های مختلف Open GL در قالب آپدیت درایور های گرافیکی محصولات خود داشتند را از واسط Vulkan نیز صورت دهند و به این ترتیب استفاده کنندگان از محصولات این برند می توانند از بابت پشتیبانی انویدیا از قابلیت های Vulkan در بازی های کامپیوتری مختلف کاملاً آسوده خاطر باشند. به هر حال بازی Doom می تواند نخستین محک جدی واسط Vulkan در دنیای بازی های کامپیوتری را رقم بزند و باید دید که آیا سایر کارت های گرافیک موجود در بازار نیز همچون کارت گرافیک GTX 1080 به خوبی از عهده ی اجرای نسخه ی مبتنی بر Vulkan این بازی (با بهترین تنظیمات گرافیکی ممکن) بر خواهند آمد یا این که نمایش شهر آستین تنها تبلیغی برای ترغیب علاقه مندان به بازی Doom برای خرید این کارت گرافیک جدید و نسبتاً گران قیمت بوده است.
سلام
بله دوست عزیز
ممنون از پاسخ گویت عزیز ، حل شد:-bd
پرچمدار جدیده.
چیکارش داری بگو من بهش میگم من همیشه الاف نظراتم شما وقتتو هدر نده.
منظور همون برند سبز است .اشتباه شده.
این کارت خروجی hdmi 2 داره؟
طبق سایت رسمی شرکت Nvidia گیم تست شده روی 2K بود که 200 فریم داد
لینک ([url]”http://www.geforce.com/whats-new/articles/watch-the-geforce-gtx-1080-run-doom-at-up-200-fps-using-vulkan”[/url])
دوست عزیز یه مشورتی باتون داشتم امکانش هست تلفنی صحبت کنیم .ممنون.
منتظر تستهای 4K هستیم . ممنون:-bd
رقابت سنگین API ها شروع شده وقته که DX 12.1 بیاد وسط!!!!!!!!!!!!!!!!!:-bd
هواداران دو برند زرد و قرمز را شوری دو چندان ببخشد.!!!!:D
برند زرد کدومه؟؟؟:emoji7
:emoji8:emoji6:emoji7:):D:-D
عجب کارتیه این هیولا :-bd