بسیاری از علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری به طور قطع با بازی ساز خوش قریحه و خوش فکر حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری یعنی کن لواین آشنا هستند. کسی که قرار بود در ساخت پروژه ای که بعد ها با نام نخستین عنوان از سری بازی های Thief در تاریخ بازی های کامپیوتری جاودان شد، نقشی اساسی بر عهده داشته باشد. اما در نهایت او از پروژه ی ساخت بازی Thief The Dark Project کنار کشید و اکنون بیش از هر چیز به عنوان خالق بازی خاطره انگیز Bioshock شناخته می شود. اثری که شاید به زودی علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری قادر به ملاقات با نسخه ای جدید از آن باشند.
کن لواین و استودیوی تحت سرپرستی اش یعنی Irrational Games اگر چه در ساخت نسخه ی دوم از سری بایوشاک یعنی بازی Bioshock 2 نقشی نداشتند، اما پس از تولید عنوان نخست این سری، به ساخت بازی Bioshock Infinite پرداختند که به نوعی سومین نسخه از مجموعه بازی های بایوشاک محسوب می شد. با این حال پس از ساخت این بازی به یاد ماندنی، اوضاع برای استودیو Irrational Games چندان خوب پیش نرفت و حتی برای مدتی به شکل جدی صحبت از تعطیلی این استودیو از گوشه و کنار شنیده می شد. اما کن لواین در نهایت توانست به کمک یک دو جین عضو باقیمانده ی Irrational Games این استودیو را سر پا نگه دارد تا همچنان در کنار یکدیگر به کار بازی سازی ادامه دهند. پس از مدت ها سکوت و بی خبری از فعالیت های استودیو Irrational Games اکنون این استودیو به طور رسمی سخن از در دست انجام بودن پروژه ی بعدی خود به میان آورده است و اعضای این استودیو به تازگی بر روی وب سایت خود آگهی جدیدی را برای جذب دو عضو تازه منتشر ساخته اند. اگر چه کن لواین و همکارانش هنوز به طور رسمی هیچ نکته ی دقیقی را از این پروژه ی جدید روشن نساخته اند، اما با توجه به برخی نکات قید شده در آگهی جذب نیروی جدید این استودیو می توان حدس هایی را در مورد پروژه ی مذکور مطرح ساخت. در این میان یکی از پست هایی که اعضای استودیو Irrational Games در آن تمایل به جذب نیروی جدید دارند، پست طراح سیستم گیم پلی بازی است. در آگهی مذکور یکی از شرایطی که برای همکاری با اعضای استودیو Irrational Games در این پست قید شده است، آشنایی فرد متقاضی برای این شغل با طراحی مراحل بازی های Open World و نیمه Open World و در کل عناوینی نظیر Borderlands یا Middle Earth: Shadow of Mordor است. بنابر این می توان حدس زد که بازی بعدی اعضای استودیو Irrational Games شاید قرار است اثری در همین سبک و سیاق باشد و با حال و هوای مشابهی ساخته شود.
البته در آگهی یاد شده شرایط دیگری نیز برای فرد جدیدی که خواهان همکاری با سازندگان نسخه های پیشین سری بایوشاک در پست طراحی سیستم گیم پلی بازی است قید شده است که یکی از آن ها آشنایی بی چون و چرای فرد مورد نظر با زیر و بم موتور آنریل انجین و خصوصاً فرآیند اسکریپت نویسی برای جدید ترین نسخه از این موتور گرافیکی یا همان آنریل انجین 4 است. لازم به ذکر است که عناوین پیشین سری بایوشاک همگی با موتور گرافیکی آنریل انجین 3 طراحی شده بودند و با توجه به علاقه ی مفرط کن لواین مبنی بر ساخت بازی های شوتر داستان محور (یکی دیگر از شرایط عنوان شده در این آگهی جذب نیرو، علاقه ی فرد متقاضی برای ساخت بازی های شوتر اول شخص عنوان شده است)، این امکان وجود دارد که پروژه ی جدید و در دست تولید اعضای استودیو Irrational Games ساخت نسخه ای جدید از مجموعه بازی های بایوشاک باشد. در واقع این احتمال از آن جایی قوت بیشتری می یابد که چندی پیش شرکت Take – Two (ناشر اصلی بازی های استودیو Irrational Games) بی هیچ مقدمه ای این موضوع را مطرح ساخته بود که فرنچایز بایوشاک یک فرنچایز پایدار و دائمی برای شرکت Take – Two محسوب می شود و سران این شرکت به قدرت و گیرایی این فرنچایز باور کامل دارند. البته با تمام این اوصاف، این امکان وجود دارد که بازی بعدی استودیو Irrational Games اثری به غیر از بایوشاک و در کل یک IP کاملاً جدید باشد. اما به هر حال کاملاً بعید به نظر می رسد که بازی جدید کن لواین در سبکی به غیر از سبک شوتر اول شخص ساخته شود. در واقع او از هر فرصتی برای ابراز ارادت قلبی خود به عناوین شوتر اول شخص استفاده می کند و این اواخر نیز در طی صحبت هایی بر میل مفرط خود به طراحی عناوینی مبتنی بر تجربه ای غیر خطی که گیم پلی آن ها با اتکا به تصمیمات گیمر در طول بازی بنا شده و از قدرت تکرار بالایی برخوردارند، مهر تایید زده است. به هر حال با جمع بندی موارد فوق به نظر می رسد که بازی جدید کن لواین و تیم تحت سرپرستی او اثری داستان محور در سبک شوتر اول شخص خواهد بود که گیم پلی آن در دنیایی Open World یا شبه Open World دنبال می شود و مثل همیشه اتکای محکمی بر داستان و داستان سرایی دارد. همچنین با توجه به این که اعضای استودیو Irrational Games برای پست سرپرست ارشد کنترل کیفیت بازی جدیدشان نیز تقاضای جذب نیروی تازه نفس کرده اند و در این میان شخص مورد نظر باید حتماً تجربه ای قابل توجه در فرآیند انتشار بازی های کامپیوتری بر روی شبکه ی استیم داشته باشد، می توان از همین حالا این موضوع مهم را قطعی دانست که بازی بعدی کن لواین بی شک به روی پلتفرم PC نیز خواهد آمد. بنا بر این تنها باید کمی بیشتر منتظر بمانیم و ببینیم که بازی جدید کن لواین و سایر اعضای استودیو Irrational Games (که احتمالاً یک از همان پروژه های اعلام نشده ی شرکت Take – Two به شمار می رود) آیا نسخه ای جدید از سری بایوشاک خواهد بود یا یک IP کاملاً تازه و نو پا در دنیای بازی های کامپیوتری محسوب می شود.
البته فک کنم نسخه Bioshock Infinite ،نسخه چهارم بازی محسوب بشه،چون تا قبلش سه تا نسخه 1و2و3 به بازار اومده بود.B-)
Bioshock فوقالعاده اس نسخه قبلیش که شاهکار بود فقط آخرش یکم پیچیده شد من نفهمیدم قضیه چیه