قبل از اینکه به صورت رسمی از نسل بعدی هدست واقعیت مجازی خود رونمایی کند، وجود فناوری ردیابی چشم را در این محصول تأیید کرده بود که یک گام جدید مهم برای VR در سطح مصرف کننده عمومی به حساب میآمد. امروز نیز به نقل از TechSpot میدانیم که فناوری ردیابی چشم این محصولِ سونی توسط شرکت Tobii، به عنوان یک پیشرو در این فناوری، تامین خواهد شد.
استفاده از تجربهی بالای Tobii در ارائه فناوری ردیابی چشم
روز جمعه، شرکت Tobii اعلام کرد که قراردادی را برای گنجاندن فناوری ردیابی چشم خود در PlayStation VR2 به اجرا درآورده است. این شرکت قبلاً تجربه ارائه این قابلیت به هدست را داشته، اما لوازم جانبی پلی استیشن 5 اولین فرصت را برای معرفی این فناوری را به مخاطبان عمومی ارائه میدهد.
هدستهای واقعیت مجازی مدرن در حال حاضر از حسگر حرکت برای ردیابی سر و اندام کاربر، جهت کلیدی برای ایجاد حس ایستادن بر روی زمین و غوطهور شدن در محیطهای مجازی استفاده میکنند. همچنین این فناوری مکانیزمهای ورودی اضافی را در اختیار کاربران قرار میدهد. فناوری ردیابی چشم میتواند تشخیص بدهد کاربر به دقیقا به چه پیکسلهایی نگاه میکند، که میتواند چندین کاربرد داشته باشد و این کار را یک قدم جلوتر میبرد.
حرکت چشم، تمرکز بصری و پلک زدن میتواند به روشهای جدیدی برای ایجاد یک ورودی اطلاعات تبدیل شود. از نظر تئوری، توسعهدهندگان میتوانند بازیهایی را با عملکرد بهتر تنها با رندر کردن کامل مناطقی از محیط که چشمان بازیکن در آن متمرکز است، طراحی کنند.
تا به الان، تنها هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بسیار گرانقیمتی مانند HoloLens 2 مایکروسافت (با شروع از 3500 دلار) یا HTC Vive Pro Eye (1400 دلار) از فناوری ردیابی چشم استفاده کردهاند. هرچند سونی قیمت یا تاریخ انتشار PS VR2 را ارائه نکرده است، اما به احتمال زیاد با محصولی به مراتب ارزانتر روبهرو خواهیم بود که میتواند این ویژگی را به طیف جدیدی از گیمرها و توسعهدهندگان بازی هدیه کند.
هدست VR/AR در دست ساخت اپل و Project Cambria – جانشین Meta’s Quest – نیز احتمالاً شامل ردیابی چشم نیز خواهند بود. به نظر میرسد آنها و PS VR2 نشان دهنده نسل بعدی هدستهای واقعیت مجازی در سطح مصرف کننده عمومی خواهند بود که به زودی این فناوری را به بخشی روزمره از زندگی تبدیل خواهند کرد.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید