مدتهاست که کاربران میتوانند با استفاده از خدمات برخی از شرکتها به راحتی با لپتاپهای گرافیک پایین بازی کنند. در واقع میتوان به راحتی با سیستمی که تنها به یک گرافیک پایه مجهز است سنگینترین بازیها را کاملا روان انجام داد، چراکه اصل پردازش در جای دیگری انجام میشود. به طور مثال میتوان با استفاده از سرویس بازیهای ابری انویدیا GeForce NOW بازیهایی که این سرویس از آن پشتیبانی میکند را انجام داد. بازیهایی که در واقع در سرورهای انویدیا نصب هستند، و تمام پردازش در آنجا انجام میشود و شما در نهایت از طریق اینترنت خروجی آن را دریافت میکنید. حالا به این فکر کنید که موضوع به شکلی دیگر باشد. به جای اینکه شما بازیهای نصب شده در سرورها را در لپ تاپ خود انجام دهید، سرورها بازی نصب شده در لپ تاپ شما را پردازش کنند. به عبارتی شما بتوانید با استفاده از توان و ظرفیت شبکه اینترنت به سادگی از امکان اشتراک گذاری سخت افزار استفاده کنید و محاسبات مورد نیاز خود را بین چندین سخت افزار مختلف تقسیم کنید. اینتل باور دارد که چنین چیزی ممکن است.
یک پارچه کردن سخت افزارهای جدا از هم
اینتل امروز در حاشیه کنفرانس مجازی 2021 (RTC 2021) یک موضوع جذاب با عنوان “Powering Metaverses” را ارائه کرد. بخشی از این طرح که “resource abstraction” یا “انتزاع منابع” نامیده میشود که اشاره به جدایی منابع محاسباتی از یکدیگر دارد. این فناوری به صورت هوشمند منابع محاسباتی مورد نیاز برای شما را در سایر دستگاههای موجود در شبکه را جستجو میکند. برای انجام این کار ابتدا پهنای باند و تاخیر شبکه را محاسبه میکند و با این منابع به گونه ای رفتار می کند که گویی در دسترس یک ماشین محلی هستند. سپس به بهترین شکل ممکن شرایط اشتراک گذاری سخت افزار را فراهم میکند. اینتل یک نسخهی نمایشی مفهومی از یک لپ تاپ با گرافیک پایه ارائه کرد که با استفاده از منابع سخت افزاری یک سیستم گیمینگ که در شبکه وجود داشت، به طور چشمگیری عملکرد بازی را بهبود میبخشید. اما نکته مهم در این میان این است که بر خلاف سیستمهای ابری امروزی، آن بازی اصلا بر روی کامپیوتر دسکتاپ مورد نظر نصب نبوده است. بلکه تمام فایلهای بازی در لپ تاپ وجود داشت و سیستم گیم تنها کار پردازش را انجام میداده و به بخشی از سخت افزار لپ تاپ مبدل شده بود.
چرا بر روی بازی تمرکز شده است؟
در میان تمام برنامههای نیازمند به پردازش بالا، بازیها بیشترین نیاز را به کمترین تاخیر دارند. به عبارتی هرچه قدر هم که پردازش و قدرت سخت افزارهای اشتراکی بالا باشد، وجود تاخیر در این فرآیند میتواند آن را کاملا بیهوده کند. پس اگر اینتل بتواند در پیاده سازی این فناوری برای بازیهای کامپیوتری موفق شود، دیگر برنامهها که نیاز چندانی به پهنای باند ندارند به راحتی از ویژگی استفاده میکنند. در واقع فناوری انتزاع منابع هنگامی که اینتل به سمت اجرایی کردن Web 3.0 و metaverses حرکت کند، میتواند ویژگیها و کاربردهای خود را به خوبی به نمایش بگذارد.
مطالب مرتبط:
دیدگاهتان را بنویسید