در بسیاری از رشته های کاری و تحصیلی امروزه،استفاده از نرم افزارهای تخصصی اجتناب ناپذیر است.معماری،برق،الکترونیک،عمران،طراحی و غیره…جزو رشته هایی هستند که کاربران آنها از نرم افزارهای تخصصی در مورد فعالیت خود بهره می برند.از آنجایی که این دسته از کاربران به علوم سخت افزار و نرم افزار آشنایی چندانی ندارند،از متخصصان کامپیوتری در این راه کمک گرفته می شود.کاربران معمار و فعال در رشته عمران،از نرم افزارهای سنگین به همراه موتورهای رندر استفاده می کنند.انتخاب سخت افزار و ارنج یک سیستم حرفه ایی برای این دسته از عزیزان کار چندان آسانی نبوده و نیازمند تخصص و شناخت کافی از موتورهای رندر و نرم افزارها است.در این مطالب،به معرفی موتورهای رندر پرداخته و سورس اصلی آنها مشخص خواهیم کرد.سپس به معرفی چند راهکار ساده برای کاهش تایم رندر و استفاده مناسب از سخت افزارها خواهیم پرداخت.
قسمت اول:شناخت نرم افزار ها و موتورهای رندر وابسته
تعداد نرم افزارهای مهندسی طراحی نسبتا زیاد است اما تنها تعداد محدودی از آنها بسیار مورد توجه کاربران و مهندسین قرار دارد.نرم افزارهایی مانند 3D Max،SketchUp،Maya،Rhinoceros،Photoshop،ArchiCAD، Revit،SketchUp،AutoCAD و…از جمله نرم افزارهای پر کاربرد در این رشته هستند.از آنجایی که در این مطلب قصد معرفی نرم افزارها را نداریم،از توضیحات بیشتر اجتناب می کنیم.برای ارنج و اسمبل یک سیستم مهندسی آشنایی با موتورهای رندر این نرم افزارهای ضروری است.موتورهای رندر وظیفه تولید و پردازش نهایی را تصاویر را در پایان طراحی بر عهده دارند.البته در برخی از موارد این موتورها وظیفه ترسیم حالت Real Time را نیز بر عهده دارند.این موتورها در سه دسته سخت افزاری تفکیک می شوند.CPU Based،GPU Based و دسته آخر CPU/GPU Based است.موتورهایی که برای رندر از پردازنده استفاده می کنند،نیازی به یک گرافیک قدرتمند نخواهد داشت و این موضوع در GPU Based نیز به همین ترتیب است.در نهایت شناخت این موتورها ضروری است.به عبارت دیگر یک توازن در بین دو سخت افزار کارت گرافیک و پردازنده به استفاده موتورهای رندر وابسته است.در نمونه های CPU Based هر قدر هم یک پردازنده را قدرتمند انتخاب کنید،به آسانی توسط نرم افزار به حالت 100% یا Full Load خواهد رسید.البته موتورها رندر نه فقط برای نرم ازفارهای طراحی مهندسی،بلکه برای نرم افزارهای تولید انیمیشن نیز کاربرد دارند.این نرم افزارها همگی دارای تنظیمات بسیاری در زمینه استفاده از سخت افزارها هستند که بسیاری از کاربران از آنها بی خبر هستند.در جدول زیر میتوانید معروف ترین موتورهای رندر و نرم افزارهای مهندسی جهان را به همراه نوع سورس (Source) مشاهده نمایید.لازم به ذکر است که برخی از موتورهای مورد نظر قابلیت کار در حالت GPU/CPU Based را نیز دارا هستند اما به این دلیل که قابلیت های اصلی رندر آنها در یک بخش مانند CPU یا GPU تعریف شده است،از ارائه آنها در قسمت CPU/GPU Based اجتناب کرده ایم.
Softwares GPU Based viewport | Engines GPU Based | Engines CPU Based | GPU/CPU Based |
Autodesk 3Ds max | Thea Render | Mental Ray | ARION |
Autodesk Maya | Indiago Render | Final Render | Kerkythea |
Autodesk Softimage | Guerilla Render | FurryBall Render | |
Cinema4d | Cycle Render | Vray | |
Blender | Arnold Render | Corona | |
Mari | RenderMan Engine | Brazil | |
Zbrush | I-Ray Render | Maxwell Render | |
Mudbox | Luxrender | ||
SideFX Houdini | Fryrender | ||
Lightwave 3D | Octane Render | ||
Foundry Modo | NOX renderer | ||
Foundry NUKE | VRay RT | ||
Autocad | KeyShot | ||
Unreal Engine And Udk | Mantra | ||
Silo | Mitsuba Render | ||
Rhino | lumion |
مورد بعدی مربوط به سیستم درخواستی کمپانی های تولید کننده نرم افزار است.به طوری که کمپانی ها برای استفاده از نرم افزار های مورد نظر،یک سیستم درخواستی را منتشر می کنند.به عنوان مثال به حداقل سیستم درخواستی نرم افزار لومیون (lumion) توجه بفرمائید.این نرم افزار برای فعالیت نیازمند یک کارت گرافیک قدرتمند است.در نهایت برای انتخاب یک سیستم سخت افزاری مناسب،شناخت الگوریتم یک موتور ضروری است.
سلام بزرگوار
تیا رندر از سال 2013 تا الان هایبرید رندر هست . یعنی هم سی پی یو و هم جی پی یو !
خوب از اونجایی که همچنان لحن شما لحن نا مناسبی هست و همچنان حتی حاضر به اصلاح لیست در موارد کاملا واضح (مانند keyshot که توی سایتش صددرصد سی پی یو بیس معرفی شده و در مورد رندرمن و میتسوبا هم توضیحات کامل در کامنتهام دادم) نیستید … و از اونجایی که حتی متنایی که من می فرستم رو به دقت نمی خونید و تنها هدفتون از جواب دادن به کامنتای من اثبات وجود خودتونه اونم کاملا متعصبانه … و در آخر اینکه الان تازه فهمیدم دارم با کسی صحبت می کنم که حتی فرق بین noncommercial license و demo رو نمیدونه و فقط مدارکش رو به رخ می کشه … ترجیح میدم به این بحث خاتمه بدم ….
فعلا ….
میدونید مشکل شما چیه؟
1-متاسفانه دوستانی مثل شما خودشون رو بسیار وارد به علم سخت افزار و نرم افزار میدونند.در صورتی که در نهایت شما تنها به رشته خودتون تخصص دارید.این سه مطلب حاصل یک تحقیق بسیار بزرگتر بود که من تنها در 3ه مطلب اون رو به قلم در آوردم چون نمونه مشابه در کشور موجود نداشتیم.همانطور که عرض کردم شما تند و تیز بودن خودتون رو با دلایل غیر فنی توجیه میکنید.دو تصویر برای ثابت کردن اشتباه به شما کافی بود.بنده تحصیلاتم رو در دو زمینه سخت افزار و نرم ازفار (هر دو دانشکده فنی) انجام دادم و در این پروژه بزرگ که به تقاضای شرکت “آراشید” انجام شد سرپرست تیم تحقیق بودم.در این راه 3 مهندس از رشته های الکترونیک،معماری و سخت افزار از دانشکده فنی تهران حضور داشتند.برای مثال مهندس فیض بهر رو نام میرم که شما توی این کار هستید حتما میشناسید و نیازی به معرفی نیست.حالا شما با اطلاعات موتورهای سال 2008 تشریف میارید میگید این موتور روی فلان بیس کار نمیکنه؟اگر من کار انداختم و رندر گرفتم چی؟اطلاعات شما مربوط به رفتار شناسی موتورها در گذشته است نه مدل های حال حاضر.اون دو خط از نظر شما که اطلاعات نرم افزاری ندارید دو خطه اما برای اطلاعتون عرض شود اون ها زبان برنامه نویسی برای توسعه لایه ایی است عزیزم.شما اون رو خط میبینید واسه اهل فن یک دنیاست!
2-اصلا در کجای این مطالب من نوشتم این موتورها فقط برای رشته معماری است؟قصد ما در این مطلب معرفی سیستم موتورها و پیش نیاز اونها بود.من بارها اشاره کردم بیشتر موتورها در دو حالت کار می کنند.این رو حتی در مطلب دوم روش “تشدید” گذاشتم که سو تفاهم نشه.منتهی عزیزانی مثل شما که علم خودشون رو برتر از باقی دوستان می دونند وارد عمل شده و قصد تخریب و نمایش خود رو دارند.
3-اینکه شما خودتون از یک بیس نرم افزار خوشتمون نیومده و feedback نگرفتید مشکل من نیست،تجربه شما است.بفرمائید این هم از لینک خودتون برادر من
SSE CPU tonemapper: When running Mitsuba through a Virtual Desktop connection on Windows, the OpenGL support is simply too poor to support any kind of GPU preview. In the past, an extremely slow CPU-based fallback was used so that at least some kind of tonemapped image can be shown. Edgar replaced that with optimized SSE2 code from his HDRITools, hence this long-standing resource hog is gone.
این نوشته شما است:
[u]در این لینک می بینید که گفته نسخه غیرتجاری اصلا از gpu استفاده نمی کنه…[/u]
برادر من بنده راجب موتور اصلی و تجاری صحبت کردم نه یک نسخه رایگان.شما رفتید گشتید یک مطلب راجب نسخه “دمو” پیدا کردید میگید نیست؟منظور نسخه اصلی و مرسوم نرم افزار هستش نه نمونه های نمایشی.متاسفانه اصلا وقت ندارم که برای اثبات به شما هدر بدم.شما همچنان میتونید ساعت ها به مطالعه بپردازید.
الان یعنی شما اصلا متنی که من فرستادم رو خوندید؟
من گفتم به معمارا ربطی نداره؟
من گفتم فقط کار معماری می کنم؟
یا من گفتم معمارا فقط از یکی از اینا استفاده می کنند؟
بله هنوزم می گم که برای کار معماری غیر منطقی هست که بخوایم از مثلا renderman و یا arnold استفاده کنیم چرا که اینا برای تولید انیمیشن و جلوه های ویژه توسعه داده شدن و اصلا برای کار معماری بهینه نیستن (نه که نمیشه باهاشون کار معماری کرد ولی برای workflow اون کار طراحی نشدن). و این که بله معماران گرامی اطلاعاتشون در مورد نرم افزارهای رندرینگ محدودتره نسبت به انیمیشن کارها و …. چرا که نیازهاشون هم محدود تر و گاها کاملا متفاوته …
در مورد عکسی هم که گذاشتید بحث در مورد آریون نبود در مورد فرای رندر بود … (یکبار کامنت خودتون و من رو با دقت بخونید تا دقیق متوجه بشید که بحث در مورد کدوم بود)
حالا اصلا شما در مورد keyshot و renderman و Arnold و … که نوشتم خوندید؟ اینا رو همین دیشب از سایت خود نرم افزار نقل کردم …. یعنی توی سایتشون همین الان امروز نوشته که از gpu استفاده نمی کنند…. اونوقت شما تو اون لیست گذاشتید …
https://renderman.pixar.com/view/DP25849 در این لینک می بینید که گفته نسخه غیرتجاری اصلا از gpu استفاده نمی کنه…
(البته نسخه اصلی رندرمن (همونی که خود پیکسار استفاده می کنه) برای ویوپورت و لایو پریویو از gpu استفاده می کنه ولی برای رندر نهایی به هیچ وجه…که این موضوع رو در کنفرانس انویدیا در سال 2013 یا 2014 به طور کامل شرح دادن)
این لینک keyshot
https://www.keyshot.com/features/
KeyShot is 100% CPU-Powered. You won’t need any special hardware or graphics card. KeyShot takes ….
mitsuba هم توی یک خط از کدش شما یه اسم جی پی یو دیدید نتیجه گرفتید باید تو اون لیست باشه؟ اصلا نصبش کردید و باهاش کار کردید؟ این که رایگانه و اوپن سورس و راحت میشه امتحانش کرد …. قابل توجه شما که این رندرر فقط برای پریویو از کدهای opengl استفاده می کنه که اتفاقا اصلا هم خوب کار نمی کنه و راضی کننده نیست ….
http://www.mitsuba-renderer.org/devblog/
لطفا این دو کامنت من رو بررسی دقیق بکنید و روی تک تک حرف هایی که زدم تحقیق کنید و اگر حرفام غلط بود من رو به طور کامل از سایتتون بندازید بیرون ….
ولی از این که تا این حد غیر منصفانه با کامنت من برخورد کردید واقعا از شما ناراحت شدم … من نه قصد حال گیری دارم و نه قصد توهین و تحقیر که شما با من اینطور برخورد کردید و این طور توهین آمیز جواب کامنتی رو دادید که کاملا علمی نوشته بودم و براش حد اقل دو ساعت وقت گذاشتم و در هر موردیش یه تحقیقی هر چند جزیی کردم و انتظار همین رفتار رو از شما داشتم … اینجا برای افزایش علم هر دو طرفه … من توی همین دو ساعت تحقیقی که کردم کلی چیز جدید دیدم و یاد گرفتم … و انتظارم توی یه سایت علمی همین بود که کاملا علمی با کامنتم برخورد بشه و لحن گفتار متفاوتی داشته باشه … من تند و تیز حرف می زنم اما تیزی حرف من به خاطر صراحت بیانمه نه توهین و تحقیر و ….
فعلا
دوست عزیز
شما اولا میفرمایید که موتور رندر به معماران ربطی خوب شما کار خودتون همین هست تقریبا پس قطعا به شما هم ربطی نداره یعنی شما تخصص کافی درش ندارید.اطلاعات شما قدیمی است.به عنوان مثال arion در وب سایت اش توصیه شده است که از CPU استفاده کند بهتر است.ما که در GPU قرار ندادیم این رو!عزیزم در وقتی یک موتور با هر دو کار می کند قطعا در هر قسمت هر دو باید قرار بگیرد حالا با یک BASED بهتر کار میکنه دلیل نمیشه اتشیاه باشه.این رو به هیچ وجه نمی پذیرم.
اون عکس در پست اول هم از توضیحات کمپانی در مورد اون موتور بود.اون کمپانی موتورهای رندر دیگر هم دارد!
موتورهای رندر برای بسیاری از نرم افزارها مورد استفاده است.شما که در حرفه 3D Visualizer فعالیت دارید مگر انیمیشن و fro از فعالیت های خودتون درست نمیکنید؟الان معمارها در حال تبدیل کارهای خودشون به سیستم 3D هستند که در مواقع نمایش از نمایشگرهای 3D استفاده کنند اونوقت شما میفرمائید از یک موتور بیشتر استفاده نمیکنند؟متاسفانه اطلاعات شما فوق العاده قدیمی است در این زمینه.ما ایرانی ها تنها بلدیم نقد کنیم.بنده نمیتونم تمام روز وقتم رو برای اطلاعات کهنه شما هزینه کنم.یک مثال در بالا زدم یک مثال دیگر در اینجا میزنم مشاهده کنید اشتباهتون رو.
و باز هم یک مثال دیگر میزنم براتون.این توصر مربوط به داکیومنت ها آزاد mitsuba است که برای کد نویسی های C و توسعه دهندگام توسط خود وب سایت منتشر شده است:
با سلام
من تا حدودي با محمد موافق هستم كه ليست صحيح نيست، براي مثال RenderMan بر اساس CPU پردازش ميكند.
با تشكر
خوبه که لینکی که گذاشتید مربوط به آریون رندر هست … آریون رندر در اصل همون فرای رندر هست که بازنویسی کامل شد تا بر روی جی پی یو کار کنه و فرای رندر اصلی که اتفاقا به طور کامل با سی پی یو کار می کرد بعد از اون discontinue شد. فرای رندر اصلا حتی یک نسخه هم که با جی پی یو کار کنه با همین اسم نداره ….
گذشته از اون شما از مثلا آرنولد توی جی پی یو بیس ها نام بردید در صورتی که این انجین تا حالا اصلا از جی پی یو پشتیبانی نکرده و فقط یک خبر در مورد سیگراف 2014 توسط توییتر ای ام دی منتشر شد که شاید نسخه ای از آرنولد برای استفاده از جی پی یو منتشر بشه که البته تا جایی که من دنبال کردم این اتفاق نیفتاد …
رندر من هم حداقل نسخه رایگانش که الان در دسترس هست اصلا از کارت گرافیک استفاده نمی کنه. نقل قول از سایتش:
The current version of Non-Commercial RenderMan is a multi-threaded software application that does not use GPU’s due to the current fluidity of graphics hardware and supporting software standards
Mitsuba Render هم توی سایتش هیچ حرفی از پشتیبانی از gpu نزده …. این انجین یک پروژه دانشگاهی اوپن سورس هست که هنوز در حال تکمیل هست و توی داکیومنت هاش فقط حرف از پشتیبانی از cpu زده شده …
در مورد keyshot هم این رو از سایتش کپی کردم براتون میذارم :
KeyShot is an entirely CPU-based standalone render engine for 3D data.
فکر کنم معنی این جمله واضح باشه ….
وی ری آر تی که هنوز بر روی gpu بسیاری از امکانات رو پشتیبانی نمی کنه (البته با هر آپدیت داره موارد بیشتری رو به لیست پشتیبانیش اضافه می کنه ولی هنوز تا کامل بودن راه زیادی داره). و بالعکس آریون اصلی ترین پلتفرمش gpu هست و از cpu توصیه نمی کنه که استفاده کنید.
من خودم در مورد این موضوع تحقیقات گسترده داشتم برای همین خوب می دونم دارم از چی صحبت می کنم …
در آخر هم بهتره بگم بسیاری از این موتورهای رندر هیچ ربطی به معماری ندارن که معماران گرامی بخوان در مورد اونها نظر تخصصی بدن … گرچه من خودم بیشتر فعالیتم در زمینه معماری هست ولی مثلا از آرنولد و رندرمن اصلا ندیدم کسی توی معماری استفاده کنه که بخوان در موردشون اطلاعات تخصصی داشته باشن … برای به دست آوردن اطلاعات در مورد این موتورهای رندر بهترین و ساده ترین و مطمئن ترین راه رفتن به سایت هر کدوم از این نرم افزارها و خوندن بخش های پشتیبانی سخت افزاری اونهاست … (همین کاری که به سادگی برای آرنولد و رندرمن انجام دادم).
خلاصه اینکه بله من هنوز هم معتقدم که لیست اصلا با دقت و تحقیق کافی تهیه نشده … امیدوارم به جای گذاشتن عکس هایی که اتفاقا حرف من رو ثابت می کنه یه مقدار جستجوی دقیق تر و میدانی تری برای تهیه مقالاتتون انجام بدید….
ولی من با تمام وجود سایت شما و نویسندگانش رو دوست دارم و این نقد گرچه زبانش تنده اما قصدم خدای نکرده بی احترامی و یا کم ارزش کردن تلاش شما نیست (بگذارید به حساب زبان تیز من که باید یه جورایی خودم رو در موردش اصلاح کنم) … برای شما آرزوی موفقیت و بهترین ها رو دارم …
با تشکر از شما ….
ممنون مطلب مفیدی هستش و منتظر قسمت های بعدیش هستیم.
تو متن SketchUp دو بار نوشته شد!:smiley1
دوست عزیز شما متن رو کامل مطالعه نفرمودید ظاهرا.این مطالب به کمک مهندسین معمار آماده شده است و آزمایش های بسیاری در زمینه رفتار شناسی انجام گرفته.در متن به وضوح توضیح داده شده است که برخی از موتورها با هر دو cpu و gpu کار میکنند اما به این علت که خاصیت اصلی آنها به یک پردازنده متصل است،در اون خانواده قرار گرفته است.الان به عنوان مثال موتور رندر VRAY RT هم CPU Based هست و هم GPU Based اما در هر دو حتی قرار نگرفته!
دوست من یک مقدار اطلاعات خود را پیگیری بفرمائید.برای اثبات به شما یک تصویر از .وب سایت موتور Fryrender براتون میگذارم.شما فرمودین که این موتور CPU BASED است و ما اشتباه نوشتیم.این یک مورد برای اثبات خدمت شما:
متاسفانه لیست تقریبا پر از غلط هست …
مثلا:Arnold، RenderMan، Fryrender، KeyShot همه به طور کامل برای رندر از سی پی یو استفاده می کنند و فقط رندر من برای ویوپورت از کارت گرافیک کمک می گیره …
Iray هم جزو اونایی هست که هم از سی پی یو و هم از جی پی یو استفاده می کنه …
در مورد درستی بقیه هم اطلاعی ندارم اما من خودم با اینایی که نام بردم کاملا آشنام در ضمن فرای رندر الان دیگه خیلی وقته که تبدیل شده به آریون و دیگه نسخه جدیدی ازش منتشر نشده و الان با هیچ کدوم از برنامه های سه بعدی جدید درست مچ نیست و کار نمی کنه ….
(من شغلم 3D Visualizer هست بی ربط حرف نمی زنم..)