این روز ها با محکم تر شدن قفل های حفاظتی بازی های کامپیوتری (به خصوص بازی های پلتفرم PC) شاهد این نکته هستیم که بازی های بسیار کمتری نسبت به قبل کرک می شوند و این روند نزولی همچنان ادامه دارد. با این حال هنوز هم بسیاری از بازی های کامپیوتری جدید بدون بهره گیری از قفل های حافظتی مرسوم به بازار عرضه می شوند و البته خیلی زود هم کرک شده و به شکل غیر قانونی توسط بسیاری از گیمر های سراسر جهان مورد دانلود قرار می گیرند. در این میان یکی از بازی های جدیدی که در عین دانلود های غیر قانونی فراوان توانسته است به رقم قابل قبولی در بحث فروش دست یابد بازی Punch Club است که در این متن قصد پرداختن به آمار و ارقام مربوط به آن را داریم.
بازی Punch Club توسط اعضای استودیو Lazy Bear Games (که تنها سه نفر را شامل می شود) ساخته شده است و در تاریخ نهم ژانویه ی سال جاری به طور رسمی بر روی پلتفرم هایی نظیر PC (ویندوز، مک، لینوکس) ، اندروید و iOS منتشر شد. حال ناشر این بازی یعنی شرکت Tiny Build Games به اعلام این نکته پرداخته که در طی همین مدت نسبتاً کوتاه بازی Punch Club موفق شده است مرز فروش 300 هزار نسخه ای را پشت سر گذاشته و میزان فروش خود را به بیش از 330 هزار نسخه برساند. این در حالی است که مدتی قبل و در ماه فوریه ی سال جاری ناشر بازی Punch Club میزان فروش این بازی را چیزی نزدیک به 250 هزار نسخه بر روی تمامی پلتفرم ها اعلام کرده بود که در واقع این رقم از فروش توانسته است درآمدی معادل 2 میلیون دلار را برای آن ها به ارمغان آورد (در واقع ظرف مدت تقریبی یک ماه اخیر بازی Punch Club توانسته رقمی بیش از 80 هزار نسخه فروش داشته باشد). با این حال بازی Punch Club تا این لحظه چیزی بیش از سه برابر رقم فروش جهانی خود به شکل غیر قانونی و رایگان بر روی پلتفرم های مختلف دانلود شده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط ناشر این اثر، بازی Punch Club تا کنون چیزی نزدیک به 1.6 میلیون بار به شکل جهانی و بر روی پلتفرم های مختلف مقصد دانلود شده است. از میان رقم اعلام شده می توان گفت که پلتفرم PC (شامل تمامی سیستم عامل ها) با اختلاف قابل توجهی در مقام نخست قرار دارد. به این ترتیب که از کل تعداد دانلود های غیر قانونی بازی Punch Club در کل جهان رقمی معادل 1 میلیون و 137 هزار نسخه از آن ها به پلتفرم PC اختصاص داشته است. پس از این پلتفرم نیز پلتفرم موبایل با 514 هزار نسخه در رتبه ی دوم قرار دارد. جالب این جاست که 90 در صد از نسخه های غیر قانونی دانلود شده از بازی Punch Club بر روی پلتفرم موبایل به نسخه های اندرویدی این بازی تعلق داشته اند و سهم نسخه های مبتنی بر iOS در امر دانلود غیر قانونی این بازی بسیار کمتر از نسخه های مبتنی بر اندروید بوده است. این در حالی است که میزان فروش بازی Punch Club بر روی پلتفرم PC نیز بسیار بیشتر از پلتفرم موبایل بوده و در کل می توان گفت که این بازی جدید بر روی پلتفرم PC مخاطبان قانونی و غیر قانونی بیشتری نسبت به پلتفرم موبایل دارد. به این ترتیب که از کل نسخه های فروش رفته از بازی Punch Club چیزی نزدیک به 72.9 در صد از آن ها به نسخه های مبتنی بر پلتفرم PC (تمامی سیستم عامل های موجود در این پلتفرم) و رقمی معادل 27.1 در صد از آن ها نیز به نسخه های مبتنی بر پلتفرم موبایل (اندروید و iOS) اختصاص داشته اند. در این میان نسبت مذکور برای نسخه های غیر قانونی دانلود شده از این بازی 31.1 در صد (برای پلتفرم موبایل) به 68.9 در صد (برای پلتفرم PC) بوده است.
بازی Punch Club نوعی شبیه سازی ساده و جالب از ورزش بوکس به شمار می رود و گیم پلی این بازی نیز بر همین اساس پایه ریزی شده است.
در این میان ناشر بازی Punch Club به نام کشور هایی که این بازی در آن ها بیشترین تعداد دانلود رایگان و غیر قانونی را داشته اند نیز اشاره کرده است. بر اساس آمار اعلام شده توسط ناشر این اثر، بازی Punch Club در کشور برزیل بیش از هر کشور دیگری در جهان به شکل غیر قانونی دانلود شده است و در واقع چیزی نزدیک به 49.8 در صد از آمار دانلود غیر قانونی این بازی که رقمی معادل 1 میلیون و 162 هزار و 700 نسخه از این بازی را شامل می شود در اختیار گیمر های برزیلی قرار داشته است. این در حالی است که سازندگان بازی Punch Club کمی پس از عرضه شدن این بازی به بازار، اقدام به انتشار نسخه ای اختصاصی با زبان پرتغالی (زبان رسمی مردم برزیل) برای این بازی در کشور برزیل نمودند. امری که البته نتیجه ای معکوس از خود بر جای گذاشت و روند دانلود این بازی در کشور برزیل را سیر صعودی بخشید (در حالی که روند خرید نسخه های قانونی بازی Punch Club در این کشور پس از انتشار نسخه ی اختصاصی این بازی بی تغییر باقی ماند). در مقام دوم دانلود نسخه های غیر قانونی بازی Punch Club نیز گیمر های روسی قرار دارند. به این ترتیب که کشور روسیه با تخصیص تعداد 488 هزار و 900 نسخه ی غیر قانونی دانلود شده از بازی Punch Club به خود پس از کشور برزیل بیشترین تعداد نسخه های دانلود شده ی غیر قانونی از این بازی را به نام خود ثبت کرده است (جالب این جاست که سازندگان بازی Punch Club خود اهل روسیه هستند). پس از روسیه هم گیمر های چینی با دانلود غیر قانونی رقمی معادل 416 هزار و 300 نسخه از بازی Punch Club در مقام سوم این جدول قرار گرفته اند. در این میان ناشر بازی Punch Club معتقد است که چینی ها اهمیت چندانی به انتشار نسخه های اختصاصی بازی های کامپیوتری نمی دهند و تحت هر شرایطی به دانلود غیر قانونی همان نسخه های انگلیسی می پردازند. بر اساس همین اصل، سازندگان بازی Punch Club نیز همچون بسیاری از بازی سازان و ناشران شناخته شده در سطح جهان از انتشار نسخه ی چینی این بازی خودداری کرده و در واقع زحمت بومی سازی بازی Punch Club بر اساس زبان چینی را به خود نداده اند (در واقع گیمر های چینی نیز نظیر گیمر های ایرانی چندان مشکل پسند نیستند و به دانلود نسخه های انگلیسی از بازی های کامپیوتری جدید قناعت می کنند! خصوصیتی که در گیمر های برزیلی کمتر یافت می شود). بر اساس آمار ارائه شده از سوی ناشر بازی Punch Club نسبت نسخه های دانلود شده ی غیر قانونی از این بازی به نسبت نسخه های خریداری شده از این اثر تفاوت فاحشی را نشان می دهد. به این ترتیب که تعداد نسخه های غیر قانونی موجود از این بازی در سطح جهان رقمی نزدیک به 81 در صد از کل نسخه های موجود از این بازی را شامل می شود و این در حالی است که این رقم در مورد نسخه های خریداری شده از بازی Punch Club تنها 19 در صد گزارش شده است. در این میان بر اساس معیار تعداد نسخه های خریداری شده از بازی Punch Club به نسبت تعداد نسخه های دانلود شده ی غیر قانونی از این بازی، کشور آلمان (با تخصیص آمار 46 در صدی به خود) در مقام نخست قرار می گیرد و دو کشور امریکا (با آمار 26.2 در صدی) و فرانسه (با آمار 18.8 در صدی) نیز در مقام های بعدی قرار دارند. در واقع اعداد و ارقام مذکور به این معناست که در این سه کشور تعداد نسخه های خریداری شده از بازی Punch Club به نسبت تعداد نسخه های دانلود شده از این بازی اختلاف کمتری را در قیاس با سایر کشور ها از خود به نمایش گذاشته است. البته ناشر بازی Punch Club می توانست با مجاب کردن سازندگان این اثر مبنی بر قرار دادن قفل های شناخته شده بر روی این بازی (حد اقل بر روی نسخه ی PC) از به وجود آمدن چنین آمار قابل توجهی در امر دانلود نسخه های غیر قانونی از بازی Punch Club جلوگیری به عمل آورد. اما آن ها معتقدند که وجود DRM های مرسوم در بازی های کامپیوتری حتی برای خریداران قانونی این بازی ها نیز آن چنان خوشایند نیست. به هر حال امیدواریم شرایط زندگی گیمر های حاضر در گوشه و کنار جهان به گونه ای رقم بخورد که آن ها بیش از دانلود غیر قانونی بازی های کامپیوتری به خرید این قبیل بازی ها ترغیب شوند تا از این راه زحمات بازی سازان (خصوصاً بازی سازان مستقل و کم بنیه) کمتر از قبل به هدر رود.
وقتی تو کشورهای دیگه اینقدر دانلود غیرقانونی داشته تو کشور ها اگر باب بشه چقدر دانلود داره
واقعا رقم زیادی برای یک بازی دوبعدی هستش!!!:-bd
شخصا اگه به جای ریال به دلار حقوق می گرفتم همشو اصل می گرفتم مشکل خیلی ها تو ایران درآمد پایینه
واقعا جالبه .یک استوذیوی سه نفره به چنین درآمدی دست پیدا کنن.این نشون دهنده ایده مناسب اونهاست.خوشمان آمد.ما را در فکر فرو برد.شاید بتوان در استیم و آمازون دست به فروش زد
این موضوع نشان دهنده ی اینه که با وجود کرک اگر گیمر توانایی خرید داشته باشه سراغ کرک نمی ره
احتمالا 1.3 میلیون از دانلود ها برای ایران بوده:D=))