پس از مشخص شدن قیمت و زمان انتشار دو هدست واقعیت مجازی HTC Vive و Oculus Rift اکنون علاقه مندان به تکنولوژی نوین واقعیت مجازی سخت در انتظار مشخص شدن اطلاعات مشابه در رابطه با تنها ابزار باقی مانده در این میدان یعنی هدست واقعیت مجازی Play Station VR هستند. اگر چه هنوز هیچ خبری از تاریخ عرضه یا قیمت این محصول مورد انتظار به گوش نمی رسد اما هر از گاه شاهد انتشار اطلاعات تازه ای در رابطه با هدست واقعیت مجازی Play Station VR هستیم.
بی تردید قابل توجه ترین کاربرد هدست های واقعیت مجازی در مصارف خانگی بر امر انجام بازی های کامپیوتری توسط این ابزار ها متمرکز خواهد بود. در این میان یکی از نخستین بازی هایی که قرار است در زمان انتشار هدست واقعیت مجازی Play Station VR در اختیار علاقه مندان این ابزار قرار گیرد Megaton Rainfall نام دارد. اثری که مراحل تولید خود را تنها توسط یک نفر پشت سر می گذارد و ابتدا قرار بود تنها بر روی پلتفرم PC منتشر شود. اما سال گذشته درست در چنین روز هایی بود که سران بخش بازی های کامپیوتری شرکت سونی با مشاهده ی نمایش های این بازی در همایش توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری به آن علاقه مند شده و تصمیم گرفتند تا این بازی را بر روی پلتفرم های انحصاری خود یعنی کنسول PS4 و هدست واقعیت مجازی Play Station VR بیاورند. به این ترتیب سازنده ی اسپانیایی این بازی یعنی آلفونسو دل سرو هم اکنون فرآیند پورت بازی Megaton Rainfall بر روی پلتفرم های اختصاصی سونی را در دست انجام دارد. او معتقد است که در حال حاضر تعداد کسانی که در کشور اسپانیا از کنسول PS4 بهره می برند بیشتر از کسانی است که به یک سیستم کامپیوتری قدرتمند برای بهره گیری از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی مجهز هستند و بر همین اساس ابزار انحصاری سونی در دنیای واقعیت مجازی شانس فراوانی برای موفقیت در کارزار رقابت خواهد داشت. او در عین حال مدعی است که هدست واقعیت مجازی Play Station VR این امکان را دارد تا بتواند به شکل میلیونی در اختیار هواداران دنیای واقعیت مجازی قرار گیرد. بر اساس گفته های آقای دل سرو بازی Megaton Rainfall با نرخ 60 فریم در ثانیه بر روی هدست Play Station VR اجرا خواهد شد و در صورت بهره گیری این ابزار از تکنیک پرتو افشانی دو گانه در امر اجرای این بازی نرخ فریم آن به رقم 120 فریم در ثانیه نیز خواهد رسید. تکنیک پرتو افشانی دو گانه تکنیک جدیدی است که سازندگان هدست واقعیت مجازی Play Station VR در جریان باز نگری به معماری این ابزار آن را در بخش فنی هدست انحصاری خود گنجانده اند تا بتوانند فرآیند اجرای بازی های اختصاصی این هدست را در نرخ فریم بالا تر و پایدار تری ممکن سازند. در واقع این تکنیک تا پیش از این امکانی کاملاً اختیاری و قابل فعال سازی در هدست Play Station VR محسوب می شد، اما بنا بر تایید اخیر شرکت سونی قابلیت پرتو افشانی دو گانه به عنوان قابلیتی پیش فرض در نسخه ی نهایی این ابزار گنجانده خواهد شد. تکنیک و قابلیتی که می توان گفت بسیار مورد توجه طراح بازی Megaton Rainfall قرار گرفته است.
آلفونسو دل سرو معتقد است که به موجب وجود این تکنیک نوین در هدست واقعیت مجازی Play Station VR استفاده کنندگان از این ابزار در حین به کار بردن آن به هیچ وجه دچار سر گیجه یا سر درد نخواهند شد و به این ترتیب قادر خواهند بود تا مدت زمان بیشتری را با هدست واقعیت مجازی Play Station VR سپری نمایند. در واقع وجود تکنیک پرتو افشانی دو گانه موجب می شود تا حتی در زمان به وجود آمدن افت فریم در جریان اجرای بازی های هدست Play Station VR نیز روند اجرای بازی های مذکور بدون بروز مشکل خاصی ادامه یابد. به این ترتیب کاربران این هدست در حین بازی متوجه افت فریم های یاد شده نخواهند شد و از همین رو در هنگام تکان دادن سر خود به اطراف سر گیجه یا سر درد به سراغ آن ها نخواهد آمد. به عبارت بهتر در صورت عدم استفاده از تکنیک مذکور در هدست واقعیت مجازی Play Station VR ، این امکان وجود دارد تا در هنگام کاهش نرخ فریم در جریان اجرای بازی های انحصاری این ابزار کاربران به هنگام چرخاندن سر خود دچار سرگیجه شوند. چرا که افت نرخ فریم موجب می شود تا در جریان پردازش فریم های بازی در حال اجرا تاخیر های کاملاً محسوسی ایجاد گردد و در واقع تاخیر پدید آمده در حین گرداندن سر گیمر موجب می شود تا او نتواند صحنه های پیش روی خود را به خوبی مشاهده کرده و به همین دلیل دچار سرگیجه یا حالت تهوع خواهد شد. اما سازنده ی بازی Megaton Rainfall معتقد است که در جریان طراحی اثر در دست تولید خود برای هدست واقعیت مجازی Play Station VR حتی گاه تا مدت زمان یک ساعت را هم به بررسی این بازی مشغول بوده است و در طی این مدت حتی کوچک ترین نا هماهنگی یا تداخل خاصی را در امر دریافت فریم های خروجی این بازی مشاهده نکرده است (در واقع او معتقد است که به مدد تکنیک پرتو افشانی دو گانه هیچ گونه تداخل یا جابجایی فریمی از سوی او در امر اجرای بازی Megaton Rainfall مشاهده نشده است).
گفتنی است که بازی Megaton Rainfall تنها دارای نسخه ی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی نخواهد بود و به شکل عادی نیز بر روی دو پلتفرم PC و PS4 منتشر خواهد شد. در این بازی شما در قامت یک ابر قهرمان قرار خواهید گرفت و باید از دنیا در برابر هجوم بیگانگان فضایی محافظت نمایید. گیم پلی این بازی از زاویه ی دید اول شخص روایت می شود و یکی از ویژگی های مهم موجود در آن تخریب پذیری قابل توجه محیط خواهد بود. در واقع شما در قامت ابر قهرمان ناجی دنیا این توانایی را دارید تا بر فراز نقاط مختلف کره زمین به پرواز در آمده و به انجام ماموریت های گوناگون بپردازید. همان گونه که پیش تر به آن اشاره شد این بازی با نرخ فریم 60 فریم در ثانیه بر روی هدست واقعیت مجازی Play Station VR به اجرا در خواهد آمد اما سازنده ی این اثر یعنی آلفونسو دل سرو به این نکته اشاره کرده است که هنوز به تصمیمی قطعی در رابطه با این موضوع که نسخه ها ی عادی و غیر VR این بازی بر اساس نرخ فریم 60 فریم در ثانیه یا 30 فری در ثانیه اجرا شود نرسیده است. همچنین تاریخ انتشار بازی Megaton Rainfall نیز هنوز به طور قطعی مشخص نیست و به نظر می رسد که این بازی در نیمه ی دوم سال جاری میلادی منتشر خواهد شد. همچنین سازنده ی این بازی ابراز امیدواری کرده است تا بتواند بازی Megaton Rainfall را بر روی پلتفرم هایی نظیر Oculus Rift ، HTC Vive و کنسول Xbox One نیز منتشر سازد.
خیلی خوبه که سونی میخواد از کامپیوتر هم پشتیبانی کنه:-bd
این هدست بهترین هدست از این دسته هدست ها خواهد بود
درسته عرضه کردن بازی های Xbox برای Pc خیلی طرفداری xb رو ناامید کرد و خیلی ها حتی کنسول رو فروختن رفتن سراغ Ps ،ولی اگه بخوایم کلا حساب کنیم خیلی خوبه که pc باز ها هم میتونن این بازی هارو تجربه کنن من خودم خیلی خوشحال شدم quantum brake برای pc عرضه میشه
بازم گلی به جمال سونی که به فکر طرفدارا و کاربراشه و عوض اینکه به فکر انحصاری کردن خودش باشه برای لذت بیشتر کاربراش تلاش میکنه نه مثل مایکروسافت که کلن درگیری مزمن پیدا کرده با خودش و کمر بسته برای نابودیه ایکس باکس و بازی های انحصاری اون، اگر اوضاه همینطور پیش بره ضربه بدی میخوره .
تکامل این تکنولوزی انقلاب واقعیت مجازی که هیجان زیادی را برانگیخته در صورت پایین بودن قیمت واقعا ارزش استفاده داره
این نوع تکنولوژی ها رو به جلو حرکت میکنن و در واقع از سر کسی نمیافته همون عینک سه بعدی هم تا بود لذت خودش رو داشت و واقیعت مجازی در واقع نسل جدید و پیشرفته ای از همون عینکهای سه بعدی هستن که با یه حساب سر انگشتی هیچ کدوم نه تنها منسوخ نمیشه بلکه رو به تکامله دوست عزیز
اخر این فناوریها هم یه چیزی میشه مثل 3d
اولش همه شور و هیجان دارن بعدش از سر همه میفته
با اون قیمت گذاریهای مسخرشون