اطلاعاتی درباره گرافیک Intel Xe HPG به عنوان مدل گیمینگ تیم آبی توسط Moore’s Law Is Dead منتشر شده است که فناوری ساخت، پیکربندی حافظه و عملکرد مورد هدف را نشان میدهد. اینتل همچنین در نظر دارد تا با ارائه درایوهای عالی، یک رمز گشای رسانهای خود و قابلیتهای Ray Tracing به همراه قیمت رقابتی توجهات را به سمت خود جلب نماید.
یوتیوبر Moore’s Law Is Dead یا همان Tom با اطلاعات جدیدی بازگشته که این بار مربوط به گرافیک(های) گیمینگ Xe HPG یا DG2 میباشد. اخیرا گزارشهایی مربوط به تعداد واحدهای اجرایی چیپهای DG2 منتشر شده بود اما این بار جزئیات بیشتری در اختیارمان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که منابع Tom معمولا ادعاهای درستی را مطرح میکند. با این حال نمیتوان تا معرفی رسمی چیزی را قطعی دانست.
اطلاعاتی درباره گرافیک Intel Xe HPG
در ابتدا Tom تایید میکند که DG2 برنامه ریزی شده تا با لیتوگرافی 6 نانومتری TSMC تولید شود. این معماری نسخهای بهبود یافته از نسل دوازده فعلی حاضر در پردازندههای Tiger Lake و گرافیکهای مجتمع Xe است. گزارشات قبلی به احتمال وجود یک نمونه با 960 واحد اجرایی اشاره داشتند اما منابع Tom میگویند که DG2 حداکثر شامل 512 واحد اجرایی یا 4096 هسته در یک Tile (چیپ) میشود. اینتل قصد داشته با DG2 به طراحی چند چیپ روی بیاورد اما این برنامه ظاهرا به DG3 منتقل شده است.
طبق گفتهها پیکربندی حافظه DG2 مشابه AMD Navi 21 با 16 گیگابایت حافظه و 256 بیت گذرگاه خواهد بود. اینتل امیدوار است تا بالاترین چیپ DG2 سریعتر از Nvidia GeForce RTX 3070 باشد اما اکثر منابع آن را تنها تفکرات رویایی اینتل خطاب میکنند. فعلا خبری از توان حرارتی نیست اما میتوانیم انتظار رقمی بین 150 الی 200 وات را داشته باشیم که بخاطر فناوری ساخت بهتر (6 نانومتر در مقابل 7 نانومتر) نسبت به AMD Navi 22 خواهد بود.
برخی از نکتههای مهم فروش برای کارت گرافیکهای DG2 شامل درایورهای پایدار برای گیمرها و خالقین محتوا، یک رمزگشای رسانهای بسیار خوب، پشتیبانی از Ray Tracing و قیمت گذاری رقابتی برای مدل بالا رده (یا میان رده) در حدود 399 الی 499 دلار میابشند. هنوز تاریخ عرضهای مشخص نشده اما انتظار میرود Computex 2021 زمان مناسبی باشد.
بیشتر بخوانید: گرافیک Intel Xe Dual در بنچمارک SiSoft Sandra
چشم حسودا بترکه
چه ربطی داشت :/