از همان زمانی که خبر ساخته شدن نسخه ی دوم از سری Mirror’s Edge توسط ناشر بازی یعنی شرکت EA تایید شد، همواره این موضوع میان علاقمندان این سری مورد بحث بوده که تکلیف این نسخه ی جدید چیست؟ آیا این نسخه یک دنباله برای بازی قبل به شمار می رود یا تنها پیش درآمدی است بر وقایع داستانی بازی نخست؟ در این میان سازندگان نسخه ی جدید سری یعنی اعضای استودیو دیجیتال ایلوژن هم نه تنها هیچ پاسخ واضحی به این پرسش ها نمی دادند، بلکه از همان زمان منتشر شدن خبر ساخت این نسخه، هر بار به شکل غیر مستقیم و در قالب اظهارات دو پهلو یکی از دو احتمال بالا را قوت می بخشیدند. در ابتدا به نظر می رسید که نسخه ی جدید سری (که در آن زمان هیچ اسم مشخصی هم برای آن عنوان نشده بود) دنباله ای بر بازی قبل باشد و حضور Faith (قهرمان اصلی بازی نخست) در این نسخه و همچنین تعدادی ویژگی دیگر هم این احتمال را قوت می بخشید. اما با مشخص شدن نام بازی (و قرار گرفتن واژه ی Catalyst به جای عدد 2 در پسوند این بازی) احتمال دوم قوت بیشتری گرفت و اظهارات جسته گریخته ای از گوشه و کنار شنیده می شد که این بازی یک پیش زمینه بر اتفاقات نسخه ی پیشین سری است و طی داستان آن قرار است با گذشته ی شخصیت Faith آشنا شویم. اما اکنون و در نمایشگاه گیمز کام، سازندگان بازی یک بار برای همیشه به تمام ابهام های موجود خاتمه دادند و تایید کردند که بازی Mirror’s Edge Catalyst در واقع یک دوباره سازی یا ریبوت کامل از این سری محسوب می شود.
در این میان کارگردان بخش طراحی بازی یعنی آقای Erik Oeldahl معتقد است که “بازی Catalyst یک ریبوت به شمار می رود و برای طراحی این بازی ما تصمیم گرفتیم تمام پارامتر ها و المان هایی که در نسخه ی اول یعنی Mirror’s Edge می پسندیدیم را به این نسخه بیاوریم. مسلماً نخستین آن ها شخصیت اصلی بازی یعنی Faith بود و پس از آن هم هسته ی اصلی گیم پلی یعنی ذات دویدن آزاد در محیط به نسخه ی دوم منتقل گردید. البته علاوه بر موارد فوق طراحی هنری بازی نیز یکی از همین پارامتر هایی بود که ما از آن برای طراحی نسخه ی دوم بهره گرفتیم.” در ادامه او باز هم متذکر شده که علیرغم این همه الهام از بازی نخست، نسخه ی دوم بازی همچنان یک ریبوت است و آن ها قصد دارند توسط این بازی به روایت سر منشا داستان شخصیت اصلی بازی یعنی Faith بپردازند. البته بهتر بود که جناب کارگردان به جای موارد منتقل شده از نسخه ی اول به دوم، عنوان می کردند که چه چیزی را از نسخه ی نخست این سری به بازی جدید خود نیاورده اند. چون تقریباً به غیر از داستان، ما در مابقی بخش های این نسخه، تقریباً با همان موارد مشابه در بازی نخست طرف هستیم. امری که به وضوح در نمایش های گیمز کام این بازی نیز احساس می شد. نخستین موردی که در نمایش های این بازی حس می شد، شباهت بسیار زیاد ساختار کلی آن (چه در طراحی هنری و فنی گرافیک و چه در بنیان گیم پلی) به نسخه ی پیشین بود و ادعای سازندگان بازی مبنی بر ریبوت سری Mirror’s Edge کمی عجیب به نظر می رسد (درست مثل این می ماند که اعضای استودیو کریستال داینامیکس اعلام کنند که بازی Rise of The tomb Raider یک ریبوت از نسخه ی قبلی سری یعنی Tomb Raider به شمار می رود!).
بر اساس نمایش های موجود، وجوه تمایز این بازی نسبت به نسخه ی قبل آن چنان زیاد به نظر نمی رسند که بخواهیم از واژه ی ریبوت برای آن استفاده کنیم
با این حال نمایش های بازی Catalyst در نمایشگاه گیمز کام امسال علیرغم بازتاب دادن تم آشنای نسخه ی پیشین، حاوی نکات جدیدی نیز بودند. به عنوان مثال بر اساس نمایش های مذکور اکنون دریافته ایم که در این نسخه دیگر شاهد روایت داستان بازی از طریق میان پرده های کمیک استریپ گونه نیستیم و بخش روایی Catalyst اکنون در قالب کات سین های سینمایی روایت خواهد شد که اتفاقاً با توجه به دموی به نمایش در آمده، از کیفیت بسیار خوبی هم برخوردار بودند. در این بین تغییر موتور گرافیکی نسخه ی جدید این سری از آنریل انجین 3 به نسخه ی سوم موتور فراست بایت، بیش از هر چیز در طراحی دشمنان بازی مشهود بود. اما در کل ساختار گرافیکی بازی نسبت به نسخه ی قبل به هیچ وجه یک انقلاب بزرگ محسوب نمی شود (خصوصاً حالا که بحث ریبوت هم به میان آمده) و تنها می توان آن را جهشی رو به جلو قلمداد کرد. اما با توجه به چیزی که در دمو دیدیم می توان گفت که ذات گیم پلی بازی علیرغم وفاداری کامل به نسخه ی پیشین (با توجه به زد و خورد هایی که مشاهده شد) تا حدودی هیجان انگیز تر از نسخه ی پیشین به نظر می رسد و همچنان باز کردن در های بسته با ضربات لگد یا مشت لذت بسیاری را به گیمر منتقل می کند! البته این قضاوت ها تنها بر اساس نمایش های اخیر بازی صورت گرفته و بهتر است قضاوت اصلی را به زمان انتشار بازی موکول کنیم. انتشاری که در تاریخ 23 فوریه 2016 بر روی سه پلتفرم PC ، PS4 و XboxOne انجام خواهد شد.
فقط بدو بدو و بزن بزن.:D:D
Mirror’s Edge یه حالت Comic Book ای داشت Cut scenes هاش هم Comic Book ای بودن و level های بازی هم یه حالت Architecture ای سیاه سفیدی داشت که ویژه این بازی بود تو نسخه بعدی من ندیدم این ویژگی ها رو امیدوارم باشه.
پارکور اول شخصه و خیلی جالبه
تو تریلرش که فقط فرار کردن بود و هیچ وسیله برای مبارزه نداشت فقط حرکات رزمی
امیدوارم بازیه زیبایی باشه;)