ظرف روز های اخیر و در فاصله ای کم تر از یک هفته به عرضه شدن رسمی بازی Fallout 4 به بازار، علاقمندان و چشم انتظاران این بازی با موردی عجیب و انتشار حجم گسترده ای از اطلاعات مربوط به این اثر مورد انتظار در فضای اینترنت مواجه شدند. اطلاعاتی که از به نمایش در آوردن منوی ابتدایی این بازی آغاز شد و در نهایت به توضیحات مفصلی از ویژگی های جدید حاضر در این اثر و همچنین نمایش تصاویر مختلفی از محیط درون بازی فال آوت 4 انجامید. کم تر از دو روز قبل ما بخشی از این اطلاعات را همراه با تعدادی از تصاویر مربوط به نسخه ی PS4 این بازی در قالب این مطلب در اختیار شما قرار دادیم. با این حال پس از تهیه شدن مطلب مذکور، علاقمندان بازی فال آوت 4 شاهد انتشار بخش مفصل دیگری از اطلاعات مربوط به این بازی و همچنین تکثیر تصاویر جدیدی از محیط این اثر در فضای اینترنت بودند. اطلاعاتی که می توان گفت این بار بیش از همه بر ویژگی های موجود در گیم پلی این اثر تمرکز یافته اند و تصاویری که به جای نسخه های کنسولی به نسخه ی PC این بازی تعلق دارند.
اگر چه تصاویر منتشر شده از نسخه ی PS4 بازی فال آوت 4 که ظرف روز های گذشته آن ها را در مطلب قبلی ما مشاهده کرده بودید، نشان از پیشرفت های قابل قبولی در امر نور پردازی و تکنیک های مربوط به طراحی سایه ها در بازی فال آوت 4 نسبت به نسخه های پیشین این سری و همچنین آخرین تجربه ی سازندگان این اثر یعنی بازی Skyrim داشتند، اما همچنان می شد ضعف هایی را هم در کیفیت بافت ها (چه بافت های محیطی و چه بافت های موجود در پوست و لباس شخصیت ها) مشاهده کرد. دلیل این امر را شاید بتوان به حساب موتور گرافیکی بازی فال آوت 4 گذاشت که در واقع نسخه ای ارتقا یافته از موتور گرافیکی بازی Skyrim یعنی Creation Engine محسوب می شود و نمی توان آن را موتوری کاملاً جدید و نسل هشتمی به حساب آورد. با این حال درست همانند بازی Skyrim شاهد این نکته هستیم که کارگردان بازی فال آوت 4 یعنی تاد هاوارد و یاران او، پلتفرم PC را به عنوان پلتفرم اصلی بازی فال آوت 4 در نظر گرفته اند و از این رو تجربه کنندگان نسخه ی PC این اثر اگر چه شاید در برخی جنبه های گرافیکی کاستی هایی را احساس کنند، اما لا اقل می توانند از این موضوع مطمئن باشند که با مشکلات عجیب و غریبی نظیر ایراد های موجود در نسخه ی اخیر سری بتمن یا نسخه ی سال گذشته ی مربوط به سری اساسینز کرید مواجه نخواهند بود. با این حال تصاویر جدید منتشر شده از نسخه ی PC این بازی کیفیت کاملاً بهتری را در بافت گرافیکی فال آوت 4 نسبت به نسخه های کنسولی این اثر به نمایش می گذارد. تصاویری که کاملاً In-Game بوده و گفته می شود توسط سیستمی با کارت گرافیک GTX 970 و پردازنده ی Core i7 920 به ثبت رسیده اند. با این حال متاسفانه در این تصاویر هم مشاهده می شود که بافت های طراحی شده برای المان های محیطی عمق چندانی ندارند و به نظر می رسد تنها راه خلاصی از این مشکل، انتظار برای عرضه شدن آن دسته از ماد های جدید این اثر باشد که ساختار کلی شان مبتنی بر ارتقا دادن کیفیت بافت گرافیکی بازی فال آوت 4 است. ضمن این که تمام تصاویری که در ادامه ی این متن مشاهده می کنید به نسخه ی PC بازی فال آوت 4 تعلق دارند. تصاویری که همگی آن ها کاملاً واقعی بوده و از محیط درون خود این بازی گرفته شده اند.
بهتر است از بحث گرافیک (که همواره برای نگارنده در درجه ی n اُم اهمیت قرار دارد) بگذریم و به مهم ترین بخش بازی فال آوت 4 یعنی گیم پلی آن بپردازیم. ظرف روز های اخیر و در فاصله ی نوشتن این دو متن، اطلاعات بسیار مفصلی از گیم پلی بازی فال آوت 4 منتشر شد که به موجب بررسی آن ها می توان نگاه بهتری به ساختار کلی این اثر، پیش از انتشار آن ظرف چند روز آینده انداخت. برای شروع از دیالوگ های موجود در این بازی شروع می کنیم که در واقع قرار است بخش مهمی از بار داستانی فال آوت 4 را به دوش بکشند. شخصاً انتظار چندانی ندارم که دیالوگ های موجود در بازی فال آوت 4 از لحاظ قدرت، استحکام و عمق به دیالوگ های طراحی شده برای عناوینی نظیر ویچر 3 طعنه بزنند، اما در عین حال انتظار می رود که لا اقل خیل عظیم دیالوگ های بی مصرفی که در بازی Skyrim وجود داشتند، در بافت داستانی این بازی مشاهده نشود. چه اگر این گونه نباشد هیچ اهمیتی ندارد که بازی فال آوت 4 بخواهد در زمینه ی تعداد دیالوگ ها رکورد شکنی کند (که در واقع این کار را کرده است!). اگر چه برای آگاهی از کیفیت دیالوگ های بازی فال آوت 4 باید تا زمان انتشار این اثر صبر کنیم اما در میان نکته های فاش شده از ساختار دیالوگ های این بازی نکاتی وجود دارد که می تواند ما را به قابل قبول بودن این بخش ساختاری از بازی فال آوت 4 همچنان امیدوار نگاه دارد. گفته می شود که در هنگام صحبت کردن با شخصیت های حاضر در این بازی همواره دو گزینه برای پیش بردن گفتگو ها و دیالوگ های رد و بدل شده میان شما و افراد مقابل وجود دارد. به این ترتیب که در طول هر مکالمه شما می توانید ادامه ی گفتگو را به شکل دیپلماتیک پیش ببرید یا این که به سیم آخر بزنید و با تمامی افرادی که به ملاقاتشان می روید به شکل تهاجمی برخورد و صحبت نمایید! ضمن این که انتخاب یکی از این دو گزینه ی مذکور، در برخی دیالوگ ها موجب می شود که در ادامه ی کار نتوانید مسیر گفتگو را عوض کرده و آن را با لحن دیگری ادامه دهید. علاوه بر آن اکنون شاهد این نکته هستیم که در بازی فال آوت 4 برخی از گزینه های مربوط به دیالوگ ها بسته به این که تراز پارامتر کاریزمای شخصیت شما به چه میزان است، با سه رنگ قرمز، نارنجی و سبز مشخص می شوند که در واقع این رنگ ها نشان از میزان موفقیت انتخاب هر کدام از دیالوگ های مذکور دارند. به عنوان مثال اگر در بین دیالوگ های خود با گزینه ای قرمز رنگ مواجه شوید، این امر نشان می دهد که در صورت انتخاب آن گزینه هیچ شانسی برای پیش بردن گفتگوی خود نخواهید داشت و رنگ نارنجی نیز نشان از انتخابی ریسکی با شانس موفقیت پنجاه – پنجاه دارد.
اگر جزو کسانی هستید که در طول تجربه ی عناوین نقش آفرینی همواره هر چه که در پیش رو می بینند را درون توبره ی خود می ریزند و در نهایت با سنگین شدن بیش از اندازه ی وزن خود و عدم راه رفتن درست مواجه می شوند، باید گفت که بازی فال آوت 4 کور سوی امیدی را برای شما باز گذاشته است. در واقع در طول این بازی با رفتن درون زره آهنین خود می توانید آیتم های بیشتری را حمل کنید و تا اندازه ای مشخص از کمبود جا برای نگهداری آیتم های مختلف مصون بمانید. البته در هنگام استفاده از این زره آهنین دیگر چابکی قبل را نخواهید داشت اما در عین حال میزان سلامتی تان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. البته برای کسانی که ترجیح می دهند در هنگام فرو رفتن در این زره سنگین هم اندکی از چابکی خود را حفظ کنند، در این بازی پرک جدیدی به نام Pain Train وجود دارد که برای بهره گیری از آن باید تراز پارامتر نیرو یا Strength شما حداقل 10 باشد. به کمک این قابلیت می توانید همراه با این زره سنگین به دویدن بپردازید و حین دویدن با قدرت هر چه تمام تر به دشمنان خود تنه بزنید. البته قابلیت ضربه و تنه زدن به ربات ها و دشمنان غول پیکر، در این بازی جایی ندارد و این فرآیند تنها منحصر به دشمنانی است که جثه ی کوچک تری نسبت به شما دارند. در کل می توان زره آهنین موجود در بازی فال آوت 4 را ابزاری بسیار کارآمد قلمداد کرد؛ خصوصاً این که همراه با آن می توانید به درون خانه ها نیز وارد شوید.
علاوه بر اسلحه های معمولی موجود در این بازی، نوع خاصی از اسلحه های جدید نیز در بازی فال آوت 4 وجود دارند که قابلیت شلیک پرتو های رادیو اکتیو را دارا هستند. البته نقش تشعشعات رادیو اکتیو در بازی فال آوت 4 فرای مورد مذکور به نظر می رسد و می توان گفت که این امر در جنبه های مختلف و متعدد دیگری از گیم پلی این اثر نیز نمود یافته است. به عنوان مثال یکی از پرک های موجود در این بازی با نام غول (Ghoul) شناخته می شود که در تراز 9 از پارامتر استقامت یا Endurance قابل بهره گیری است. به موجب این توانایی اگر چه شما به یک غول واقعی تبدیل نمی شوید اما توانایی هایتان به اندازه ی یک غول افزایش می یابد. به این ترتیب که می توانید از تشعشات اتمی برای باز یابی میزان سلامت از دست رفته ی خود استفاده کنید. همچنین به موجب بهره گیری از پرک دیگری به نام فیزیکدان هسته ای (که در تراز 9 از پارامتر Intelligence قابل دسترسی است) شما قادر خواهید بود با شکافتن هسته ی اتم، میزان قدرت اسلحه های رادیو اکتیوی خود را تا میزان 50 در صد افزایش دهید. در این میان نکته ی قابل ذکری که در مورد ساختار فیزیکی اسلحه های حاضر در بازی فال آوت 4 می توان به آن اشاره کرد این است که در این بازی دیگر هیچ خبری از شکسته شدن اسلحه ها نیست و بنا بر این شما در طول این بازی هیچ نیازی به تعمیر آن ها نخواهید داشت. قابلیتی که شاید عده ای را خوشحال و عده ای را هم نا امید سازد. چرا که قطعاً در این بازی هیچ نیازی به افزایش توانایی های مربوط به تعمیر خود نخواهید داشت.
قابلیت سنگر گیری در بازی فال آوت 4 و همچنین ساز و کار مربوط به بخش مخفی کاری این اثر نیز جزو مواردی هستند که شاید بسیاری از گیمر ها مشتاق دانستن نکاتی راجع به آن ها باشند. آن گونه که از اطلاعات فاش شده بر می آید، قابلیت سنگر گیری در بازی فال آوت 4 چه در حالت اول شخص و چه در زاویه ی دوربین سوم شخص هیچ شباهتی به عناوینی نظیر Gears of War ندارد. به این معنی که برای فرآیند سنگر گیری هیچ دکمه ی خاصی بر روی کنترلر یا کی بورد شما یافت نمی شود و تقریباً این عمل از سبک و سیاقی نظیر قابلیت مشابه در نسخه ی اخیر سری متال گیر سالید پیروی می کند. به این ترتیب که شما با چسبیدن به موانع موجود در محیط نظیر دیوار، می توانید به شکل خودکار وارد حالت سنگر گیری یا کاور بشوید و با فاصله گرفتن از این موانع نیز از حالت فوق بیرون بیایید. در رابطه با بخش مخفی کاری بازی فال آوت 4 نیز با توجه به اطلاعات موجود باید گفت که ساختار کلی این بخش کم و بیش به بازی Skyrim شباهت دارد و در واقع شکل ارتقا یافته ای از اثر مذکور در این زمینه به شمار می رود. به این ترتیب شما با بهره بردن از پرک های گوناگونی که به قابلیت های مخفی کاری بازی مربوط می شوند می توانید به ارتقا دادن توانایی های خود در این زمینه بپردازید. در همین راستا کارگردان این بازی یعنی آقای تاد هاوارد چندی پیش مدعی شده بود که در بازی فال آوت 4 برای کسانی که مایل به مخفی کاری بیشتر در محیط این بازی و پیش بردن بی سر و صدای اهداف خود هستند امکانات گسترده تری نسبت به نسخه های پیشین سری فال آوت مهیا شده است. اما او در عین حال بر این نکته نیز تاکید کرده است که برخلاف عناوینی نظیر Dishonored شما قادر نخواهید بودن بدون کشتن حتی یک نفر کل بازی را به اتمام برسانید و در بازی فال آوت 4 مبارزه با دشمنان و از پا در آوردن آن ها بخش مهمی از ساختار این بازی خواهد بود.
بهتر است اشاره به نکات موجود در گیم پلی بازی فال آوت 4 را با نکته ای در مورد طراحی شخصیت اصلی بازی به پایان ببریم. یکی از نکاتی که سازندگان بازی فال آوت 4 یعنی اعضای استودیو Bethesda در نمایشگاه E3 امسال بر روی آن مانور فراوانی دادند، نحوه ی طراحی ظاهر شخصیت اصلی این بازی بود. به این ترتیب که شما در ابتدای بازی فال آوت 4 می توانید تمامی جزییات چهره ی قهرمان خود را به صورت جز به جز تعیین کرده و آن ها را به طور دلخواه تغییر دهید. حال با توجه به اطلاعات فاش شده از بازی فال آوت 4، مشخص شده است که میزان قد شخصیت اصلی این بازی قابل تغییر نیست و سازندگان این اثر آن را به اجبار ثابت نگاه داشته اند. شخصاً ترجیح می دادم که سر و وضع ظاهری شخصیت اصلی داستان قابل تغییر نباشد اما میزان قد و قواره یا حد چاقی و لاغری او را بتوان به دلخواه تغییر داد و آن را کم و زیاد کرد. امری که می توان گفت در بازی فال آوت 4 درست برعکس است و در این بازی ویژگی های جالب مربوط به ظاهر شخصیت اصلی خود را نمی توانید تغییر دهید. ضمن این که باید به این نکته هم اشاره کرد که در میان اطلاعات فاش شده از بازی فال آوت 4 ، علاوه بر نقشه ی کلی دنیای این بازی (که آن را در لابلای تصاویر این متن مشاهده می کنید) لیست کامل پرک های موجود در این اثر نیز منتشر شده است که به علت زیاد بودن موارد موجود، از اشاره به تک تک آن ها (که در واقع عملی غیر ممکن به نظر می رسید) پرهیز کردیم و تنها به ذکر تعدادی از آن ها در این متن پرداختیم.
به هر حال با توجه به اطلاعات مفصل منتشر شده از بازی فال آوت 4 پیش از عرضه شدن رسمی این بازی به بازار، اکنون چشم انتظاران این بازی کم و بیش می دانند که باید انتظار چه چیزی را از گیم پلی و سایر بخش های فال آوت 4 داشته باشند. امری که شاید بتوان گفت دیگر نکته ی غافلگیر کننده ای را برای ما باقی نگذاشته باشد و اندکی از حس هیجان و گنگی مواجهه با یک بازی ناشناخته را بکاهد. در این میان شاید سازندگان این بازی یعنی اعضای استودیو Bethesda جزو ناراضی ترین و عصبانی ترین مخاطبان این اطلاعات فاش شده باشند. در همین راستا نایب رییس شرکت Bethesda یعنی آقای پیت هاینز طی روز های اخیر، در اظهار نظر های متعددی نارضایتی خود را از انتشار بی اجازه ی این اطلاعات گسترده ابراز داشته و مدعی شده است که این عمل درست مثل این می ماند که کسانی هدیه ی کریسمس شما را در ماه نوامبر باز کنند و شور و اشتیاق باز کردن شخصی هدیه و غافلگیر شدن توسط آن در موعد مقرر را از شما بگیرند! او همچنین به این نکته اشاره کرده است که به طور حتم هر گیمری دوست دارد تا خودش به تجربه کردن یک بازی مورد انتظار بپردازد نه این که بازی کردن دیگران را نظاره کند (در واقع او فاش کردن این اطلاعات را به صلب اجازه ی تجربه ی شخصی از مخاطبان اصلی بازی فال آوت 4 تشبیه کرده است). در هر صورت چه خوب و چه بد، باید گفت که این اطلاعات اکنون در اختیار طیف وسیعی از چشم انتظاران بازی فال آوت 4 قرار گرفته اند و در این میان آقای هاینز و سایر اعضای استودیو Bethesda باید امیدوار باشند که موارد مختلف فاش شده از بازی فال آوت 4 توانسته باشند مخاطبان این بازی را نسبت به تجربه کردن آن کنجکاو تر سازند.
گفتنی است که بازی Fallout 4 کم تر از یک هفته ی دیگر و در تاریخ 10 نوامبر امسال برای سه پلتفرم PC ، PS4 و Xbox One منتشر خواهد شد. نظر شما در مورد این بازی چیست؟ آیا اطلاعات فاش شده از بازی فال آوت 4 توانسته اند انتظارات شما از این بازی را بر آورده سازند؟ اگر مایل باشید می توانید این موضوع را در همین جا با ما و سایر دوستان خود در میان بگذارید.
دوستان اگر کسی می داند لطفا به این دوستمان کمک کنه
مرسی
آقا تو ورژن پی اس 4 نمیدونم چیکار کردم که لباسش درومد حالا هر کاری میکنم لباسشو نمیپوشه! :l کسی بازی نمیکنه فال اوت که بگه چیکار کنم؟!
خب تا حالا بازی نکردیش وگرنه خیلی عالیه.
از ما که گذشت
برا بچه هامون انشاالله
گرافیکش نسبت به نسخه سوم خیلی بهتر شده.
کلا از این سبک بازی خوشم نمیاد
ظاهراً نسخه ی PC گرافیک بهبود یافته تری داره ولی در کل خیلی این بازی به دلم ننشست خصوصاً اون لباس یه تیکه آبی شخصیت بازی !!!!!!!!