شایعاتی مطرح شدهاند که شاید افزایش مشخصات پلی استیشن 5 قبل از عرضه در تعطیلات سال 2020 به انجام رسد. منبعی که این شایعات را ارائه کرده به چند اتفاق مهم از جمله ذکر معماری RDNA 3، احتمال تغییر در سرعت حافظه و حتی تغییر در واحد محاسباتی گرافیک برای پلی اشاره نموده است.
جزئیات کلیدی از سوی یک ویدیو مربوط به کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead نشأت میگیرد. جایی که برگزار کننده آن Tom ادعا میکند اطلاعات خود را از چند منبع مختلف بدست آورده. ظاهرا یکی از این منابع اطلاعات زیادی درباره رویداد رونمایی از بازیهای Microsoft Xbox Series X در اختیار داشته و به همین علت باعث شده شایعات مطرح شده از طرف او، توسط این کانال ارائه شود.
افزایش مشخصات پلی استیشن 5
اگر این جزئیات صحیح باشند اوضاع از نظر قدرت و کارایی بین پلی استیشن 5 و اکس باکس سری اکس متفاوت خواهد شد، جایی که در طی ماههای گذشته تحت سلطه کامل کنسول نسل بعدی مایکروسافت بوده. اولین موضوع اشاره به معماری RDNA 3 میباشد. مدتی پیش گزارش شد که پلی استیشن 5 شاید از برخی قابلیتهای RDNA 3 استفاده کند تا به نوعی آن را RDNA 2.5 خطاب کنیم. البته Tom اشاره میکند PS5 تنها Geometry Engine یا موتور هندسی RDNA 3 را به ارث خواهد برد.
مدیر عامل AMD خانم لیزا سو قبلا تایید کرده که پلی استیشن 5 از تکنولوژی RDNA 2 استفاده میکند اما منبع مورد نظر اشاره دارد که پلی استیشن 5 نسبت به مدلهای دسکتاپی کمی متفاوت عمل خواهد کرد که البته در محصولات آینده RDNA همین موضوع پیاده سازی خواهد شد. در واقع بیشتر شاهد یک اشتراک قابلیت هستیم تا ادعای بزرگی مثل “پلی استیشن 5 از RDNA 3 استفاده میکند”. شایعات دیگر درباره بهبود مشخصات پلی استیشن 5 به حافظه، پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی مربوط است. گفته شده سونی فرکانس پردازنده مرکزی را احتمالا با کمی اورکلاک بیش از 3.5 گیگاهرتز در نظر خواهد گرفت.
در این میان اما اطلاعات بیشتر درباره حافظه و گرافیک باعث خواهند شد تا PS5 وضعیت بسیار بهتری نسبت به کنسول قدرتمندتر Xbox Series X پیدا کند. Tom میگوید اگر سونی تصمیم به استفاده از حافظههایی سریعتر روی پلی استیشن 5 داشته باشد میتواند کمی با XSX برابری کند. کنسول مایکروسافت از 10 گیگابایت حافظه در پهنای باند 560 گیگابایت بر ثانیه و 6 گیگابایت در پهنای باند 336 گیگابایت بر ثانیه استفاده میکند. با استفاده از حافظههای 16 گیگابیت بر ثانیه یا حتی 18 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند کنسول سونی به 512 گیگابایت بر ثانیه یا 576 گیگابایت بر ثانیه میرسد که بدون شک طرفداران سونی را خوشحال خواهد کرد.
در آخر اما به بازده چیپهای TSMC اشاره شده که ظاهرا برای پلی استیشن 5 بسیار مطلوب بوده و امکان دارد واحدهای محاسباتی اضافهای در پردازنده گرافیکی فعال شوند. بجای 36 واحد محاسباتی تایید شده این شانس وجود دارد که گرافیک پلی استیشن 5 از 38 واحد محاسباتی بهره بگیرد که در فرکانس بالاتر (البته همچنان متغیر) فعالیت خواهند کرد. بدون شک این موضوع فاصله عملکرد با XSX را کاهش خواهد داد و البته که گزینه وجود یک PS5 Pro را نیز کاهش میدهد زیرا افزایش مشخصات پلی استیشن 5 معمولی طول عمر آن را نیز بهبود میبخشد. در حال حاضر به هیچ عنوان نمیتوان چنین ادعاهایی را مطرح کرد و فقط باید منتظر اظهارات رسمی از سونی باقی بمانیم.
بیشتر بخوانید: پلی استیشن 5 محبوب در آمازون – کاربران بی تاب عرضه کنسول جدید
اون rdna 2.5 امکان پذیره اما تغییرات چیپ اونم الان ، فک نکنم زمان مناسبی برای اینکار باشه ۴ ماه قبل از عرضه
احتمال همچین کاری خیلی کمه همین الان هم هزینه کنسول ها خیلی زیاده اگه بخوان مشخصات رو افزایش بدن قیمت مطمئنا از 500 دلار بیشتر میشه