اکنون زمان چندان درازی از فراگیر شدن نسبی استفاده از واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 توسط فعالان حاضر در صنعت بازی سازی در ساختار بازی های کامپیوتری جدید نمی گذرد و علاقه مندان به دنیای بازی های کامپیوتری طی چند ماه اخیر شاهد عرضه شدن چندین بازی مختلف بر اساس بهره گیری از این قابلیت بوده اند. با این حال می توان ادعا کرد که تا این لحظه بهره بردن بازی های کامپیوتری جدید از واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 سود چندانی به حال آن دسته از بازیبازانی که قصد اجرای بازی های مورد علاقه ی خود به موجب بهره گیری از توان بیش از یک پردازنده ی گرافیکی در سیستم های کامپیوتری خود را دارند، نداشته است. مشکلی که به نظر می رسد در حال رفع شدن توسط توسعه دهندگان واسط برنامه نویسی Direct X 12 باشد.
شاید بتوان گفت آن دسته از بازیبازانی که از قابلیت های ترکیبی SLI و Crossfire به منظور اجرای بازی های کامپیوتری مورد علاقه ی خود بر روی پلتفرم PC توسط بهره مندی از توان سخت افزاری بیش از یک پردازنده ی گرافیکی استفاده می کنند، تا این جای کار دل خوشی از واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 نداشته اند. دلیل اصلی این امر هم آن است که تا این لحظه عناوین بسیار اندکی بوده اند که بر اساس توانایی های واسط Direct X 12 ساخته شده باشند و در عین حال پشتیبانی درستی هم از دو قابلیت SLI و Crossfire داشته باشند. خصوصاً قابلیت کراس فایر که تا کنون پشتیبانی بسیار اندکی از سوی واسط Direct X 12 دریافت نموده است و تقریباً تکثریت قریب به اتفاق بازی های مبتنی بر این واسط برنامه نویسی سطح پایین نسبتاً جدید را به آثاری بی تاثیر برای استفاده کنندگان از قابلیت ترکیبی مذکور تبدیل ساخته است. با این حال به تازگی دست اندر کاران تولید و توسعه ی واسط برنامه نویسی Direct X 12 یعنی مهندسان شرکت مایکرو سافت به علاقه مندان استفاده از دو قابلیت SLI و Crossfire این وعده را داده اند که به زودی شاهد پشتیبانی واسط برنامه نویسی Direct X 12 از این دو قابلیت ترکیبی در بازی های مبتنی بر واسط برنامه نویسی مذکور خواهند بود. امکانی که از طریق اضافه شدن لایه ای جدید به ساختار واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 برای بازی سازان مهیا خواهد شد و آن ها از این پس این امکان را خواهند داشت که به شکل کاملاً ساده و بی درد سری به اضافه کردن امکان بهره مندی از قابلیت های ترکیبی SLI و Crossfire به ساختار بازی های در دست تولید خود برای اجرا توسط ترکیب بیش از یک کارت گرافیک با یکدیگر بپردازند. بنا بر تایید توسعه دهندگان واسط برنامه نویسی Direct X 12 بازی سازان مختلف (به موجب اضافه شدن این لایه ی جدید به ساختار واسط برنامه نویسی سطح پایین مذکور) برای اضافه کردن امکان پشتیبانی از دو قابلیت SLI و Crossfire به ساختار فنی بازی های در دست تولید خود نیاز به تعدیل و تلاش بسیار اندکی خواهند داشت و تنها با تهیه کردن چند کد مختصر این امکان را خواهند یافت تا قابلیت های ترکیبی مذکور را به ساختار بازی های در دست تولید خود اضافه نمایند. در هر صورت این قابلیت جدید و مفید در هر حال تکمیل به دست مهندسان فنی شرکت مایکرو سافت است تا فعالان حاضر در صنعت بازی سازی به زودی شاهد اضافه شدن آن به ساختار واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 باشند. امکانی که به طور حتم می تواند موجبات بهره مندی هر چه بیشتر بازی سازان و بازی بازان مختلف از قابلیت های موجود در واسط برنامه نویسی سطح پایین Direct X 12 در بازی های جدید را برای آنان فراهم سازد.
خبر خوبی بود متشکر:-bd
ممنون
مرسی داداش
مرسی ممنون.=smile
خیلی خوبه دیگه اونهایی که برای دو شرکت amd و انویدیا دو دل هستند مشکلشون بر طرف میشه و میتونن هم زمان از هر دو برند شرکتها در سیستموشون داشته باشند :x:-bd
درود the.12.th جان چه توضیح خوبی دادی خیلی از این چیزهایی که توضیح دادی رو قبلا نمیدونستم . ممنون :-bd
سلام kambiz عزیز
بله در مورد قضیه کراسفایر کردن 480 با شما موافقم و توی کامنت های قبل هم گفته بودم که DX 12 , Vulkan حساب ویژه ای روی این قضیه باز کردن که الان مایکروسافت این بخش رو به Library ها اضافه کرده که خبر بسیار خوبی برای دوست داران AMD هست و همونطور که اشاره هم کردی برای انویدیا دوستان خبر بدی میتونه باشه
اما در مورد API سطح پایین یا Low Level API باید بگم این به فاصله موجود بین کاربر که همون برنامه نویسه با سیستم سخت افزار میگن
توی DX 11 کار برنامه نویس کم بود و یه حجم عظیم از مترجم ها بین کاربر و سخت افزار قرار داشت
این باعث میشد که سرعت بره بالا و هزینه مقداری کم شه ولی مستقیما توی خروجی گرفتن مثلا گیم تاثیر منفی داشت(البته به نسبت DX 12)
توی این API جدید تنها کاری که صورت گرفته حجم مترجم بسیار کم شده و ما به ازای اون کار کاربر زیاد
شده و هزینه مقداری بالا میره (که با ترفندها و Framworkهایی این ضایعه به راحتی قابل جبرانه) ولی در ازای اون مثلا توی گیم خروجی گرفتن و پردازش با سرعت بسیار بالاتری انجام میگیره که تا جایی که دیدم حداکثر حداکثر تا 50 % سریعتر از DX 11 خواهد بود
یکی از دلایلی هم که تا به الان بازی های کمی بر این مبنا ساخته شدن همین دلیل سخت بودن یاد گیری و کار کردن اون به نسبت DX 11 بوده. البته امسال شرکت های بزرگی مثل Crytek اعلام آمادگی کردن برای استفاده کامل از این API (میگم کامل چون تا به حال بازی ای که از همه توانایی های DX12 استفاده کنه ساخته نشده)
امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم
dx12
مرسی یک حرکت رو به جلو و این یک نوید خوبی برای بازیبازان هستش و اگه کارت قدیمی داران کارت جدیدی بهش اضافه کنن فقط می مونه درایورهای ترکیبی که امیدوارم این دو شرکت سر این قضیه با هم به تفاهم برسن
خب خبر خوبی هستش.
به خصوص برای کارت هایی مثل 480 که در گذشته میگفتن کراسفایرش ارزش زیادی نداره چون بازی های کمی هست که از دو کارت پشتیبانی کنه ولی حالا مقایسه دو کارت 480 با 1080 خیلی منطقی تر خواهد شد.
و البته به نظرم خبر بدی خواهد بود برای کارت 1060 که قابلیت SLI نخواهد داشت!
یک سوال!
چرا میگن: واسط برنامه نویسی [u]سطح پایین[/u] Direct X 12
رو ویندوز 10 هست ویندوز رو نصب کنین خودش نصبه
بانصب ویندوز به طور خودکار نصب می شود.
بانصب ویندوز 10 به طور خودکار نصب میشه.
همین Sli و CF خودشون هزارتا مشکل دارن حتی پشتیبانی نشدن بازی ها از Sli حالا بیای اینارو تلفیق کنی دیگه هیچی:l
سلام خدمت همه دوستان میخحواستم بدونم dx12 با نصب ویندوز 10 نصب میشه یا باید جدا خودمون نصب کنیم ؟