اولین حضور Radeon RX 6800 XT در 3DMark افشا شد. عملکرد احتمالی این کارت گرافیک در بنچمارکهای مختلف این مجموعه آزموده شده تا ببینیم انتظارات ما را برآورده خواهد کرد یا خیر. این ارقام از سوی یکی از شرکای AMD منتشر شده که اعلام کرده براساس یک بُرد مهندسی اولیه هستند، بنابراین میتوانند تا زمان عرضه کارت بهبود یابند.
بنچمارکهایی که گرافیک Radeon RX 6800 XT در آنها حاضر شده شامل 3DMark Firestrike Ultra 4K و Time Spy Extreme 4K و Port Royal Default 4K میباشد. گرافیک مذکور در چارت ارائه شده با عنوان E438 شناخته میشود. عملکرد آن با GeForce RTX 3080 و GeForce RTX 2080 Ti در نسل گذشته مقایسه شده است.
اولین حضور Radeon RX 6800 XT در 3DMark
مشخصاتی از این مدل ارائه نشده اما کارایی قابل توجهی را شاهد هستیم. امتیاز احتمالی گرافیک Radeon RX 6800 XT در Firestrike Ultra 4K بالغ بر 12781 گزارش شده. برای مقایسه گرافیک GeForce RTX 3080 در این تست 10531 امتیاز کسب میکند در حالی که این میزان برای GeForce RTX 2080 Ti عدد 8210 میباشد. در واقع کارت جدید تیم سرخ 22 درصد سریعتر از RTX 3080 و 56 درصد سریعتر از RTX 2080 Ti خواهد بود.
به سراغ تست بعدی یعنی TimeSpy Extreme 4K که برویم، گرافیک Radeon RX 6800 XT موفق شده امتیاز 8230 را کسب کند. GeForce RTX 3080 در اینجا 7978 امتیاز و GeForce RTX 2080 Ti نیز 6933 امتیاز بدست آوردهاند. در اینجا مدل قرمز به ترتیب 3 و 19 درصد سریعتر از دو رقیب سبز خود عمل میکند.
به علاوه، کاربر KittyYYuko (با نام قبلی KittyCorgi) بنچمارکهایی را از Radeon RX 6800 XT با 80 واحد محاسباتی عرضه کرده که توسط Harukaze5719 به چارت بالا تبدیل شده است. لازم به ذکر است که عملکرد ارائه شده در چارت بالا تنها براساس امتیاز گرافیکی میباشد.
در آخر نیز باید به Port Royal در وضوح 4K نگاه کنیم. Radeon RX 6800 XT موفق شده در این جا 4387 امتیاز کسب نماید، در حالی که این میزان برای RTX 3080 و RTX 2080 Ti بالغ بر 5351 و 4241 امتیاز میباشد. ظاهرا گرافیک Radeon RX 6800 XT در این بنچمارک مخصوص Ray Tracing کُندتر از رقیب خود یعنی RTX 3080 (در حدود 22 درصد) عمل میکند اما هنوز سریعتر از RTX 2080 Ti خواهد بود که پرچمدار نسل گذشته تیم سبز است. البته به احتمال زیاد عملکرد Ray Tracing در درایورهای فعلی بهینه سازی نشده و ما میتوانیم انتظار کارایی بهتری را در درایورهای نهایی داشته باشیم.
نام کارت گرافیک | Radeon RX 6900 XT | Radeon RX 6800 XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 6700 XT | Radeon RX 6700 |
پردازنده گرافیکی | Navi 21 XTX | Navi 21 XT | Navi 21 XL | Navi 22 | Navi 22 |
واحد محاسباتی | 80 | 72 | 64 | 40 | نامشخص |
فرکانس بازی | 2040 مگاهرتز | 2015 مگاهرتز | 1815 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
فرکانس بوست | 2330 مگاهرتز | 2250 مگاهرتز | 2150 مگاهرتز | نامشخص | نامشخص |
حافظه | 16 گیگابایت GDDR6 | 16 گیگابایت GDDR6 | 16 گیگابایت GDDR6 | 12 گیگابایت GDDR6 | نامشخص |
گذرگاه حافظه | 256 بیت | 256 بیت | 256 بیت | 192 بیت | 192 بیت |
فرکانس حافظه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | 16 گیگابیت بر ثانیه | نامشخص | نامشخص |
بیشتر بخوانید: تصویر برد مهندسی Radeon RX 6000 Big Navi – گذرگاه 256 بیت
ای کاش amd کارت 6900 رو 512 بیت و 6800 رو 384 بیت میداد خیلی خوب میشد با یه قیمت خوب البته
سلام فیدسایت تون مشکل داره لطفا بررسی کنید. یه فایل حاوی فید دانلود میشه!!
انگار ملت فراموش کردن بنچمارک کوچکترین اهمیتی نداره و مهم عملکرده
الان داریم میبینیم که ۱۶۵۰ سوپر که پایین ردست راحت ۵۸۰ که بالارده نسل قبل هست رو شکست میده
یه عده میومدن و میگفتن ۵۸۰ هم قیمت ۱۰۵۰ هستش اما با ۱۰۶۰ مقایسه میشه اما کسی نفهمید که باید با ۱۰۸۰ مقایسه بشه چون تراشه رده ۸ داره
الانم همین وضعیته و دیدیم وقتی ۲ ساعت مدل ۵۸۰۰ فعال بشه یهو توانش در حد ۱۰۷۰ تی ای پایین میاد
استقامت. که نداره و طول عمر و کنترل دما هم داغون
فقط تو سایتای ایرانی میگن رادعون خوبه وگرنه خارج از ایران همه میدونن که ای ام دی بدرد نخور و ضعیفه و چند پله عقبه
اگه ارزان نبود بازم طرفشو میگرفتین ؟
۴ گیگ انویدیا بهتره از ۵۰۰ گیگ ای ام دی
از کی تا حالا ملاک شده میزان vram؟ هر دوشون تو یه رنج قیمت هستن حالا یکی میخواد ۸ گیگ مموری میزاره یکی ۶. ۱۶۵۰ سوپر که میگی چقدر باهم اختلاف زمانی دارن؟مثل بچه ها نظر ندین.من بعید میدونم شما نمیتونی یه رادئون بنویسی سایتای خارجی که میگی رو خونده باشی.بدرد نخور و ضعیف این افکار پوسیدست.انودیا عالی هستی AMD عالی هست.ملاک پولیه که شما برای یه محصول میدی.انودیا کارت بالا رده داره AMD فعلا نداره.اما تو بخش میان رده هیچ کم نزاشته
“چون تراشه رده 8 داره”
داداش چه ربطی داره این ای ام دیه اونیکی انویدیاست از یه شرکت نیستن که بگیم رده 8 داره باید با 1080 مقایسه شه این نامگذاری ها اختصاصی هر شرکته و یک شخص واحد تعین نکرده و نبایدم باهم مقایسه شن بخاطر همین کسی نفهمیده 😂
درضمن کدوم سایت خارجی گفته کارتای ای ام دی بدرد نمیخوره؟ من که تا حالا ندیدم لینک بده
درضمن شما باید کارایی رو نسبت به قیمت مقایسه کنی نه با های اند رقیبش که 10 میلیون اختلاف قیمت دارن
زمانی که 580 اومد اونموقع هنوز 1660 و 1650 نبودن که بگیم خوب نبوده اونموقع از 1060 6 گیگ بهتر بوده
اینها مهم نیست باید دید رقابت میانرده ها چه میشود
“در این بنچمارک مخصوص Ray Tracing کُندتر از رقیب خود یعنی RTX 3080 (در حدود 22 درصد) عمل میکند”
عزیز وقتی 3080 22درصد بهتر عمل کرده یعنی نسبت به کارت 6800 حدود 22درصد بهتر عمل کرده
و این به معنی این نیست 6800 22درصد ضعیف عمل کنه!
برای درصد ضعف 6800 باید 3080 رو 100درصد بگیرید که با نسبت ساده 6800 حدود 81.96 درصد در میاد و این یعنی 18.04 ضعیف تر!
درسته. این اشتباهیه که خیلیا میکنن.
داداش خودت فهمیدی چی گفتی
تو مخت نمیکشه نمیفهمی دلیل نمیشه بقیه هم نفهمن!
خیلی جالبه که یه کارت گرافیک با رابط ۲۵۶ بیتی و حافظه gddr6 معمولی اومده از کارت گرافیک ۳۸۰ بیتی و حافظه پر سرعت gddr6x با ۲۲ درصد اختلاف بالاتر و ایستاده
خدا کنه شبیه سری قبل نباشه که نهایتا بتونه با ۳۰۷۰ مقابله کنه چون اون موقع انویدیا راحت ازش عبور میکنه
خبر از این خوشحال کننده تر مگه داریم .6900xtx دیگه رسما ۳۰۹۰ رو به باد میده
از عملکرد انویدیا تو معماری امپر از بالا بردن افسار گسیخته واحدهای سایه زن تابه نهایت رسوندن حدنهایی مصرف کارت های امپر مشخص بود که این سری ای ام دی دست پراومده حالا تا اومدن بنچ مارک های مستقل باس صبر کرد
دقیقا
انویدیا در آمپر به دنبال تمرکز صرف روی بازی نبوده. هسته های کودا در کاربردهای محاسباتی هم استفاده میشن و کم نیستند مراکز علمی و تجاری که ازش استفاده میکنن و هرچه کودا بیشتر، محاسبات سریعتر میشه. انویدیا در این نسل بدون اینکه بخواد بازی رو از سایر کاربردها جدا کنه و دو معماری مختلف بیرون بده، عملا یه معماری ارایه کرده که هر دو کاربرد رو داشته باشه. ممکنه به ضررش هم تموم شه. ممکنه انویدیا هنوز amd رو دور میدیده که بتونه بهش نزدیک بشه.
همین برای amd هم قبلا صادق بود. در حالیکه هسته های بسیار بیشتری داشت که میتونست در کارهای محاسباتی بهتر عمل کنه اما در بازی قافیه رو به انویدیا که نصف تعداد هسته ها رو داشت میباخت.
اما هنوز اول راهه و ممکنه بعدها درایورهای بهتر ارایه بشه که بتونه بهتر از تعداد هسته های بالا در بازیها استفاده بشه.
———–
این قسمت کلی هست و در پاسخ به شما نیست:
در مورد amd باید بیاد به بازار، قیمتش مشخص بشه، مشخصات و پرفرومنسش سنجیده بشه تا ببینیم در مقابل انویدیا چه حرفی برای گفتن داره. هنوز چیزی قطعی نشده ما نمیتونیم نظر قطعی بدیم. مورد بعدی اینکه سینتیتک بنچمارک زمانی میتونه عملکرد واقعی رو به درستی نشون بده که دو گرافیک از معماری مشابه استفاده کنند وگرنه اطلاعاتش برای دنیای بازیها چندان به درد نمیخوره. مثلا 5700اکس تی در 3دی مارک حتی کمی بهتر از 2070 سوپر هست اما به طور میانگین حدود 10 درصد عملکرد ضعیفتری در بازیها داره.
اما چیزی که میشه تا حدودی نسبت بهش یقین داشت اینکه امسال amd رقابت خوبی رو خواهد داشت.
اینطور نیست متاسفانه
این نسل واحدای 3d گلوگاه میکنن و هسته کودا ها فقط بدرد gpgpu میخورن مثل ماینینگ و پردازش های دیگ
فقط تنسور و rt این نسل تغیرات بنیادی داشتن بقیه واحدای 3d هیچ تغیری نکردن و گلوگاه کردن این کاملا واضحه
منظور شما از اینطور نیست کدوم بخش مطلب هست؟ البته از پاسخ شما میشه حدس زد که منظورتون اون قسمتی هست که من گفتم ممکنه درایورهای بهینه بیاد و عملکرد بازی رو بهبود بده، درسته؟
منظور شما از واحد های 3dباید FP32 باشه احتمالا. با چی گلوگاه میکنه؟
تنها گلوگاه ممکن پهنای باند مموری هست. چیز دیگه برای گلوگاه شدن وجود نداره. تازه این پهنا هم زیاد هست و گلوگاه هم باشه انقدر نیست که برای بسیاری از کاربردها ایجاد گلوگاه کنه.
با نگاهی به عملکرد در بازی میشه کاملا درک کرد که 4کی، بهبود در پرفرومنسش نسبت به نسل قبل بیش از 20 درصد بیشتر از بهبود در 1440پی هست. این نشون میده که این معماری تا وقتی که پردازش سنگین انجام نشه نمیتونه از ظرفیت هسته هاش استفاده کنه.
اتفاقا عملکرد RT و تنسور متحول نشده و صرفا تعداد واحدهای پردازشی بیشتر شده
بنابراین وقتی پاسخ میدید و مخالفتی دارید مشخص کنید کدوم بخش رو مخالفت دارین. اگه با کل نظر مخالفید هم که این پاسخ شما نشون میده اینطور نیست. چون اشاره کردید به درد محاسبات گرافیکی میخوره این افزایش در تعداد هسته.
“انویدیا در آمپر به دنبال تمرکز صرف روی بازی نبوده. هسته های کودا در کاربردهای محاسباتی هم استفاده میشن و کم نیستند مراکز علمی و تجاری که ازش استفاده میکنن و هرچه کودا بیشتر، محاسبات سریعتر میشه. انویدیا در این نسل بدون اینکه بخواد بازی رو از سایر کاربردها جدا کنه و دو معماری مختلف بیرون بده، عملا یه معماری ارایه کرده که هر دو کاربرد رو داشته باشه. ممکنه به ضررش هم تموم شه. ”
این قسمتو گفتم
نخیر منظور واحدای rop – tmu و raster engine و …. بود
fp32 اصلا واحد 3d نیست !
تعداد واحدای tensor زیاد شده؟ اول یه نگاه به تعداد واحدای tensor در دیاگرام کارت های 3000 بنداز
البته من مثلا 3080 با 2080 رو مقایسه نکردم بلکه در کانفیگ برابر یعنی 3080 با 2080ti مقایسه کردم اینجا تنسور تقریبا نصف شده!
rt هم تعدادش زیاد نشده بلکه مدل محاسباتی عوض شده!
ولی نسبت به ترافلاپس یا همون افزایش fp32 این افزایش عملکرد قابل قبول نیست
به نظر من انودیا به دنیای پرسود گمینگ بی توجه نمیشه تا به محاسبات بپردازه. این نسل هم پرفرمنس خوبی داده ولی مثل اینکه آخر این معماری این بوده.
این اختلاف در ری ترسینگ ملاک نیست چون با چند آپدیت درایور این اختلاف از بین خواهد رفت ولی به جرات می گم حتما تا نسل بعدی در سال آینده خیلی اوضاع به نفع amd خواهد بود و من مطمئن هستم که سال دیگه حداقل ۴۰ درصد سیستم های گیمینگ متعلق به amd خواهد شد که رقم بسیار عالی و متحیر کننده ای خواهد شد
ری تریسینگ چیزی نیست که با درایور بهتر بشه عزیز. نیاز به منابع سخت افزاری داره که منابع نزدیک به amd هم بر این باور هستند که در این مورد amd نمیتونه تو این نسل با انویدیا رقابت کنه. حالا دیگه ری تریسنیگ چقدر مهم هست و چقدر در انتخاب مردم تاثیر گذاره یه مبحث جدایی هست.
سلام فرزاد جان
موضوع ری تریسینگ هم برای اجرای خوب به هر دو منابع سخت افزاری و نرم افزاری مناسب نیاز داره
و طبق معمول کار طرفین 50-50- هست . فکر کن به جای سری 3000 سری 4000 انویدیا بیاد ولی در سطح game engine ها بهبودهای نرم افزاری اعمال نشه اون نتیجه ای که باید حاصل نمیشه.
کلا توی بحث الکترونیک و این نوع از مدارات قابل برنامه ریزی همیشه یه طرف قضیه نرم ازار هست که ایفای نقش میکنه (گرچه که با توجه به نوع موضوع ، کارایی این دو بخش متفاوته)
شدیدا مواظب خودت باش پسر
درود بر تو
حتما اینطوره اما بدون سخت افزار مناسب که نمیشه کاری کرد. یه جوری ایشون میگن با چند تا اپدیت حل میشه که انگار میدونن از نظر سخت افزاری در چه حدی قرار داره و الان فقط مشکل نرم افزاری هست.
یه سری موارد رو میشه نظر داد اما ری تریسینگ رو نمیشه واقعا تا زمان عرضه اون به بازار در موردش حدس زد.
چاکریم مهندس جان همچنین