در سال های اخیر، بازی های کامپیوتری تنها ابزاری صرف برای سرگرم ساختن مخاطبانشان نبوده اند و با ساخته شدن گاه به گاه عناوین خلاقانه و متفاوت در این وادی، دنیای بازی های کامپیوتری بیش از پیش به سمت دنیای هنر متمایل شده است. در واقع اگر سینما را هنر هفتم بدانیم (که می دانیم!) لقب هنر هشتم بیش از هر پدیده ی نوظهور دیگری، برازنده ی دنیای بازی های کامپیوتری است. در همین راستا هر سال شاهد ساخته شدن عناوین خلاقانه و متفاوتی به دست بازیسازان نوجو هستیم. بازی هایی که هر کدامشان به بهترین شکل ممکن، چشم های کنجکاو مخاطبان هنر پسند را به سوی خود جلب می کنند و اغلبشان هم به دست استودیوهای مستقل ساخته می شوند. در نمایشگاه E3 امسال، وظیفه ی متحیر کردن حضار به بازی Abzû محول شده بود. اثری جالب و منحصر به فرد که توانست جوایز متعددی را از آن خود کند و یکی از بهترین بازی های حاضر در E3 لقب بگیرد.
بازی Abzû نیز همانند بسیاری از شاهکارهای سال های اخیر دنیای گیم، به دست یک استودیوی مستقل ساخته شده است. استودیویی با نام Giant Squid که در واقع این بازی، نخستین تجربه ی بازیسازی اعضای آن به شمار می رود. با این حال گرداننده ی اصلی این استودیو یعنی Matt Nava به هیچ وجه فرد تازه کاری نیست و پیش از این بر روی بازی تحسین شده و هنرمندانه ی دیگری به نام Journey کار کرده است. نام بازی Abzû از تلفیق دو واژه ی باستانی Ab (همان آب خودمان!) و Zû (به معنی دانستن یا دانش) تشکیل شده و به گفته ی سازندگان این اثر، نمایانگر درونمایه ی مفهومی این بازی یعنی همان حکمت نهفته در اقیانوس است. در واقع مفاهیم فلسفی عمیقی پوسته ی زیرین این اثر را تشکیل می دهند و هدف کلی از انجام آن نیز ایجاد آرامشی درونی در بازیباز خواهد بود. آرامشی که می توان نظیر آن را در فرآیندهایی نظیر فلسفه ی ذن جستجو کرد. گیم پلی این بازی در نوع خود بسیار جالب است. شما در قامت غواصی قرار می گیرید که در کف اقیانوس ها حیات زیر آب را جستجو می کند و بی هیچ ترسی پا را به اعماق ناشناخته ی آب می گذارد. هدف شما در این بازی جستجو و کند و کاو در محیط زیر دریا و مشاهده ی حیات موجودات آبزی است. به گفته ی سازندگان این اثر، آنها برای هرچه شگفت انگیزتر جلوه دادن حیات زیر آب دست به طراحی یک اکو سیستم واقعی زده اند و اگر در طول بازی صبور باشید و به جستجوی پیوسته ی خود در زیر آب ادامه دهید، می توانید شکار شدن موجودات کوچکتر به دست آبزیان بزرگ را مشاهده کنید. همچنین دسترسی به برخی نقاط کف اقیانوس از همان ابتدا میسر نخواهد بود و شما می باید با پیشروی در دل اقیانوس و کشف و شهود بیشتر، به تدریج ابزارهای غواص خود را ارتقا دهید. به عنوان مثال در نمایش E3 این بازی، غواص مورد نظر به دلیل اینکه عمق مشخصی از آب، موجب ایجاد سرما در بدنش می شد، نمی توانست به پیشروی عمودی خود در زیر آب ادامه دهد. بنابراین بازیباز شروع به گشت و گذار در نقاط دیگر آب نمود تا میزان استقامت غواص را افزایش دهد. البته شما در قامت غواص ماجرا، ابزاری سوت مانند نیز در اختیار دارید که توسط به صدا در آوردن آن قادر به جلب توجه ماهی ها خواهید بود تا به سمتتان بیایند و با حرکات جالب خود شگفت زده تان کنند. بدون هیچ تردیدی Abzû یکی بهترین عناوین حاضر در E3 امسال بود. اثری که هر کسی برای مدتی کوتاه تجربه اش کرد، دیگر دلش نمی خواست از محیط جذاب و آرامش بخش زیر آب دل بکند و تجربه ی بازی را رها کند! مسلماً تجربه کردن عناوین این چنینی می تواند برای بازیسازان جوان کشورمان هم تجربه ای ارزشمند و پر فایده باشد تا این نکته را فرا بگیرند که بدون کپی کردن از عناوینی نظیر بتمن و سری CoD نیز می توان بازی ساخت! فقط کافی است کمی قدرت خلاقیتمان را به کار بیاندازیم و مفاهیم ساده اما عمیق موجود در طبیعت پیرامونمان را به بازی هایی سرگرم کننده و تاثیر گذار تبدیل سازیم. گفتنی است که بازی Abzû قرار است در تاریخی نامعلوم از سال آینده ی میلادی برای دو پلتفرم PC و PS4 منتشر شود. شخصاً برای تجربه ی این بازی از هم اکنون لحظه شماری می کنم!
سازندگان بازی، Abzû را تعاملی شخصی و محترمانه با موجودات زیر آب توصیف کرده اند
بازی به صورت سوم شخص دنبال می شود و گرافیک هنری بسیار جالبی دارد
علاوه بر زیبایی های زیر آب، با خطرات اعماق اقیانوس نیز روبرو خواهید شد
حتما این بازی واسه رده سنی کودکانه:D:D:D
کجاش سر گرم کننده است همش تو دریایه این فقط بچه بازیه.
فقط گرافیکش تر وتمیزه وگرنه فکر نکنم داستانش جالب باشه.
جالبه … از عکس های بازی معلومه ک بازی قشنگ و سرگرم کننده اییه