احتمالاً بسیاری از کسانی که اکنون مشغول خواندن این متن هستند با بازی System Shock هیچ آشنایی خاصی ندارند و حتی شاید نام آن را هم تا به حال نشنیده باشند. اما ناشناس بودن این عجوبه ی کهنسال در نزد بسیار از تازه کاران، چیزی از بزرگی این بازی کم نمی کند و قطعاً بسیاری از کسانی که با پیشینه ی صنعت بازی سازی آشنایی کاملی دارند به خوبی از این موضوع آگاه هستند که عناوینی نظیر فال آوت (البته نسخه های اول شخص امروزی این سری و نه عناوین کلاسیک سری فال آوت) اکنون وجود خارجی خود در دنیای بازی های کامپیوتری را به شکل تمام و کمال مدیون بازی System Shock هستند. در واقع بازی System Shock یکی از نخستین آثاری در تاریخ بازی های کامپیوتری بود که توانست سبک نقش آفرینی را با زاویه ی دوربین اول شخص موجود در آثار شوتر کلاسیک پیوند بزند و به کمک آن مجموعه ای تلفیقی و بسیار جذاب بیافریند که بعد ها الگوی بسیاری از بازی های حاضر در این سبک نظیر Deus Ex شد. حال خبر می رسد که علاقمندان قدیمی بازی System Shock (که اکنون قطعاً تمامی آن ها بیش از سه دهه از عمرشان گذشته است) می توانند به زودی تولد دوباره ی این بازی کلاسیک و جریان ساز را جشن بگیرند.
در واقع علاقمندان کهنه کار بازی System Shock و حتی کنجکاوان کم سن و سال تری که دوست دارند با این بازی تاریخ ساز و خط شکن بیشتر آشنا شوند، می توانند به زودی شاهد تولید نسخه ی دوباره سازی شده ی این اثر باشند. در این میان باز سازی همه جانبه ی مذکور قرار است به دست اعضای استودیو Night Dive صورت گیرد. در واقع استودیوی تازه کار Night Dive که تنها دو سال از عمر آن می گذرد، به همت موسس این استودیو یعنی استفن کیک طی دو سال اخیر به اقدامات جالب و پسندیده ای دست زده است. به این ترتیب که اعضای این استودیو به سراغ عناوین کلاسیک، خاطره انگیز و بسیار قدیمی حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری می روند تا امتیاز آن ها را به دست آورده و سپس به تولید نسخه های بهبود یافته ای از این آثار به یاد ماندنی در فرمت Enhanced Edition بپردازند. در واقع آثاری که اعضای استودیو Night Dive به سراغ آن ها می روند بازی های خاطره ساز اما به طور کل فراموش شده ای هستند که شانس چندانی برای تولید مجدد آن ها وجود ندارد و عملاً در حال خاک خوردن در صندوقچه یا انبار های بایگانی شده ی استودیو های بازی سازی گوناگون به سر می برند. در حقیقت اعضای استودیو Night Dive با در پیش گرفتن چنین رویه ای با یک تیر مشغول زدن دو نشان هستند. به این ترتیب که هم گیمر های کهنه کار که قادر به برقراری ارتباط چندانی با بسیاری از بازی های جدید و حوصله سر بر امروزی نیستند می توانند به موجب فعالیت های استودیو Night Dive آثار محبوب خود را در فرمتی بهبود یافته تجربه کنند و هم این که گیمر های امروزی قادرند به این وسیله با بزرگ ترین آثار حاضر در تاریخ بازی های کامپیوتری به گونه ای عملی آشنا شوند. جالب این جاست که اعضای استودیو Night Dive حدود یک ماه قبل نسخه ی بهبود یافته ای از بازی System Shock را تحت نام System Shock Enhanced Edition برای پلتفرم PC و سیستم عامل ویندوز منتشر ساختند. با این حال رییس این استودیو یعنی استفن کیک معتقد است که نسخه ی دوباره سازی شده ی جدید بازی System Shock با نسخه ی Enhanced Edition که به تازگی منتشر شده است کاملاً متفاوت بوده و در ساختار این دوباره سازی مفصل موارد گسترده تری را می توان مشاهده کرد.
بازی System Shock توسط اعضای استودیوی دوست داشتنی و (خدا بیامرز!) Looking Glass ساخته شد. یعنی همان کسانی که چندی بعد با تولید نخستین عنوان از سری Thief موفق شدند تکانی اساسی به سبک مخفی کاری بدهند و استاندارد های این سبک را به شکل کاملاً محکمی تثبیت نمایند. تهیه کننده ی بازی System Shock وارن اسپکتور افسانه ای بود و کارگردان آن هم داگ چرچ صاحب نام که بعد ها در پروسه ی ساخت عناوین شاخص دیگری نظیر سری Thief نیز نقش آفرینی کرد. بسیاری از ناظران دنیای بازی های کامپیوتری از System Shock به عنوان اثری یاد می کنند که با تحول عمیقی که در گیم پلی بازی های کامپیوتری اول شخص ایجاد نمود، توانست زمینه ساز ساخت بازی هایی در سبک علمی تخیلی شود که از داستان به عنوان یکی از ابزار های اصلی جذابیت خود بهره می بردند. در واقع بسیاری از کارگردانان سرشناس و صاحب سبک کنونی حاضر در دنیای بازی های کامپیوتری، سبک منحصر به فرد خود را وامدار بازی System Shock هستند و اغلب شان هم به این امر معترف هستند. به عنوان مثال وارن اسپکتور بار ها از الهامات فراوان خود از این بازی برای خلق نخستین عنوان از سری Deus Ex یاد کرده است و کن لواین نیز بازی System Shock را عنوانی بسیار تاثیر گذار در صنعت بازی های کامپیوتری می داند. او حتی برای ادای احترام به بازی System Shock نام مشهور ترین اثر خود را Bioshock نهاد که در واقع می توان گفت که الهامات فراوان و الگو های غیر قابل انکاری را از این بازی کلاسیک در گیم پلی و داستان گرفته است.
در نسخه ی بهبود یافته ی بازی System Shock که ماه قبل عرضه شد تنها شاهد مواردی نظیر ارتقا یافتن کیفیت تصویری این بازی در کنار اضافه شدن قابلیت بهره گیری از ماوس (که در نسخه ی کلاسیک و مبتنی بر سیستم عامل داس این بازی وجود نداشت) بودیم و علاوه بر آن تمامی باگ های موجود در نسخه ی کلاسیک بازی System Shock نیز در ورژن Enhanced Edition به طور کامل برطرف شدند. اما در نسخه ی دوباره سازی شده ی این بازی قرار است تمامی مکانیزم های گیم پلی System Shock از نو طراحی شوند و علاوه بر آن، نسخه ی مذکور علاوه بر پلتفرم PC برای کنسول های خانگی نیز عرضه خواهد شد. بنا بر به گفته های استفن کیک، حق امتیاز بازی System Shock اکنون به طور کامل در اختیار او و استودیو Night Dive قرار دارد و از همین رو آن ها قصد تولید یک باز سازی کامل به مفهوم واقعی کلمه را از بازی System Shock دارند. به همین منظور آن ها به سراغ راب واترز رفته اند که در واقع می توان او را طراح اصلی بخش هنری بازی کلاسیک System Shock محسوب کرد. در واقع کیک و همکارانش قصد دارند به موجب همکاری گسترده با راب واترز و بهره مندی از هنر هایش، همان روح آشنای موجود در بازی System Shock را به طور کامل در نسخه ی جدید این بازی باز سازی نمایند. البته خبر بسیار خوب برای علاقمندان به سری بازی های System Shock این است که استفن کیک حتی از تمایل فراوان خود و استودیوی تحت سرپرستی اش برای ساخت نسخه ی سوم این مجموعه ی به یاد ماندنی یعنی بازی System Shock 3 نیز خبر داده است. اما او در عین حال متذکر شده است که آن ها به تنهایی قادر به ساختن نسخه ی سوم از مجموعه ی System Shock نیستند و به این منظور نیاز فراوانی به انجام همکاری مشترک با یک ناشر قدرتمند دارند. امیدواریم که به زودی ناشر بسیار خوبی برای بازی System Shock 3 پیدا شود تا علاقمندان این مجموعه بازی های کهنه کار، خاطره انگیز و جریان ساز بتوانند دوباره به یاد گذشته ها خود را در دنیای جذاب و درگیر کننده ی System Shock غرق کنند. در این میان هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای انتشار نسخه ی دوباره سازی شده ی بازی System Shock اعلام نشده است. اما بر اساس گفته های آقای کیک این بازی علاوه بر PC برای کنسول های خانگی نسل حاضر نیز عرضه خواهد شد. ضمن این که هیچ بعید نیست که این بازی نیز همانند تمامی آثار استودیو Night Dive تنها در قالب نسخه های دیجیتال عرضه شود.
مگه اینکه بخوان یه موضوع و یه گیم پلی خاص رو برای بازیشون در نظر بگیرن و الا با این اوضاعی که خودشون میگن به تنهایی قادر به ساخت نسخه ی جدید نیستند و نیاز به کمک دارند معلومه از توان رقابت با غول ها برخوردار نیستند پس فقط می مونه نوآوری تو موضوع و گیم پلی بازی
امیدوارم بازگشت قدرتمندانه ای باشه
بازی thief نمیدونم چرا اینقدر مشهور شده بود من بازیشو گرفتم راستش اصلا جالب نبود لااقل واسه من نبود همون اولاش حذفش کردم.