بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

شرکت دیپ کول در سال 1996 در چین تاسیس گردید و در اوایل فعالیت به تولید ایرکولر برای کامپیوترهای دسکتاپ و سرور مشغول شد. کم کم به دلیل استقبال عمومی‌ از کیفیت خوب و قیمت مناسب محصولات، این شرکت تولید دیگر محصولات جانبی کامپیوتر را نیز در دستور کار خود قرار داد. توسعه برند خوش ساخت دیپ کول کم کم به قطعاتی مانند کیس، پاور، تجهیزات نورپردازی و واترکولر هم توسعه یافت و امروزه شرکت DeepCool در بیش از 70 کشور دنیا فعالیت مستقیم تجاری و شبکه گسترده پخش و گارانتی رسمی‌ دارد. در ایران نیز این برند از محبوبیت زیادی در میان کاربران برخوردار است و کیفیت محصولات آن در اکثر بخشها کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود. شرکت دیپ کول چند سالی است که با همکاری شرکت CWT به تولید پاورهای Entry-Level و Mid-Range نیز مشغول است و محصولات جالب و قابل اتکایی را در این بخش روانه بازار کرده است. امروز به بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH می‌پردازیم که یکی از محصولات خوب Channel Well Technology است و بر پایه پلتفرم GPX آن شرکت بنانهاده شده است. پلتفرم GPX تقریبا یک مدل متوسط ارزان قیمت از محصولات CWT است که با تغییراتی بر اساس سفارش دیپ کول تحت نام DQ-M V2L روانه بازار شده است و نسخه‌ای که آن را بررسی می‌کنیم مدل 750 وات سفید رنگ آن است. البته رنج واتیج این خانواده از 650 تا 850 وات را شامل می‌شود، اما تنها مدل 750 واتی آن به رنگ تمام سفید نیز موجود است و دیگر مدلها فقط رنگ مشکی دارند. ست کردن رنگ قطعات گاهی با چالش همراه است اما رنگ سفید همیشه خواهان زیادی داشته و می‌توان گفت پر تقاضا‌ترین رنگ بعد از رنگ مشکی است. همراه ما باشید با این بررسی اجمالی.

جعبه، اقلام همراه و طراحی:

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

جعبه پاور به رنگ سبز و طوسی است و خصوصیات نوشته شده بر روی آن شامل:

  • استفاده از خازنهای 100% ژاپنی
  • نسخه استاندارد ATX V2.31
  • پشتیبانی از SLI/CROSSFIRE
  • کابلهای تمام ماژولار (جدا شونده)
  • قدرت واتیج 750 وات واقعی
  • استفاده از کابلهای فلت سفید
  • مدت زمان احتمال بروز خطا 100.000 ساعت
بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

در پشت جعبه همراه با جزییات بیشتر، به اجزای داخلی پاور و نمودارهای مربوط به مصرف بهینه 87 تا 90 درصدی آن و نویز پایین فن اشاره دارد.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

درون جعبه، پاور در یک کیف با الیاف پارچه ای و کلیه کابلهای دیگر درون یک کیف چسبی قرار دارند.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

بدنه پاور – به غیر از لیبل آن – تمام سفید است و کابلها نیز – به غیر از سوکتهایشان – به رنگ سفید رنگ ساخته شده اند. در کل این یک ترکیب دوست داشتنی است از دیپ کول.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

کابلهای مورد استفاده کاملا تخت (فلت) و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و مطابق استاندارد ATX 2.31V اینتل ساخته شده اند. اگر سوکتها نیز سفید رنگ بودند خیلی بهتر می‌شد.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH
بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

کابلها مشتمل بر یک کابل 24 پین مادربرد، یک کابل 8 پین EPS پردازنده، یک کابل 4+4 پین پردازنده، دو کابل PCIe مخصوص کارت گرافیک که بر سر هر یک 2 سوکت 8 پین کامل قرار دارد. یک کابل برق ساتا که 4 عدد سوکت ساتا روی آن قرار دارد، و در آخر یک جفت کابل برق مشترک که بر روی هر یک 2 سوکت Molex و 2 سوکت ساتا قرار دارد. در مجموع این پاور مجهز به 4 عدد مولکس، 8 عدد ساتا، 4 عدد سوکت 8 پین گرافیک، و 2 عدد سوکت 8 پین پردازنده است. از لحاظ تعداد و تنوع کابلها رضایت کامل را از این پاور داریم.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

این هم نمایی نزدیک از پاور DQ750-M-V2L. همه چیز عالی به غیر از اینکه دیپ کول یک لیبل سراسری مشکی رنگ! بر روی پاور چسبانده است. اگر حتی از سوکت مشکی رنگ سر کابلهای سفید بگذریم، اصولا شخصی که این پاور را تهیه می‌کند عاشق دیدن رنگ سفید است و مشخص نیست چرا باید یک لیبل سراسری مشکی رنگ در دو طرف سمتی از پاور باشد که روی آن به سمت کاربر است. مسئله آنجا بغرنج تر می‌شود که یک D بزرگ به رنگ سبز بخش اعظمی‌ از این لیبل مشکی را پوشانده و دو آرم زرد رنگ 10 سال گارانتی و مصرف بهینه 80 پلاس گولد نیز بر روی آن قرار دارد. ای کاش، اگر قرار بود لیبل مشکی باشد، حداقل کلمه D و DQ به مانند بدنه سفید بودند، تا زیبایی و سفیدی پاور بیشتر مشخص می‌شد.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

دیپ کول از یک فن با پروانه سفید رنگ برای این پاور استفاده کرده است ولی شاسی فن به همراه گارد روی فن مشکی است، اما در کل سفیدی پروانه فن کار درستی بود که دیپ کول از آن استفاده کرده است. توصیه ما این است که اگر پاور شما در کیس نمایان هست برای زیبایی فن پاور به سمت بالا باشد تا سفیدی آن مشخص‌تر شود.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

در پشت پاور، بدنه تمام سفید است. تنها موارد قابل ذکر، سوییچ روشن و خاموش و یک سوکت برق است که به رنگ مشکی قرار دارند.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

در بخش اتصالات، دیپ کول از سوکتهای سفید رنگ استفاده کرده است. این تنها بخشی از پاور است که هم سوکت و هم بدنه، کاملا سفید رنگ و درست طراحی شده است، حیف معمولا این طرف از پاور در کیس دیده نمی‌شود وگرنه نمایی استاندارد و تمام سفید می‌داشت. ای کاش دیپ کول سوکت سر کابلها را هم مثل همین سوکتها سفید طراحی می‌کرد.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

این هم تصویر پشت پاور است که برچسب مشخصات فنی آن در این بخش قرار دارد.

مشخصات فنی و امکانات:

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

به عنوان یک پاور استاندارد تولید CWT، پاور DQ750-M-V2L به استانداردهای ششگانه حفاظتی اصلی پاور، یعنی OVP/UVP/OCP/SCP/OPP/OTP مجهز است و از لحاظ استاندارد Hold Up Time، در ولتاژ 230 ولت ایران می‌تواند بالای 16 میلی ثانیه استاندارد اینتل را پاس کند. بنابراین از هر جهت با یک پاور قابل قبول روبه رو هستیم.

از لحاظ ابعادی طول پاور 16 سانتیمتر است و وزن معقول 1.5 کیلوگرمی‌ دارد.

دیپکول برای خنک کردن این پاور از یک فن 12 سانتیمتری Hong Hua HA1225H12S-Z استفاده کرده است. این فن حداکثر 2200RPM گردش دارد که در این میزان دوران خود، 33dBa نویز تولید می‌کند و صدای آن شنیده می‌شود. خبر خوب اینکه این فن تا واتیج 550 وات مصرف، عملا در حالت Low Profile دارای گردش زیر 1000RPM است و صدایی از آن شنیده نمی‌شود.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

برچسب مشخصات ریلها و آمپراژ پاور نشان می‌دهد که این پاور مجهز به تک ریل 12 ولت است که می‌تواند تا 62 آمپر خروجی داشته باشد. ریلهای 5+ و +3.3 ولت نیز هر کدام تا 20 آمپر خروجی دارد اگرچه ما دوست داشتیم با توجه به تعدد خروجیهای ساتا و مولکس، خروجی این بخش حداقل 25 آمپر در هر شاخه باشد، اما 20 آمپر هم استاندارد لازم را دارد.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

پاور DQ750-M-V2L از توپولوژی همسان ساز DC-DC (خروجی ریلهای ثانویه از ریل اصلی 12 ولت) و همچنین تانک مبدل Full-Bridge LLC resonant converter بهره می‌برد. اگرچه این ترکیب به پای مبدلهای Half-Bridge و مدارات تکمیلی آنها نمیرسد اما باعث خواهد شد تا قیمت تمام شده پاور کمتر شود.

بررسی اجمالی پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH

استفاده از خازنهای ژاپنی در تمامی‌ بخشها، باعث طول عمر بالاتر و کیفیت عمومی‌بهتر پاور شده است.

نتیجه گیری:

اگرچه برند دیپ کول در زمینه عرضه پاور هنوز به پای شرکتهای بزرگ نرسیده است، اما نسل جدید پاورهای آن دارای کیفیت مطلوب تری نسبت به گذشته هستند. ما در سخت افزار در گذشته به سختی پاورهای دیپ کول را پیشنهاد می‌دادیم، اما این پاور جدید دیپ کول از کیفیت و ویژگیهای خوبی برخوردار است و استاندارد لازم را دارد. دیپ کول همیشه در تلاش بوده تا قیمت محصولات خود را تا حد ممکن مقرون به صرفه نگه دارد، و بالاخره، همه‌ی کاربران توانایی تهیه پاورهای گران قیمت را ندارند. از یک طرف پایین نگه داشتن قیمت و از طرف دیگر حفظ استانداردهای لازم برای یک پاور مناسب کامپیوتر، دو چالشی است که همواره برای دیپ کول مطرح بوده است و به نظر می‌رسد پاور DeepCool GamerStorm DQ750-M V2L WH دارای بالانس قابل قبولی بین مقرون به صرفه بودن و حفظ استانداردها است. اگر شما از کامپیوتر به طور معمول استفاده می‌کنید مثلا روزی سه چهار ساعت بازی می‌کنید، و پنج شش ساعت سیستم در حالت بیکاری یا استفاده اداری روشن است، با توجه به ویژگیهای عمومی‌این پاور، می‌توانیم با اطمینان آن را به کاربران و علاقمندان به قطعات سفید پیشنهاد دهیم. اما اگر استفاده سنگین 24/7 دارید، توصیه می‌کنیم مدلهای بالاتری را مد نظر قرار دهید.

 پاور  DQ750-M V2L دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس طلایی است و این به معنای 92 درصد مصرف بهینه پاور در 50 درصد لود در ولتاژ 230 شهری است. اگرچه در ایران قیمت برق پایین ترین نرخ در دنیا را دارد، اما همچنان یکی از بحثهای مهم در مارکتینگ پاور، همین درجه مصرفه بهینه آن است که از این نظر، پاور دیپکول استاندارد طلایی دارد.

استفاده از کابلهای فول ماژولار و تخت به داشتن یک اسمبل زیبا و مرتب کمک فراوانی می‌کند، بنابراین از نظر مدیریت کابل کشی، پاور دیپ کول کاملا نمره قبولی دریافت می‌کند. ناگفته نماند تعدادی بست زیپی همراه پاور عرضه می‌شود، البته به رنگ مشکی. استفاده از مبدل DC-DC، و ترکیب کلی مدارات و همچنین بهره گیری از خازنهای ژاپنی، کیفیت قابل قبولی را برای این پاور به ارمغان آورده است. ضمانت 10 ساله جهانی دیپ کول نشان از اطمینان این شرکت از کیفیت و دوام این پاور دارد.

این پاور می‌تواند به راحتی در سیستمهایی با پردازندههای ضریب باز مانند 10700K، و کارت گرافیکهایی نظیر RTX 3060 Ti مورد استفاده قرار گیرد و از این نظر، قدرت خوب و قابل قبولی دارد. از نظر طراحی ظاهری هم اگرچه به لیبل مشکی و سر سوکتهای مشکی کابلهای آن، انتقاد داریم، اما در کل این یک پاور سفید است که می‌توان آن را با کیسهای سفید به همراه قطعات سفید ترکیب کرد و نتیجه کار زیبا خواهد شد. این پاور 750 واتی در بازارهای جهانی به قیمت حدود 140 دلار با 10 سال ضمانت عرضه می‌گردد. در بازار ایران هنوز موجود نیست، ولی با توجه به قیمت بسیار بالای پاور در ایران، می‌توان حدود قیمتی 3.5 تا 4 میلیون تومان را برای آن در نظر گرفت. امیدواریم وضعیت پاور در ایران در آینده نزدیک بهتر شود، و مدلهای متنوع تری مانند این مدل با قیمتهای خوب عرضه گردند. در پایان، از شرکت دیپ کول برای ارسال این پاور تشکر می‌کنیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (8 رای)
کمی صبر کنید...

9 دیدگاه

  1. Avatar Reanimator گفت:

    سلام آقای ابیشی
    ببخشید این عکس ولتاژ پاور منو نشون میده
    s19.picofile.com/file/8436365950/11.PNG
    زمانی که داخل بازی هستم افت میکنه و به مقدار های حداقل ستون دوم میرسه
    مثلا 12 میشه 11.2 ولی زمانی که بیرون بازی هستم دوباره میاد 11.8
    به نظر شما باید عوض کنم پاورمو؟
    سیستمم i7 8700k و gtx950 هست و پاورم green 550 هست که 5 ساله دارمش

    • Avatar آرمین گفت:

      سریعا پاور رو عوض بفرمایید تا به قطعات آسیب نرسیده. ولتاژ ریل 12 نباید در هیچ حالتی کمتر از 11.64 ولت بشه.

      • Avatar Reanimator گفت:

        خیلی ممنون. از بین گرین gold و ایسوس تاف bronze کدوم رو بگیرم؟

        • Avatar آرمین گفت:

          حداکثر بودجه رو میفرمایید؟

          • Avatar Reanimator گفت:

            3 الی 4 میلیون

          • Avatar آرمین گفت:

            با این بودجه 600 وات GREEN EVO PLUS رو میتونی بگیری، همونی که فنش RGB هست قیمتش گمونم 3.100 اینطورا باشه.
            همچنین همین مدل دیپکول که بررسی کردم، مدل 650 واتش هم میتونی بگیری، فول ماژولاره، رنگ مشکی، قیمتش 3.100 هست.
            ایسوس تاف هم بدک نیست.

  2. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت آرمین جان عزیز
    خسته نباشی آرمین جان مثل همیشه زیبا و دلنشین بود ( هم پاور و هم نقد و بررسیتون )

  3. Avatar متین گفت:

    سوکتش فکنم شیری رنگه مثل سوکتای قدیمی
    بعد خازن مدار گرم 680 میکرو فاراده
    تقریبا هر پاوری از دو خازن 300 الی 400 میکرو فاراد استفاده میشه
    اینجا خوب باید برای این ظرفیت 750 میکرو فاراد استفاده میکرد و البته ولتاژش هم حدود 400 ولته که اکثرا از 200v استفاده میشه
    اینجا اومده ترانسفورماتور 400v به 12 3.3 5
    استفاده کرده که خوب یک ایده جالبه ولی خوب اتلاف انرژی رو زیاد میکنه
    دیپ کول کلا popular نیست
    سر همین برندهای دیگه پیشنهاد میشه
    از خازن هایی استفاده کرده که توی کارت گرافیک و مادربرد استفاده میشه استفاده کرده که قابل تحسینه
    من توی بازار ایران گشتم یدونه خازن ژاپنی پیدا نکردم واسه پاورم
    بیشترشون چینی بودن که میگفتن عمرشون ۳۰۰۰ ساعته ! و کلا پاور عین بمب ساعتی میمونه یه ریپل ریز خازن های سیستم رو زیر بار میبره و عمر قطعات یواش یواش میاد پایین.
    خسته نباشید ارمین جان امیدوارم تو این کروناییه سالم و سلامت باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.