بررسی مادربرد ASUS ROG ZENITH II EXTREME به همراه پردازنده TR 3990X

امروز به سراغ بررسی یک غول سنگین وزن، به نام مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme می رویم که به همراه پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3990X برای تست و بررسی در اختیار لابراتوار سخت افزار قرار گرفته است. این دو قطعه روی هم در حال حاضر بیش از 130 میلیون تومان قیمت دارند و از این نظر، کلاس کاربری آنها در رده صنعتی ارزیابی می شود؛ هرچند کاربران خوش سلیقه و پولدار نیز می توانند از آن استفاده کنند. از ورود پردازنده 4000 دلاری 3990X به بازار های جهانی فقط چند ماه گذشته است و تمام متخصصین حوزه سخت افزار، هنوز مبهوت پیروزی AMD بر INTEL در کلاس HEDT هستند. در کلاس HEDT اینتل به بدترین شکل ممکن قافیه را باخت و زمین را چنان به حریف واگذار کرد که دیگر هیچ عقل سلیمی در این رده کاربری پلتفرم اینتل را پیشنهاد نمی کند. شرکت ایسوس در این میان، با ارائه بهترین فن آوری های خود در مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme بار دیگر موفقیت گذشته نسل اول Zenith را تکرار کرد. مادربرد Zenith II ایسوس، با امکانات فرآوان، بسیار سنگین، بسیار وسیع، و بسیار قدرتمند است. از سنگینی، جعبه آن را به راحتی نمی توان جابه جا کرد. این مادربرد دوست داشتنی، به واقع یک ترمیناتور تمام عیار است که با هوشمندی تمام، همه ی اجزای سیستم را تحت کنترل دارد. پیش از بررسی مادربرد، یک مقدمه کوتاه در مورد پردازنده 3990X خواهیم داشت.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

معرفی اجمالی پردازنده AMD Ryzen Threadripper 3990X

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

برای نشان دادن قدرت و مقایسه برتری پردازنده AMD Threadripper 3990X به عنوان بهترین پردازنده کلاس HEDT در دنیا، به جدول فوق نگاهی می اندازیم که بهترین پردازنده های اینتل، حتی به گرد پای سری 3000 تردریپر هم نمی رسند. در اینجا قصد ندارم به شرح فنی برتری پردازنده های سری 3000 تردریپر بپردازم، بلکه، می خواهم به مطلبی اشاره کنم که در اغلب بررسی های نسل های پیشین تردریپر کمتر به آن اشاره شد. شرکت AMD اگرچه در سری 1000 و 2000 تردریپر به موفقیت های غیر قابل انکاری دست یافت، اما بنابر اکثر گزارشاتی که حتی ما از سوی کاربران سری 2000 تردریپر دریافت کردیم، اغلب کاربران با مشکلات عجیب غریبی مانند ناهماهنگی در نتیجه پردازش ها، گیر و گرفت های نرم افزاری با پردازنده و خلاصه، با مشکلات عجیبی که کاربران را خسته می کرد، همه درگیر بودند. مهمترین تغییری که شرکت AMD در سری 3000 تردریپر ایجاد کرد، رفع همه ی مشکلات پیشین تردریپر و از بین بردن کامل ناهماهنگی های سخت افزاری و نرم افزاری بوده است به طوری که دیگر با خیال راحت می توان سری 3000 تردریپر را برای هر نوع پردازش کاری – تکرار می کنم – هر نوع پردازش دلخواه، استفاده کرد و از روانی و بی دردسری سیستم لذت برد. چیزی که برای نسل های پیشین تردریپر شاید آرزوی کاربران بود، با سری 3000 محقق شد. برای شرکتی مانند AMD که از نظر وسعت و توانایی مالی بسیار ضعیفتر از اینتل است، رفع کلیه مشکلات به معنای تلاش فراوان و هزینه بسیار برای بهبود و پیشرفت محسوب می شود. به همین خاطر باید به AMD بابت این پیشرفت و تلاش تبریک گفت.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

برای در اختیار داشتن 64 هسته، 128 رشته پردازشی، و حداکثر فرکانس 4.3 گیگاهرتز، همه در فقط یک پردازنده، تنها 4000 دلار فاصله است. اینکه ارزشش را دارد یا خیر، بستگی به کاری دارد که برای انجام آن به چنین نیروی خارق العاده ای نیازمند هستید.در دی ماه سال گذشته از 3990X در CES رونمایی شد. این پردازنده از بهمن ماه 98 عرضه جهانی شد، و در ایران توسط شرکت ماتریکس با ضمانت 2 ساله عرضه خواهد شد. قیمت احتمالی آن در ایران چیزی حدود 110 میلیون تومان در این تاریخ که مطلب را می نویسم تخمین زده می شود، که می دانیم در توان بسیاری از کاربران نیست اما شرکت ها و صنایعی که نیازمند پردازش های سنگین هستند، مطمئنا چیزی بهتر از این راکتور 64 هسته ای پیدا نخواهند کرد و استقبال خوبی از این پردازنده خواهد شد. اما استفاده از 3990X به آن راحتی هم که فکر می کنید نیست و پیش از استفاده از آن باید بعضی مسائل را حل کرد.

چالش پیدا کردن کولر مناسب برای 3990X

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

خنک کردن این غول 64 هسته ای کار هر کولری نیست. پیشنهاد اول ما استفاده از واترکولر های Open Loop و قدرتمند است. در وهله دوم، استفاده از واترکولر های AIO پر قدرت، مانند Asus ROG Ryujin 360 که بتوانند یک پردازنده تقریبا 300 واتی را مهار کنند بشدت پیشنهاد می شود. حتی Pull Push کردن واترکولر 360 میلیمتری نیز به خنک کردن بهتر آن کمک می کند. ما نیز برای تست این پردازنده از واترکولر Asus ROG Ryujin 360 استفاده کردیم و الحق که این کولر به خوبی از پس انجام کار برآمد.

چالش سیستم عامل برای 3990X

پردازنده 3990X در بدو ورود مشکلاتی با Windows 10 Pro داشت که به مرور با آپدیت هایی که مایکروسافت داد بر طرف شد. از جمله این مشکلات تفکیک بی دلیل 128 رشته پردازشی این پردازنده به دو گروه 64 رشته ای و تخصیص عملیات پردازش هر بار تنها به یک گروه از این 64 رشته ها بود که مایکروسافت آن را به سرعت برطرف کرد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در هنگام کار با 3990X استفاده از نسخه Enterprise ویندوز 10 پیشنهاد می شود. اگر با سیستم عامل لینوکس آشنا هستید، سازگاری این پردازنده با لینوکس بی نظیر است، هرچند لینوکس هم بدون چالش نیست و ممکن است در لینوکس مجبور به ست کردن فرکانس هسته ها در بایوس باشید. به هر شکل، از نظر نگارنده برای این پردازنده استفاده از نسخه اینترپرایز ویندوز 10 در اولویت است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

چالش رم مناسب برای 3990X

اگرچه شرکت های سازنده مادربرد تا حداکثر 256 گیگابایت حجم رم را بر روی مادربرد های TRX40 مورد پشتیبانی قرار می دهند اما احتمالا دلیل این محدودیت نه از طرف مادربرد بلکه به دلیل فقدان وجود ماژولهای رم 64 گیگابایتی DDR4 است. در حال حاضر که این بررسی را منتشر می کنیم 3990X تا حداکثر 256 گیگابایت رم DDR4 حتی از نوع ECC را تا فرکانس 2666 مگاهرتز پشتیبانی می کند. اما به هر شکل، بحث اصلی در مورد حجم رم این است که اگر به طور کلی اینگونه در نظر بگیریم که بر روی یک سیستم مجهز به پردازنده 4 هسته ای به طور متوسط 8 گیگابایت رم نصب می کنیم، و یا مثلا برای یک پردازنده 8 هسته ای میزان معمول حجم رم را 16 گیگابایت در نظر بگیریم (تقریبا برای هر هسته 2 گیگابایت رم در دسترس)، آنوقت برای 3990X با 64 هسته، بهتر است حداقل 128 گیگابایت حجم رم را در اختیارش قرار دهیم. حجم بیشتر رم، به غیر از بحث استفاده از نظر کارایی در برخی نرم افزار های رم خور، فضای بهتری برای تنفس به این بچه غول پردازنده می دهد، و خوب شخصی که می تواند یک پردازنده 4000 دلاری را بخرد، قطعا مشکلی برای تهیه “حداقل” 128 گیگابایت رم 4 کاناله نخواهد داشت.

بحث بعدی در مورد رم، استفاده از فرکانس 3200MHz به طور متوسط است. اگرچه مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme تا فرکانس های بالای 4733MHz را نیز پیشتیبانی می کند اما هرچه حجم رم بیشتری بر روی مادربرد نصب کنید، فرکانس مورد پشتیبانی توسط پردازنده کمتر می شود. بنابراین با حجم رم بیشتر همیشه سعی کنید فرکانس پایین تری انتخاب کنید چراکه فرکانس پایین موجب ثبات بیشتر برای سیستم می شود. بنابراین اگر 128 یا 256 گیگابایت رم برای 3990X تهیه می کنید، بهتر است فرکانس 2666 مگاهرتز باشد. صد البته با تایمینگ پایین.

چالش گلوگاه شدن SSD برای 3990X

اس اس دی ها به عنوان درایوهای پر سرعت تر از هارد دیسک، وارد دنیای کامپیوتر شدند و تا به امروز توسعه آنها در اولویت تمام شرکت های فعال در زمینه تجهیزات ذخیره سازی است. یکی از مشکلاتی که ممکن است در زیر فشار پردازشی پردازنده 3990X پیش آید، گلوگاه شدن SSD برای این پردازنده است. 64 هسته و 128 رشته پردازشی اگر به مدت طولانی مشغول فعالیت برای دریافت و ارسال داده ها به سمت درایو ذخیره سازی باشند، هم از نظر میزان Consistent Write و هم از نظر تعدد درخواست های نوشتار و خوانش اتفاقی، اکثر SSD های امروزی حتی از نوع NVMe و حتی از نوع PCIe Gen.4 به سختی می توانند پاسخگوی 3990X باشند. برای اینکه درایو ذخیره سازی مناسب برای 3990X داشته باشید، نیازمند درایوی با سرعت بالای خواندن و نوشتن اتفاقی یا Random Read/Writes با میزان بالای تحمل نوشتار هستید. از این نظر حتی RAID 0 نیز به شما کمک نخواهد کرد، بنابراین باید سراغ SSD هایی بروید که IOPS بالا و دوام زیادی داشته باشند مانند Intel 905P Optane که در ایران نداریم. به قول گفتنی اگر نباشه دریا به قطره اکتفا کن، وقتی Intel Optane نیست پس باید به همین اس اس دی های موجود در بازار ایران اکتفا کرد.

چالش پیدا کردن بهترین تنظیم برای 3990X

همه ی نرم افزارهای نیازمند پردازش موازی یا رندر، مشابه هم عمل نمی کنند. تنوع در استفاده از جداول پردازشی پردازنده، توانایی متفاوت در استفاده از نسبت تعداد هسته ها/رشته ها، و سرعت آنها (فرکانس) تاثیر های متفاوتی در سرعت عملکرد آنها می گذارد. با روشن نگاه داشتن SMT در پردازنده 3990X تعداد 128 رشته پردازشی فعال می شوند که برخی نرم افزار مانند Maxwell Render فقط تا سقف 64 رشته را می توانند استفاده کنند. در چنین حالت هایی بهتر است SMT را خاموش کنید تا فقط 64 هسته عملیات پردازش را انجام دهند. بدین ترتیب با تمرکز قدرت پردازش بر روی 64 هسته اصلی، سرعت پردازش در این گونه نرم افزارها بالا می رود.

شما باید با تحقیق و بررسی یا آزمون و خطا دریابید، نوع عملیاتی که با کامپیوتر انجام می دهید، سرعت کار با SMT روشن بهتر است و یا با SMT خاموش. از این جهت این موضوع بر عهده کاربر است تا بهینه ترین حالت سخت افزاری را برای نوع پردازش نرم افزار مورد استفاده اش پیدا کند.

با این مقدمه در مورد 3990X، به سراغ موضوع اصلی بررسی می رویم.

معرفی محصول

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

شرکت Asus تعداد 6 مادربرد مجهز به چیپ sTRX40 را وارد بازار کرده است. این 6 مدل در حقیقت 3 مدل اصلی Prime Pro، E Gaming و Zenith II Extreme هستند که پس از معرفی 3990X هر سه مدل قبلی به مدلهای Prime Pro S، XE Gaming و Zenith II Extreme Alpha ارتقا یافتند. دلیل این موضوع هم ارتقای هر چه بهتر مدار تغذیه برای بحث اورکلاکینگ حرفه ای است. اما موضوع بررسی ما Asus ROG Zenith II Extreme است که یک محصول تمام عیار به حساب می آید. این مادربرد 850 دلاری احتمالا در ایران بین 20 تا 25 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

نمای بیرونی و بسته بندی

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

جعبه مادربرد به مانند دیگر برادران ROG، قرمز و مشکی و بسیار بزرگ و سنگین است. اطلاعات روی جعبه شامل پشتیبانی از پردازنده های تردریپر نسل 3000 رایزن، Aura Sync، و نسل چهارم PCI Express است. در پشت جعبه، به امکاناتی نظیر نمایشگر 1.77 اینچی OLED، سینک آلومینیومی برای درایو های M.2، مدار تغذیه قدرتمند و LAN 10 گیگابیتی اشاره شده است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

از آنجایی که اقلام همراه مادربردی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت کامل نبود، مجبور به استفاده از تصویر رسمی اقلام همراه مادربرد هستیم. وسایل داخل جعبه شامل:

  • بج ROG
  • دفترچه راهنما
  • استیکر های ROG
  • پد زیر لیوانی ROG
  • فلش USB درایور ها
  • تعداد 6 عدد کابل SATA 6G
  • پیچگوشتی مخصوص سوکت AMD
  • آنتن وایرلس Intel Wi-Fi 6 AX200
  • تعداد 3 عدد کابل ترمیستور سنسور دما
  • کارت ROG DIMM II مخصوص نصب 2 درایو M.2
  • رایزر Q-Connector مخصوص اتصالات Header کیس
  • یک عدد کابل افزاینده طول RGB به طول 80 سانتیمتر
  • یک عدد کابل افزاینده طول ARGB به طول 80 سانتیمتر
  • کارت Asus Fan Extension Card II به همراه کابل برق و کابل NODE
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

مهمترین اکسسوری همراه مادربرد Asus Fan Extension Card II است. این کارت که در ابعاد یک اس اس دی 2.5 اینچی ساخته شده است قابلیت نصب در جایگاهSSD  را نیز دارد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

این کارت می تواند تا 6 فن اضافی دیگر را به شکل PWM یا DC کنترل کند. همچنین 3 شاخته نورپردازی RGB به همراه 3 ورودی برای اتصال سنسور های دما، از دیگر امکاناتی است که این کارت در اختیار کاربر قرار می دهد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

دومین اکسسوری مهم همراه مادربرد ماژول ROG DIMM 2 است. این ماژول مجهز به دو سینک خنک کننده Passive سراسری است. کارت ROG DIMM 2 می تواند 2 عدد SSD M.2 را در خود جای می دهد و به مانند رم به صورت عمودی داخل اسلات ROG DIMM 2 قرار می گیرد.

طراحی و امکانات سخت افزاری

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

کلمه Zenith در اصطلاح لغوی به معنای نقطه اوج یا نهایت درجه است. واژه Extreme نیز در سری مادربردهای ایسوس نشان از توانایی های ویژه آن در اورکلاکینگ و همچنین نشان از مجهز بودن به امکانات اضافی دارد که بر روی مادربردهایMainstream  کمتر مشاهده می شود. اگرچه این پلتفرم اصولا با هدف انجام عملیات های رندرینگ ایجاد شده است، اما ایسوس این مادربرد را عضوی از خانواده Republic Of Gamers قرار داده و امکانات ویژه گیمینگ نیز برای آن تدارک دیده است. به صورت خلاصه، این یک مادربرد High End فول امکانات برای هر نوع عملیات کاربری سنگین است. 8 اسلات رم چهار کاناله DDR4 با پشتیبانی از فرکانس بالای 4733 مگاهرتز، چهار اسلات گرافیک، مجموع پنج درگاه M.2، 8 درگاه SATA III، یک جفت پورت USB 3.2 Gen. 2 مخصوص فرانت پنل کیس، یک جفت پورت Type C از نوع USB 3.2 Gen. 2 در I/O پنل، سه پورت USB 2.0، هشت پورت USB 3.0، 9 درگاه USB 3.2 Gen. 2 از نوع Type A، مجهز به یک کارت شبکه 1 گیگابیتی اینتل، یک کارت شبکه 10 گیگابیتی، و همچنین کارت شبکه بی سیم  Intel Wi-Fi 6 AX200با قابلیت نقل و انتقال داده ها تا 1.73 گیگابیت، بلوتوث نسخه 5، کارت صدای مبتنی بر Realtek S1220 Codec تقویت شده با دک ESS ESS9018Q2C، 2 خروجی RGB، 2 خروجی ARGB و مجدد 3 خروجی RGB دیگر از طریق FAN Extension CARD II، نمایشگر OLED اختصاصی برای نشان دادن وضعیت مادربرد، گارد (بک پلیت) سراسری پشت برای استقامت PCB و خنک سازی کامپوننت های پشت مادربرد و کارت ROG DIMM II، از جمله شاخص ترین امکانات این مادربرد به شمار می روند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

از نظر طراحی، ایسوس بر دو عنصر RGB و پوشش گارد سراسری (شامل پشت I/O پنل، روی چیپست، سینک روی درگاه های M.2، و سینک خنک کننده بزرگ در بخش فوقانی، تاکید فراوان داشته است. وسعت این مادربرد برای هر کیسی مناسب نیست اما، کسی که توانایی خرید این مادربرد را دارد، قطعا می تواند یک کیس بزرگ جون دار با قابلیت پشتیبانی از مادربرد های E-ATX برای آن تهیه کند. در نگاه اول این مادربرد حس قدرت و توانمندی را به کاربر منتقل می کند. در مرتبه بعدی با روشن شدن نورپردازی RGB، تلفیق قدرت با رنگین کمان Aura Sync نمایی فوق العاده زیبا در چشمان بیننده نقش می بندد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

از نظر نورپردازی فقط بحث استفاده از نور رنگی نیست، بلکه در بخش گارد پشت I/O پنل، نام Zenith II بر روی نمایی آیینه ای شکل، طوری طراحی گردیده است که انگار این اسم تا بی نهایت به شکل نورانی در دل مادربرد تکرار می شود. همچنین سراسر لبه کناری مادربرد در سمت راست از LED های RGB پر شده است. آرم ROG و حاشیه کنار آن نیز بر روی چیپست به نور پردازی RGB مجهز است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

به تمام این موارد این نمایشگر زیبای OLED را هم اضافه کنید که اطلاعات دقیق از وضعیت و Status مادربرد به شما در لحظه می دهد. هر مشکلی در هر بخشی وجود داشته باشد این نمایشگر به عنوان دیباگر به شما اطلاع رسانی خواهد کرد. در زمانی که همه چیز خوب پیش برود، دمای پردازنده و یا هر اطلاعاتی که شما تعیین کنید را نمایش خواهد داد. محل قرارگیری این نمایشگر بسیار مناسب است و در داخل کیس به خوبی نمایان خواهد بود.

اتصالات و کانکتور ها

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

واقعیتش تشریح این حجم از امکانات و خصوصیات یک مادربرد فوق حرفه ای کار طاقت فرسایی است. اما به هر شکل باید از یک جایی شروع کرد. در تصویر فوق، پراکندگی برخی درگاه ها، پورتها و امکانات برجسته مادربرد به نمایش در آمده است. از سمت راست شروع می کنیم:

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

گوشه سمت راست از بالا ابتدا دو Header مخصوص CPU_FAN و CPU_OPT، داریم. دو سوکت EPS12V هشت پین برق پردازنده بعلاوه یک سوکت 6 پین برق PCIe که مجموعا پردازنده را تغذیه می کنند. در کنار آنها دو هدر سفید رنگ RGB و ARGB، سپس سوکت 24 پین مادربرد و دو درگاه USB 3.2 Gen.2 مخصوص فرانت پنل کیس، و سپس در سمت چپ، یک هدر مخصوص PUMP واترکولر داریم. در زیر سوکت 24 پین بخش ProbeIt قرار دارد که می توان ولتاژ های بخش های حساس برای اورکلاک را به صورت مستقیم مورد پایش و سنجش قرار داد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در لبه ی کناری، سراسر این لبه دارای نورپردازی ARGB است که مابین بک پلیت و PCB را روشن می کند. در این بخش در سمت چپ، یک سوکت USB 3.0 فرانت پنل کیس داریم و 8 عدد درگاه SATA III که تعداد 4 عدد از آنها متصل به چیپست و 4 عدد دیگر متصل به کنترلر ثانوی ASMedia هستند. با توجه به اینکه دو کنترلر مجزا برای ساتا داریم، قائدتا اگر تصمیم به RAID 0 دارید این 8 درگاه به صورت 4 به 4 با هم RAID می شوند نه همه باهم.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در ادامه از سمت راست تصویر، یک هدر PWM چهار پین مخصوص واترپمپ قرار دارد که در بالای آن جامپر LN2 Mode است. در کنار آن یک سرشاخه سفید رنگ مخصوص Water_Flow و در زیر آنها اتصالات فرانت پنل کیس حضور دارد. پس از آن دکمه استارت و Flex Key قرار دارد که شما می توانید عملکرد این دکمه Flex Key را برنامه ریزی کنید. در حالت عادی Flex Key عمل Restart را انجام می دهد. دو کلید در سمت چپ Flex Key حضور دارند، که اولی از بالا مخصوص تعمییرات و دومی از پایین حالت Slow Mode است که به هنگام بنچ مارک گرفتن در زیر LN2 به اورکلاکر کمک می کند.

سوکت NODE و یک سوکت USB 3.0 دیگر برای فرانت پنل کیس در وسط قرار گرفته اند. دو خروجی USB 2.0، و یک هدر Chassis Fan نیز در سمت چپ حضور دارند. مجدد دو خروجی سفید رنگ نورپردازی ARGB و RGB در پایین مادربرد قرار گرفته است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

یک ردیف بالاتر، پنج دکمه ی مینیاتوری ریز قرار دارد که به ترتیب از سمت راست در بالا دکمه FS_Mode قرار دارد که سرعت تمام فنهای مادربرد را به یکباره بر روی حداکثر قدرت تنظیم می کند. در پایین دکمه بایوس دوگانه مادربرد قرار دارد که به کمک آن می توانید بایوس دلخواه خود را بر اساس تنظیمی که مورد نظر شماست انتخاب کنید. در وسط دکمه Retry_Button است و در سمت چپ آن دکمه Safe_Boot قرار دارد. یک سوییچ هم در منتها علیه سمت چپ قرار دارد که می توان با آن درگاه M.2 پشت مادربرد را به مدار وارد و یا از مدار خارج کرد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

جایگاه کلید TPM و یک سوکت برق مولکس مخصوص زمانی که SLI یا کراسفایر می کنید. در سمت چپ هم هدر HD Audio فرانت پنل است. این مادربرد 4 سوکت PCI Express از نوع Gen.4 دارد که هر چهار تای آنها به فن آوری SAFE SLOT مجهز هستند تا استحکام اسلات را بالا ببرند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در I/O پنل نیز، دکمه های Clear CMOS و BIOS FLASH BACK، به همراه درگاه های USB 3.2 Gen.2 و USB 3.0 حضور دارند. دو درگاه از نوع Type C است. یک LAN گیگابیتی اینتل در کنار یک LAN گیگابیتی AQUANTIA نیز در این بخش حضور دارند. جایگاه آنتن WiFi و خروجی Optical صوتی نیز در اینجا مانند همیشه دیده می شوند. جک های صوتی همه روکش طلا و مجهز به نورپردازی هستند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

این هم تصویری از چیپ LAN ده گیگابیتی آکوانتیا که در پشت جایگاه در زیر گارد I/O پنل قرار دارد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در زمینه اتصالات واترکولینگ کلاس Open-Loop، این مادربرد به امکاناتی نظیر سنسور پیشرفته واتربلاک که شامل اتصالات Flow-Rate، دماسنج و T-Sensor است در بخش فوقانی پشت سینک خنک کننده مجهز است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

اتصالات Water_Flow و Water_in/out نیز در لبه پایینی مادربرد قرار دارند تا شما بتوانید مدیریت مستقیم بر سیستم خنک کننده Open-Loop خود از طریق مادربرد داشته باشید.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در زمینه اتصال SSD های NVMe M.2، تعداد 2 عدد از طریق ROG DIMM II، همچنین 2 عدد از آنها در کف مادربرد بین اسلاتهای گرافیک نصب می شوند و مجهز به سینک خنک کننده هستند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در پشت این سینک، 2 عدد پد هادی گرما نصب شده است تا SSD به طور مستقیم در تماس با این سینک خنک کننده باشد. در کنار آنها تعداد 2 درگاه M.2 دیگر بر روی کارت ROG DIMM II نصب می شوند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

تعداد یک عدد درگاه M.2 نیز در پشت مادربرد وجود دارد که می توان SSD را به آن متصل کرد. بنابراین این مادربرد مجهز به مجموع 5 درگاه M.2 برای اس اس دی های NVMe است.

کولینگ

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

همانطور که در تصویر توضیح دادم، برنامه ایسوس برای کولینگ این مادربرد به چند بخش تقسیم می شود. ابتدا به ساکن، مهندسین ایسوس برای کلیه بخش هایی که ممکن است با افزایش دما مواجه شود، از سینک های خنک کننده بسیار با کیفیت استفاده کرده اند. در مورد بک پلیت مادربرد، و سینک های روی درگاه های M.2 پیشتر صحبت کردیم. بخش SoC VRM که مدار تغذیه رمها به شمار می رود نیز از سینک مخصوص خنک کننده بی بهره نیست و داکت روی چیپست طوری طراحی شده تا گردش هوای فن به این بخش نیز تسری یابد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

سینک خنک کننده مدار تغذیه پردازنده تو پر، وسیع و سنگین است. این سینک خنک کننده یک تکه به شکل L مجهز به دو بخش برای خنک سازی VRM است که به وسیله یک لوله انتقال حرارت به یکدیگر متصل می شوند. در بخش فوقانی این سینک دو عدد فن ساخت شرکت دلتا به چشم می خورد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme در مجموع سه فن فعال بر روی خود به صورت پیشفرض نصب شده دارد. این فنهای بسیار با کیفیت از نوع Frameless Axial ساخت شرکت معروف Delta-fan تایوان است. این فن ها به سفارش ایسوس انحصارا برای این مادربرد ساخته شده اند. فنهای Superflo شرکت دلتا بدون نویز و با طول عمر بالای 60 هزار ساعت تنها در صورتی که دمای اطرافشان به بیش از 60 درجه افزایش پیدا کند، روشن می شوند. خبر خوب اینکه اگر در طول مدت استفاده، این فنها نیاز به پاکسازی داشته باشند به دلیل اینکه فریم ندارند و به راحتی می توان داک آنها را جدا کرد، بسیار راحت باز و تمییز می شوند.

مدار تغذیه

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

پس از برداشتن گارد و هیت سینک های دو طرف مادربرد، به سراغ مدار تغذیه پر پیمان Zenith II می رویم. این مادربرد از یک مدار 16 فازی دیجیتال برای تغذیه غولهای Threadripper سری 3000 استفاده می کند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در بسیاری از مادربرد ها از توسعه دهنده های فازی به نام Doubler استفاده می شود. ایسوس اما برای این مادربرد از سیستم فاز بندی گروهی یا تیمی به جای Doubler استفاده کرده است. بدین ترتیب که برق ورودی که از یک جفت سوکت EPS12V و یک سوکت برق 6 پین PCIe به مدار VRM وارد می شود، سپس مدیریت آن بر عهده کنترلر PWM Digi+ ایسوس است تا در فاز ها آن را به جریان اندازد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

کنترلر PWM Digi+ ایسوس که در تصویر با پارت نامبر ASP1405I مشاهده می کنید، در پشت PCB این مادربرد قرار دارد. این کنترلر PWM در اصل چیپ Infineon IR35201 ساخت شرکت آمریکایی International Rectifier است. این کنترلر در طراحی مدار به کار رفته می تواند مدیریت مدار تغذیه های 8 فازی دو کاناله را بر عهده داشته باشد. مهندسان طراح مدار تغذیه ایسوس این کنترلر را در ترکیب با دو ردیف 8 تایی (در مجموع 16 فاز) در این مادربرد مورد استفاده قرار داده اند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

این 16 ماسفت تجمیعی که Power stage نام دارند، از نوع Infineon TDA21472 هستند که دو به دو به صورت موازی تحت مدیریت PWM کنترلر قرار دارند تا پردازنده به خوبی تغذیه شود. برای تغذیه این دو ردیف ماسفت کنترلر PWM به فرکانس بالاتری نیازمند است که Infineon IR35201 از پس آن به خوبی بر می آید.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

طبق data sheet سازنده، توان خروجی هر یک از این Power stage ها برابر 70 آمپر است که با احتساب اینکه 16 عدد از آنها در این مدار VRM پردازنده استفاده شده است، قدرت خارق العاده 1120 آمپری برای تغذیه با ثبات پردازنده به کاربر می دهد. ایسوس برای مدار تغذیه بخش SoC رمها نیز تعداد 4 عدد از همین ماسفت های Infineon TDA21472 را استفاده کرده است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

نمایی دیگر از مراحل و بخشهای مدار تغذیه پردازنده را در این مادربرد مشاهده می کنید.

بخش صوتی

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در بخش صدا، از آنجایی که شرکت AMD هیچ نوع رابطی برای بخش صدا در چیپ TRX40 در نظر نگرفته است، شرکت های سازنده مادربرد ناچار به استفاده از یک درگاه داخلی USB 2.0 برای بخش صدا شده اند. برای دریافت خروجی صدا از طریق USB 2.0، نیاز به یک Codec بین چیپست و چیپ اصلی صداست، به همین منظور شرکت ایسوس از یک مبدل به نام Realtek ALC4050H برای ایجاد برقراری ارتباط بین چیپ اصلی صدا Realtek ALC1220 با چیپست استفاده کرده است. چیپ صدای ریلتک که ایسوس آن را Supreme FX S1220 نامگذاری کرده، در کلیه مادربرد های رده بالای ایسوس در بخش صوتی استفاده گردیده است. همچنین، ایسوس از دک ESS Sabre ESS9018Q2C برای تقویت هرچه بیشتر و بهتر صدا در این مادربرد بهره گرفته است. در مجموع، ایسوس تمام تلاش خود را برای جبران نقص چیپست AMD کرده و الحق نتیجه کار بسیار عالی از آب در آمده، به گونه ای که کیفیت صدای خروجی فوق العاده عالی است و به مانند دیگر مادربرد های High End روز ایسوس است.

معرفی سیستم تست

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
قطعهمشخصات
پردازنده Threadripper 3990Xموضوع بررسی
مادربردAsus ROG Zenith II Extremeموضوع بررسی
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده Asus ROG Ryujin 360کولر Asus ROG Ryujin 360 از طرف دفتر محترم ایسوس جهت بررسی این مادربرد در اختیار ما قرار گرفت.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی کارایی: (CPUID)

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

برگردیم سراغ 3990X نازنین که حتی شمارش رشته های پردازشی آن در Device Manager بسی لذت بخش است. در واقع آدم حس می کند پشت ابرکامپیوتر نشسته است که دور از واقعیت نیست. ما برای سیستم تست دو ماژول رم G.SKILL داریم با فرکانس 3600 و تایمینگ CL16، و برای تست این پلتفرم 4 کاناله به 4 ماژول نیازمند بودیم. به همین خاطر مجبور شدیم دو ماژول دیگر رم DDR4 را از همسایه قرض بگیریم. رمهای همسایه از نوع Trident RGB بودند و از آنجایی که فرکانس و تایمینگ آنها با رمهای سیستم تست ما تفاوت داشت، با کمی Tweak و تغییرات، به تایمینگ مشترک CL20 برای هر دو جفت رم در فرکانس 3600 رسیدیم. کلیه تست ها با همین تنظیم انجام شده است به غیر از تست Latency در نرم افزار AIDA64 که به جهت حفظ سلامت تست و رعایت اصل برابری بین پلتفرم های مختلف، صرفا با دو ماژول سیستم تست انجام شده است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

از لحاظ دمایی با کولر Asus ROG Ryujin 360 در حالت دیفالت هیچ مشکلی نبود. حداقل دمای هسته ها 45 درجه و حداکثر آنها در لود 80 درجه ثبت گردید که نتیجه ای کاملا دلپذیر است. حقیقتش برای اورکلاک این پلتفرم از لحاظ زمانی فرصتی نداشتیم اما پردازنده پتانسیل و Headroom قابل ملاحظه ای داشت، مادربرد هم کاملا بر روی پردازنده و مدیریت آن سوار بود. تنها مشکل ما از نظر فنی نا هماهنگی رمها بود وگرنه نتیجه اورکلاک با این پلتفرم حتما بسیار جالب توجه می شد. به هر جهت این قوی ترین پردازنده HEDT رده کاربری در جهان است. رقیبی برای آن وجود ندارد که نیاز به اورکلاک داشته باشید. در کلیه تست ها SMT روشن و پردازنده با 64 هسته و 128 ترد در حال فعالیت است. بدیهی است همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، همه ی نرم افزار ها قادر به استفاده از این 128 رشته پردازشی نیستند و گاهی نتایج بهتری با SMT خاموش و تنها با 64 هسته ارائه می کنند. از این جهت باید خودتان بهترین حالت را برای کاربری خود با این پردازنده با آزمون و خطا بیابید. SMT روشن یا خاموش، مسئله این است.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

تست 3D Mark Time Spy قدرت پردازنده را در بخش گیمینگ مورد سنجش قرار می دهد، اگرچه صدر جدول از آن این پردازنده شد، اما فاصله اش با نفر دوم زیاد نیست و 3990X را آنچنان قدرتمند نشان نمی دهد. کاملا مشخص است، وجود 128 رشته پردازشی نتوانسته است هیچ هیجانی را برای 3D Mark برانگیزاند. البته در گیمینگ تردریپر به پای Mainstream های Intel هم نمیرسد، اما خواستگاه تردریپر HEDT است و قطعا کسی یک پردازنده 4000 دلاری را برای گیمینگ نخواهد خرید.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

مطابق نتیجه فوق مشخص است که نرم افزار تست PC Mark 10 اصلا با 3990X حال نکرده است. این نرم افزار جایگاه چهارم را به این پردازنده در لیست تست های ما داد. به نظر می آید سازنده نرم افزار های فوق شرکت Futuremark کمی به اینتل گرایش دارد، اما به هر جهت باید اذعان داشت این شرکت در آینده حتما نیاز به بازنگری در نحوه نتیجه گیری نرم افزار هایش برای این سخت افزار قدرتمند دارد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

تست سرعت رم در نرم افزار AIDA64 بسیار رضایت بخش بود. صدر جدول از آن 3990X به همراه مادربرد Zenith II شد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در تست زمان تاخیر رمها، پیشرفت قابل ملاحظه ای را نسبت به نسل اول تردریپر می توان مشاهده کرد. اما همچنان این نرخ تاخیر بسیار بالاست و مناسب سیستم های گیمینگ نیست.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

دو تست کریستال مارک برای SSD های SATA و NVMe این مادربرد نتایج فوق العاده خوبی داشت.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در دو تست Passmark و Geekbench با فاصله بسیار زیاد جایگاه صدر جدول از آن سیستم موضوع بررسی شد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در بحث گیمینگ، نتایج قابل قبول است اما به گرد پای پردازنده های اینتل هم نمی رسد.  انتظاری هم ازش نیست البته.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در بخش سرعت فشرده سازی، صدر جدول از آن 3990X شد. لازم به ذکر است 7 Zip تنها می تواند 64 رشته پردازشی را استفاده کند.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در زمینه تبدیل های ویدیویی، 3990X با این مادربرد، با فاصله بسیار زیاد تمام رقبای دیگر را کنار زد.

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X

در کلیه تست های رندرینگ سه بعدی و طراحی نیز، 3990X به همراه مادربرد Zenith II در صدر ایستاد. برای درک بهتر این امتیازات شما را به خواندن توضیحات هر برنامه در این مقاله دعوت می کنم.

نتیجه گیری

شرکت AMD با عرضه پردازنده های سری 3000 تردریپر کل Segment بخش HEDT را برای خود جمع کرد. جایگاهی که این نسل از پردازنده ها بدست آورده‌اند، به این راحتی و به این زودی ها توسط اینتل به خطر نخواهد افتاد. بنابراین با پلتفرمی روبه رو هستیم که قرار است سالها پیش ما بماند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که وقتی سراغ خرید یک مادربرد از این پلتفرم می رویم، به خاطر داشته باشیم که قرار است سالهای سال با آن سر کنیم. مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme دقیقا همان مادربردی است که می تواند سالهای سال پاسخگوی نیاز های حرفه ای و Workstation کاربران باشد. قیمت 850 دلار شاید از دیدگاه یک گیمر که می تواند با همین قیمت یک 10700K با مادربردMaximus XII Hero Z490 را بخرد زیاد باشد، اما این قیمت برای کاربران 3D کار، CG کار، و هنرمندانی که SFX و انیمیشن کار می کنند، چندان زیاد نیست، از آنجهت که این دسته از کاربران دیر به دیر ارتقا می دهند و با سه چهار پروژه می توانند کل این مبلغ را بدست آورند.

مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme خراب نمی شود. حقیقت مطلب تلاش بسیاری کردیم تا با وارد کردن تنظیمات اشتباه و یا برهم زدن تنظیم رمها، مادربرد را دچار اختلال کنیم. اما این مادربرد، آنچنان هوشمند و پیشرفته طراحی شده است که با هر بار بروز خطا خودش با تنظیمات جدید و Safe مجدد ریستارت می کرد تا بالاخره بوت شود. این موضوع برای ما که دو جفت رم کاملا متفاوت را در کنار هم استفاده کردیم بسیار جذاب بود، چراکه مادربرد با چند ریستارت بهترین تنظیم را خودش پیدا و سپس اعمال کرد. بدون شک صاحب این مادربرد از راحتی کار با چنین سیستم پیشرفته ای لذت خواهد برد.

موضوع بعدی، قدرت و پرفورمنس بالای مادربرد است، که در قریب به اتفاق تمام تست های ما در صدر جدول آمد و اگرچه ما مادربرد TRX40 دیگری را تا به امروز تست نکرده بودیم، اما با مقایسه امتیازهای بدست آمده با دیگر بررسی های آنلاین، به درک خوبی از پرفورمنس عالی این مادربرد رسیدیم. از لحاظ اتصالات، این مادربرد یک درگاه USB 3.2 Gen.2 2X2 از نوع C دارد که پهنای باند آن 20Gbps است. به غیر از آن بیش از 20 پورت USB دیگر دارد. 5 درگاه M.2، تعداد 4 اسلات گرافیک، بخش صوتی پیشرفته، و امکان پشتیبانی از رمهای بالای 4733 مگاهرتز همه از خصوصیات بی بدیل این مادربرد فوق حرفه ای است.

تمامی وضعیت های مادربرد و قطعات خود را می توانید در لحظه از طریق نمایشگر خوش ساخت و واضح OLED بر روی گارد I/O پنل مشاهده کنید. همه ی این مسائل به کنار، از لحاظ نورپردازی با یکی از گسترده ترین نورپردازی ها بر روی یک مادربرد رده بالا روبه رو هستیم. تعداد بالای خروجی RGB و ARGB هم در کنار استفاده خود مادربرد از نورپردازی، جلوه های آن را صد چندان می کند. تعداد بالای هدر فن PWM به لطف حضور کارت گسترش Fan Extension II در این مادربرد میسر شده است.

مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme از نظر اورکلاک و کولینگ هم فوق العاده عمل می کند. برای خنک سازی بخش های حساس مادربرد، ایسوس از کولینگ فعال تحت سه فن اختصاصی ساخت شرکت معروف دلتا بهره برده است تا مادربرد تحت هر شرایطی خنک بماند. در بخش شبکه، با دو درگاه LAN که یکی از آنها 10 گیگابیتی است و همچنین WiFi 6 که قادر به ارائه سرعت 1.73 گیگابیت است، در کنار بلوتوث نسخه 5 این مادربرد را در بحث شبکه بسیار توانمند و منعطف ساخته است. مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme با ضمانت 3 ساله شرکت ماتریکس در بازار ایران عرضه می شود و امیدوارم تمام شما دوستانی که در زمینه رندرینگ فعال هستید، توانایی خرید آن را داشته باشید.

در پایان، ضمن تشکر از دفتر محترم ایسوس، در مجموع رضایت کامل خود را از عملکرد، طراحی، قدرت، و ارتباطات مادربرد Asus ROG Zenith II Extreme اعلام می داریم، و نشان منتخب سردبیر را به آن اهدا می کنیم.  

بررسی مادربردASUS ROG ZENITH II EXTREME  به همراه پردازنده AMD TR 3990X
مزایا:
  • بایوس دوگانه
  • بخش صوتی پیشرفته
  • ماژول ROG DIMM II
  • جعبه همراه بسیار کامل
  • مجهز به لن 10 گیگابیتی
  • عملکرد هوشمند مادربرد
  • طراحی بسیار زیبا و پر ابهت
  • کارت FAN EXTENSION II
  • نرم افزار های همراه بسیار کامل
  • امکان نصب 5 درایو SSD NVMe
  • مجهز به WiFi قدرتمند 1.7 گیگابیتی
  • عملکرد کاملا رضایت بخش در تست ها
  • نمایشگر دیباگر 1.7 اینچی بزرگ و هوشمند
  • مجهز به تمام امکانات اورکلاکینگ فوق حرفه ای
  • امکانات کامل نرم افزاری و سخت افزاری گیمینگ
  • قدرت VRM بسیار بالا برای مهار و اورکلاک 3990X
  • مجموع 4 خروجی نورپردازی RGB و 2 خروجی ARGB
  • کولینگ فوق العاده و بی نقص بر روی تمام اجزای حساس مادربرد
معایب:
  • قیمت آن چالش بر انگیز است (اما چندان دور از انتظار هم نیست.)
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • اگر می توانید – حتما بخرید.
9.7امتیاز9.6راندمان9.9امکانات10بایوس9.7اورکلاک و کولینگ10طراحی10نرم افزار10کیفیت ساخت8ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

29 دیدگاه

  1. Avatar Anti AMD گفت:

    وای مرسی جالب بود راستش فکر میکردم همون گراف باشه ولی اسکرول بشه، چقدر هم کش داره بچه مون :دی

  2. Avatar Anti AMD گفت:

    میگم آقا آرمین یه اسنپ شات از Task Manager تب Prformance میذارین؟ تا حالا پردازنده بیشتر از ۸ هسته ۱۶ ترد ندیدم چجوریه گراف پردازنده ها ۶۴ تا چجوریجا میشه 😁

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام،

      البته در زمان نمیشه سفر کرد برگردیم به یک سال و نیم گذشته، اما این شات رو من داشتم از سیستم:

      تصویر از تب پرفورمنس

  3. Avatar زیبا گفت:

    با سلام آقا آرمین واقعا دست تون درد نکنه خیلی تحلیل خوبی بود ممنونم.
    فقط یک سوال ذهن منو درگیر کرده، اینکه این مادربرد همزمان چهار جی پی یو رو ساپورت میکنه یا نه چون دو تا از اسلات ها به نزدیک هم هستن مثلا اگه ۳۰۹۰ قرار باشه چهار تا بزنیم میشه آخه؟
    اگه از کابل هم استفاده کنیم هم چهارتا همزمان ۱۶ ایکس پاسخ میده؟

    ممنون میشم پاسخ بدید.

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام، کارت 3090 از نظر ابعادی روی این مادربرد فقط 2 تاش جواب میده. بیشتر جا نمیشه. وانگهی با این کارت 2Way NVLINK کنید دیگه 2 تاش بسه دیگه. با رایزر بخواین وصل کنید باید رایزر PCIe Gen.4 باشه.

      4 تا کارت رو برای چه کاری میخواین؟ اگر بحث طراحی و هوش مصنوعی این موارد هست 2 تا کارت Quadro بهتر جواب میده تا 4 تا 3090

  4. Avatar OOO گفت:

    انشالله اون دنیا به خدا میگم یکی از اینا برام کنار بزاره..ببینم فقط کی زودتر میمیرم

  5. Avatar محمد گفت:

    سلام اقا ارمین تو یک کلام میگم فوق الاده بود برسی کامل و بی نقص مقالتونو چند بار خوندم کلی لذت بردم 🙂 امیدوارم قیمتا واقعی شه مردم حسرت بدل نمونن الان خریدن نسل 3 اینتل هم کار اسونی نیست برای خیلیا

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      لطف دارید آقا محمد عزیز،

      امیدوارم وضعیت اقتصادی از این بن بست خارج بشه.

      • Avatar kianoush گفت:

        سلام خیلی ببخشید ولی همین امیدواریهای الکی و پوچ اقتصاد مارو به اینجا رسونده
        هر سال که شروع کلی تو احوالپرسیامون به هم میگیم ایشالا سال خوبی باشه و هر سال دریغ از پارساله
        درسته انسان به امید زندست اما امید واهی به مراتب از یاس مخربتره
        امسال هم که قرار بود جهش تولید باشه نصفش درست بود
        یعنی جهش بود ولی جهش قیمتها
        هممون مسئولیم اما شماها که دارید کار رسانه انجام میدین رسالت بزرگتری دارین.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          آقا کیانوش عزیز،

          رسالت رسانه ی ما پرداختن به مسایل دنیای فن آوری، سخت افزار کامپیوتر، موبایل و گجت هاست، در این زمینه سعی می کنیم تا جای ممکن به مسایل اقتصادی مرتبط با آنهم بپردازیم. مصاحبه ی اخیری که بنده با یکی از اعضای محترم سازمان نظام صنفی داشتم بر همین اساس و برای پرداختن به همین موضوع بوده است.

          در مورد حل مسایل اقتصادی، قدم اول برقراری ارتباط با دنیا، و متصل شدن به سیستم بانکی جهانیه، که لازمه اون برداشته شدن تحریمها و پذیرش سیستم مالی جهانیه، همه به این موضوع واقف هستند – اما عمل نمی کنند.

  6. Avatar M o r d a b گفت:

    درود بر شما
    خسته نباشید
    چالش ذوق مرگ شدن از مشاهده و بررسی این پردازنده مهمترین چالشی بود که از قلم افتاد
    خواستم یه یادآوری کرده باشم.

  7. Avatar masih گفت:

    به به
    آقا آرمین فک کنم نیاز و میل به اسمبل سیستم در وجود شما تا یک سال آینده برطرف شده دیگه😂
    واقعیت اینه که این پردازنده اغلب توی مبحث رندرنیگ و یا به عنوان سرور خوب عمل میکنه
    ولی توی این مبحث انصافا بی رقیب
    ای کاش حداقل از 64 گیگ رم 4 کاناله اسنفاده میکردین
    به قول شما
    دیدن 128 عدد رشته پردازشی توی تکس منیجر خودش لذت بخش😀

    کلا سری 3 رایزن ها فوق العادن
    اگر بحث چند فریم اضافه تر گیم را بزاریم کنار که اونم با مبلغ کمتری که به پردازنده ای ام دی میدیم و جاش میتونیم گرافیک بهتری بخریم
    جبران میشه

    در باقی موارد واقعا سری 3 رایزن فوق العاده هستن
    به ترتیب از لحاظ ارزش به نظر من
    3600
    3700x
    3900x
    3950x
    3970x

    نمونه هایی مثل 3600x و 3800x با وجود 3600 و 3700x چندان توجیهی واسه خرید ندارن

    • Avatar srt گفت:

      برای چی 64 گیگ؟ اینا فقط میخوان تست بگیرن نمیخوان فیل هوا کنن که!

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم دوست خوبم، البته عشق به قطعات تمومی نداره اگر به من Core i3 و H310 هم بدن برای اسمبل همونقدر لذت می برم که از بستن این سیستم موضوع بررسی، هرچند توی این دوران کرونا کلی دردسر ضد عفونی کردن قطعات هم به داستان اضافه شده اما به هر شکل، هر پلتفرمی خوشکلی های خودشو داره.

      در مورد میزان حجم رم، حق با شماست، البته می بایستی 128 گیگ رم می داشتیم که خیلی مناسبتر می بود اما قریب به اتفاق تست های بنچ مارک کوتاه و کم حجم هستند و 32 گیگ رمی که استفاده کردیم تاثیر آنچنان منفی در نتایج نداشت. اما در عمل اگر فرض کنید پروژه ی واقعی در هودینی میخواستیم اجرا کنیم، حتما میزان 32 گیگ رم کم بود.
      اما خوب 32 گیگ برای تستهایی که ما داشتیم مناسب بود.

  8. Avatar srt گفت:

    سلام
    در قسمت فاز بندی گفتید چوک ها 45 امپر میدن و ماسفت مجتمع میتونه 70 امپر بده
    یعنی الان کلا به 720 امپر محدود شده؟؟(16*45) با فرض ولتاژ 1.4 ولت یعنی 1008w میتونه پشتیبانی کنه؟ پس با این وجود چوک ها گلوگاه میشن برای 70 امپری بودن ماسفت ها(هرچند بیشتر از ظرفیت سیپیو هست ولی خوب از لحاظ تئوریک گلوگاه حساب میاد)

    در حالت فول لود توان مصرفی سیپیو (نه کل سیستم) چقدر شد؟ به 500 وات رسید؟ دمای vrm و چیپست چقدر شد؟ توان مصرفی کل سیستم چقدر شد ؟ توان رم ها چقدر شد؟ سیستم خنک کننده چیپست و vrm به راحتی قابل گردگیری هست؟ کاراییش برای دمای بالا 60 درجه چطور بود؟ دور فن هاش چقدر بود؟ نویز دارن این فن ها؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      دوست خوبم،

      اطلاعات فنی از وبسایت ایسوس دریافت شده است، در مورد VRM قدرت آن را بر اساس تجمیع آمپراژ فازهای به کار رفته می سنجند، که در این مورد 1120 آمپر مجموع قدرت VRM این مادربرد می شود. هیچگونه گلوگاهی در مادربرد وجود ندارد.

      در مورد سوالهای دیگر، به ترتیب پاسخ می دم:

      ما در بررسی هامون توان مصرفی را نمی سنجیم، چون اهمیتی ندارد. هزینه برق در ایران از تمام جهان ارزانتر است و کوچکترین اهمیتی ندارد که یک قطعه از کامپیوتر چقدر مصرف می کند که بخواهید حساب کنید چقدر پول برق می آید. بنابراین در کلیه بررسی هایی که ما انجام میدهیم میزان واتیج مصرفی قطعات اعلام نمی شود. اما چون سوال فرمودین، پردازنده 3990X در حالت پیشفرض در لود حدود 280 وات مصرف دارد و در زمان اورکلاک میزان مصرفش به 480 وات هم می رسد.

      در مورد دما هم که سوال فرمودین، ما Temperature-controlled-room نداریم. یعنی امکان ثابت نگاه داشتن دمای اتاق در تمام فصل ها برای ما وجود ندارد. در طول سال دمای اتاق بررسی می تواند رنج های مختلف از 15 تا 33 درجه سانتیگراد داشته باشد. در چنین وضعی نمی توان اصل عدالت را در مورد ثبت دمای بخش های مختلف و مقایسه مادربرد ها رعایت کرد. چون فرض کنید دمای اتاق پایین باشد، گزارش دمای فلان مادربرد عالی و در تابستان ممکن است گزارش دما بالاتر باشد. بنابراین گزارش دمای بخش VRM در اتاقی که 32 درجه دما دارد با اتاقی که 20 درجه دما دارد متفاوت است پس ثبت و گزارش این دما کاری بی فایده است. به همین جهت ما هیچ نموداری در این رابطه برای مقایسه قطعات نداریم. وانگهی برای تعیین میزان دمای بخش VRM نیاز به دوربین حرارتی است که آنهم در لابراتوار نداریم. چون به صرف گزارش سنسور مادربرد نمی توان دمای دقیق بخش VRM را درست خوانش کرد. پس به آنچه که داریم برای انجام بررسی ها به همان بسنده می کنیم.

      اما چون سوال فرمودین، جهت اطلاع شما عرض می شود که دمای VRM طبق گزارش سنسور VRM مادربرد در لود صد در صد پردازنده زیر تست، فقط 41 درجه سانتیگراد ثبت شده است.

      توان مصرفی کل سیستم در ایران اهمیتی ندارد. توان مصرفی رمها هم اهمیتی ندارد.

      سیستم خنک کننده و VRM به راحتی قابل تمییز کردن است اگر بررسی را کامل خوانده باشید به این موضوع اشاره شده است.

      فنها بدون نویز بودند اگر بررسی را کامل خوانده باشید به این موضوع اشاره شده است.

      سوال دیگری بود در خدمتم.

      • Avatar srt گفت:

        متاسفانه اطلاعات شما راجب vrm کاملا غلطه
        سلف محدود کننده و فیلترکننده جریان هست درنتیجه وقتی کلا بتونه 45 امپر خروجی بده مهم نیست ماسفت شما 1000امپری باشه یا 50 امپری ، 45امپر از ماسفت شار میشه به سلف اگه بیشتر از این جریان نیاز باشه افزایش جریان وارده باعث ترکیدگی میشه پس مجبوره در همین محدوده فعالیت کنه حالا در مجموع توان فاز ها این سیپیو به اون مقدار امپر نخواهد رسید ولی از دید تئوری این ماسفت ها هیچوقت نمیتونن 70 امپر خروجی بدن چون سلفشون 45 امپر میتونه ذخیره و فیلتر کنه :-))) این از قسمت vrm

        در رابطه با مصرف سیستم هم این غیر حرفه ای ترین صحبتی بود که شنیدم!!! بحث اصلا در باره قیمت برق نیست ! در رابطه با دو چیز هست :
        1- با توجه به مصرف سیستم در لودینگ هر شاخه ولتاژ چقدر مصرف میشه وکلا سیستم چقدر مصرف میکنه (tdp کشک حساب میشه در لودینگ) که بدونیم چقدر پاور نیاز سیستم هست تا انتخاب درستی داشته باشیم و بدونیم در شاخه های مختلف چقدر توان نیاز هست :-))) بعضی پاور ها در شاخه های 12 ولت توان کمی ارائه میدن
        2-برای خنک کردن این سیپیو باید دنبال چه خنک کننده ای باشیم که توان حرارتیش به سیپیو بخوره پس نیازه بدونیم سیپیو در فول لود چقدر مصرف میکنه بدون اینکه به tdp اعتماد کنیم
        برام عجیبه از یه سایت تخصصی همچین حرفی زدن!

        در رابطه با دما هم یعنی لابراتوری شما یه اسپلیت سرمایشی و گرمایشی نداره که دمای ثابت در اتاق داشته باشید؟؟ اگه ندارید که هیچی ولی برای یه سایت تخصصی واقعا نیازه و برای کاربر حرفه ای هم نیازه بدونه کامپوننت های سیستم در لودینگ با قطعات نام برده شده چه دمایی تولید میکنن
        در رابطه با فن ها هم بله دوباره خوندم ولی جزیات خاصی مشاهده نکردم اینکه چه یاتاقانی دارن و حجم خروجی هواشون هم فشار ایستاتیک چقدره شاید زیاد مهم نباشه ولی اگه فنش سوخت باید بدونیم چی جاش بزنیم دیگه 🙂

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          اطلاعات شما غلطه، ضمنا اگر مشکلی در بررسی باشه شرکت ایسوس به اطلاع ما خواهد رساند. در مورد بقیه موارد پاسخ مکفی داده شده، در مورد فن، اشاره شد که این فنها ساخت شرکت دلتا هستند، با مراجعه به سایت Delta-fan.com می توانید از مشخصات فنهای ساخت شرکت دلتا اطلاع کسب کنید، دیگر از نظر ما لزومی نداره به جزییات بیشتری در مورد فنها – از اینی که هست – بیشتر اشاره بشه. در مورد اینکه اگر فنش سوخت چیکار باید کرد، این فنها طول عمر 60 هزار ساعته دارند که برابر با 7 سال، با توجه به اینکه فقط درصورتی که دمای VRM بالای 60 برود این فنها کار می کنند، اگر نصف این زمان فنها روشن باشند، امکان خرابی آنها در مدت کمتر از 12 سال وجود ندارد.

  9. Avatar علی گفت:

    خسته نباشید، مطلب فوق‌العاده‌ای بود.
    به امید روزی که قیمت ها واقعی بشن.

  10. Avatar علی گفت:

    بذارید سری جدید بیاد اونوقت دیگه اینتل توی افق محو نابود خواهد شد

  11. Avatar سعید گفت:

    یعنی یه تنه آفتابه گرفت به همه بنچمارک های گذشته و آینده شما! :)))
    این مادربرد و CPU حداقل 10 سال آینده صدر جدول بنچمارکهای شما رو واسه خودش نگه می داره :))

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      احتمالا فقط یک محصول دیگر از خود AMD بتواند رو دست این امتیاز کسب کند. وگرنه از اینتل که بخاری بلند نمی شود.

  12. Avatar pejman گفت:

    خفن ترین بررسی بود امیدوارم ارمین جان حسابی لذت برده باشی.مثل سوار شدن بوگاتی بوده تجربش😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.