بررسی واتر کولر Cooler Master MasterLiquid ML240L ARGB V2

شرکت Cooler Master در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان کیس، کولر و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر در دنیا است که نقش بسیار مهمی‌ در توسعه صنعت لوازم جانبی کامپیوتر داشته است. این شرکت با 29 سال سابقه، محصولاتش را هم به صورت مستقیم تحت برند خود به بازار عرضه می‌کند و هم در نقش OEM، به تولید تجهیزات و لوازم جانبی برای دیگر برندها می‌پردازد. مهمترین محصولات کولرمستر شامل طیف گسترده ای از کیس‌های حرفه ای و گیمینگ، فن، کولر، واتر کولر، تجهیزات نورپردازی، صندلی، مانیتور، موس، کیبورد، اسپیکر، و پاور کامپیوتر را شامل می‌شود. در زمینه واتر کولر، کولر مستر محصولات جالب توجه، و ابتکاری فراوانی دارد. این شرکت به دفعات با همکاری با شرکای AIB، برای کارتهای گرافیک Nvidia و AMD واتر کولر طراحی و ساخته است. برای پردازنده، واتر کولر‌های کولر مستر تنوع فراوانی دارند که بر اساس قدرت کولینگ، و طراحی ظاهری در رنج‌های مختلف قیمتی در دسترس هستند. اغلب واتر کولرهای کولر مستر به شکل All in One عرضه شده اند و تقاضای زیادی برای آنها در بازار وجود دارد. امروز در لابراتوار سخت افزار به بررسی واتر کولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2 می‌پردازیم که الحق نامی‌ بسیار طولانی دارد. این واتر کولر در کلاس Entry Level کولر مستر طبقه بندی می شود و ظاهری بسیار جذاب دارد. این واتر کولر به نورپردازی دیجیتالی ARGB مجهز است. همراه ما باشید در این بررسی.

طبقه بندی واتر کولر‌های Cooler Master:

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

کولر مستر واتر کولرهای خود را در زیر مجموعه چهار سرفصل عرضه می‌کند.

  • خانواده MasterLiquid Maker

این دسته از محصولات High End کولر مستر، پاور یوزر‌ها و علاقمندان به تجهیزات DIY، و Extreme را هدف قرار می‌دهد که فارق از بحث قیمت، همواره خواهان بیشترین قدرت و کارایی هستند.

  • خانواده MasterLiquid Pro

این دسته از محصولات کولر مستر نیز در کلاس High End قرار دارد و با تاکید بر کارایی حداکثری، کاربران Performance محور را هدف قرار می‌دهد. محصولات این کلاس با ارائه نهایت قدرت خنک کنندگی، راندمان بالایی نسبت به قیمت در اختیار کاربر قرار می دهند. در محصولات این بخش، کولر مستر نیم نگاهی هم به طراحی ظاهری داشته است.

  • خانواده MasterLiquid

راهکار‌های Mid-range کولر مستر در این خانواده عرضه می‌شوند، و مناسب سیستم‌های Mainstream و عموم کاربرانی است که نیاز به یک واتر کولر خوب و زیبا دارند. طراحی ظاهری به اندازه کارایی در محصولات این دسته اهمیت فراوانی دارد و اکثر واتر کولر‌های کولر مستر در این دسته بندی قرار دارند.

  • خانواده MasterLiquid Lite

محصولات این کلاس، سطح پایه یا Entry Level را پوشش می‌دهند. کاربران علاقمند به تجهیزات حرفه ای اما بودجه محور، می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی را در میان محصولات این دسته انتخاب کنند.

واتر کولر موضوع بررسی امروز ما نیز، در دسته چهارم، جزو خانواده MasterLiquid Lite قرار می‌گیرد که هدف آن جذب کاربران با بودجه محدود است تا بتوانند، ضمن داشتن سیستمی‌زیبا، خنک کنندگی مناسبی را برای پردازنده خود، فراهم کنند.

معرفی محصول:

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2
مدلCOOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2
پارت نامبرMLW-D24M-A18PA-R2
سوکت‌های قابل پشتیبانی  AMDAM4/AM3+/AM3/AM2+/AM2/FM2+/FM2/FM1
سوکت‌های قابل پشتیبانی  INTELLGA 2066/2011-v3/2011/115X/1200
ابعاد پمپ79×76×47 میلیمتر
ابعاد رادیاتور277×119×27 میلیمتر
طول شلنگ30.5 سانتیمتر
جنس رادیاتورآلومینیوم
کانکتور پمپ3 پین
ابعاد و تعداد فن‌هادو فن 12 سانتیمتری
سرعت گردش فن‌ها650~1800RPM±10%
میزان جریان هوای فن‌ها62CFM
نوع فن‌هاSickleflow – Rifle Bearing
سرعت پمپ خنک کننده2550 RPM±10%
نوع نورپردازیARGB
پوشش نورپردازیپروانه فنها و پشت بلاک پردازنده
سازگاری نورپردازی با برندهایAsus, MSI, Gigabyte, Asrock
درایور مستقل نورپردازیدارد
عمر مفید پمپ70 هزار ساعت
میزان نویز فن27dB(A)
میزان نویز پمپ15dB(A)
وزن خالص1340 گرم

خبر عرضه واتر کولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2 در ابتدای تابستان امسال منتشر شد. کولر مستر این واتر کولر را به جدید ترین مدل پمپ سه فاز با دو محفظه و فنهای SickleFlow 120 ARGB مجهز کرده است. همراه این واتر کولر یک عدد کنترلر ARGB نیز عرضه می‌شود که می‌توان به لطف آن، در غیاب مادربرد مجهز به خروجی نورپردازی ARGB، همچنان از نورپردازی فنها و آرم پشت بلاک استفاده کرد. بنابراین دوستانی که مادربرد آنها فاقد نورپردازی ARGB است هیچ نگران نباشند، به لطف این کنترلر آنها هم می‌توانند از نورپردازی این واتر کولر استفاده کنند.

جعبه گشایی و مشخصات فنی:

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

تم اصلی جعبه به رنگ مشکی و بنفش کولر مستری است، تصویر واتر کولر به همراه نشان‌های اختصاصی نورپردازی سازندگان مادربرد بر روی جعبه محصول خود نمایی می‌کند. در پشت و کناره‌های جعبه مشخصات فنی و ابعاد واتر کولر تشریح شده است.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

قطعات همراه شامل کیسه محتوی براکت‌ها، پیچ‌ها، خمیر سیلیکت Mastergel Pro و کنترلر ARGB می‌شود.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

یک عدد کابل Y مخصوص اتصال 2 فن به یک درگاه PWM مادربرد، یک کابل تبدیل 3 به یک ARGB برای اتصال سیمهای نورپردازی فنها و بلاک، و یک کابل اتصال کنترلر ARGB به مادربرد و سوکت برق SATA نیز در جعبه قرار دارد.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

واتر کولر MasterLiquid ML240L ARGB V2 تمام مشکی است. شلنگ‌های مورد استفاده این کیت AIO طولی برابر 30.5 سانتیمتر دارند، مجهز به روکش Sleeved شده می‌باشند که از نظر ظاهری به جذابیت دستگاه کمک می‌کنند. کولر مستر در مورد ساختار شلنگ‌ها از رزین FEP استفاده کرده است. از ویژگی‌های این رزین می‌توان به خاصیت ارتجاعی بهتر، مقاومت در برابر حرارت، نشتی، و همچنین دوام بالا اشاره کرد.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

بلاک واتر کولر ساده است اما حاشیه دور آرم کولر مستر در پشت آن به رنگ شیری مجهز به نورپردازی ARGB است. خیلی دوست داشتیم نام کولر مستر نیز در این پشت نمایان باشد. موتور پمپ درون بلاک است و از نوع سه فاز، با عملکردی کاملا بی صدا.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

رادیاتور از جنس آلومینیوم است و کیفیت پیچ و رزوه‌ها کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

بست‌ها و اتصالات، محکم و استاندارد است. همچنین شلنگ‌ها عایق و از جنس لاستیک ضد اسید EPDM است. مقاومت بالا در برابر اسید، گاز، آب شور، ازن، الکتریسیته و حرارت از ویژگی‌های لاستیک EPDM است. بدنه داخلی محفظه‌های کولانت و همچنین لوله‌های داخل بلاک، از جنس فیبر شیشه ای و پلاستیک سولفید پلی فنیلن می‌باشد. این ترکیب مقاومت بالای اجزای بدنه در برابر خورندگی و حفظ دمای مایع کولانت را سبب می‌شود و طول عمر پمپ را افزایش می‌دهد.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

فنهای Sickle flow کولر مستر مجهز به بلبرینگ‌های Rifle هستند و در دسته فنهای Air Balance کولر مستر قرار می‌گیرند. این فنها در ایجاد تعادل مناسب میان شدت جریان هوا، فشار جریان هوا، و میزان نویز قابل قبول برای استفاده کاربر خانگی است. این تعادل باعث می‌شود، برخلاف فن‌های مورد استفاده در دیگر واتر کولر‌ها که در حداکثر دور خود صدای زیادی تولید می‌کنند، فنهای Air Balance، ضمن ارائه حداکثر کارایی برای خنک سازی رادیاتور، کمترین نویز ممکن را در دورهای بالا ایجاد کنند. بدین ترتیب به لطف این فنهای خوش ساخت، می‌توان در کنار یک سیستم مجهز به خنک کننده آبی، نهایت آرامش را تجربه کرد.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

این فنها حداقل دور 650RPM و حداکثر دور 1800RPM را دارا می‌باشند. پروانه آنها مجهز به نورپردازی ARGB است، که فارق از حرکت پروانه عمل می‌کند. فنها از نوع PWM هستند و کانکتور 4 پین دارند.

ویدیو از نورپردازی ARGB:

سیستم تست:

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2
قطعهمشخصات
پردازنده 3600X به همراه مادربرد Gigabyte X570 Aorus Masterاز شرکت گیگابایت برای در اختیار قرار دادن این سیستم سپاسگذاری می شود.
پردازنده INTEL CORE i7 8700K و i9 9900Kپردازنده 9900K موقتا از طرف یکی از دوستان به جهت تست دریافت شد.
مادربرد MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBONمادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z390 به همراه فرکانس حافظه 4466 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم.
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8Gاین سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
منبع تغذیه GREEN GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF) فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی:

بر روی کاغذ از واتر کولر Cooler Master MasterLiquid ML240L ARGB V2 می‌توان برای خنک کردن پردازنده‌ها تا سقف TDP برابر 200 وات استفاده کرد. در عمل بهترین عملکرد این واتر کولر همراه با پردازنده‌هایی با نصف این میزان مصرف است. بنابراین اولا از استفاده این واتر کولر در پردازنده‌های رده بالای پر مصرف خودداری کنید، ثانیا، حتما دقت کنید، اگر برای پلتفرم اینتل استفاده می‌کنید حتما پردازنده ضریب بسته باشه.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

پیشنهاد کولر مستر استفاده از این واتر کولر در پردازنده‌های نسل 10 اینتل تا TDP برابر 65 وات است. از این رو می‌توان از این واتر کولر برای پردازنده‌های Core i3 و پردازنده‌های Core i5 ضریب بسته به خوبی بهره گرفت.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

برای پردازنده‌های جدید AMD، خوشبختانه 5600X و 5800X در لیست پیشنهادی کولر مستر برای این واتر کولر حضور دارند. البته در لیست محصولات پیشنهادی، برای 5600X گزینه دوم و برای 5800X این واتر کولر به عنوان گزینه سوم پیشنهادی مطرح است.

بررسی واترکولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2

ما این واتر کولر را همراه با پردازنده‌های 8700K و 9900K از اینتل و همچنین بر روی پلتفرم AMD بر روی پردازنده 3600X استفاده کردیم. لازم به ذکر است، به هنگام بررسی دمای اتاق تست 29.4 درجه سانتیگراد است.

MasterLiquid ML240L ARGB V2
Core i7 8700K
حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3370
فرکانس 4.8 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3579
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها3688

نتیجه برای 8700K تقریبا قابل قبول است، البته از یاد نبریم 8700K به هنگام اورکلاک مصرف آن به بیش از 110 وات هم می‌رسد و این واتر کولر لزوما برای پردازنده‌هایی با مصارف بیش از 100 وات بهینه نیست.

MasterLiquid ML240L ARGB V2
Core i9 9900K
حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3985
فرکانس 4.9 گیگاهرتز تمام هسته‌ها45 101

برای 9900K، که صد البته قوی تر و پر مصرف تر از 8700K است، هیچ انتظاری نداشتیم. 9900K به هنگام اورکلاک مصرف آن به بیش از 200 وات هم می رسد که فراتر از توان واتر کولر ماست. اما واقعیتش، در حالت پیش فرض، ML240L ARGB V2 توانست از پس خنک کنندگی 9900K بر آید، بنابراین اگر برای چنین پردازنده ای این واتر کولر را در نظر دارید، صرفا برای استفاده در حالت پیشفرض عملکرد آن مناسب ارزیابی می‌شود.

MasterLiquid ML240L ARGB V2
Ryzen 5 3600X
حالت بیکاریحالت پردازشی (حداکثر لود)
فرکانس دیفالت3873

و در آخرین بخش از بررسی، به تست 3600X اقدام کردیم که خوب، این پردازنده اصلا اورکلاک نمی‌شود، و AMD هیچ Headroom و فضایی برای اورکلاک آن در نظر نگرفته است و صرفا در حالت پیش فرض می‌توان از آن استفاده کرد. نتیجه 73 درجه برای این پردازنده بسیار خوب و مناسب ارزیابی می‌شود، این درحالیست که با کولر استوک AMD دمایی حدود 80 درجه را با این پردازنده تجربه کردیم.

نتیجه گیری:

واتر کولر COOLER MASTER MasterLiquid ML240L ARGB V2 یکی از بهترین گزینه‌ها برای خنک کنندگی سیستم‌های پایه است. شرکت کولر مستر در ساخت محصولات خود همیشه از بهترین متریالها استفاده می‌کند و این واتر کولر نیز از نظر کیفیت بدنه، کیفیت پیچ‌ها و اتصلات، از بهترین‌ها به شمار می‌رود. از لحاظ طراحی و نورپردازی، کولر مستر از نورپردازی دیجیتالی ARGB بهره برده است که هم می‌توانید آن را با مادربرد خود همسان سازی کنید و یا اینکه به کمک درایور ARGB همراه، مدیریت نورپردازی را بر عهده بگیرید.

از نظر قدرت خنک کنندگی، واتر کولر MasterLiquid ML240L ARGB V2 دقیقا در جایگاهی که برای آن در نظر گرفته شده عملکرد مطلوبی دارد. تمامی‌Core i3‌ها و Core i5‌های ضریب بسته نسل 10 اینتل را به راحتی می‌توان با این واتر کولر خنک کرد. همچنین برای پلتفرم AMD، هم برای نسل جدید پردازنده‌ها و هم برای نسل 3000 رایزن می‌توان از این واتر کولر بهره گرفت.

از نظر نویز و آکوستیک، پمپ مطلقا صدای خاصی ندارد و فنهای Sickle Flow کولر مستر، در رنج زیر 1000RPM هیچ صدای خاصی تولید نمی‌کنند؛ در حداکثر دور خود، نویز تولید شده کاملا شنیده می‌شود، اما آزار دهنده نیست.

از نظر قیمت این واتر کولر در حدود 85 دلار در خارج از ایران به فروش می‌رسد و در ایران نیز، در حدود قیمت 3.6 میلیون تومان با ضمانت 36 ماهه آواژنگ عرضه خواهد شد. در مجموع، این واتر کولر را برای سیستم‌های Entry Level، به کاربران خانگی و دوستانی که علاقمند هستند، ضمن خنک سازی پردازنده‌های خود، جلوه بصری ARGB به کیس بدهند، پیشنهاد می‌کنیم.

مزایا:
  • نویز بسیار پایین پمپ
  • وجود درایور مستقل ARGB
  • امکان نصب بلاک به صورت دو طرفه
  • وجود نورپردازی ARGB در بلاک و پروانه فنها
  • نورپردازی قابل همسان سازی با تمامی‌مادربردها
  • پشتیبانی از تمام سوکت‌های AMD و Intel (به غیر از TR4)
  • عملکرد قابل قبول در خنک سازی پردازنده‌هایی با قدرت TDP 95W
  • پرفورمنس و عملکرد عالی در خنک سازی پردازنده‌هایی با قدرت TDP 65W
معایب:
  • صدای فن در حداکثر دور کاملا شنیده می‌شود (طبیعت همه ی واتر کولر‌هاست)
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • واتر کولر Cooler Master MasterLiquid ML240L ARGB V2 می‌تواند یک انتخاب کاملا مناسب برای سیستم‌های سطح Entry Level و کیس‌های گیمینگ نیمه حرفه ای خانگی باشد.
8.4امتیاز8.5راندمان8.6امکانات8طراحی8.6ارزش خرید

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...

12 دیدگاه

  1. Avatar m.z گفت:

    سلام اقای ابیشی ، من پارسال که سیستم جمع کردم سی پی یو رو 9900k گرفتم و فن رو بخاطر کوچک بودن کیس (X2 jaguar) مجبوری کولرمستر ML120L RGB Tuf edition گرفتم الان با خوندن این مقاله گفتم یه نگاهی به دما بندازم بعد یک سال و اندی چون وقتی این فنی که بررسی کردید گفتن پیشنهاد نمیشه ک برای من هیچی دیگه ،، دیدم در حالت ایدل روی 34 هست حالا بنظر میزون هست؟ البته در حالت فشار تست نکردم ببینم تا چند میره ، چیکار کنم فن و کیس رو عوض کنم یا با همین سر کنم ؟

  2. Avatar masih گفت:

    من روی 3700x و 3900x تست کردم
    سیلوراستون هم زیبایی چشمگیری داری
    هم خنک کنندگیش انصافا خوبه
    نویز صدای کمتری هم داری

    اگه واستون مقدور بود یبارم سیلوراستونو بررسی کنین

    از لحاظ قیمت هم خوبه
    مدل دقیقش
    silverstone pf240-argb

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      خوب اصلا این واتر کولر برای 3900X مناسب نیست، انتظاری هم نبوده که مناسب باشه. ما هم روی 3600X تستش کردیم، باید قطعات متناسب هم انتخاب شوند.

      برای سیلور استون هم اگر شرکت نمایندگیشون بدن حتما بررسی خواهیم کرد دوست خوبم. مرسی از کامنت شما.

  3. Avatar bina گفت:

    اقای ابیشی سلام
    در جایی اشاره کردید فقط هشت درجه نسبت به کولر استوک دما پایین تر اومده !! ایا به نظرتون پرفورمنس پایین نیست ؟ و این کولر ارزش خرید داره؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام،

      8 درجه تفاوت در دما خیلیه! ببنید در مورد کولر ها یه چیزی رو باید به خاطر بسپارید، کیفیت سیلیکن پردازنده ها متفاوت هستند، ممکنه یه پردازنده 3600X با کولر استوک خودش مثلا دمای 85 درجه داشته باشه و یه پردازنده 3600X دیگه با همون کولر استوک خودش دمای 75 درجه رو ثبت کنه. بنابراین باید اینو در نظر بگیرید. الان مثلا من با این کولر اصلا نتونستم 9900K رو در حالت اورکلاک خنک کنم، اما تست هایی از این کولر هست که نه تنها 9900K رو خنک کرده بلکه باهاش اورکلاک هم کردند. این موضوع دلیل بر تفاوت عملکرد کولر نیست، بلکه تفاوت در کیفیت پردازنده هاست.

      پس شما موقع خرید باید دقت کنید، اولا این کولر رو برای چه پردازنده ای در نظر دارید، این مهمه، اگر پردازنده رده بالا باشه، پرفورمنسش مناسب نیست، نگاه کنید به پیشنهاد خود کولر مستر که این کولر رو مناسب چه پردازنده ای دونسته که در متن بررسی اومده.

      بعد اگر پردازنده ای که انتخاب کردین، مثلا 3600X رو خریدین، باید ابتدا ببینید با کولر استوک خودش چه دمایی رو ثبت می کنه، بعدش اگر اون دما خوب نبود، حتما این کولر رو پیشنهاد میدم و پرفورمنسش برای اون پردازنده عالیه.

  4. Avatar رضا گفت:

    سلام اقای ابیشی اگه میسر بود راجب کولینگ های open loop که چطور سرهم میشن و چه ابزاری برای فرم دهی نیاز هست یا چه مدل پمپی خوب هست. بی زحمت یک مقاله بذارید

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا رضای عزیز،

      متاسفانه در این زمینه در ایران با کمبود تجهیزات کافی مواجه هستیم و انتخاب های زیادی نیست، معمولا شرکت هایی که در این زمینه قطعه وارد می کنند، یکسری قطعه مشخص هست و شما انتخاب خاصی ندارید به غیر از آنکه هر آنچه که هست تهیه کنید و سر هم کنید.

      شاید در آینده اگر شرکت ها و قطعات بیشتری از واتر کولر های Open-Loop وارد بازار ایران شوند، که “یک جور رقابت” در این بخش ایجاد بشه، در آن زمان شرکت ها راغب شوند که قطعات لازم را برای بررسی در اختیار ما قرار دهند. بنابراین در حال حاضر که کولر های معمولی هم در بازار یافت نمی شود، و با کمبود و کسری کولر در تمامی زمینه ها مواجه هستیم، بعیده این امکان بوجود بیاد اما ما تلاشمون رو می کنیم.

  5. Avatar Farzam گفت:

    این عالیه. اگه قیمت‌ها، قیمت‌های ۲ سال پیش بود حتماً می گرفتمش 😁😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.