سه سال پیش بازی Metro 2033 یکی از بازیهایی که بود که هر کسی میخواست نهایت قدرت پردازش گرافیکی کامپیوتر خود را بیازماید به سراغ آن میرفت و بسیاری در آن زمان نتوانستند این بازی را با نهایت جزییاتگرافیکی تجربه کنند. در کنار گرافیک سطح بالا، داستان خوب و روند جالب توجه بازی نیز باعث شد تا طرفداران بسیاری پیدا کند و همانطور که انتظار میرفت، ادامه آن نیز پس از سه سال عرضه شد. داستان بازی Metro Last Light ادامهای برای قسمت اول است و بار دیگر در نقش Artyom قرار خواهید گرفت تا به نقاط فراموش شده متروی مسکو سر زده و با ترسهایتان روبرو شوید! روبرو شدن با ترسها تنها مختص داستان و فضای دلهرهآور این بازی نیست. به نظر میرسد ترس از اینکه گرافیک بهبود یافته بازی چه چیزهای جدیدی برای عرضه دارد و آیا سیستم شما میتواند به خوبی از پس آن برآید یا خیر ترس بزرگتری خواهد بود! چند ماهی از زمان این بازی گذشته است، اما به مرور و با تست انواع کارتهای گرافیک روی این بازی تصمیم گرفتیم تا با فناوریهای گرافیکی جدید به کار گرفته شده در این بازی بیشتر آشنا شده و ببینیم کارتهای گرافیک مختلف تا چه حد میتوانند از پس این بازی برآیند (بد نیست بدانید سازنده این بازی کارتگرافیک NVIDIA Geforce TITAN را برای دستیابی به نهایت جزییات و دقتگرافیکی پیشنهاد داده است!).
4A Engine
موتور پردازشگرافیک این بازی هم در نسخه قبلی و هم در این نسخه توانایی بالایی در انجام پردازشهای گرافیکی داشته و میتواند جزییاتگرافیکی را با زیبایی هرچه تمامتر به تصویر بکشد. این سیستم به شکلی بهینه شده تا برای به تصویر کشیدن این میزان از جزییات (حتی در دقت تصویر 1440×2560پیکسل) به کمتر از چهار گیگابایت حافظه سیستم و کمتر از دو گیگابایت حافظهگرافیکی نیاز داشته باشد. نحوه استفاده از پردازنده نیز بهینه شده و پردازشهایی همچون دستورات فیزیک و موارد مربوط به صدا، به هر هسته آزاد پردازنده که در دسترس باشد ارسال میشود تا به سرعت پردازش مورد نیاز صورت گیرد (در موارد دیگر ممکن است این پردازشها در مراحل دوم یا سوم پردازش یک هسته قرار گیرند و به هسته آزاد پردازنده برای پردازش سریعتر ارسال نشوند). همچنین در این موتور پردازشگرافیکی، به طور پیشفرض DirectX11 انتخاب شده و از این مسیر برای پردازشگرافیکی استفاده میشود تا شاهد افت کارایی و اتلاف وقت در پردازشها نباشیم. در صورتی که کارتگرافیک شما از DirectX11 پشتیبانی نکن، خود بازی به طور خودکار بین رابطهای DirectX مختلف سوئیچ خواهد کرد.
Tessellation
فناوری Tessellation نقشی مهم در ساختار گرافیکی و ارائه جزییات بهتر این بازی دارد. محیط بازی، اشیا مختلف، سطوح دیوار و زمین و حتی هیولاها و شخصیت بازی نیز از Tessellation بهره میبرند تا بتوانند جزییاتگرافیکی واقعیتری ارائه دهند (تصویر 1).
در این بازی از تکنیک POM (Parallax Occlusion Mapping) برای انجام این کار استفاده شده و روی مواردی که در دید کاربر هستند اجرا میشود تا فشار مضاعفی بر سیستم وارد نشود. گزینه Normal ویژگی را برای اشیا، کاراکترها و دشمنان فعال کرده و گزینه High نیز با استفاده از Tessellation جزییات بیشتری به محیط میدهد. در نهایت گزینه Very High وسعت دید در نمایش Tessellation با جزییات کامل را افزایش میدهد. در فواصل دورتر میزان جزییات و کیفیت آنها شکلی متغیر به خود میگیرد تا هم فشاری کاری سیستم افزایش بیجهت پیدا نکرده و هم در فواصل دور با جزییات گرافیکی پایین روبرو نباشیم.
فیزیک
مانند نسخه قبل، Last Light نیز به شکل کامل ازپردازشهای فیزیک و به خصوص فناوری PhysX پشتیبانی کرده و به همین خاطر دارندگان کارتهایگرافیک NVIDIA به شکل بهتری میتوانند از این قابلیت بهره ببرند. فیزیک از مواردی مشهود همچون انفجارها وتخریب محیط گرفته تا جزییات کوچک به کار گرفته شده تا حسی واقعیتر به بازی بدهد. با فعالسازی Advanced PhysX خواهید دید که انفجار یک سطح باعث پخش شدن اجزای آن سطح به اطراف طبق قوانین فیزیک شده و با برخورد به سطوح مختلف تغییر جهت میدهد (تصویر 2).
هریک از اجزا دارای سایه مختلف به خود بوده و پس از پخش شدن اجرا، شاهد محو شدن سریع آنها نخواهید بود. نوع اشیا، ساختار و وزن آنها نیز در نحوه تعیین قوانین فیزیک موثر خواهند بود. برای مثال اجزای یک بلوک بتونی رفتاری متفاوت از اجزای یک جعبه چوبی خواهند داشت. قدرت انفجار نیز در به اطراف پرتابکردن اشیای مختلف تاثیرگذار است و نوع وسیله انفجاری در افکت انفجار تاثیرگذار خواهد بود. یکی از اجزای گرافیکی مهم در این بازی مه، بخار و دود است که باعث میشود کاربر بیش از پیش در محیط بازی غرق شود (تصویر 3).
این موارد نیز با کمک موتور فیزیک بازی پردازش شده و قوانین فیزیک برای ذرات تشکیل دهنده مه و دود نوع رفتار آن در محیط را تعیین میکند. استفاده از این سیستم باعث شده تا سازنده بازی بتواند افکتهای جالبی مانند حرکت بخار گرم رو به بالا و ماندن بخار سرد روی سطح زمین ایجاد کند. نحوه حرکت پارچه و لباس و واکنشی که نسبت به محیط اطراف دارد نیز توسط پردازشهای فیزیکی صورت میگیرد و دارندگان کارتهای گرافیک NVIDIA میتوانند به خوبی از این افکت ها بهره ببرند (تصویر 4).
کسانی که فاقد کارتهای گرافیک NVIDIA هستند، شکلی پیش فرض از این موارد را مشاهده کرده و نمیتوانند با آن تعامل داشته باشند. Anti-Aliasing بازی Metro Last Light به طور پیشفرض گزینه AAA یا Analytical Anti-Aliasing را فعال کرده است و لبههای تصویر و اشیا را بهبود میبخشد. همچنین در این نسخه میتوانید از SSAA (Supersampling Anti-Aliasing) استفاده کرده که حتی در مقایسه با MSAA کارایی و نتیجه نهایی بهتری دارد. SSAA تصویر را در دقتی بالاتر پردازش کرده و سپس آن را به دقت تصویر نهایی مورد نظر شما تغییر میدهد. برای مثال در زمانی که دقت تصویر1080×1920پیکسل و در حالتی که SSAAx2 انتخاب شده است، تصویر با دقت 1512×2688 پیکسل پردازش شده و پس از آن یک خروجی تصویر با دقت 1080×1920پیکسل ایجاد و به خروجی ارسال میشود. گزینه های گرافیکی گزینه Quality در تنظیمات گرافیکی بیشتری تاثیر را در میان دیگر گزینهها داشته و چهارده گزینه مختلف را در بر میگیرد. این موارد شامل Ambient Occlusion ،AAA ،Bump Mapping ،Detail Texturing ،Geometric Detail ،Image Post-Processing ،Light-Material Interaction ،Motion Blur ،Parallax Mapping ،Shadow Filtering ،Shadow Resolution ،Skin Shading ،Soft Particles و Volumetric Texturing میشوند. کمپانی NVIDIA برای کارتهای گرافیک خود حالتهای مختلفی از تنظیمات گرافیکی را توصیه کرده است. GTX TITAN ،GTX 690 ،GTX 680 SLI و GTX 670 SLI برای کسانی توصیه شده که میخواهند نهایت جزییات گرافیکی، فیزیک، Tessellation و SSAA را تجربه کنند (این یعنی باید بیش از سه میلیون تومان برای کارتگرافیک خرج کنید!). در زمان استفاده از GTX 680 و GTX 670 خاموش کردن SSAA توصیه شده و حالت Normal برای Tessellation نیز برای کسانی است که GTX 660 Ti دارند. دارندگان کارتهایگرافیک رده پایینتر نیز باید به تدریج گزینههای فیزیک را خاموش کرده و سعی کنند با جزییات گرافیکی پایینتر به سرعت فریم مطلوب دست پیدا کنند. اگر دوست دارید دقت تصویر بالا (همچون 1600×2560پیکسل) را با نهایت جزییات گرافیکی تجربه کنید، توصیه شده تا دو کارتگرافیک Geforce GTX TITAN، دو کارتگرافیک GTX 690، سه کارتگرافیک GTX 680 یا سه کارتگرافیک GTX 670 داشته باشید.
آزمایش کارایی
برای آزمایش انواع کارتهای گرافیک در این بازی، چندین مدل از کارتهایگرافیک NVIDIA و AMD را در اختیار داشته و از همان سیستم تست همیشگی (پردازنده Intel Core i5-3570، هشت گیگابایت Apacer Ares II DDR3-2400، مادربورد msi Z77A-G45 Gaming، درایو Silicon Power Velox V60 و منبعتغذیه Green GP1235B) برای آزمایش استفاده کردیم. همچنین به این نکته نیز باید اشاره کنیم که گزینه PhysX در تستها خاموش شده است. جدول زیر مشخصات کارتهای گرافیک مورد استفاده در آزمایش ما را نشان میدهند:
کارتگرافیک | فرکانس پردازنده گرافیکی (مگاهرتز) | حافظه RAM | رابط و پهنای باند حافظه | واحدهای سایهزنی |
Asus HD 7970 Matrix | 1100 | 3 گیگابایت، GDDR5، 6600 مگاهرتز | 384 بیت، 316/8 گیگابایت در ثانیه | 2048 |
Asus HD 7950 Direct CU II | 800 | 3 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 384 بیت، 240 گیگابایت در ثانیه | 1792 |
Asus HD 7870 Direct CU II | 1100 | 2 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 256 بیت، 160 گیگابایت در ثانیه | 1280 |
Asus GTX 670 Mini | 928 تا 1006 | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 256 بیت، 192/3 گیگابایت در ثانیه | 1344 |
Gigabyte GTX 780 Windforce 3X | 954 تا 1006 | 3 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 384 بیت، 288/4 گیگابایت در ثانیه | 2304 |
msi GTX 690 | 915 تا 1019 | 4 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 2×256بیت، 2×192/3 گیگابایت در ثانیه | 2×1536 |
msi GTX 660 Ti Power Edition | 1020 تا 1098 | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 192 بیت، 144/2 گیگابایت در ثانیه | 1344 |
msi GTX 650 | 1085 | 1 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 128 بیت، 80 گیگابایت در ثانیه | 384 |
همانطور که انتظار داریم دو کارتگرافیک قدرتمند و گرانقیمت Gigabyte GTX 780 Windforce 3X و msi GTX 690 توانستهاند بالاترین جایگاه در نمودار نتایج را کسب کنند. اما همچنان باید اعتراف کرد شگفتی آفرین این تست مانند بازیهایی که پیش از این بررسی کردیم، کارتگرافیک GTX 660 Ti در حالت SLI است که توانسته با اختلاف کمتر از ده فریم خود را به کارتهای گرافیک قدرتمند این تست برساند. در صورتیکه بخواهید از کارت های گرافیک ضعیف تری استفاده کنید، باید قید استفاده از Tessellation را نیز بزنید یا به جزییاتگرافیکی پایینتر بسنده کنید. کارتهای گرافیک AMD نیز عموماً در سطحی پایینتر از رقبای خود قرار گرفتهاند که البته از یک بازی که بیشتر برای کارتهای گرافیک NVIDIA بهینه شده بیش از این این انتظار نمیرود.
بله اجرا میشه
سلام من خیلی دوست دارم این بازی انجام بدم ایا این بازی روی رم 4 و گرافیک 2 و cpu g3900 celeron قابل اجراست کیفیت هم پایین باشه چی؟
بسیار عالی و مفید
اره درسته.
اینو یه بار بازی کردم بد نیست منتهی سیستم خوبی هم می خواد من سیستم خودم نبود ولی در مجموع بازی هم نبود که حسرتش رو بخورم
البته ما هم همینطور
گرافیکش فوق العاده بالاست حتی gtx 690 به نرخ فریم 48 رسیده.
قسمت نشد ما بازی کنیم
واقعا بازی خوبی بود
همه کارت ها رو به زانو دراورده