بررسی پاور گیگابایت مدل GIGABYTE AORUS P1200W

پاور دیجیتالی AORUS P1200W گیگابایت، قدرتمند ترین منبع تغذیه پرچمدار گیگابایت است که امروز به بررسی آن می‌پردازیم. این پاور تقریبا 2 سالی است که در بازار حضور دارد و از جمله خصوصیت‌های مهم آن داشتن یک نمایشگر وسیع تمام رنگی است که می‌تواند اطلاعات مفیدی را از میزان مصرف سیستم و وضعیت پاور به نمایش بگذارد.

هرچند ما برای بررسی پاور گیگابایت GIGABYTE AORUS P1200W تجهیزات آنچنان پر مصرفی نداریم تا 1200 وات توانایی آن را به چالش بکشیم، اما، در حد امکان آن را تست می‌کنیم و امکانات و خصوصیات آن را شرح خواهیم داد.

جعبه و اقلام همراه:

کارتن محصول به رنگ مشکی و نارنجی، تم کلاسیک خانواده آئوروس گیگابایت است. از جمله مشخصه‌های اصلی که بر روی کارتن عنوان شده است: شامل نمایشگر تمام رنگی، پشتیبانی از نورپردازی RGB Fusion 2.0، استفاده از خازن‌های تمام ژاپنی، و طراحی تمام ماژولار می‌باشد. آرم 80Plus پلاتینیومی ‌نیز حکایت از مصرف بهینه بالای 92% در هنگام کار دارد.

در پشت جعبه تعداد کابل‌ها، نوع آنها، ماژولار بودنشان، همچنین نوع فن، و نمایشگر پاور به تصویر کشیده شده است. همچنین جدول مشخصات، نمودار لود فن، میزان نویز و جدول توزیع آمپراژ ریل‌ها بیان شده است.

اقلام داخل جعبه شامل 4 عدد پیچ و کابلهای ماژولار، به شرح زیر می‌باشد:

تمامی‌کابل‌های این پاور فلت می‌باشند. تنوع بسیار خوبی دارند. این پاور مجهز به دو کابل EPS برق پردازنده است، از این رو می‌توان آن را برای مادربرد‌های High End مجهز به دو ورودی برق پردازنده مورد استفاده قرار داد.

از نظر طول کابل‌ها، تقریبا، می‌توان گفت به راحتی برای مدیریت کابل کشی درون یک کیس Full-Tower هم مناسب است. دو عدد کابل PCIe هشت پین که هر کدام فقط یک سوکت در انتهای کابل دارند، به هر چه تمیز درآوردن کابل‌های متصل به گرافیک کمک شایانی می‌کند.

چهار عدد کابل برق ساتا بر روی هر کدام سه سوکت برق SATA و در انتها یک مولکس قرار دارد. خوشبختانه فاصله سوکت‌های ساتا 15 سانتیمتر است که می‌تواند مدیریت کابل کشی راحت تر کند.

ضخامت کابل‌ها و کیفیت، بسیار مطلوب است و کابل‌های اصلی، 24 پین مادربرد، 8 پین گرافیک، و 8 پین پردازنده از استاندارد قطر 16AWG بهره می‌برد که برای جریان کشی تا 10 آمپر هم مناسب است.

نکته ای که در رابطه با کابل‌های اصلی پاور باید یاد آور شد، وجود خازن در انتهای کابل‌هاست. بر روی کابل 24 پین مادربرد، کابلهای 8 پین پردازنده و کابل‌های 8 پین PCIe گرافیک، خازن‌هایی از پشت سوکت برآمده اند که صحنه ی نچندان جالبی را رقم می‌زنند.

چنین حرکتی بر روی چند مدل معدود از برند‌های دیگر هم تکرار شده است، و این موضوع برای ثبات بیشتر برق خروجی و همچنین کاهش Ripple و نوسان به کار گرفته می‌شود.

منتها اصلا صحنه جالبی نیست که چند خازن آویزان از سوکت باشند. بخصوص اگر به دنبال بستن یک سیستم زیبا و تر و تمیز هستید، به ناگهان با خازن‌های برآمده از سوکت مواجه می‌شوید که نمای سیستم شما را از نزدیک ممکن است خراب کند.

درست است که وجود این خازن‌ها Ripple را کاهش می‌دهد ولی گیگابایت کلی زحمت کشیده و نمایشگر در پاور کار گذاشته تا از نظر زیبایی بصری، این پاور را به حد اعلا برساند، اما وقتی نوبت به کابل‌ها می‌شود، یکسری خازن از آنها آویزان هستند و نمای ظاهری اسمبل را جذاب نمی‌کنند.

از نظر نگارنده از بین بردن نمای سیستم به بهای بهبود Ripple خیلی موضوع جالبی نیست و بهتر بود OEM پاور به دنبال راه‌های دیگری برای کاهش Ripple باشد تا نمای سیستم بر هم نخورد.

مشخصات فنی:

پاور  Aorus P1200Wپرچمدار پاور‌های گیگابایت محسوب می‌شود. این اولین و تنها مدلی است که مجهز به نمایشگر تمام رنگی است.

از نظر مصرف بهینه، استاندارد پلاتینیومی ‌80 پلاس دارد. این پاور علاوه بر اینکه تا 20% ظرفیت خود در حالت فنلس کار می‌کند، ویژگی حرکت معکوس فن را نیز دارد.

حرکت معکوس فن به محض روشن کردن سیستم برای مدت 20 ثانیه انجام می‌شود تا گرد و خاک باقی مانده درون محفظه پاور به بیرون هدایت شود.

با مراجعه به جدول توزیع آمپراژ منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت، مشخص می‌شود که این پاور قدرتمند مجهز به تک ریل 100 آمپری 12 ولت است. در ریل‌های 3.3 و 5 ولت نیز، شاهد خروجی 25 آمپری هستیم که برای این کلاس از پاور کاملا مناسب 25 است.

در حالیکه عموم پاور‌های 1200 واتی، معمولا طول 19 سانتیمتری دارند، طول منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت فقط 16 سانتیمتر است. از این نظر، با خیال راحت می‌توان از این پاور در کلیه کیس‌های کوچک نیز بهره گرفت.

پاشنه آشیل پاور‌های کوچک استفاده از فن 12 سانتیمتری است، اما گیگابایت، در این بخش نیز، با به کارگیری یک فن 14 سانتیمتری، برای این پاور سنگ تمام گذاشته است.

زیبایی ظاهری پاور، حتی موقعی که سیستم خاموش است بسیار جذاب می‌نماید. تم مشکی و طوسی نوک مدادی در حاشیه نمایشگر نقره فام، فوق العاده به جذابیت نمای ظاهری آن افزوده است.

 خیلی باید مراقب بود بر روی نمایشگر هیچ گونه خط و خشی نیفتد.

اگر پاور را بخواهیم به صورت فن به شکل بالا نصب کنیم، سمتی که در برابر کاربر قرار می‌گیرد بدین صورت است. این موضوع مهمی‌است.

برعکس پاور‌های Thor ایسوس که شما برای دیدن سمت نمایشگر مجبور هستید پاور را به صورت برعکس نصب کنید، اما در این مدل گیگابایت، برای دیدن سمت نمایشگر، فن پاور باید به سمت پایین که از نظر گردش هوا صحیح تر است قرار گیرد.

کیفیت کانکتور‌ها و تنوع آنها بسیار عالی ارزیابی می‌شود.

یک گارد فلزی که در وسط آن آرم شاهین آئوروس نمایان است، از فن پاور محافظت می‌کند.

در پشت پاور یک برچسب مشخصات، توزیع آمپراژ ریل‌ها را بیان می‌کند.

با بازکردن محفظه پاور، ابتدا نگاهی به فن می‌اندازیم. گیگابایت از یک فن پیشرفته برند Power Logic مدل PLA14025B12H استفاده کرده است.

این فن 14 سانتیمتری، سقف گردش 1800RPM دارد و توانایی گردش هوای آن به  114CFM می‌رسد.

این فن مجهز به بلبرینگ‌های توپی است که یکی از بهترین مکانیزم‌ها برای فن‌های مناسب پاور به شمار می‌رود. در حداکثر گردش خود، نویز این فن به 38dBi می‌رسد که برای همچین پاوری در این کلاس قابل قبول است.

ابعاد کوچک پاور باعث فشرده گی تمام اجزا و کامپوننت‌های درون پاور شده است. اما گیگابایت بخش‌های حیاتی را با سینک‌های مخصوص تمام مشکی پوشانده است تا حداکثر کولینگ را برای این پاور به ارمغان آورد.

خازن‌های ژاپنی Chemi-Con با درجه طاقت 105 سانتیگراد از بهترین قطعات داخلی این پاور به شمار می‌روند.

لحیم کاری‌ها با دقت انجام شده اند.

منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت به کلیه مدار‌های محافظتی پاور مجهز است.

مدار محافظت از دمای بالا OTP، مدار محافظت از افزایش توان خروجی ریل‌ها بیش از میزان قابل تحمل OPP، مدار محافظت از کاهش شدید ولتاژ UVP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان جریان OCP، مدار محافظت از افزایش شدید میزان ولتاژ OVP، و مدار محافظت از اتصالی یا SCP مجهز می‌باشد.

گیگابایت برای گرفتن خروجی 3.3 ولت و 5 ولت از دو مدار مبدل DC-DC استفاده کرده است.

منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت مجهز به مدار تنظیم کننده ضریب توان پاور فعال یا Active PFC است.

کلیه عایق کاری‌ها برای عبور کابل‌ها به طور مناسبی انجام شده است.

نرم افزار:

علاوه بر کابل‌های معمول یک پاور، گیگابایت یک کابل USB نیز درون جعبه قرار داده است که از یک سمت به پاور و از سمت دیگر به خروجی فرانت پنل USB 2.0 مادربرد متصل می‌شود.

وظیفه این کابل برقراری ارتباط دیجیتالی بین پاور و مادربرد است تا مدیریت رقص نور و همچنین شخصی سازی نمایشگر، توسط کاربر امکان پذیر گردد.

در سیستم نرم افزار Gigabyte Control Center وظیفه مدیریت پاور را بر عهده دارد. در مجموع از عملکرد نرم افزاری پاور راضی هستیم.

در این نرم افزار می‌توانید عکس، فیلم، و یا از الگوهای از پیش تعیین شده برای نمایشگر LCD پاوره بهره ببرید. نمونه این از الگوها و اطلاعاتی را که می‌توان درون نمایشگر پاور مانیتور کرد را در ویدیو زیر مشاهده می‌کنید:

اطلاعاتی نظیر:

  • سرعت گردش فن
  • دمای محفظه پاور
  • میزان واتیج مصرفی کل سیستم
  • مدت زمان روشن بودن سیستم
  • میزان آمپراژ خروجی ریل‌های پاور به تفکیک
  • میزان واتیج خروجی ریل‌های پاور به تفکیک

را می‌توان بر روی نمایشگر مشاهده کرد.

معرفی سیستم تست :

1402سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگGIGABYTE AORUS WATERFORCE X 360
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGIGABYTE AORUS P1200W PLATINIUM

بررسی:

این پاور مجهز به تک ریل 12 ولت است که می‌تواند تا 1200 وات قدرت خروجی داشته باشد. ریل‌های 5 و 3.3 ولت توسط مبدل DC-DC از تک ریل 12 ولت تولید می‌گردند.

از آنجایی که بررسی فنی یک پاور نیاز به تجهیزات خاصی دارد که در دسترس همگان نیست، ما برای تست ثبات ولتاژ و قدرت پاور، به تست OCCT بسنده می‌کنیم و گراف بدست آمده از نتیجه ی خوانش ریل‌ها را در داخل نرم افزار AIDA64 در این بخش قرار می‌دهیم.

البته سیستم تست ما حتی قادر به قلقلک دادن این پاور 1200 وات هم نیست، بنابراین در عمل نتوانستیم حتی نصف فشار لازم را برای تست وارد کنیم.

به هر جهت، کلیه ریل‌ها در قبل و بعد از تست کاملا با ثبات و بدون کوچکترین نوسان بودند.

نتیجه گیری:

منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت بدون شک بهترین و گل سرسبد پاور‌های عرضه شده توسط گیگابایت است.

عملکرد نمایشگر آن بی نظیر و کیفیت نور آن فوق العاده است. زیبایی هر سیستمی‌ با این پاور دو چندان می‌شود. هرچند از وجود خازن‌ها در انتهای کابل‌های اصلی رضایت نداشتیم.

دقت نظر گیگابایت نسبت به طراحی مناسب با نیاز سیستم‌های گیمینگ باعث شده این پاور مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت یک محصول خوب از گیگابایت است که می‌تواند در هر سیستمی ‌نیاز‌های حرفه ای کاربران از یک پاور مطمئن را برطرف سازد. ضمانت 10 ساله گیگابایت بر روی این پاور نشانگر کیفیت و اطمینان گیگابایت به برتری این پاور است.

منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت از استاندارد پلاتینیومی ‌مصرف بهینه 80Plus بهره می‌برد و مجهز به کلیه مدار‌های محافظتی می‌باشد.

این پاور با قیمت 350 دلار در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود و در ایران نیز می‌توانید آن را به قیمت حدود 17 میلیون تومان از فروشگاه‌های آنلاین مانند اسکای، عرفان رایانه و دیگر نمایندگی‌های رسمی‌ برند گیگابایت تهیه کنید.

با توجه به جذابیت فوق العاده این پاور، علیرغم انتقادی که نسبت به کابل‌ها داشتیم، نشان بهترین طراحی را به آن اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • تمام ماژولار
  • ابعاد مینیمال
  • حالت فنلس دارد
  • ضمانت 10 ساله آواژنگ
  • وسایل همراه کامل است
  • مجهز به تک ریل 12 ولت
  • طراحی ظاهری شیک و زیبا
  • مجهز به یک نمایشگر تمام رنگی
  • مجهز به کابل‌های فلت تمام مشکی
  • مجهز به فن خنک کننده 14 سانتیمتری
  • امکان نمایش اطلاعات حیاتی پاور در نمایشگر
  • دارای استاندارد مصرف بهینه 80 پلاس پلاتینیومی
  • استفاده از خازن‌های 105C شرکت ژاپنی Chemi Con
  • مجهز به ‌پروتکشن‌های OPP/OVP/UVP/SCP/OCP/OTP
  • مجهز به سیستم گردش معکوس فن برای زدودن گرد و غبار از داخل محفظه پاور
  • مجهز به نورپردازی ARGB با قابلیت سینک شدن با اکو سیستم RGB Fusion گیگابایت
معایب:
  • فاقد دکمه برای خاموش کردن حالت فنلس
  • در انتهای کابل‌های اصلی دو-سه عدد خازن متصل است
  • هنوز برای تست پاور در لابراتوار Cybenetics اقدامی ‌نشده است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • منبع تغذیه Aorus P1200W گیگابایت پرچمدار پاور‌های گیگابایت است که می‌توان با خیال راحت آن را برای کلیه سیستم‌های حرفه ای و پر مصرف استفاده کرد.
8.9امتیاز9پرفورمنس9امکانات9کولینگ و فن7.5نوع کابل ها10طراحی ظاهری9مصرف بهینه9پروتکشن‌ها9.5کیفیت ساخت8.5ارزش خرید
امتیاز: 4.9 از 5 (54 رای)
کمی صبر کنید...

14 دیدگاه

  1. Avatar میلاد گفت:

    سلام آقای ابیشی
    پاور من (OCPC 1000W) گارانتی تعویض کرد و بجاش ترمالتیک مدل THERMALTAKE Toughpower iRGB PLUS 1000W Gold با گارانتی 10 ساله آواژنگ رو فرستاد
    الان بنظر شما این پاور رو بصورت آکبند بفروشم و یه مدل دیگه ای مثلا (از برند گرین 1050 پلاتینیوم که بلبرینگ فنهاش FDB و بیصدا هست ) تهیه کنم یا همین مصلحت هست استفاده کنم ؟
    اصلا این پاور قابل اعتماد هست ؟
    در ضمن کم صدا بودن برای من خیلی حائز اهمیت هست
    (بعید میدونم زیر 4-5 سال بخوام سیستم رو عوض کنم)
    مشخصات سیستم :
    i5 11400f
    B560 ROG
    RTX 3070 Ti Aorus Master

    • Avatar میلاد گفت:

      سلام مجدد
      آقا آرمین لطفا میشه با توجه به شرایطی که بالا اشاره کردم ، نظرتون رو در مورد پاور های ترمالتیک هم بفرمایید

      • Avatar آرمین گفت:

        اوکیه پاورش منتها سیستم شما به چنین قدرتی نیاز نداره. اگر بتونید بفروشید و یک پاور 700 واتی تهیه کنید شاید از نظر اقتصادی به نفعتون باشه.

        • Avatar علی گفت:

          جسارتا تو خود سایت گیگا پاور پیشنهادیش برای این کارت 850 واته پیشنهاد پاور کم از شماییکه همیشه بالاتر پیشنهاد میدین بعیده

          • Avatar آرمین گفت:

            آره ببخشید، حق با شماست، اوکی، همون 1000 وات رو بگیر استفاده کن دادا.

      • Avatar میلاد گفت:

        سپاس از راهنمایی هاتون
        بنظرتون ارزش داره این پاور رو بفروشم بجاش گرین 1050 پلاتینیوم بخرم ؟

        • Avatar آرمین گفت:

          پاور گرین 1050 وات، پاور بهتریه، اما اینکه اینو بخواین بفروشین تصمیمش با خودتونه. شاید منم این کارو میکردم.

  2. Avatar ارمان گفت:

    سلام حالا خدایی شغلاتون چین که از این قطعات میخرین؟ من هر چی در میارم یه قطعه سال 2012 هم نمیتونم بگیرم برا ارتقا کامپیوترم

  3. Avatar ساسان گفت:

    واقعا پاور قشنگیه

    • Avatar Mohammad گفت:

      یه کم صبر کن ۵۰۹۰ti ببند

    • Avatar متین گفت:

      من دوسال دیگه میبندم هرچی که تو ۴k بالای ۱۰۰ فریم راحت بده
      این چیزی که گفتی اتفاق نمیفته تو کیس های جدید اگه کیس قدیمی داری بزار کنار ارزش یه پاور ۲۰ تومنی رو نداره

  4. Avatar متین گفت:

    تخصصی تر بگم شاید شما بگید یک سری روی مادربرد بعد از کانکتور خازن هست اونا پیش فاز عمل میکنن جریان برمیگرده ولی بخاطر یکسو سازی دیود ها کوچک رو مادربرد این اتفاق نمیفته و جریان سنگین اون خازن هارو خالی میکنه

  5. Avatar متین گفت:

    تنها دلیل وجود اون خازن ها من شخصا تجربه کردم چرا وجود دارن
    سیستم یه لود سنگین میندازه رو پاور هنگام روشن شدن این وسط ssd ها حساس ترین قسمت یک کامپیوتر هستند حالا شما نگاه کنید از پاور تا سر کابل ها یه راهه – و یک مسیر هم از سر کابل ها تا سر ssd
    این جا یه پس افت جریان و ولتاژ رخ میده که میتونه تو کسری از ثانیه نوسان شدید ایجاد کنه که فقط فقط ssd ها اسیب میبینن سر همین به عنوان یک فیلتر فوق سبک یک چندتا خازن خوب میذارن سر کابل ها
    که این مشکل حل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.