سری بازیهای Bioshock همواره جزو محصولات خوش ساخت دنیای سرگرمی به شمار آمده و در هر نسخه، نوآوریهای مختلف و موارد جدیدی دیده میشود که ممکن است حتی در بازیهای دیگر نیز نمونه مشابهی نداشته باشد. نسخه جدید این بازی هم که Bioshock Infinite نام دارد، از این قاعده مستثنا نبوده و با ایدههای جدید و نابی که دارد، تجربهای جالب توجه از حرکت در دنیایی تازه و نو را به گیمرها منتقل میکند.
داستان از چه قرار است؟
داستان بازی در سال 1912 در شهری به نام کلمبیا رخ میدهد که ویژگی آن، معلق بودن این شهر در آسمان و همچنین جداسازی نژادها و طبقهبندی انسانها به شکلی کاملاً واضح است. شخصیت اصلی بازی به این شهر سفر میکند تا شخصی به نام الیزابت را از بند نجات دهد. اما داستان به همین سادگی هم نیست و شخصیت اصلی بازی قرار است با پیچیدگیها و مشکلات متعددی روبرو شود. الیزابت نیز دارای نیروهای خاصی است و همچنین در گشت و گذار درون شهر و برخورد با افراد و مکانها، این ذهنیت برایتان ایجاد میشود که انگار برخی چیزها در سر جای خود قرار نداشته و با زمانه خود همخوانی ندارند و یا به شکل عجیبی تغییر یافتهاند. جزییات به کار گرفته شده در ساخت این دنیای منحصر به فرد در سطح بالایی قرار داشته و این یکی از مواردی است که باعث میشود این بازی را تحسین کنید. برای مثال افراد حامعه هریک زندگی خاص خود را داشته و به نحوی با دنیای اطراف خود تعامل میکنند که تاکنون نمونه آن در بازی دیگری دیده نشده است. مبارزات نیز بخش دیگری از بازی هستند که سرعت عمل در آنها میتواند در پیروزی یا شکست شما تاثیر داشته باشد. همچنین عامل دیگری به نام Sky-Lines نیز در بازی وجود دارند که به کمک آنها میتوانید به نقاط مختلف بازی به سرعت حرکت کرده و در مبارزه را به نقاط مختلف بکشانید.
ویژگی های گرافیکی و بررسی کارایی
Bioshock Infinite از موتورگرافیکی Unreal Engine 3 استفاده میکند و از ویژگیهایی همچون Anti-Aliasing، Depth of Field (عمق میدان)، سایههای پویا، بافتهایی با کیفیت بالا و افکتهای Post-Processing در DirectX 11 پشتیبانی میکند. به همین خاطر است که Bioshock Infinite از لحاظ بصری در سطح بسیار خوبی قرار میگیرد و به نظر میرسد که میتواند کارتگرافیک شما را به زحمت بیاندازد. خوشبختانه طراحی گرافیکی بازی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و حتی در میزان جزییات Medium نیز میتوانید تصویری قابل قبول و مناسب در اختیار داشته باشید. نکته مثبت دیگر در مورد این بازی، وجود یک Benchmark داخلی از پیش تعیین شده برای آن است و به همین خاطر میتوانیم به خوبی و با دقتی مناسب کارایی کارتهایگرافیک مختلف در این بازی را بسنجیم. برای سنجش کارایی در این بازی، چندین کارتگرافیک از تولیدات AMD و NVIDIA ساخت کمپانیهای Asus، Gigabyte، MSI و Sapphire استفاده کردیم. همچنین کارتهای مشابه را در حالت SLI و CrossfireX نیز در کنار یکدیگر قرار دادیم تا میزان افزایش کارایی در ان حالت را بسنجیم. سیستم تست ما شامل پردازنده Intel Core i5-3570، مادربورد msi Z77A-G45 Gaming، هشت گیگابایت حافظه Apacer Ares DDR3-2666، درایو Silicon Power Velox V60 120 GB و منبعتغذیه Green GP1235B استفاده کردیم. برای کارتهای گرافیک NVIDIA از درایور 314.22 برای کارتهای گرافیک AMD از درایور Catalyst 13.4 استفاده کردیم. جدول زیر مشخصات فنی کارتهایگرافیک مورد آزمایش ما را نشان میدهند:
کارتگرافیک | پردازندهگرافیکی | حافظه | رابط و پهنای باند حافظه |
Asus HD 7970 Matrix | 4/3 میلیارد ترانزیستور، 1100مگاهرتز، | 3 گیگابایت، GDDR5، 6600 مگاهرتز | 384 بیت، 8/316 گیگابایت در ثانیه |
Asus GTX 680 Direct CU II | 3/5 میلیارد ترانزیسور، 1137 تا 1202 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 256 بیت، 3/192 گیگابایت در ثانیه |
Asus GTX 660 Ti Direct CU II | 5/3 میلیارد ترانزیستور، 1059 تا 1137 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 192 بیت، 2/144 گیگابایت در ثانیه |
Gigabyte GTX 680 Windforce 3x | 3/5 میلیارد ترانزیستور، 1072 تا 1137 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 256 بیت، 3/192 گیگابایت در ثانیه |
Gigabyte GTX 660 Windforce | 2/5 میلیارد ترانزیستور، 1033 تا 1098 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 192 بیت، 2/144 گیگابایت در ثانیه |
Gigabyte GTX 650 | 1/3 میلیارد ترانزیستور، 1111 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 128 بیت، 80 گیگابایت در ثانیه |
Gigabyte HD 6950 | 2/6 میلیارد ترانزیستور، 800 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 256 بیت، 160 گیگابایت در ثانیه |
msi GTX 660 Ti Power Edition | 3/5 میلیارد ترانزیستور، 1020 تا 1098 مگاهرتز | 2 گیگابایت، GDDR5، 6008 مگاهرتز | 192 بیت، 2/144 گیگابایت در ثانیه |
msi GTX 650 | 1/3 میلیارد ترانزیستور، 1085 مگاهرتز | 1 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 128 بیت، 80 گیگابایت در ثانیه |
Sapphire HD 7970 Dual-X | 4/3 میلیارد ترانزیستور، 925 مگاهرتز | 3 گیگابایت، GDDR5، 5500 مگاهرتز | 384 بیت، 264 گیگابایت در ثانیه |
Sapphire HD 7950 Dual-X | 4/3 میلیارد ترانزیستور، 810 مگاهرتز | 3 گیگابایت، GDDR5، 5000 مگاهرتز | 384 بیت، 240 گیگابایت در ثانیه |
دو حالت برای تست این بازی در نظر گرفته شده است که در هر دو حالت دقت تصویر 1080×1920پیکسل بوده و جزییات تصویر در حالت Ultra قرار داشت (این یعنی تمامی جزییاتگرافیکی شامل بافتای با کیفیت، Anti-Aliasing، سایههای پویا و موارد دیگر فعال هستند). تنها تفاوت بین دو تست فعال و غیرفعال شدن گزینه عمق میدان پویا (Dynamic Depth of Field) است که البته تاثیر بالایی در کارایی و میزان فریم ثبت شده توسط هر کارتگرافیک دارد.
نتیجهگیری
در میان کارتهایگرافیک رده بالا محصولات NVIDIA اندکی بهتر از محصولات AMD عمل کرده است، اما این میزان اختلاف کارایی بسیار جزیی بوده و میتوان گفت هر دو کارتگرافیک نتایج خوبی به ثبت رساندهاند. همچنین در تستها میبینیم که یک کارتگرافیک اورکلاک شده (مانند Asus HD 7970 Matrix)، کارایی بسیار بهتری در مقایسه با یک نمونه مشابه استاندارد (همچون Sapphire HD 7970 Dual-X) دارد. در میان تولیدات میان قیمت، GTX 660 Ti همچنان جزو بهترین انتخابها هم به صورت تک کارت و هم به صورت SLI هستند. GTX 660 نیز دنباله رو GTX 660 Ti بوده و به راحتی از پس حداکثر جزییات گرافیکی بالا بر میآید. از نظر کارایی این کارتگرافیک توانسته در کنار HD 7950 قرار بگیرد که رکورد خوبی برای این کارتگرافیک به شمار میآید. در نهایت، در میان دو کارتگرافیک GTX 650 میبینیم که مقدار حافظه یک یا دو گیگابایت حافظه گرافیکی تاثیر چندان بر متوسط میزان فریم ندارد. در زمان استفاده از این سری از کارتهای گرافیک، باید گزینه DDOF را خاموش کرد تا بتوان به متوسط سی فریم در ثانیه دست پیدا کرد و بازی را به شکلی روان اجرا نمود.
با کارت های الان میشه 1000فریم گرفت فریم محدودیت نداره”؟
اره درسته.
کارایی 7970 از همه بیشتره.
سایتتون عالیه
7970
بازیش خیلی باحاله