بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC

مقدمه:

سری 40 از کارت گرافیک‌های جی فورس RTX انویدیا چند ماهی است که معرفی شده و در حال حاضر، 2 کارت RTX 4090 و RTX 4080 از این سری در بازار موجود است. کارت گرافیک RTX 4080 با 16 گیگابایت حافظه، پس از RTX 4090، در جایگاه قدرتمند ترین کارت گرافیک جهان جا خوش کرده است. کارتی که از پرچمدار نسل قبل یعنی RTX 3090Ti قدرتمند تر و از نظر MSRP در زمان عرضه، حدود 800 دلار ارزان تر است.

شرکت معظم گیگابایت در نسل 30 کارت گرافیک‌های جی فورس RTX انویدیا، بهترین طراحی ظاهری و سیستم کولینگ پیشرفته خود را عرضه کرد و حال با آمدن نسل 40، همچنان بهترین‌های خود را عرضه می‌کند. شرکت گیگابایت سری 40 انودیا را با طراحی ظاهری کاملا جدید و همچنین تقویت و ارتقای سیستم کولینگ ساخته است تا برازنده سیستم‌های حرفه ای کاربران سخت پسند باشد.

از آنجایی که انویدیا برای RTX 4080، برد مشابه RTX 4090 استفاده کرده است، شرکت گیگابایت نیز تقریبا از همان سیستم کولینگ قدرتمند RTX 4090 برای RTX 4080 استفاده کرده است و این موضوع بدان معنا است که RTX 4080 گیگابایت بسیار خنک و ساکت کار می‌کند، در عین حال مصرف زیادی ندارد و کاربران می‌توانند با خیال راحت تا سالهای سال از این کارت گرافیک بهره مند شوند.

در دسته بندی کارت گرافیک‌های شرکت گیگابایت، سری Gaming OC به عنوان یک گزینه اقتصادی معروف است. اما با توجه به قیمت بالای RTX 4080، حتی این گزینه اقتصادی نیز، برای خود یک محصول High End تمام عیار است.

شرکت گیگابایت سری Gaming OC را خارج از زیر-برند محصولات Aorus دسته بنده کرده است، چراکه خود برند گیگابایت طرفداران کلاسیک خود را دارد و در عین حال، بسیاری از کاربران حرفه ای علاقه وافری برای استفاده از کارت گرافیک‌های خوش ساخت گیگابایت با ظاهری جدی و ساده دارند. گیگابایت – با اینکه محصول مورد بررسی امروز را در دسته Gaming OC قرار داده است، اما آن را از RGB بی بهره نگذاشته و در حد مینیمال آن را به نورپردازی جذابی مجهز کرده است.

امروز به سراغ بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC می‌رویم که یک کارت گرافیک همه چیز تمام 2 کیلوگرمی ‌4 اسلاته با سه فن بزرگ است و برای تمام امور، از رندرینگ مبتنی بر GPU گرفته تا بازی در دقت 4K و 8K کاملا مناسب است.

معماری ADA Lovelace

توسعه کامپیوتر و علوم مرتبط را معمولا با آقایان می‌شناسند، اما تعداد قابل توجهی از ریاضیدانها و دانشمندان بزرگ خانم نیز در زمینه توسعه IT فعالیت‌های مهمی ‌داشتند. بانو ایدا لاولیس Ada Lovelace یکی از برجسته ترین شخصیت‌هایی است که در تاریخ توسعه کامپیوتر، به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می‌شود.

پدر ایدا لاولیس یک شاعر بود، که در کودکی وی و مادرش را ترک کرد. به همین سبب مادر ایدا از شعر و شاعری تنفر پیدا کرده و برای آنکه ایدا مانند پدرش به سمت ادبیات گرایش پیدا نکند، از همان کودکی برای وی معلم خصوصی ریاضیات و علوم گرفت. آنهم در سالهای 1820 میلادی، دورانی که گرایش دختران به ریاضیات و علوم مهندسی عرف جامعه انگلستان نبود. ایدا در ریاضیات آنچنان متبحّر شد که توانایی‌های وی در 17 سالگی اساتید ریاضی را متعجب می‌کرد.

وی در عین حال مترجم متون علمی ‌از زبان‌های دیگر به انگلیسی بود و ضمن ترجمه، هم یاد می‌گرفت و هم نظرات تکمیلی خودش را در مورد موضوعات ترجمه شده به صورت پاورقی اضافه می‌کرد. در یکی از این پاورقی‌ها، وی الگوریتمی‌ از یک ماشین تحلیلگر برای پردازش اعداد برنولی نوشت. در آن زمان هیچ دستگاهی برای پردازش وجود نداشت و هیچ کس به ارزش کار وی پی نبرد تا بیش از 100 سال بعد – که وی به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته شد.

در زمان ایدا لاولیس، درک مهندسین و دانشمندان از یک “ماشین تحلیل” صرفا دستگاه محاسبه گر اعداد بود. ماشینی که ورودی آن عدد و خروجی آن عدد باشد. اما ایدا لاولیس برای اولین بار متوجه شد، اعداد می‌توانند نه به عنوان یک کمیّت، بلکه به عنوان سمبل یا نماد یک چیز دیگر به ماشین داده شوند تا خروجی ماشین نیز چیزی غیر از عدد باشد. مثلا به جای عدد، نمادها مانند حروف الفبا، یا نوت‌های موسیقی به ماشین داده شود تا پس از تحلیل بر اساس الگوی داده شده، خروجی کار نیز یک متن یا اثر موسیقیایی شود.

استفاده از نماد مفهومی ‌به جای عدد کمی‌ برای داده ورودی به ماشین تحلیل گر، به معنای اولین ایده برای عبور از ماشین “محاسبه گر اعداد” به سمت ماشین “پردازشگر” بود.

هر چند خود شخص ایدا لاولیس هم متوجه اهمیت ایده مطرح شده توسط خودش نبود و اغلب، نظرات خودش را تلفیقی از شعر و علم می‌نامید. اما 100 سال بعد، سالها پس از اختراع کامپیوتر، پس از بازنشر یادداشت هایش توسط نشریات علمی، جایگاه ایدا لاولیس در تاریخ به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر و همچنین اولین شخصی که متوجه شد می‌توان در Data از سمبل به جای عدد بهره گرفت، در دنیا مورد توجه قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد.

شرکت انویدیا نیز به پاس زحمات این بانوی دانشمند و قدردانی از ایشان – که در زمان خودش آنچنان که باید شناخته نشد – نام معماری سری 40 کارت گرافیک‌های جی فورس RTX را Ada Lovelace نامگذاری کرده است.

در معماری Ada Lovelace، انویدیا از فن آوری DLSS 3.0 پرده برداری کرده است. با کمک DLSS 3.0 می‌توان، با کارت گرافیک ضعیف تر، بازی را در دقت 1080p اجرا، و به لطف این فن آوری آن را در مانیتور رزلوشن بالاتر مثلا 4K اجرا و از بازی با کیفیت لذت برد. همچنین این فن آوری در بازی‌هایی که وابسته به قدرت پردازنده هستند، به کمک هوش مصنوعی، رندر فریم بازی از سمت کارت گرافیک را به جبران گلوگاه بودن پردازنده، به دو برابر افزایش می‌دهد.

قدرت هسته‌های رهگیری پرتو نور نیز به دو برابر نسل قبل افزایش یافته، همچنین نسل جدید هسته‌های RT و Tensor نیز به کار گرفته شده اند.

معماری Ada Lovelace بی رقیب است و هم اکنون قدرتمند ترین معماری مخصوص پردازشگر گرافیکی در دنیا است. انویدیا 2 سال آینده را برای تولید محصولات جدید بر پایه این معماری کار خواهد کرد.

اطلاعات کلی درباره RTX 4080:

چیپ گرافیکی AD103 به کار رفته در RTX4080، بر پایه معماری 4 نانومتری ساخت شرکت TSMC است و 45.9 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 9728 هسته Cuda (سایه زن یا Shaders)، تعداد 304 هسته Tensor، تعداد 76 هسته RT، و 112 واحد ROP می‌باشد که همه به 16 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 256 بیتی و سرعت 22.4 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. این سرعت حافظه در ترکیب با رابط گذرگاه حافظه 256 بیتی مجموع پهنای باند در دسترس را به 716.8 گیگابایت در ثانیه می‌رساند.

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 2535MHz افزایش یافته تا 30 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت 334 وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به 380 وات می‌رسد.

بسته بندی محصول

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت دارای جعبه ای با تم نارنجی و سبز و مشکی است. ویژگی‌ها و خصوصیات مهم کارت گرافیک مانند نسخه اورکلاک شده و استفاده از سیستم کولینگ اختصاصی Windforce 3X گیگابایت بر روی آن نمایان است.

در پشت جعبه، اطلاعات تکمیلی شامل استفاده از بک پلیت فلزی محافظ، سیستم کولینگ پیشرفته، و پشتیبانی از سیستم نورپردازی RGB Fusion 2.0 و تشریح خروجی‌های تصویری در پشت جعبه نوشته شده است.

اقلام همراه درون جعبه، شامل دفترچه راهنما، براکت هولدر کارت گرافیک، و مبدل 16 پین 3 به یک PCIe Gen.5 است.

در مورد مبدل 16 پین 3 به 1 این توضیح لازم است که این کابل ساخت شرکت انویدیا است و تاکنون معضلات و مشکلاتی که برای مبدل 16 پین 4 به 1 کارت گرافیک RTX 4090 پیش آمده، برای مبدل کارت گرافیک RTX 4080 پیش نیامده است. دلیل آن هم کم مصرف تر بودن گرافیک RTX 4080 است.

ساختار و طراحی محصول:

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت بدنه ای پلاستیکی به رنگ مشکی دارد. طراحی ظاهری این کارت فوق العاده شیک و مجلسی است و می‌توان از آن بر روی هر مادربردی استفاده کرد.

تعداد 3 فن 11 سانتیمتری ضد گرد و غبار با ابعاد بزرگ و عملکردی بی صدا، وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت گرافیک را بر عهده دارند. این فنها به لوبریکانت نانوگرافین مجهز هستند و بیش از 2 برابر دیگر فنها دوام و طول عمر دارند.

این کارت مجهز به حالت فنلس است که در لود‌های پایین، فنها به صورت کامل از کار می‌ایستند.

این نمای کارت از سمتی که طرف کاربر قرار می‌گیرد. این یک کارت چهار اسلاته است بنابراین توجه داشته باشید در کیس مناسب از آن پذیرایی کنید. استفاده از آرم گیگابایت در لبه کارت گرافیک بسیار دوست داشتنی است. ابعاد این کارت برابر 34.2 در 15 در 7.5 سانتیمتر می‌‌باشد. این کارت گرافیک تنها با یک کابل 16 پین برق PCIe Gen.5 تغذیه می‌شود.

از بابت نورپردازی، نام زیبای گیگابایت در حاشیه و همچنین تعداد سه حلقه نورانی در پشت فنها، به نورپردازی ARGB مجهز است.

تصویر زیر گرافیک، سمتی که رو به روی مادربرد قرار می‌گیرد. همانطور که مشاهده می‌کنید فضا برای عبور و جریان هوا کاملا باز است.

این هم نمایی از پشت کارت است که مجهز به یک بک پلیت تمام فلزی زیبا است.

گیگابایت یک پنجره بزرگ را برای کولینگ مناسبتر این کارت در پشت آن در نظر گرفته است و نام آن را Screen Cooling قرار داده. این بخش، منفظی استراتژیک است که امکان عبور و جریان هوا را برای کولر پر قدرت این کارت فراهم می‌کند.

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت مجهز به 2 بایوس مجزا است و یک سوییچ ریز مینیاتوری برای تعویض بین این دو بایوس در پشت کارت قرار دارد. در حالت OC کرو فنها بالاتر و در حالت سایلنت کرو فنها پایینتر تنظیم شده است تا صدای کمتری تولید کند.

محل قرار گیری سوکت برق 16 پین، تقریبا در وسط لبه کارت گرافیک قرار دارد.

خیلی بیشتر دوست داشتیم که شرکت گیگابایت محل این سوکت را به گوشه سمت چپ کارت جابه جا می‌کرد تا زیبایی حاشیه کارت بیشتر دیده شود.

کولر با ضخامت 4 اسلاته این کارت، عملکرد فوق العاده خنکی را برای کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت به ارمغان آورده است.

در این بخش از کارت براکت مخصوص هولدر گرافیک را می‌توان به بدنه کولر پیچ کرد.

شرکت گیگابایت تعداد 4 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و یک عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steel براق است.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری داخلی این کارت گرافیک می‌رویم.

مدار چاپی کارت RTX 4080 مشابه RTX 4090 است، اما با کامپوننت‌های کمتر. سایز مدار چاپی بسیار کوچکتر از کولر کارت است. بخش VRM این کارت متشکل از 3+18 فاز است. بدین ترتیب که 18 فاز برای تامین نیرو و رگلاتوری GPU و 3 فاز مختص حافظه است.

برای 18 فاز GPU گیگابایت از  ماسفت‌های AOZ5311NQI آلفا امگا استفاده کرده است که هر کدام 50 آمپر توان دارند و در مجموع 900 آمپر را برای GPU تامین می‌کنند. این ماسفت‌ها توسط کنترلر UPI UP9512R مدیریت می‌شوند. از بابت حافظه نیز گیگابایت از سه ماسفت مشابه GPU با مجموع توان 150 آمپر بهره گرفته است، که توسط کنترلر UP9529Q مدیریت می‌شوند.

چیپ AD103-300-A1 را مشاهده می‌کنید که در اطراف آن تعداد 8 حافظه، هر کدام به حجم دو گیگابایت از نوع GDDR6X ساخت مایکرون قرار گرفته است. این حافظه‌ها با پارت نامبر D8BZF با سرعت 1400 مگاهرتز فعالیت می‌کنند که برای بدست آوردن سرعت آن به گیگابیت در ثانیه، این عدد را باید ضربدر 16 کرد، که معادل 22.4 گیگابیت در ثانیه می‌شود.

سیستم خنک کننده:

گیگابایت کولر بزرگی با 11 لوله انتقال حرارت برای RTX 4080 GAMING OC در نظر گرفته است. این کولر به طور کاملا مطلوبی از پس دفع حرارت و خنک سازی کارت گرافیک حتی به هنگام اورکلاک بر می‌آید.

بیس کولر دارای یک Vapor Chamber تمام مسی است که با اتصال به حافظه‌ها و چیپ گرافیکی به صورت مستقیم نهایت خنک کنندگی را برای این کارت فراهم می‌کند.

پدهای خنک کننده اگرچه قدرت، ضخامت و توانایی خوبی برای انتقال حرارت دارند، اما برداشتن کولر بعضی از آنها پاره شدند، که کمی ‌سرویس این کارت را توسط کاربر دشوار می‌کند. البته این کولر پلمپ است و در طول سه سال گارانتی، امکان سرویس توسط کاربر وجود ندارد، اما پس از سه سال، در صورت نیاز به سرویس، باید خیلی با دقت نسبت به برداشتن کولر اقدام کرد.

بک پلیت فلزی در پشت کارت، صرفا برای محافظت از مدار چاپی و استحکام بخشی به آن به کار گرفته شده است. خیلی دوست داشتیم با استفاده از پد‌های انتقال حرارت، این پلیت فلزی در نقش خنک کنندگی هم عمل می‌کرد. هرچند عملکرد کلی این کارت به لطف کولر بزرگ روی آن بسیار خنک است.

سیستم تست:

1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکGIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC 8G
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG

بررسی عملکرد:

ما در زمانی که کارت گرافیک را در اختیار داشتیم، نرم افزار GPUz هنوز برای شناسایی چیپ RTX 4080 آماده نبود و یک روز پس از انجام تست‌ها این نرم افزار آپدیت شد، به همین جهت، 2 تصویر از تب اول آن در شات فوق موجود است که تصویر تب در سمت چپ نسخه به روز این نرم افزار است. در سمت راست تصویر، دمای بخش‌های مختلف کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت را در حالت دیفالت مشاهده می‌کنید. این  نتیجه پس از انجام تست‌ها در حالت پیش فرض بدست آمده است. سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 64.4 درجه سانتیگراد بود که کاملا مناسب است. حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان 2850MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت توانستیم، تا 110 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا حداکثر فرکانس لحظه ای از 2850MHz به 3015MHz برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با 188 مگاهرتز افزایش، به سرعت 25.4Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را در طول تست در حالت اورکلاک به صورت دستی بر روی 100% تنظیم کردیم. حداکثر دمای GPU در این حالت به 63.2 سانتیگراد رسید.

از نظر سقف مصرف برق، قفل بایوس این کارت تا 400 وات آزاد است. البته ما در حالت اورکلاک با Air نهایت مصرف آن را به 376 وات رساندیم. حال به سراغ تست‌ها می‌رویم. لازم به ذکر است این کارت اولین کارت RTX 4080 تست شده در لابراتوار سخت افزار و همچنین قدرتمند ترین کارت تست شده توسط ما به شمار می‌رود، بنابراین در کلیه جداول در صدر جدول جای گرفت.

اصولا کاربری که RTX 4080 را برای بازی تهیه می‌کند، قطعا مانیتور 4K دارد، اما به هر جهت طبق روال، تست بازی‌ها در دقت 1080p را انجام می‌دهیم.

تست بازی‌ها در دقت 4K.

در بنچمارک Unigine Superposition، این کارت چه در حالت عادی، چه در حالت اورکلاک در صدر جدول جا خوش کرد.

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 30346 برای این کارت ثبت گردید.

بنچمارک Port Royal یکی از جدید ترین بنچمارک‌های مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_1 ساخته شده است.

بنچمارک Speed Way نیز یکی از جدید ترین بنچمارک‌های مجموعه نرم افزاری 3D Mark است که برای سنجش قدرت کارت گرافیک‌های جدید با قابلیت RTX و استفاده از توانایی Direct X12 Ultimate سطح 12_2 ساخته شده است  از آنجایی که این بنچمارک جدید را اخیرا تهیه کرده ایم، RTX 4080 اولین و تنها کارتی است که با آن تست را انجام می‌دهیم.

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر هسته‌های CUDA کارت گرافیک قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه این کارت با فاصله زیاد از RTX 3090Ti قرار گرفت.

نرم افزار تست V-RAY 5.0 امکان رندرینگ با استفاده از هسته‌های هوش مصنوعی و رهگیری پرتو نور را نیز داراست و تست آن مبتنی بر استفاده از هسته‌های CUDA و هسته‌های RT کارت گرافیک است تا قدرت خروجی رندرینگ را بسنجد. نتیجه این کارت با فاصله زیاد از RTX 3090Ti قرار گرفت.

تست Geekbench 5 از توانمندی پردازش مبتنی بر GPU، در سه حالت Cuda، Open CL، و Vulkan

نتیجه گیری:

کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت یک محصول تمام عیار رده بالاست، که می‌تواند نیاز کلیه کاربران، برای گیم و رندر را برآورده سازد. گیمر‌هایی که حداقل 3 نمایشگر 2K داشته باشند می‌توانند با خیال راحت از این کارت برای بازی استفاده کنند. همچنین دوستانی هستند که با کارت گرافیک رندر می‌کنند، همه مطلع هستند که انویدیا از سری RTX 2000 به بعد، دو درایور مختلف برای کارت گرافیک‌های سری GeForce عرضه می‌کند. یک درایور مخصوص گیمر‌ها به اسم GeForce، و یک درایور به نامStudio  مخصوص طراحان گرافیکی سه بعدی. بدین معنا که تمام این کاربران بتوانند از مواهب و توانایی‌های کارت گرافیک‌های سری RTX گیمینگ برای تولید محتوی استفاده کنند. برای این دوستان وجود 16 گیگابایت حافظه در یک کارت گرافیک یعنی عملکردی نامحدود در نرم افزار‌های طراحی و تبدیل ویدیویی.

نرم افزار‌هایی مانند Octane Render که تست بنچ مارک آن را در متن فوق داشتیم، نرم افزار Blender، نرم افزار تدوین ویدیویی Blackmagic Design DaVinci Resolve، نرم افزار‌های تولید و خلق Visual Effects، پست پروداکشن، مجموعه نرم افزاری Autodesk Maya, 3ds Max، نرم افزار Arnold، نرم افزار Daz 3D، و از این قبیل نرم افزار‌ها، همه می‌توانند از مواهب 16 گیگابایت حجم رم گرافیکی RTX 4080 استفاده کنند و پول سازی و درآمد زایی داشته باشند.

با توجه به توانایی بی نظیر RTX 4080، و کولر فوق العاده قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت گرافیک ساخته است، تا عملکردی کاملا سایلنت داشته باشد، کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت را پیشنهاد می‌دهیم.

از نظر مصرف، شرکت گیگابایت حداکثر مصرف این کارت را تا سقف 400 وات محدود کرده است، این در حالیست که انویدیا در نسخه رفرنس FE این کارت، سقف مصرف را تا 355 وات محدود کرده. بنابراین، می‌توان گفت برای اورکلاک این کارت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

ما در تست‌ها، در حالت پیش فرض، پس از ساعت‌ها تحت فشار قرار دادن کارت گرافیک، فقط شاهد گردش فنها تا 75% از توان خود بودیم و این موضوع توانایی فوق العاده این کولر را به نمایش می‌گذارد. عملکرد فن‌ها و نویز تولید شده بسیار پایین بود. دمای کاری کارت فوق العاده خنک بود.

از نظر زیبایی، و نورپردازی نیز از کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت نیز رضایت کامل را داریم.

برای دوستانی که این کارت گرافیک را تهیه خواهند کرد، توصیه می‌کنم حتما از پاور‌های مرغوب 850 وات به بالا استفاده کنند. برای کیس از مدلهای عمیق استفاده کننده که حداقب 4 الی 4.5 سانتیمتر فاصله از درب پنل تا کارت گرافیک وجود داشته باشد تا کابل مبدل 16 پین حتی الامکان خم نشود. یا اینکه درب کیس را باز بگذارند و گردش هوای داخل کیس خود را به هنگام لود صد در صد، روی حداکثر تنظیم کنند تا تهویه به صورت مطلوب صورت پذیرد.

کارت گرافیک GIGABYTE RTX 4080 16GB GAMING OC در بازارهای جهانی به قیمت 1269 دلار به فروش می رسد و طبق استعلامی که از دفتر محترم شرکت گیگابایت در ایران انجام دادیم، به زودی ظرف یکی دو هفته آینده در بازار ایران نیز موجود خواهد شد و برای خرید با ضمانت رسمی سه ساله آواژنگ در دسترس شما علاقمندان خواهد بود.

سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی عالی در اورکلاک، و نتایج خوبی که کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت بدست آورد، نشان منتخب سردبیر، همچنین از بابت ظاهر گیمینگ و دیزاین جذاب آن، نشان نوآوری و همچنین از بابت عملکرد خنک، و توانایی خوب این کارت در بازی‌ها، نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کند.

مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آواژنگ
  • عملکرد فنها بسیار بی صدا
  • پتانسیل بسیار بالا برای اورکلاک
  • وسایل همراه شامل هولدر گرافیک
  • بهترین انتخاب برای دیزاینرها در 4K
  • نهایت قدرت گرافیکی در کلاس کاربری
  • بدنه محکم، قدرتمند، با دوام و تمام فلزی
  • بهترین انتخاب برای گیمینگ 4K@240Hz
  • بدون محدودیت، بدون مرز، تجربه حداکثر کارایی
  • سیستم کولینگ بی نظیر با قدرت خنک کنندگی فوق العاده
  • یکی از بهترین انتخابها در دسته بندی GeForce برای تدوین گران ویدیویی در دقت 8K
  • نورپردازی دو طرفه، هم در حاشیه و هم در سمت فنها تا کاربر در صورت نصب عمودی، از نورپردازی بی بهره نماند.
معایب:
  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک RTX 4080 16GB GAMING OC گیگابایت، جدیدترین فن آوری پردازشگر‌های گرافیکی انویدیا را با عملکردی خنک و توانایی بالا، به تمام گیمر‌ها و طراحان سه بعدی و تدوین گران ویدیویی ارائه می‌کند. آن را به تمام کاربرانی که توانایی تهیه این کارت را دارند توصیه می‌کنیم.
9.3امتیاز9.5راندمان9.7خنک کننده10طراحی8ارزش خرید
امتیاز: 2.8 از 5 (35 رای)
کمی صبر کنید...

19 دیدگاه

  1. Avatar مهران زاهدی گفت:

    در مقایسه با زیر برند Rog از شرکت ایسوس تعداد ماسفت ها برابر است اما ماسفت های گیگابایت 50 آمپر و ماسفت های راگ 70 آمپر است. که البته تفاوت قیمتی این دو در بازار ایران حداقل 10 میلیون است و بیشتر باید با زیر برند Tuf از شرکت ایسوس مقایسه شود که تعداد ماسفت های تاف از این مدل از گیگابایت کمتر است با آمپر برابر. در بررسی فوق تعداد فاز های مدار تغذیه رو بهش برنخوردم که ایکاش تعداد اونها رو هم ذکر می‌کردید تا مقایسه بهتری بتوان با سایر برندهای کارت گرافیک داشت. به هر روی بررسی جامع و موشکافانه ای در وب فارسی شاهد هستم که این مهم توسط مجله وزین سخت افزار و دبیر محترم این مجله آنلاین صورت گرفته که از شخص ایشان آقای مهندس ابیشی و همینطور کلیت مجله وزین سخت افزار سپاسگزاری میکنم.

  2. Avatar فقیر گفت:

    از همه لحاظ عالیه فقط یه مشکل کوچیک داره اونم اینه که نمیشه خرید

  3. Avatar 30bil گفت:

    درود
    دوستان یک 2070 super گیگابایت GAMING OC درجه معمول و کارکرد معمول 35 ولی در فورمارک تست 6 دقیقه دما تا 79و 80 می‌رود ایا این موضوع نگران کننده هست؟ و اینکه چند ماهی گارانتی آواژنگ دارد بردم گارانتی گفتند این دما طبیعی هست مشکلی ندارد ولی برای فروشش همه میگویند دما باید نهایت زیر 70 باشد کارشناسسان آواژنگ شیراز هم می‌گویند همه اشتباه میکنند دما طبیعی هست حتی زیر بار خمیر سیلیکون با هزینه شخصی نرفتند حال شما استادان این دما در فورمارک به دست امد در گیم هم دما به همین حد میرسد ایا نگران باشیم؟؟ لطفا بهترین راهنمایی به من مبتدی بکنید. باتشکر

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام دوست عزیز،

      کارت گرافیک Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC 8G یک کارت سه فنه است، و دمای نرمال GPU در بازی و تست های بنچمارک باید حدود 70 درجه باشه، در بررسی های آنلاین از این کارت، حداکثر دمای ثبت شده در تست ها رنجی بین 63 تا 70 درجه گزارش شده. برای Furmark تا 72 درجه هم دیدم که گزارش کردند. اما دمای 79 یا 80 برای GPU غیر عادیه و بایستی حتما کولینگ کارت سرویس بشه، و خمیر سیلیکن زیرش تعویض بشه.

      اگر نمایندگی این کارو نمیکنه، مجبورین خودتون انجام بدین. یک خمیر سیلیکن مناسب، تهیه کنید، مثلا Noctua H1 یا Noctua H2، و خودتون نسبت به تعویضش اقدام کنید. اگر تا به حال این کارو انجام ندادین باید از شخصی که تجربه داره کمک بگیرید. اگر شیراز تشریف دارین، پیشنهاد میکنم تماسی با فروشگاه شهر فافا بگیرین، خمیر سیلیکن دیپ کول موجود دارند، شاید قبول کنند به شرط تهیه خمیر سیلیکن مربوطه، با هزینه ای کولر شمارو سرویس کنند.

  4. Avatar علی گفت:

    سلام
    من مدتهاست که مجموعه سخت افزار مگ را دنبال می کنم (از زمان عصر شبکه) متاسفانه باید بگویم سخت افزار مگ الان خیلی ضعیف و کم محتوا شده و بغیر از مقالات مفیدی از جنابعالی و یکی دو نفر دیگر که آنها هم متاسفانه کم مطلب می گذارند ، مطلب بدرد بخوری در سایت منتشر نمی شود و خیلی از تیترها و مطالب “زرد” است. چه روزهایی که دقایق بسیاری در سایت بودیم ولی الان فقط توی چند ثانیه تیتر مطالب را می خوانیم و سری به حسرت تکان می دهیم. لطفا کاری کنید که مجله به روزهای اوج گذشته برگردد.

    • Avatar آرمین گفت:

      انتقاد شما وارده دوست خوبم، اما به اقتصاد. اون زمان که قوی بودیم چون دلار 36 تومن نبود. امکاناتی که وجود داشت به واسطه توانایی مالی رسانه ها و عدم تحریم شرکت ها بود که با هم همکاری نزدیک داشتند.

      متاسفانه از نظر اقتصادی وبسایت هایی که صرفا” رسانه بودند، نسبت به قدیم افت کردند چون با افت ارزش پول ملی، درآمدشون افت کرد و الان قادر به تامین هزینه ها و تهیه لوازم لازم برای تولید محتوی مناسب نیستند. قبلا وقتی به هر شرکتی مراجعه می کردیم با آغوش باز حاضر به همکاری در دادن قطعات و تجهیزات برای بررسی و یا حتی برگزاری مسابقات بودند، اما الان، التماس باید بکنیم یک شرکت حاضر باشه بیخیال فروش یک قطعه بشه تا برای بررسی بده و بعدش هم پس بگیره. یه زمانی کارت گرافیک هدیه میدادیم در سایت، الان موس پد هم نمیتونیم بدیم.
      یه زمانی وقتی به مغازه قطعات کامپیوتر فروشی مراجعه می کردین، براتون چایی میاوردن و پذیرایی میکردن، الان انگار وارد طلا فروشی شدی، کسی محل سگ بهتون نمیگذاره و با منت یه قطعه ای رو میفروشند. وقتی اقتصاد خراب میشه همه چیز پسرفت میکنه، نه فقط رسانه.

      • Avatar ستار گفت:

        جه صحبتهای غمناک و تامل برانگیزی من هم مدتی بود در همین فکر بودم که این سایت چرا دیگه مثل قبل نیست و حتما خودتون هم از آمار بازدید سایت به این نکته پی بردین،پس جریان اینه
        البته موضوعات دیگه هم دخیلیه ….

        • Avatar آرمین گفت:

          دوست خوبم، آمار بازدید سایت افت نکرده و چند برابر شده، منتها بحث من سر تعداد مطالب فنی با سطح بالا بود، که برای تولید بیشتر اینگونه مطالب – مثل قدیم – امکاناتی لازمه که با این هزینه ها و تحریم ها امروزه دیگر امکان پذیر نیست.

          • Avatar ستار گفت:

            ممنون از توضیحتون اگه آمار بازدید اینطوری که میگید باشه باید از نظر مسایل مالی شرایط برای گردانندگان این سایت بهتر از قبل شده باشه
            و البته امیدوارم همینطور هم باشه
            سپاس.

          • Avatar آرمین گفت:

            آمار بازدید بیشتر زمانی میتونه باعث درآمد زایی بیشتر بشه که – هزینه های شما ثابت بماند و همزمان شرکت ها حاضر به پرداخت هزینه بیشتر بابت تبلیغات باشن – که نیستن. نه هزینه ها ثابت می ماند و نه شرکت ها حاضر به پرداخت هزینه بیشتر هستند. فرض کن بازدید شده 4 برابر، شرکت ها حاضر به پرداخت 4 برابر هزینه بیشتر برای تبلیغات نیستن. در عین حال، دلار 3600 تومنی الان 10 برابر شده 36000 تومن، این یعنی هزینه های شما 10 برابر شده! یه مثال از هزینه ها بگم، پردازنده 7700K که قبلا در لابراتوار داشتیم هدیه بود! پردازنده بعدیش رو خریدیم 3 تومن، و این اخری رو خریدیم 15 میلیون تومن! یعنی زمانی وجود داشت که بابت خیلی مسائل اصلا لازم نبود ما هزینه بدیم، بعد تغییر کرد به یک هزینه بزرگ، و بعدش تبدیل شد به یک هزینه سنگین کمر شکن!

            ضمن اینکه در زمان قدیم امکان همکاری مستقیما با دفاتر خارجی شرکت ها فراهم بود – که در حال حاضر به دلیل تحریم ها امکان پذیر نیست.

      • Avatar سعید مداحی گفت:

        آرمین جان، من در عین اینکه حرفت را قبول دارم؛ ولی همه را هم تایید نمی کنم. مطالب بسیار بسیار خوب و فراوانی برای ترجمه و البته افزودن نظر تخصصی خودتان در انتها وجود دارد که بنظرم در این حوزه خیلی دارد کم کاری می شود.

  5. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی عالی بود آرمین جان
    کارت زیبا و نورپردازی فن ها بسیار جذاب هست

  6. Avatar محمد گفت:

    مرسی از بررسی آرمین جان
    ولی قیمتش داخل بازار ایران خیلی بالاست الان تو بازار از 4090 گرون تره

    • Avatar آرمین گفت:

      آقا محمد هنوز موجود نشده که.

      • Avatar محمد گفت:

        lioncomputer,exo, pcmod با گارانتی دارن میفروشن تک و توک تو یک سری از مغازه ها هم هست من چهارشنبه تو پاساژ ایران,رضا دیدم.
        منظورم برند گیگا نیستش الان asus zotac موجوده بعید میدونم آواژنگ بخواد ارزونتر بده دست خرده فروش

        • Avatar آرمین گفت:

          نه من منظورم این مدله. توی ایران که داستان قیمت ها اینطوریه که تا زمانی که انبار ها پر از گرافیک های نسل قبل باشه، نسل جدید به قیمت خیلی بالا فروخته میشه. باید صبر کرد.

          • Avatar Mohammad گفت:

            سلام
            66تومن ۴۰۸۰
            ۸۲تا۹۲ ۴۰۹۰ خدا بده برکت
            سری ۳۰۰۰ که انقدر هست بعید میدونم حالا حالا تموم شه

          • Avatar آرمین گفت:

            سری 3000 رده بالاهاش رو به اتمامه. یعنی غیر از 3060 و 3050، و 3060Ti مابقی دیگه تولید نمیشه.

            کارتهای 3080 و 3080Ti که تا همین چند وقت پیش تو فروشگاه های آنلاین خارجی تا 600 الی 700 دلار هم کاهش قیمت داشتند الان برگشتن روی 1000 دلار.

            توی ایران هنوز این کارتها هستند ولی با اتمام موجودی فعلی، مجدد قیمت این کارتها در ایران هم افزایش خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.