بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

مقدمه:

برای ما که در یک رسانه سخت افزاری کار می‌کنیم، گاهی پیش می‌آید، قطعه ای که در حال بررسی آن هستیم بقدری خوب و دوست داشتنی است که خود ما نیز – به عنوان یک کاربر – یک دل نه – صد دل شیفته آن می‌شویم و دلمان می‌خواهد که آن را برای استفاده شخصی هم تهیه کنیم. اگر از نظر مالی امکان تهیه آن قطعه فراهم باشد، که بسیار عالی است. ولیکن خیلی از مواقع، قطعه را بشدت دوست داریم اما توانایی مالی خرید آن را نداریم. کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G یکی از همان قطعاتی است که دوستش داریم، اما قدرت خرید آن از توان مالی نگارنده و بسیاری از کاربران خوش ذوق و سلیقه خارج است.

در پاسخ به این سوال که چرا چنین کارتی را دوست داریم، دلایل زیادی می‌توان آورد – که در این بررسی خواهیم گفت – اما در صورتی که توانایی مالی داشته باشید و چنین کارتی در بازار موجود باشد، حتما خرید آن را به شما توصیه می‌کنیم. مهم نیست گیمر باشید، یا تولید کننده محتوی، کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G همه کاری انجام می‌دهد و در اصل، یک اثر هنری از شرکت ام اس آی است، که جایگاه آن، نه در کیس، بلکه در ویترین دکوراسیون منزل است.

دوستان زیادی را می‌شناسم که پس از سالها هنوز GTX 1080 Ti دارند، دوستانی زیادی را می‌شناسم که پس از سالها هنوز RTX 2080 Ti دارند، و مطمئن هستم، دوستانی که RTX 3090 Ti خواهند خرید، علی الخصوص این مدل RTX 3090 Ti ساخت MSI را، تا سالهای سال آن را خواهند داشت و به این راحتی تن به ارتقا نخواهند داد. بعضی از کارشناسان حوزه سخت افزار می‌گویند فعلا کارت گرافیک نخرید چرا که سری 4000 انویدیا به زودی معرفی می‌شود – اما ما می‌گوییم این مدل از RTX 3090 Ti را حتما بخرید چرا که حتی در صورت معرفی کارت گرافیک‌های سری 4000، پرفورمنس RTX 3090 Ti به حدی است که تا سالهای سال شما را بی نیاز از ارتقا خواهد کرد.

سخن کوتاه کنیم، کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی، کعبه آمال تمام کاربران حرفه ای است. سنگین، خنک، بزرگ، زیبا، بی صدا و اورکلاک شده است. به اندازه قدرت و پرفورمنسش، قیمت بالایی دارد، اما – الحق به تک تک دلارهایی که بابت آن می‌پردازید می‌ارزد، چرا که به اعتقاد ما بهترین کارت گرافیک مجهز به ایرکولر RTX 3090 Ti دنیا است.

اطلاعات کلی درباره RTX 3090 Ti:

وقتی انویدیا کارت گرافیک RTX 3090 را به بازار عرضه کرد، هیجان زیادی برای آن وجود داشت که مهمترینش این بود که در سطح کاربری، برای اولین بار یک کارت گرافیک مجهز به 24 گیگابایت حافظه گرافیکی است. اگرچه در گیمینگ هیچ وقت به چنین حجم از حافظه گرافیکی نیاز نیست، اما در بخش رندرینگ و طراحی مبتنی بر پردازش GPU، این حجم از حافظه، یک موهبت الهی بود و پتانسیل زیادی را برای کار با نرم افزار‌های طراحی بوجود می‌آورد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

اما RTX 3090 یک ایراد اساسی برای خنک کردن 24 گیگابایت حافظه خود داشت. از آنجایی که این کارت از 24 عدد چیپ حافظ 1 گیگابایتی تشکیل میشد، امکان نصب همه ی آنها بر روی مدار چاپی وجود نداشت، بنابراین تعداد 12 عدد از حافظه‌ها بر روی کارت در اطراف GPU کار گذاشته شده بودند و تعداد 12 عدد هم در پشت کارت قرار داشتند. این موضوع باعث می‌شد که آن 12 حافظه روی کارت با فنهای کارت گرافیک خنک شوند اما آن 12 عدد چیپ حافظه GDDR6X که در پشت کارت نصب شده بودند، هیچگونه دسترسی به کولر نداشته باشند و همیشه با دمایی بالاتر از 110 درجه سانتیگراد کار کنند.

حال بعد از 2 سال به لطف پیشرفت فن آوری، چیپ‌های 2 گیگابایتی از حافظه GDDR6X تولید شدند و حالا می‌توان فقط با 12 عدد از این چیپ‌های 2 گیگابایتی، 24 گیگابایت حافظه برای کارت گرافیک داشت که تمام آنها را در اطراف GPU نصب کرد تا دسترسی به کولر داشته باشند. این مسئله شاید مهمترین دلیل وجودی کارتی به اسم RTX 3090 Ti است. در حقیقت اهمیت و برتری 3090 Ti نسبت به 3090، نه در هسته‌های Cuda بیشتر، یا فرکانس بالاتر و پهنای باند حافظه بیشتر، بلکه در رفع این ایراد اساسی ناتوانی 3090 در خنک کردن چیپ‌های حافظه GDDR6X است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

چیپ گرافیکی GA102 بر پایه معماری 8 نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است که در سلطان کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G به کار گرفته شده است. این چیپ 28 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به 10752 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 336 هسته Tensor، تعداد 84 هسته RT، و 112 واحد ROP می‌باشد که همه به 24 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X با رابط 384 بیتی و سرعت 21 گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. این سرعت حافظه در ترکیب با رابط گذرگاه حافظه 384 بیتی مجموع پهنای باند در دسترس را معادل 1008 گیگابایت در ثانیه – یا همان یک ترابایت در ثانیه – می‌رساند.

کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر 1950MHz افزایش یافته تا 110 هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق RTX 3090 TI حدود 450 وات است، اما این کارت گرافیک ام اس آی با توجه به حالت اورکلاک شده ای که دارد تا 480 وات مصرف آن افزایش یافته است.

پاور مناسب

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این سوکت 4+12 پین معروف به PCIe Gen.5 است که برای اولین بار در کارت گرافیک RTX 3090 Ti استفاده می‌شود. هنوز هیچ پاوری در دنیا مجهز به کابل مخصوص این سوکت نیست اما همراه کارت گرافیک‌های RTX 3090 Ti یک کابل مبدل عرضه می‌شود که تا 3 کابل 8 پین متداول PCIe را به این سوکت متصل می‌کند.

در مورد توان پاور، ام اس آی حداقل یک پاور 850W واقعی را برای تغذیه این کارت پیشنهاد کرده است. اما ما توصیه می‌کنیم دوستانی که می‌خواهند از امکانات RTX 3090 TI ام اس آی استفاده کنند، حتما یک پاور قدرتمند درست و حسابی 1000 وات و یا بالاتر را برای سیستم خود تهیه کرده تا سلامت عملکرد کارت گرافیک خود را بیمه کنند.

اهمیت پردازنده و PCIe Gen.4

برای استفاده از کارت گرافیکی مانند RTX 3090 Ti باید حتما توجه داشته باشید که سیستم شما در خور و هم کلاس قدرت این کارت گرافیک باشد. پردازنده‌های مناسب برای استفاده با RTX 3090 TI، شامل دو پردازنده 12900K و 12700K است. از نظر حجم رم هم حتما سعی کنید حداقل 32 گیگ و حتی بهتر از آن سیستم شما مجهز به 64 گیگابایت حجم رم باشد.

مانیتور مناسب

بحث بعدی مانیتور است، کارت گرافیک RTX 3090 TI بهترین کارت برای گیمینگ در دقت 4K@144Hz است که می‌تواند به راحتی اغلب بازی‌ها را با جزییات خوب بالای 60 فریم به اجرا در آورد.

نقش SSD و قابلیت RTX IO

انویدیا در نسل جدید کارتهای گرافیک RTX 3000 و همچنین برای نسل پیشین RTX 2000، به زودی از قابلیت جدیدی به نام RTX IO استفاده خواهد کرد که در آن کارت گرافیک شما، مستقیما، بدون دخالت پردازنده، خودش اطلاعات لازم را از داخل درایو ذخیره سازی SSD NVMe بازخوانی کند، و بدین ترتیب، بخشی از فشار بر روی پردازنده به هنگام گیمینگ بر طرف شود. این ویژگی جدید، در ویندوز 11 و با وجود SSD‌های NVMe حجم یک ترابایت به بالا قابل تست و بررسی است. فعلا هنوز نمی‌توان قابلیت Microsoft Direct Storage را با کارتهای گرافیک RTX 30 تست کرد. همچنین نیازمند وجود بازی‌هایی هستیم که از چنین قابلیتی استفاده کنند. بنابراین این بخش را در آینده باید مورد بررسی قرار داد.

بسته بندی محصول

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی دارای جعبه ای سفید رنگ است که برچسب گارانتی آونگ، نماینده رسمی‌برند MSI در ایران بر روی آن نمایان است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

ویژگی‌ها و خصوصیات مهم کارت گرافیک مانند استفاده از فنهای TORX 4.0، لوله‌های انتقال حرارت مخصوص، کولر TRI Frozer 2S، و شرح دیگر خصوصیات کارت گرافیک RTX 3090 Ti در پشت جعبه نوشته شده است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

اقلام همراه درون جعبه، شامل کارت ضمانت سه ساله آونگ، دفترچه راهنما، کابل تبدیل 16 پین برق، یک عدد پد ماوس مخصوص گیمینگ Suprim، و هولدر گرافیک می‌شود.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

هولدر گرافیک بسیار بلند و محکم به رنگ مشکی است. نمایی هم از کابل تبدیل 3 تا PCIe به کابل 12 پین مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است، اگرچه سوکت ورودی برق کارت گرافیک از نوع 16 پین و به اصطلاح PCIe Gen.5 است، اما این کابل مبدل، PCIe Gen.5 نیست و فقط 12 پین دارد.

ساختار و طراحی محصول:

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی بدنه ای تمام فلزی و به رنگ نوک مدادی دارد. طراحی ظاهری این کارت بسیار جدی است اما وقتی روشن می‌شود و در ترکیب با RGB قرار میگیرد، حس قطعه گیمینگ را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند.

کارت گرافیک‌های سوپریم ام اس آی به ذات طراحی جذابی دارند، اما مهندسین طراح MSI در مورد این کارت، به هیچ وجه، هیچ بخشی از کارایی کولینگ را فدای زیبایی نکردند و این موضوع ارزشمند است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

یک جورایی RGB به اندازه است، جذابیت، ظرافت و حاشیه‌های RGB به اندازه است، ما با یک بالانس کاملی از طراحی ظاهری و فنی روبه رو هستیم که هیچ بخشی فدای جذابیت بخش دیگر نشده است، و همه چیز آن به غایت کافی است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این نمای کارت از بالاست، سمتی که طرف کاربر قرار می‌گیرد. وسعت برج‌های خنک کننده به وضوح بخش اعظم طراحی را اشغال کرده است و شاید نمای سینک – خیلی ساده – به نظر رسد، اما جلوتر خواهیم گفت عملکرد بی نظیر کولر به همین سادگی لخت بودن سینک بستگی دارد. مثل خیلی از شرکت‌ها MSI می‌توانست جلوی سینک را ببندد و شمایل ظاهری بهتری به این سمت از گرافیک دهد، اما خنک بودن مهم است و – همین طراحی خوبه – که هست.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

ابعاد این کارت برابر 33.8 در 14 در 7.1 سانتیمتر می‌‌باشد. وزن این کارت گرافیک حدود 2.2 کیلوگرم است و از نظر سایز 4 اسلات را اشغال می‌‌کند. حتما پیش از خرید این کارت از وجود فضای کافی درون کیس خود برای پشتیبانی از یک کارت 34 سانتیمتری اطمینان حاصل کنید. همچنین با توجه به اشغال 4 اسلات از سطح مادربرد، دقت کنید به فاصله 4 الی 5 اسلات Add in Card دیگری بر روی مادربرد نباشد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

3 فن ضد گرد و غبار از نوع TORX 4.0 وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت گرافیک را بر عهده دارند. فنهای TORX نسخه 4، نسبت به فنهای عادی تا 70 درصد فشار هوای بیشتری را جابه جا می‌کند. همچنین نسل چهارم این فنها مجهز به یک رینگ در اطراف پروانه‌ها هستند تا استحکام بیشتری داشته باشند. این کارت همچنین مجهز به حالت فنلس است، که MSI آن را Zero Frozer می‌نامد. در این حالت فن‌های کارت گرافیک در زمان بی کاری و خنکی کارت، خاموش می‌شوند تا نهایت سکوت را برای سیستم شما به ارمغان آورند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این هم نمایی از سمت دیگری کارت که دیده نمیشود و به سمت مادربرد نصب می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید هیچ مانعی در جلوی سینک‌ها برای گردش هوا وجود ندارد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در حقیقت وقتی می‌گوییم عملکرد کولینگ کارت فدای زیبایی نشده است، از این بخش‌ها صحبت می‌کنیم که به لطف طراحی فنی درست، بدون مانع، سینک‌ها حداکثر دفع حرارت را از دو سمت کارت فراهم می‌کنند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این هم نمایی از پشت کارت است، یک صفحه یک تکه فلزی برس خورده، به همراه پرینت‌های لیزری از آرم Geforce Suprim. این بک پلیت فوق العاده زیبا، کیفیت بی نظیری دارد و در عین حال، خنک بودن آن باعث دفع حرارت از پشت کارت می‌شود.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

آرم اژدهای MSI نیز به زیبایی هر چه تمامتر، به نورپردازی ARGB مجهز است و در پشت کارت خودنمایی می‌کند. به دوستان عشق RGB بگویم که چشم برداشتن از این آرم زیبا و خیره کننده، واقعا دشوار است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

پیشتر اشاره کردیم که این کارت برای تغذیه از سوکت جدید 4+12 پین PCIe Gen.5 بهره می‌برد. همچنین این کارت گرافیک مجهز به 2 بایوس است که یکی به نام Silent بیشتر برای دوستانی است زیاد کار گرافیکی انجام نمی‌دهند و بیشتر می‌خواهند از عملکرد فنلس کارت بهره‌مند شوند. اما ما توصیه میکنیم همیشه دکمه بایوس را در حالت Gaming قرار دهید تا نهایت قدرت گرافیکی را تجربه کنید. آنقدر فن‌های این کارت بی صدا کار می‌کنند، که در دور‌های پایین هم تفاوتی با حالت فن لس ندارند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

شرکت MSI تعداد 4 خروجی تصویری، شامل سه عدد Display Port 1.4a، و یک عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steel براق است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این هم نمایی از پشت GPU این کارت گرافیک. البته ناگفته نماند این بخش (سمت چپ پایین) تصویر اتصال NVLINK قرار دارد و شما می‌توانید تا 2 عدد کارت گرافیک RTX 3090 Ti را به یکدیکر متصل کنید.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در انتهای کارت گرافیک یک بخشی از کولر با دو جایگاه پیچ قرار دارد. تعبیه این جایگاه پیچ به دستور انویدیا برای کلیه کارت گرافیک‌های سه اسلاته و بزرگتر الزامی‌است و شرکت MSI نیز با پیروی از دستورالعمل انویدیا، جایگاه پیچ را به طور صحیح به بدنه اصلی کولر کارت گرافیک الصاق کرده است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

به کمک این جایگاه می‌توان با استفاده از یک براکت مخصوص سمت دیگر کارت گرافیک را به کف کیس پیچ کرد تا به هنگام جابه جایی کیس، کارت گرافیک از دو طرف ثابت باشد و هیچ گونه کج شدگی یا Sag کردن برای آن اتفاق نیفتد. هرچند ایده جالبی است و این کارت گرافیک چنین امکانی دارد، اما استفاده عملی از آن مشروط به نوع کیس شماست و این موضوع که، اهل جامعه DYI باشید و دست به آچارتون خوب باشه تا خودتون بسازید.

سخت افزار:

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم.

نمای کلی کارت پس از برداشتن کولر به مانند تصویر فوق است، ام اس آی یک قاب فلزی را برای تقویت استحکام مدار چاپی و همچنین کمک به خنک سازی بخش سمت چپ مدار تغذیه در این کارت گرافیک استفاده کرده است. در مورد این براکت در بخش کولینگ بیشتر خواهیم گفت.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

این کارت گرافیک مجهز به پردازشگر گرافیکی GA102-350 از نوع A1 مخصوص اورکلاک است و تعداد 12 عدد حافظه 2 گیگابایتی GDDR6X ساخت شرکت مایکرون با پارت نامبر D8BZC آن را احاطه کرده است. از نظر طراحی برد، PCB مورد استفاده شرکت MSI طراحی انحصاری ساخت خودش است و مجهز به تعداد فازهای بیشتری برای اورکلاک است.

حافظه‌های GDDR6X از سریعترین حافظه‌های موجود در جهان به شمار می‌روند و بسیار گرانقیمت هستند. این حافظه‌ها مجهز به فن آوری تصحیح خطا یا ECC هستند و این برای اولین بار است که انودیا از این فن آوری در سطح کارتهای گرافیک گیمینگ استفاده کرده است. یکی دیگر از تفاوت‌های GDDR6X نسبت به حافظه‌های GDDR6، دو برابر شدن حجم ارسالی دیتا است. بدین مفهوم که در چیپ‌های حافظه GDDR6، در لحظه اطلاعات به صورت یک بیت (صفر یا یک) ارسال می‌شد، اما در چیپ‌های حافظه GDDR6X، اطلاعات در لحظه با دو بیت (چهار حالت) از طریق تفاوت در ولتاژ ارسال می‌شود، و در نتیجه شاهد افزایش دو برابری انتقال اطلاعات در این حافظه‌ها هستیم. سرعت جابه جایی اطلاعات در این حافظه‌ها به 1 ترابایت در ثانیه می‌رسد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در بخش مدار تغذیه VRM هم شاهد 4+24 فاز دیجیتالی هستیم. مهندسین طراح ام اس آی از 24 عدد ماسفت 70 آمپری Monolithic MP86957 DrMOS برای تغذیه GPU این کارت بهره گرفته‌اند. بدین ترتیب 1680 آمپر توان در اختیار GPU قرار دارد.

از بابت تغذیه 24 گیگابایت حافظه GDDR6X هم، ام اس آی از 4 فاز از همین مدلهای 70 آمپری استفاده کرده است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

 ام اس آی کل این مدار تغذیه را با کنترلر Monolithic Power Systems MP2891 مدیریت می‌کند که در پشت PCB نصب شده است. همین مدل کنترلر و همین مدل فاز‌ها در نسخه رفرنس FE کارت RTX 3090 Ti انویدیا هم استفاده شده بود، منتها تفاوت این کارت در این است که شرکت ام اس آی تعداد فازها را در بخش مموری از 3 به 4 و در بخش تغذیه GPU تعداد فازها را از 18 به 24 عدد افزایش داده است. بدین ترتیب کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی به مراتب مدار تغذیه بهتر، خنک تر، با دوام تر، و قدرتمند تری را برای RTX 3090 Ti به ارمغان آورده است. این موضوع در کنار کولینگ بی نظیر آن، ترکیب برنده را تشکیل می‌دهد.

مصرف این کارت حداکثر 480 وات است که توسط یک درگاه 16 پین PCIe Gen.5 تغذیه می‌شود که از طریق آن در مجموع تا 600 وات در اختیار این کارت قرار می‌گیرد. البته برای چنین نیرویی نیاز به پاور مخصوص مجهز به کابل PCIe Gen.5 داریم – که فعلا نیست. تا زمانی که چنین پاوری وارد بازار شود، باید از مبدل انویدیا استفاده کنیم. مادامی‌که از مبدل سه به یک، 12 پین انویدیا همراه کارت استفاده می‌کنیم، حداکثر 450 وات از این طریق تامین می‌شود و مابقی واتیج مورد نیاز کارت RTX 3090 TI از طریق درگاه PCIe مادربرد تامین می‌شود که تا 75 وات دیگر را تامین می‌کند.

سیستم خنک کننده:

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

کولر عظیم الجثه کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی مجهز به هشت لوله انتقال حرارت است که دو بلوک بزرگ از برج‌های خنک کننده وظیفه خنک سازی آن را به کمک فنها بر عهده دارند. این بلاک علاوه بر GPU و VRAM، بخش فازهای VRM را نیز خنک می‌کند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

یک قاب فلزی استحکام بخش نیز مابین کولر و مدار چاپی نصب شده است تا ضمن خنک سازی برخی کامپوننت‌ها، سطح رابطه محکم تری بین کولر و مدار چاپی برقرار کند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

کیفیت پد‌های انتقال حرارت مناسب است و به خوبی از پس وظیفه خنک کردن کامپوننت‌ها بر می‌آیند.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

شرکت MSI برای اینکه بتواند این تعداد از لوله انتقال حرارت را به این نظم و فشردگی در کنار هم قرار دهد، آنها را تک به تک با ظرافت تمام ماشین کاری کرده است تا هیچگونه منفذی مابین آنها وجود نداشته باشد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

بک پلیت تمام فلزی نیز، بخشی از وظیفه خنک سازی قطعات پشت این کارت گرافیک را بر عهده دارد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

کیفیت فین‌ها، پره‌ها، نحوه چینش آنها و همچنین افزایش فاصله بین پره‌ها به قدری مناسب در نظر گرفته شده است که می‌توان با چشم غیر مسلح نیز مابین آنها را دید.

سیستم تست:

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G
1401سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 12700K
مادربردGIGABYTE Z690 AORUS PRO
کارت گرافیکMSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G
رمADATA XPG LANCER RGB 2X16G 5200MHz CL38
واتر کولینگGREEN GLACIER GLC360-ARGB
اس اس دیADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 1TB
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBORICO MH4PU
قاب اس اس دیORICO M2PJM-C3
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED

بررسی عملکرد:

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

مشخصات و دمای کارت گرافیک MSI RTX 3080 TI VENTUS 3X 12G OC 12GB را در حالت دیفالت در نرم افزار GPUz مشاهده می‌کنید. این  نتیجه پس از انجام تست‌ها در حالت پیش فرض بدست آمده است. سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر 74.6 درجه سانتیگراد بود که عالی است. کولر قدرتمند ام اس آی فقط با 67% از توان خود به خوبی این کارت را خنک کرده است. این یعنی برای خنک کردن این کارت، کولر آنقدر قوی است که لازم نیست در لود کامل با 100 در صد توان خود کار کند، فقط با 67% از توان خود، کار را جمع کرده است. حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان 2055MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی توانستیم، تا 145 مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا به مرز 2095 مگاهرتز برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با 1210 مگاهرتز افزایش، به سرعت 23.4Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را به صورت دستی بر روی 100% تنظیم میکنیم.

با افزایش فرکانس پایه به 1705 مگاهرتز، حداکثر فرکانس لحظه ای به 2235 مگاهرتز رسید. حال کلیه بنچ مارکها را در این میزان از اورکلاک مجددا تست گرفته و آنها را ثبت می‌کنیم. با توجه به اینکه این اولین کارت RTX 3090 Ti است که تا کنون بررسی کرده ایم، در صدر جدول تمامی‌بنچمارکهای ما قرار گرفت.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز 14639 در نرم افزار Unigine Superposition ، این کارت در صدر جدول ایستاد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

برای تست بازی در دقت FHD، باید این مورد را در نظر داشت که اصولا کارت 3090 Ti برای بازی در دقت 4K ساخته شده است. بنابراین در دقت پایین 1080p ممکن است در صورت ضعف پردازنده، به گلوگاه برخورد کنید. بنابراین اصولا توصیه ما استفاده از پردازنده‌های i9 و i7 نسل 12 به بالا است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در تست بازی‌ها در دقت 4K، خروجی این کارت در اغلب بازی‌های بالای 100 فریم ثبت شد.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در تست 3DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز 23084 برای این کارت ثبت گردید.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه فوق خروجی این نرم افزار است.

نتیجه گیری:

در بخش نتیجه گیری ابتدا به این موضوع بپردازیم که RTX 3090 Ti مناسب چه دسته از کاربران است؟

اولین گروه، که گروه هدف شرکت انویدیا هم هستند، گیمر‌ها. منتها گیمر‌هایی که حداقل 3 تا نمایشگر FHD یا 2K داشته باشند. بسیاری از کاربران و گیمر‌ها تعداد 2 یا 3 عدد مانیتور را به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا فضایی سه بعدی در روبه روی خود داشته باشند. کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی بهترین گزینه برای این دوستان است.

گروه دوم، دوستانی هستند که با کارت گرافیک کار می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست انویدیا از سری RTX 2000 به بعد، 2 تا درایور مختلف برای کارت گرافیک‌های سری GeForce عرضه می‌کند. یک درایور مخصوص گیمر‌ها به اسم GeForce، و یک درایور به نامStudio  مخصوص طراحان گرافیکی سه بعدی. بدین معنا که تمام این کاربران بتوانند از مواهب و توانایی‌های کارت گرافیک‌های سری RTX برای تولید محتوی استفاده کنند. برای این دوستان وجود 24 گیگابایت حافظه در یک کارت گرافیک یعنی عملکردی نامحدود در نرم افزار‌های طراحی و تبدیل ویدیویی.

نرم افزار‌هایی مانند Octane Render که تست بنچ مارک آن را در متن فوق داشتیم، نرم افزار Blender، نرم افزار تدوین ویدیویی Blackmagic Design DaVinci Resolve، نرم افزار‌های تولید و خلق Visual Effects، پست پروداکشن، مجموعه نرم افزاری Autodesk Maya, 3ds Max، نرم افزار Arnold، نرم افزار Daz 3D، و از این قبیل نرم افزار‌ها، همه می‌توانند از مواهب 24 گیگابایت حجم رم گرافیکی RTX 3090 Ti استفاده کنند و پول سازی و درآمد زایی داشته باشند. به تمام این دوستان هم کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی را پیشنهاد می‌کنیم.

اما بازگردیم به نتیجه گیری در رابطه با عملکرد کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی. در 2 کلمه بخواهیم خلاصه کنیم: بی نقص و بی نظیر است. این کارت گرافیک در کلیه تست‌ها در صدر جدول ایستاد، درسته است که ما کارت دیگری برای مقایسه در کلاس RTX 3090 Ti نداشتیم، اما – ما نداشتیم – بقیه دنیا که دارند:

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

در هر بنچمارکی از مجموعه نرم افزاری 3D Mark که ما تست کردیم، جایی که رکورد‌های سراسر جهان ثبت می‌شود، کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی ما در حالت اورکلاک شده موفق شد امتیازات فوق العاده ای را ثبت کند. چپ و راست نتیجه امتیازات بدست آمده در سطح Legendary به معنای بالاترین امتیاز ثبت شده و یا Excellent جزو برترین امتیازات ثبت شده بود.

بررسی کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G

حتی در وبسایتی مانند Userbenchmark، توانستیم – در زمانی که این کارت در دست ما بود – با اینکه چندین ماه از ورود RTX 3090 Ti به بازار می‌گذرد – بالاترین امتیاز ثبت شده را برای کارت گرافیک RTX 3090 Ti، در دنیا ثبت کنیم. با توجه به کلیه این موارد، نشان پرفورمنس وبسایت سخت افزار را حتما به این کارت خواهیم داد.

مورد بعدی، از نظر مصرف، شرکت MSI، حداکثر مصرف این کارت را تا حد 480 وات محدود کرده است، البته ما نمیدانیم اگر روزی پاوری مجهز به کابل PCIe Gen.5 داشته باشیم، می‌شود مصرف را بالاتر برد یا نه. فعلا با همین کابل تبدیل که محدود به 450 وات است، سقف مجاز مصرف کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی تا حد 480 وات بود و تمام رکورد‌های ثبت شده نیز با همین شرایط گرفته شد. ولی در آینده باید دید تغییری نسبت به مصرف این کارت با کابل PCIe Gen.5 بوجود خواهد آمد یا خیر.

برخی از برند‌ها، کارت RTX 3090 Ti رده بالای خود را با واتر کولر AIO عرضه کرده اند و از نظر مصرف، محدودیت را تا 520 وات هم بالاتر برده اند. از یه نظر، هر چه محدودیت مصرف بالاتر باشد، شانس اورکلاک آن کارت هم بیشتر است. اما موضوع مهمی‌که شاید مغفول واقع شود، وجود واترکولر AIO روی گرافیک است. بر کسی پوشیده نیست واتر کولر‌های AIO عمر محدود 3 تا 5 سال دارند. پس از این مدت یا پمپ به صدا خواهد افتاد و یا مایع کولانت کم خواهد شد و عملکرد کولینگ افت شدید خواهد داشت. سوال بزرگ این است، آیا حاضرید 80 میلیون تومان هزینه کارتی کنید که ممکن است 3 تا 5 سال بعد توانایی کولینگ آن کاهش یابد؟ قطعا خیر. هیچ کس چنین سرمایه گذاری نمی‌کند، مگر پیش از موعد قصد فروش آن را داشته باشد. بنابراین، عقل و منطق حکم می‌کند، اگر قرار است 80 میلیون تومان پول بی زبان را بابت کارت گرافیک بدهید، کارتی باشد که دوام و عمری بسیار بالاتر از این صحبت‌ها داشته باشد. اینجاست که ایرکولینگ برتری دوام خود را، نسبت به طول عمر محدود واترکولر‌های AIO، نشان میدهد.

پس کارت گرافیکی که مجهز به ایرکولر باشد، (حداقل بر روی کاغذ) دوام و طول عمر نامحدود خواهد داشت، پس نتیجه می‌گیریم که کارت گرافیک RTX 3090 Ti با ایرکولر بهتر است. سوال دوم، آیا هر ایرکولری، عملکرد خوبی دارد؟ خیر، ایرکولری مطلوب است که برای خنک کردن موضوع کولینگ، مجبور به گردش در حداکثر دور خود نباشد. ما در تست‌ها، در حالت پیش فرض، پس از ساعت‌ها تحت فشار قرار دادن کارت گرافیک، فقط شاهد گردش فنها تا 67% از توان خود بودیم. اینکه یک ایرکولر چنان قوی و بهینه ساخته شده باشد که مجبور به عرق ریختن برای خنک کردن کارت گرافیک نباشد، بی نظیر است.

از نظر زیبایی، و نورپردازی، از کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی رضایت کامل را داریم. عملکرد فن‌ها و نویز تولید شده بسیار پایین بود. دمای کاری کارت فوق العاده خنک بود. و در آخر میرسیم به بحث شیرین قیمت. این کارت گرافیک با قیمت اولیه 2200 دلار عرضه شد و در ایران هم به فاصله کوتاهی موجود گردید. این روزها در بازار‌های جهانی این کارت گرافیک بین 1900 تا 2000 دلار عرضه می‌شود، بنابراین امیدواریم کاهش قیمت جهانی در ایران هم اعمال شود و بتوان با قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان این کارت گرافیک دوست داشتنی را، با ضمانت 3 ساله آونگ، نمایندگی رسمی ‌MSI در ایران تهیه کرد.

برای دوستانی که این کارت گرافیک را تهیه خواهند کرد، سه تا توصیه دارم. یکی اینکه حتما از پاور های مرغوب 1000 وات به بالا استفاده کنید. دوم اینکه درب کیس را باز بگذارید و یا، گردش هوای داخل کیس خود را به هنگام لود صد در صد، روی حداکثر تنظیم کنید. شما یک لامپ 200 وات را 15 دقیقه روشن بگذارید، امکان ندارد از داغی لامپ بتوانید به آن دست بزنید، حالا اینجا صحبت از مصرف 480 واتی این کارت گرافیک است، و دفع چنین حرارتی با کسی شوخی ندارد. درب کیس را باز بگذارید و سرعت فنهای خروجی کیس را روی حداکثر تنظیم کنید تا تهویه به صورت مطلوب صورت پذیرد. توصیه آخر اینکه پشت کارت باز باشد. این را به همه ی دوستانی که کارت گرافیک 3080 به بالا دارند توصیه می کنم. بدین معنا که مثلا اگر از ایرکولر های بزرگ مانند Noctua D15 یا Assassin III استفاده میکنید، در پشت کارت حرارت گیر خواهد کرد – هم عملکرد ایرکولر پردازنده به هم می خورد – و هم دمای کارت بالا می رود، بنابراین حتما برای پردازنده خود از واتر کولر های AIO استفاده کنید تا پشت کارت گرافیک، برای دفع حرارت فضای خالی کافی وجود داشته باشد.

سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی عالی در اورکلاک، و نتایج خوبی که کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی بدست آورد، نشان بالاترین کارایی، از بابت ظاهر گیمینگ، عملکرد خنک، و توانایی خوب این کارت در بازی‌ها، نشان منتخب گیمر‌ها، و در آخر با توجه به رضایت کامل نگارنده از هر نظر، نشان منتخب سردبیر را به آن اعطا می‌کند.

مزایا:
  • ضمانت 3 ساله آونگ
  • عملکرد فنها بسیار بی صدا
  • پتانسیل بسیار بالا برای اورکلاک
  • بهترین انتخاب برای دیزاینرها در 4K
  • نهایت قدرت گرافیکی در کلاس کاربری
  • بدنه محکم، قدرتمند، با دوام و تمام فلزی
  • بهترین انتخاب برای گیمینگ 4K@144Hz
  • وسایل همراه شامل پد ماوس و هولدر گرافیک
  • بدون محدودیت، بدون مرز، تجربه حداکثر کارایی
  • سیستم کولینگ بی نظیر با قدرت خنک کنندگی فوق العاده
  • بهترین کارت گرافیک در دسته بندی GeForce برای تدوین گران ویدیویی در دقت 8K
معایب:
  •  قیمت RTX 3090 Ti در ایران به طور کلی هنوز تند است
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کارت گرافیک RTX 3090 Ti SUPRIM X 24G ام اس آی بهترین کارت گرافیک ایرکولینگ RTX 3090 Ti در دنیا و ایران است. این کارت مجهز به آخرین فن آوری پردازشگر‌های گرافیکی انویدیا است که نهایت کارایی را به تمام گیمر‌ها و طراحان سه بعدی و تدوین گران ویدیویی ارائه می‌کند. عملکرد خنک، قدرت بالا، پتانسیل زیاد برای اورکلاک، همه در این کارت گرافیک یکجا جمع شده اند. آن را به تمام کاربرانی که توانایی تهیه این کارت را دارند توصیه می‌کنیم.
9.5امتیاز10پرفورمنس10خنک کننده10طراحی8ارزش خرید
امتیاز: 4.7 از 5 (12 رای)
کمی صبر کنید...

18 دیدگاه

  1. Avatar amir1382 گفت:

    سلام آقای ابیشی بازم مثل همیشه بررسی کاملی بود. لطفا اگه امکانش هست یکی از کارتهای rtx 3050 رو بررسی کنید ممنون.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم، یه کارت 3050 رو بررسی کردم در حال نوشتنش هستم، انشاالله در همین هفته منتشر خواهد شد.

  2. Avatar علی گفت:

    میزان مصرف برق RTX 30890 TI حدود 450 وات است/اشتباه
    میزان مصرف برق RTX 3090 TI حدود 450 وات است/صحیح

  3. Avatar علی.م گفت:

    جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steal براق است.اشتباه
    جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steel براق است.صحیح

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      واقعا خوشحالم دوستان اینقدر ریزبینانه مطلب رو مطالعه میکنند. وجود شما دوستان باعث میشه عشق به ادامه این کار صد برابر بیشتر بشه. دمت گرم علی جان، اصلاح شد.

  4. Avatar kambiz گفت:

    هعععیییی … یادش به خیر اون موقع ها می خواستم کامپیوتر بخرم تو نخ این مباحث بودم. اون موقع تازه GTX 900ها معرفی شده بودند. مادربردهای اینتل هم سری z90 همچین چیزایی بود. پردازنده غول هم i7 4790K بود فکر کنم. تو حساب کتاب بودم که با 5-8 میلیون چی میشه بست. همون موقع هم همه میگفتن یاد دورانی که دلار 1000 تومن بود بخیر. خواب این روزها رو هم نمیدیدن. از قسمت لیست قیمتها با سایت آشنا شدم. اون موقع محمدرضا پناهی خودش به سوالات جواب میداد. خیلی هم مودب بود خوشم اومده بود ازش. هههه

    • Avatar محمدرضا پناهی گفت:

      سلام کامبیز عزیز و گرامی
      امیدوارم که هر جایی که هستی خوب و سلامت باشی و روزگار به کام باشه. واقعا یادش بخیر. البته هنوز هم مبحث سخت افزار با وجود اینکه بازار از نظر شرایط قیمتی خیلی بی منطق شده بازم جذابیت خودش را داره. متاسفانه خیلی شرایط قیمتی عجیب و غیر منصفانه شده است و این باعث شده شرایط بازار به کلی تغییر کنه اما با این وجود برای من اون حس و حال گذشته از بین نرفته و خوشحالم که عزیزانی مانند شما در کنار ما هستید. من به خاطر شرایط زمانی مانند قدیم در وب سایت کامنت ها را جوابم نمیدم، اما به طور حتم کامنت های دوست داشتنی و پر از مهر شما را می خوانم. خوشحالم که یادی از من کردید و مطمن باشید همه شما عزیزان برای من باارزش هستید. آرمین عزیز هم همیشه با صبوری و محبت پاسخ شما عزیزان را خواهند داد. برایتان بهترین را ارزو می کنم. پایا باشید

      • Avatar kambiz گفت:

        سلام محمدرضا جان
        یه تشکر دوباره میکنم به خاطر سایت خوب و زحماتی که کشیدید و می کشید. چون یادمه اولین کامنتی که گذاشتم خواستم به خاطر پاسخگویی خوبت پای مطلب اعظم لیست قیمتها تشکر کنم. مطالب سایت هم بارها واسه خودم شخصا مفید بود و استفاده کردم. یعنی بعضی مطالب نمی خوندم یه چیزایی یه چیز دیگه می شد یا اصلا نمیشد. یعنی موبایلی که الان روی میزم هستش کوچیکترین نمونش شاید باشه.
        اون موقع به ویژه برای من هم خیلیییی جذاب بود چون فقط اسم بعضی قطعات کامپیوتر میدونستم و چیزی درباره کیفیت و کارشون و جزئیاتشون نمیدونستم. یادمه چقدر سرچ می کردم ببینم مادربرد ایسوس در گیم بهتر هست یا MSI و گیگابایت. (تاثیری نداره)
        متاسفانه الان کامپیوتر از یک کالای گران تبدیل شده یه جورایی به کالای لوکس. و همین یک خورده تصور بعضی از این چیزها رو تخیلی جلوه میده.
        آواتارت هم که از آخرین بار تغییر ندادی مشخصه سرت شلوغه. قبل از این یکی دوتا دیگه بود. بر عکس آقا آرمین که تو این سالها خیلی تند تند رنگ عوض میکرد. الان ولی دیگه خودش شده. 🙂
        همتون موفق باشید و امیدوارم سایت همیشه پر شور و پویا بره جلو.

  5. Avatar kiarash گفت:

    عرض خسته نباشید خدمت اقای ابیشی واقعا مقاله خواندنی و عالی بود
    فقط سوالی که داشتم الان داخل تست ها که نگاه کردم بین دو کارت گرافیک MSI RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G OC و ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC که هردو 3080 TI هستند اما بخاطر برند اختلاف عملکردی تقریبا قابل توجه ای دارن جناب ابیشی ازاین رو من اگر خاطرتون باشه چند وقت پیش از شما برای خرید کارت گرافیک INNO3D RTX 3080 TI ICHILL X4 12GB مشاوره گرفتم که شما تایید کردید حالا این تست هارو دیدم جا خوردم جناب ابیشی که بین برند MSI و ASUS که هردو برند غولی هستن ایقدر اختلاف عملکردی وجود داره وای به حال INOO3D !!!!!! نظر شما چیه جناب ابیشی من الان خیلی دودل شدم.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      آقا کیارش عزیز،

      شما پایین رده ترین کارت یک برند رو نمیتونید با بالا رده ترین کارت یک برند دیگه مقایسه کنید. باید هم کلاس باشند.

      مقایسه درست یعنی بیایی RTX 3080 TI SUPRIM X رو مقایسه کنی با ASUS ROG STRIX RTX 3080 Ti OC، اونوقت ببینی چقدر اختلاف پرفورمنس دارند.

      شرکت MSI اومده برای کاهش مصرف کارت MSI RTX 3080 Ti Ventus فرکانسش رو پایین آورده! نه اینکه نتونه یا بلد نباشه فرکانس بالا بزنه، نه، برای کسی که فرکانس بالا و کارت پر مصرف میخواد رفته SUPRIM X ساخته، حالا یکی این وسط کارت کم مصرف تر بخواد که RGB هم نداشته باشه، میره Ventus میخره، یکی مثل شما که کارت پر مصرف بخواد میره SUPRIM X میخره.

      حالا فاصله بین خود VENTUS رو نگاه کن، بین حالت نرمال تا حالتی که من اورکلاکش کردم 5 درصد اختلافه! یعنی By Default خیلی راحت میشه 5 درصد افزایش پرفورمنس داشت، منتها قصد تولید کننده این نبوده.

      برگردیم سراغ فرکانس کارت های RTX 3080 Ti

      فرکانس بوست STRIX OC برابر 1845
      فرکانس بوست MSI SUPRIM X برابر 1845
      فرکانس بوست ASUS TUF OC برابر 1785
      فرکانس بوست INNO3D iChill X4 برابر 1710
      فرکانس بوست VENTUS برابر 1695
      فرکانس بوست INNO3D X3 برابر 1665

      حالا شما میایی میگی این کارتها اختلاف دارند، درسته، یکی چند درصد بالاتره یکی چند درصد پایینتره ربطی هم به برندشون نداره – به مدل ربط داره، حالا سوالت رو خودت یه بار دیگه بخون؟ چرا میایی ضعیفترین مدل رو با قوی ترین مدل مقایسه میکنی؟ چه ربطی به برند داره؟

      این یک، دوم، شما گفتی اختلاف قیمت INNO3D با ASUS حدود 20 یا 30 میلیون تومنه، کدوم آدم عاقلی وسه 5 درصد اختلاف پرفورمنس میاد 30 میلیون هزینه بیشتر میده؟ هیشکی – مگه عاشق باشی. بله من اگر عاشق برند X باشم، 30 میلیون که هیچی 100 میلیون هم میدم میخرمش. ولی من عاشقم این ربطی به مشاور فنی (بنده) نداره.

      دیگه به اندازه کافی امیدوارم موضوع واضح باشه این دفعه.

      • Avatar kiarash گفت:

        اها پس واسه همین اختلافشون اینقدر بوده شما درست فرمودید من مدل رو با مدل مقایسه نکردم با توضیحات شما من دیگه الان کاملا مجاب شدم برای خرید INOO3D خیلی ممنون بابت اینکه من رو راهنمایی کردید و وقت گذاشتید بازهم عذرخواهم که وقتتون رو گرفتم.

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          فقط بدون من طرفدار Inno3D نیستم اما واقعا 30 میلیون خیلیه. میشه خیلی کارا کرد، پردازنده بهتر گرفت، اس اس دی، یا پاور و رم، میشه جاهای دیگه سرمایه گذاری کرد. پیشنهاد قطعه چند وجه داره، یه وجهش فنی و بحث سازگاریه، یه وجهش تناسب قطعاته که بازهم فنیه، یه وجهش کاملا اقتصادیه و هیچ ارتباطی به بحث فنی نداره. اینکه شما چقدر هزینه کنی و هزینه شما منطقی باشه، خیلی مهمه – شاید به اندازه بحث فنی مهم باشه.

  6. Avatar عباس قلاوندی گفت:

    سلام در کل برسی عالی بود آرمین جان
    فقط اینجا (تعداد 12 عدد حافظه “2 ترابایتی” GDDR6X) فکر کنم گیگابایتی منظورتون بوده

  7. Avatar رضا عقلمند گفت:

    بررسی کاملی بود آرمین جان
    سوالی که به ذهنم میاد این هست که چرا با وجود دو کارت سه فن ار MSI 3090Ti . مدل رده بالای SUPRIM هم با ایرکولینگ 3 فن عرضه شده! اگه با واترکولینگ میزد بی رقیب میشد

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ممنونم رضا جان، فرمایش شما درسته ولی واقعیتش تا جایی که یادم میاد MSI هیچ وقت واتر کولینگ برای گرافیک نداشته، یعنی کلا حضرت اعتقادی به استفاده از AIO روی گرافیک نداشته. 😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.