بررسی کیت رم جی اسکیل G.SKILL Trident Z Royal Elite 2X16G 4000MHz CL16

قدر زر، زرگر شناسد؛ قدر گوهر، گوهری. در زمان ای هستیم که شرکت معظم G.SKILL، تنها قدرت بلامنازع و برترین عرضه کننده رم در دنیا، High Endترین محصولات خود را با ظاهری کاملا لاکچری و دلربا عرضه می‌کند. جدیدترین و اشرافی ترین سری از رمهای DDR4 جی اسکیل، خانواده Trident Z Royal Elite است. این رمهای سلطنتی، در دو طعم طلایی و نقره ای عرضه می‌شوند، و امروز در لابراتوار سخت افزار، از یک مدل طلایی پذیرایی می‌کنیم. کیت رم G.SKILL Trident Z Royal Elite 2X16G 4000MHz CL16 یک رم فوق العاده زیبا است که مجهز به چیپ‌های دست چین شده پر قدرت Samsung B-Die است. این ماژولهای طلایی بدنه ای فلزی و نامتقارن دارند و با فرکانس بالا و تاخیر کم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمینگ هستند. این کیت رم اشرافی مخصوص پلتفرم‌های Z370، Z390، Z490، Z590 اینتل، و همچین سازگار با B550 و X570 AMD است. همراه ما باشید در این بررسی.

مقدمه ای بر RAM و درک پارامتر‌های آن

رم همیشه تا آنجایی برایمان مهم است که میدانیم بدون آن سیستم امکان بوت شدن ندارد، و اگر کامپیوترمان دچار اختلالات عجیب و غریب و بلو اسکرین شود، متهم ردیف اول، رم بدبخت است. در هنگام خرید کامپیوتر هم، انتخاب رم اغلب بر مبنای آنچه که فروشنده موجود دارد، و یا ارزانتر است صورت می‌پذیرد. البته چاره ای هم نیست، واقعیت این است که رم یکی از متنوع ترین قطعات است که انتخاب آن به دلیل تنوع بالا مشکل و رمهای فرکانس بالا هم همیشه خیلی گران قیمت هستند؛ به طوری که اغلب کاربران اولویت را به حجم رم می‌دهند تا به فرکانس آن. با همه ی این اوصاف اما، ضرری ندارد که کمی‌‌در باره این بخش از سیستم بیشتر بدانیم، شاید در آینده بتوانیم انتخابهای بهتری در این رابطه داشته باشیم.

وظیفه CPU پردازش اطلاعات است، این اطلاعات باید در محلی مانند یک میز کار در دسترس پردازنده قرار گیرند تا با فراخوانی آنها بر روی میز، عملیات پردازش روی آنها انجام شود و مجددا از همان محل ارسال دستورات به دیگر اجزای سیستم صورت پذیرد تا تکالیف وضع شده برای کامپیوتر با موفقیت کامل شود. به طور ساده‌تر، رم همان میز کار پردازنده است. هر چه این میز کار وسیعتر باشد (ظرفیت بالاتری داشته باشد)، می‌توان حجم اطلاعات بیشتری را در دسترس پردازنده قرار داد تا پردازش سریعتر انجام شود. همچنین اگر عملکرد این میز کار سریعتر باشد (فرکانس رم) می‌توان بازهم سرعت کار پردازش را بالاتر برد، و نکته آخر، گاهی عملکرد سر ضرب میزکار مهم تر می‌شود، اینجا است که هرچه تاخیر در زمان دسترسی به اجزای اطلاعات روی میز کار، کمتر باشد، بازهم سرعت عملکرد کلی کامپیوتر بالا می‌رود. پس سه عامل، حجم (ظرفیت)، فرکانس (سرعت)، و تاخیر (پایین بودن زمان دسترسی) مهمترین نقش را در انتخاب یک رم مناسب ایفا می‌کنند.

اهمیت ظرفیت RAM

خرید ظرفیت به اندازه رم مهم است چراکه اگر میزان ظرفیت رم کم باشد، سیستم دچار گلوگاه شده و به شدت کند می‌شود چون کامپیوتر مجبور است وقتی درگیر پردازش حجم زیادی از اطلاعات می‌شود، به علت ظرفیت پایین رم، اطلاعات را به اندازه حجم رم تکه تکه و به صف کند، و دائما رم را برای پردازش هر تکه از اطلاعات، پر و خالی کند تا اطلاعات به طور کامل پردازش شود. این پروسه زمان بر است و باعث ایجاد زمان انتظار بیش از حد و در نهایت کندی سیستم خواهد شد. ظرفیت مناسب رم در سیستم‌های مختلف میزان متفاوتی دارد. در حال حاضر که در عصر سلطنت مطلق ویندوز 10 به سر می‌بریم، سیستم عامل با نصب نرم افزارهای کاربردی آن، مجموعا بین 3.5 تا 6 گیگابایت ظرفیت رم را اشغال می‌کند. در چنین دورانی، یک سیستم عادی برای انجام کارهای روزانه خود، حداقل به 16 گیگابایت حجم رم نیاز دارد. در صورتی که از نرم افزار‌های خاص و پردازش‌های رندر محور استفاده می‌کنید، ممکن است به حجم رم بیشتری نیاز  داشته باشید.

البته برای خرید ظرفیت رم، زیاده روی هم نباید کرد، چراکه اگر برای سیستم خود حجم رم زیادی تهیه کنید ممکن است بلا استفاده بماند و از آنجا که رم قطعه ای بسیار گران قیمت است، منطقی نیست بودجه خرید را بیش از حد لازم به خرید ظرفیت زیادی از رم اختصاص دهید. پس رعایت بالانس بین میزان مناسب ظرفیت رم و عملکردی که از سیستم نیاز دارید، مهمترین عامل تعیین کننده در خرید ظرفیت کافی رم به شمار می‌آید.

اهمیت فرکانس RAM

فرکانس رم یکی از عوامل مهم در تعیین سرعت رم است. فرکانس رم را با مگاهرتز MHz اندازه گیری می‌کنند، و در حقیقت به تعداد به انجام رساندن سیکل (خواندن و نوشتن) داده‌ها در یک ثانیه اطلاق می‌شود. برای مثال، یک رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز، می‌تواند 3.2 میلیارد سیکل خواندن و نوشتن را در یک ثانیه به انجام رساند. کلمه DDR به مفهوم Double Data Rate است، یعنی رم در یک سیکل از فرکانس می‌تواند همزمان 2 سیگنال را دریافت کند. به همین دلیل فرکانس اسمی‌رمها را همیشه 2 برابر اعلام می‌کنند. اگر مثلا در برنامه CPUz فرکانس رم را چک کنید، همیشه میزان فرکانس نمایش داده در آن نصف فرکانس اسمی‌رم است. فرکانس رم 3200 مگاهرتز در حقیقت 1600 مگاهرتز است و چون DDR است، دو برابر فرکانس آن می‌شود 3200 مگاهرتز.

هر چه فرکانس بالاتر باشد، منطقا بهتر است اما به مانند بحث ظرفیت، در خرید رم با فرکانس بالا هم نباید زیاده روی کرد و همیشه یک بالانس فنی وجود دارد که باید در نظر گرفت. بحث اصلی این است که فرکانس مهم است، اما تنها عامل تعیین کننده در سرعت رم نیست. عامل دیگری در این وسط نقش تعیین کننده ای به اندازه فرکانس رم ایفا می‌کند و آن تایمینگ رم است که باید همیشه، به همان اندازه ای که به فرکانس توجه می‌کنیم، باید به تایمینگ رم هم توجه کنیم. چرا که اگر فرکانس به بهای افزایش تایمینگ بالا رود، این دو کمابیش می‌توانند یکدیگر را خونثی کنند. پس رعایت تناسب بین انتخاب فرکانس و تایمینگ، مهمترین عامل تعیین کننده در خرید رم با سرعت بالاست. در کنار این موضوع، توجه به نوع کاربری و نوع پلتفرم هم مهم است. ممکن است سیستمی‌داشته باشید که اصولا نتواند از رمهای فرکانس بالا بهره گیرد.

اهمیت تایمینگ RAM

در دنیای فیزیک، همیشه تاخیر وجود دارد. از لحظه ای که تصمیم میگیرید لیوان چای را بردارید، تا زمانی که دست شما برای گرفتن لیوان به سمت آن حرکت می‌کند تا آن را بگیرد تاخیر وجود دارد. در کامپیوتر هم در تمام قطعات تاخیر وجود دارد، و در رم کامپیوتر، به مدت زمانی که هر عملیات (خواندن/نوشتن) طول می‌کشد تا اجرا شود Latency یا تاخیر می‌گویند. این مدت زمان تاخیر را با نانو ثانیه اندازه گیری می‌کنند و بدین شکل آن را بر روی رم اعلام می‌کنند:

برای مثال رم موضوع بررسی ما دارای این تایمینگ اصلی است CL16-19-19-39-2T

حافظه رم را اگر یک صفحه مشبک (مانند صفحه شطرنج) در نظر بگیرید، دارای یکسری ستون و ردیف است، که در تقاطع هر ستون با ردیف سلول‌های حافظه قرار دارند و رفتن از یک سلول به سلول دیگر طول می‌کشد تا اطلاعات مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

از سمت چپ، عدد اول tCAS 16 است که آن را با CL هم نشان می‌دهند و مهمترین تایم تاخیر رم است، و به تعداد سیکل زمانی اطلاق می‌شود که از زمان اجرای دستور خوانش طول می‌کشد تا اطلاعات در ستون و ردیف مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

عدد دوم tRCD 19: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید منتظر بماند تا ردیف جدید در رم باز شده و ستون مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

عدد سوم tRP 19: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید منتظر بماند تا یک ردیف حافظه جدید باز، بسته شود.

عدد چهارم tRAS 39: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید بین باز و بسته کردن ردیف حافظه منتظر بماند.

و عدد پنجم CR 2T: تعداد دفعات سیکل زمانی است که یک دستور باید ظاهر شود تا کنترلر رم آن را بخواند.

بدون اینکه بخواهیم موضوع را خیلی پیچیده کنیم، یک عملیات ساده در رم بدین صورت است:

اگر ردیف صحیح در رم باز باشد، tCAS زمانی است که یک بیت از حافظه خوانده می‌شود. اگر تمام ردیف‌ها بسته باشد، برای دسترسی به یک سلول حافظه ابتدا باید یک ردیف باز و سپس ستون مورد نظر پیدا شود، مدت زمان این تاخیر tRCD+tCAS است. حال اگر برای دسترسی به سلول حافظه مورد نظر، یک ردیف اشتباهی باز شده باشد، ابتدا نیاز است آن ردیف بسته، سپس یک ردیف جدید باز، و بعد از آن ستون درست پیدا شود که مدت زمان این تاخیر بدین صورت tRAS+tRCD+tCAS اعلام می‌شود. آخرین مولفه، CR است، که در این مدل رم، 2 سیکل زمان لازم است که برای هر دستور حافظه تکرار شود تا کنترلر حافظه آن را اجرا کند.

اهمیت سرعت RAM

حال که با مفاهیم فرکانس و تایمینگ آشنا شدیم، سرعت رم از این دو مولفه بدست می‌آید و با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

CL ÷ نصف فرکانس رم x 1000

حاصل این فرمول زمان تاخیر به نانو ثانیه است و هرچه نتیجه مقدار کمتری باشد، رمها سریعتر هستند. برای مثال سرعت رمهای مورد بررسی ما برابر 8 نانو ثانیه است.

16 ÷ (4000÷2) x 1000 = 8 nanoseconds

به جهت راحتی کار مقایسه بین رمهای مختلف، این جدول از رمها و تایمینگ احتمالی آنها در دسترس قرار دارد:

در بخش قرمز رنگ، رمهای معمولی DDR4 قرار دارند. به قول معروف این بخش شامل رمهای ارزان قیمت است که البته در همان بخش قرمز رنگ، بازهم بین سرعت رمها تفاوت وجود دارد. رمهای بخش قرمز را شاید بتوان کمی‌‌با اورکلاک فرکانس و دستکاری تایمینگ به بخش نارنجی نزدیک تر کرد.

بخش نارنجی، شامل رمهای خوب High Performance و پر سرعت DDR4 است که اکثرا گران قیمت هستند.

در بخش سبز، که حالت Extreme Performance رم است به ندرت می‌توان رمی‌‌را در بازار یافت که مشخصات آن با بخش سبز مطابقت کند؛ اما بعضا می‌توان با اورکلاک و دستکاری رمهای بخش نارنجی – به بخش هم سبز رسید.

موقع خرید رم می‌توانید به این جدول برای یافتن جایگاه و مقایسه سرعت آن مراجعه کنید. حال به سراغ رم مورد بررسی امروز لابراتوار سخت افزار می‌رویم:

معرفی محصول:

فروردین امسال شرکت G.SKILL از رمهای جدید Trident Z Royal Elite رونمایی کرد. این رمها از بهترین چیپ‌ها ساخته شده اند و با بهینه سازی که G.SKILL بر روی آنها انجام داده، کارایی بسیار بالایی را ارائه می‌کنند. مدل کیت رم مورد بررسی ما پارت نامبر F4-4000C16D-32GTEG دارد که شامل 2 ماژول 16 گیگابایتی می‌شود.

رنگ طلایی فوق العاده چشم نواز در کنار حاشیه کریستالی روی رمها که مجهز به نورپردازی ARGB است، جلوه بصری بسیار جذابی به این رمها داده است.

پارت نامبر رمهای جی اسکیل معنا و مفهوم خاص خود را دارد، و پارت نامبر رم موضوع بررسی ما نیز به شکل فوق معنا یابی می‌شود.

ویدیو رسمی:

 جعبه و طراحی ظاهری:

جعبه رم به رنگ مشکی بسیار شبیه جعبه عطر است. فوق العاده شیک و زیبا با آرم جی اسکیل که به صورت هولوگرام بر روی بدنه کارتن نقش بسته است.

درون جعبه، علاوه بر رمها، یک عدد دستمال مخصوص پاک کردن، به همراه استیکر قرمز رنگ جی اسکیل قرار دارد.

رمها به زیبایی در کنار هم درون جعبه قرار داده شده اند. رمها Trident Z Royal Elite از نظر شکل و ابعاد و طراحی ظاهری کاملا مشابه رمهای Trident Z Royal است، اما بر خلاف آنها سطح بدنه رم نامتقارن است.

پیش از این در بررسی مادربرد Asus Z590 Hero عنوان کرده بودیم که طراحی ظاهری سطح نامتقارن رمهای Elite جی اسکیل منطبق با شمایل کلی سینک آلومینیومی‌مادربرد هیرو ایسوس است. این نوع از ساخت نامقارن بدنه صیقلی، بسیار یاد آور هنر آینه کاری ایرانی است که با در کنار هم قرار دادن آیینه‌ها به صورت بریده‌ها ریز و نامقارن، می‌توان سطحی فوق العاده درخشان اینجا کرد که با تابیده شدن نور در آن، با انعکاس زیبایی به تمام اطراف انوار زیبای نور را می‌افشاند.

سطح کریستالی شفاف بالا رمها به گونه ای است که حتی به هنگام خاموشی ARGB، انوار نورانی خود را به اطراف پخش می‌کند.

زیر بخش کریستالی فوقانی رم تعداد 8 عدد LED ARGB قرار دارند که نورپردازی این بخش را کامل می‌کنند. این سطح کریستالی به مانند نور ستارگان در شب زیبایی سیستم را دو چندان می‌کند.

بر روی بدنه فلزی رمها یک روکش نازک پلاستیکی قرار دارد که می‌بایستی حتما پیش از استفاده، این لایه پلاستیکی را جدا کنید تا عملکرد خنک کننده سینک‌ها به درستی انجام پذیرد.

مشخصات و هولوگرام جی اسکیل بر روی یک سمت رمها به همراه شماره سریال قرار داده شده است. دقت کنید، رمهایی که به صورت کیت عرضه می‌شوند، شماره سریال پشت سر هم دارند.

هر ماژول رم Trident Z Royal Elite حدود 70 گرم وزن دارد و ارتفاع سینک آن به 44.55 میلیمتر می‌رسد.

مدار چاپی 10 لایه این رمها به توانایی اورکلاک چیپ‌های روی آن کمک بسیاری می‌کند. میزان ضخامت سینک آلومینیومی‌رمها نیز در این تصویر به خوبی مشخص است. چه از نظر فنی و چه از لحاظ خنک کنندگی، جی اسکیل سنگ تمام گذاشته است.

دقت و کیفیت بسیار بالای ساخت و پرداخت این سینک‌ها، خیره کننده است.

ساختی چنین ظریف و دقیق، صرفا از مهندسین طراح زبده شرکت جی اسکیل بر می‌آید.

معرفی سیستم تست:

سیستم تست لابراتوار مجله سخت افزار
پردازندهINTEL CORE I7 11700K
مادربردASUS ROG MAXIMUS XIII HERO
کارت گرافیکGIGABYTE AORUS RTX 3060 Ti MASTER
رمG.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G
اس اس دی NVMeADATA XPG SX8200 Pro 256G
اس اس دی SATASAMSUNG 860 EVO 250G
کولرGREEN GLACIER 360-EVO
پاورGREEN GP1050B-OCDG
کیسGREEN OC STATION
هاب USBUSB 3 ORICO MH4PU
فنCOOLER MASTER MF120R ARGB 3in1
نورپردازیDEEPCOOL RGB 350 LED STRIP
مانیتورLG 27UD69-W 4K UHD IPS 27” LED
خمیر سیلیکنGREEN GT-4 PREMIUM

بررسی:

این رمها مجهز به تراشه‌های معروف Samsung B-Die هستند که با چینش 8 تایی (هر چیپ 1 گیگابایت) در دو طرف ماژول استفاده شده اند. در مورد چیپ‌های Samsung B-Die باید اذعان داشت شاید بهترین چیپ رم DDR4 همین چیپ‌های سامسونگ است که نه تنها حداکثر سازگاری را با تمامی‌پلتفرم‌ها دارند، بلکه بالاترین رکورد فرکانس‌های حافظه رم نیز با همین چیپ‌ها گرفته شده است.  برای بررسی ابتدا به ساکن با فعال سازی XMP تمام تست‌ها را گرفتیم. سپس برای اورکلاک رم ابتدا از داخل بایوس فرکانس را در پله‌های 200 مگاهرتزی افزایش دادیم و با هر 200 مگاهرتز افزایش یک عدد به تایمینگهای اصلی اضافه کردیم. پس از چند بار آزمون و خطا، بهترین نتیجه اورکلاک را در فرکانس 4200MHz با همان تایمینگ و ولتاژ XMP گرفتیم.

LATENCYCOPYWRITEREAD
48.5ns55902MB/s56920MB/s57701MB/s

تست AIDA64 در حالت دیفالت رم نتایج فوق را نشان داد.

LATENCYCOPYWRITEREAD
46ns61933MB/s64565MB/s62551MB/s

 تست AIDA64 پس از اورکلاک به 4200 CL.16 نتایج آن به جدول فوق ارتقا یافت. پرفورمنس رمها در اورکلاک تقریبا نزدیک به 9 درصد افزایش داشته است.

در بحث گیمینگ، رمها را در حالت پیش فرض XMP تست گرفتیم و با رمهای سیستم تست لابراتوار سخت افزار مورد مقایسه قرار دادیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد کیت رم Trident Z Royal Elite 2X16G 4000MHz CL16 جی اسکیل در رمهای سیستم تست بهتر بوده است.

یکی از عملکرد‌های مهم در کامپیوتر بحث شیرین رندرینگ با پردازنده است که نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ پای ثابت آن است. در رندرینگ اولویت همیشه با حجم رم بیشتر است و رم با فرکانس‌های بالا تاثیر زیادی در عملکرد رندرینگ ندارد. در نسخه R15 شاهد اختلاف کمتر از سه درصد مابین نتایج هستیم.

در نسخه جدید تر این برنامه، اختلاف مابین رم سیستم تست با رم موضوع بررسی 1 درصد است.

نتایج تست رم را در نرم افزار بنچمارک Geekbench مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری:

شرکت G.SKILL بارها و بارها محصولات رده بالای بسیار خوبی را عرضه کرده است. استفاده از چیپ دست چین شده Samsung B-Die در کنار زیبایی مسحور کننده رمهای Trident Z Royal Elite، قطعا یک ترکیب برنده است. فرکانس بسیار مطلوب 4000 مگاهرتز با تایمینگ بسیار پایین CL.16، قدرت بسیار خوبی را برای گیمر‌ها به ارمغان می‌آورد. خصوصیت خوب این رم حجم آن است که مجموعا به 32 گیگابایت می‌رسد و برای انجام عموم کارها مناسب است. این رمها به قیمت حدود 330 دلار در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسند و در ایران احتمالا در صورت موجودی به قیمت حدود 11 میلیون تومان عرضه خواهند شد که رقمی‌بسیار بالاست.

. قیمت بالای این رمها، بیشتر به خاطر دست چین بودن چیپ‌های حافظه آنهاست، که نه تنها در حالت پیش فرض، بلکه در اورکلاک هم بسیار عالی درخشیدند. کیت رم F4-4000C16D-32GTEG یک محصول رویایی دیگر ساخت جی اسکیل است و کاربران حرفه ای و گیمر‌ها، می‌توانند بر روی این کیت رم، به عنوان یکی از بهترین‌ها حساب کنند.

به دلیل پتانسیل بالا در اورکلاک، همچنین نتایج عالی در حالت پیشفرض، نشان بهترین کارایی، و همچنین به خاطر طراحی فوق العاده زیبای سینک خنک کننده، نورپردازی RGB بی نظیر، و سازگاری بالای آن با نرم افزار‌های نورپردازی شرکت‌های مادربرد سازی، نشان برترین نو آوری، و در مجموع، بابت استفاده از چیپ دست چین شده، سازگاری با هر دو پلتفرم Intel و AMD و قدرت مانور عالی در فرکانس، نشان منتخب سردبیر را به این رمها اعطا می‌کنیم.

مزایا:
  • پتانسیل بسیار بالا در اورکلاک
  • عملکرد و راندمان فوق العاده در گیمینگ
  • طراحی فوق العاده زیبای سینک خنک کننده
  • نورپردازی RGB فوق العاده زیبا و خیره کننده
  • بهترین گزینه برای پردازنده‌های نسل 11 اینتل
  • تایمینگ بسیار پایین CL.16 در فرکانس 4000MHz
  • سازگاری کامل با اکو سیستم نورپردازی تمام مادربردها
  • استفاده از چیپ‌های دستچین شده Samsung B-Die
  • سازگاری کامل با مادربردهای مبتنی بر چیپ Z300، Z400، و Z500 شرکت Intel
معایب:
  • ندارد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • کیت رم Trident Z Royal Elite 2X16G 4000MHz CL16 جی اسکیل، یکی از تک ستاره‌های دنیای رم است که آرزوی هر کاربر در هر سطح و Level است.
9.8امتیاز10پرفورمنس10پتانسیل اورکلاک10کولینگ10نورپردازی10کیفیت10طراحی8.8ارزش خرید
امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

19 دیدگاه

  1. Avatar فرهاد گفت:

    سلام

    چرا فقط رم های جی اسکیل بررسی میکند

    رم های کینگ مکس و رم های کروشیال را هم بررسی کنید

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      دلیلش اینه جی اسکیل برای بررسی رم میفرسته برای ما، شرکت های دیگه نفرستادن، شرکت هایی که نام بردین رم برای بررسی بفرستند اونها رو هم بررسی می کنیم.

  2. Avatar اکبر گفت:

    سلام. من رم کورسیر 16 گیگ ddr4 از نوع vengeance گرفتم بعد روش نوشته که ساپورت اینتل ولی سیستم من amd هست یعنی کار نمی کنه؟

  3. Avatar ᗩTᗩ گفت:

    با سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت آرمین جان و تمام زحمت کشان وب سایت بی نظیر سخت افزار مگ

  4. Avatar jam گفت:

    این مدل تو عکس ها که طلایی نیست و زرده ولی نسخه قبلی طلایی بود
    ولی از نظر فرکانس بالا و تاخیر پایینش عالیه

    تنها ایرادی که این مدل رم داره اون قسمت کریستالی بالا چون مات نیست خوب رنگ های آر جی بیو نشون نمیده و اگر دقت کنیم led های با رنگ مختلف رو توش میتونیم تشخیص بدیم که البته زیاد هم مهم نیست و همچنان زیباست

    • Avatar آرمین گفت:

      بله کمی تنظیمات رنگ در نرم افزار تبدیل به هم خوردگی داشت، مجددا بررسی و تمامی عکس ها با نسخ صحیح تعویض شدند.
      در مورد RGB کما بیش موافقم، من خودم به شخصه مدل Trident Z RGB که یک حالت شیری داره رو بیشتر می پسندم.

  5. Avatar شاهین رفوئی گفت:

    اصلا حرفی برای گفتن نذاشته G.Skill با این کیت. همه چیز تمام. خدا قسمت همه کنه.

  6. Avatar مجید گفت:

    نسخه معمولیش قشنگتر و مدرن تره .

  7. Avatar محسن گفت:

    بینهایت زیبا، وحشتناک گرون!
    یه سری تستا رو بررسی میکردم، اصولاً بیشتر از 3200-CL14 یا 3600-CL16 کاربرد خاصی ندارن. لذا، ترجیحاً رمی مثل TridentZ اونم مدل 64گیگ با قیمت 13تومن، به مراتب به صرفه تر از این سری مدل هاست. ولی اگر بحث زیباییه، خب اصلا رقابتی نیست جز همین رویال های جی اسکیل.

  8. Avatar morteza گفت:

    الان دیگه ارزش خرید ندارن این رم ها 3 ماه دیگه الدر لیک داره میاد با DDR 5 …..اشغال ترین مدل رم های DDR 5 از این رم ها قویتره … صبر کنید اونا بیاد ….این رم ها 3 سال پیش میومد ارزش بالایی داشت …نه زمانی که نسل جدید رم ها داره میاد

    • Avatar Az گفت:

      بشین تا بیاد

      • Avatar morteza گفت:

        داداش معلومه از پشت کوه اومدی… از اخبار روز بی خبری …5 ابان الدرلیک عرضه میشه …با قابلیت pci-e ورژن 5 و قابلیت ساپورت رم DDR5…تو همین سایت کلی پست راجبش هست…یکم بگردی میبینی….

    • Avatar آرمین گفت:

      والا آقا مرتضی، نسل بعدی الدرلیک گمون نکنم به راحتی رمهای DDR5 اش پیدا بشه، و همیشه روال به این صورت بوده که در ابتدای کار رمهای نسل جدید، بسیار گران، با تایمینگ بالا و فرکانس پایین عرضه می شوند. ابتدای رمهای DDR4 رو خاطرتون باشه فرکانس 2133 بود که الان کسی نگاهش هم نمیکنه. رمهای DDR5 هم به همین صورت در ابتدای کار، چندان جالب نخواهند بود و پیش بینی من اینه که حداقل تا 2 سال آینده همچنان رمهای DDR4 سهم اعظم خرید و فروش بازار رم رو در اختیار خواهند داشت.

      • Avatar morteza گفت:

        بله ..دقیقا حق با شماست … اینکه من گفتم 5 ابان داره الدرلیک میاد منظورم این نبود که همه چیش امادست و به بهترین نحو در دسترس ..بلاخره یکم باید بگزره ولی خوب یه جورایی مثل میوه اول فصل میمونه نوبرانست ..هم گرونه هم بهترین مدل هاش نیست …ولی چیزی که دیدم من توی نسل های گزشته …حتی بگی نگی نسخه های جدید هر نسلی بهتر از نسل های قبلیشون عمل میکنن ..برای مثل میتونید سی پی یو های نسل i3 نسل 9 به بعد رو با i7 نسل 4 و 5 بسنجید ..قدرتشون برابری که میکنه هیچی بعضی جاها هم بالاتره …به لطف تکنولوژی جدیدتر و طراحی جدیدشون ….این رم ها هم عالی هستن بلاخره بعد این همه سال اینقدری تبهر پیدا کردن تو DDR4 که best ترین حالتشو ارائه بدن …دقیقا مثل سی پی یو های 14نانومتری اینتل نسل 10 و 11 بالاترین پرفورمنس 14 نانومتری رو به دنیا نشون دادن …ولی میبینی الدرلیک چون نسل جدیده بهتر از نسل 10 و 11 عمل میکنه و تکنولوژیهای جدیدتری هم داره………..چنتا مطلب خوندم فرکانس های DDR5 کفش از 4000 و 4800 مگاهرتز شروع میشه تا 7000 و بهترین حالت 10000 میره …یعنی پایه کارش از بالاترین نسل DDR4 بالاتره یجورایی …میدونم رم فرکانس بالا DDR4 هم داریم ولی خیلی گرونه و نایابه …ولی این داستان توی DDR5 نیستش چون نسخه های اولیش از 4000 شروع میشه ….مثلمن 2 سال دیگه خیلی با رم های حرفه ای تری طرفیم …ولی 5 ماهه دیگه هم به نظرم رم هایی که از DDR5 میاد ارزش بیشتری برای خرید دارن ..البته اگه قیمت خون ادمیزاد نباشن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.