بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در زمان خرید کامپیوتر، معمولا تمام وسواس خود را برای خرید CPU و کارت گرافیک به خرج می‌دهیم، و کمتر به اهمیت دیگر قطعات در عملکرد سیستم توجه می‌کنیم. یکی از این قطعات RAM کامپیوتر است، و خواندن بررسی‌های رم می‌تواند به انتخاب درست کیت رم مناسب برای سیستم، کمک کند. امروز در لابراتوار سخت افزار همراه شما دوستان هستیم با بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4 که از طرف شرکت محترم جی اسکیل به دست ما رسیده است. این کیت رم مخصوص پلتفرم‌های B550 و X570 AMD Ryzen عرضه و بر همین اساس بهینه شده است. این رمها مجهز به چیپ‌های دست چین شده پر قدرت Samsung B-Die هستند که در فرکانس 3600 مگاهرتز، تایمینگ بسیار پایینی دارند. همراه ما باشید.

مقدمه ای بر RAM و درک پارامتر‌های آن:

معمولا رم تا آنجایی برایمان مهم است که میدانیم بدون آن سیستم امکان بوت شدن ندارد، و اگر کامپیوترمان دچار اختلالات عجیب و غریب و بلو اسکرین شود، متهم ردیف اول، رم بدبخت است. در هنگام خرید کامپیوتر هم، انتخاب رم اغلب بر مبنای آنچه که فروشنده موجود دارد، و یا ارزانتر است صورت می‌پذیرد. البته چاره ای هم نیست، واقعیت این است که رم یکی از متنوع ترین قطعات است که انتخاب آن به دلیل تنوع بالا مشکل و رمهای فرکانس بالا هم همیشه خیلی گران قیمت هستند؛ به طوری که اغلب کاربران اولویت را به حجم رم می‌دهند تا به فرکانس آن. با همه ی این اوصاف اما، ضرری ندارد که کمی‌در باره این بخش از سیستم بیشتر بدانیم، شاید در آینده بتوانیم انتخابهای بهتری در این رابطه داشته باشیم.

وظیفه CPU پردازش اطلاعات است، این اطلاعات باید در محلی مانند یک میز کار در دسترس پردازنده قرار گیرند تا با فراخوانی آنها بر روی میز، عملیات پردازش روی آنها انجام شود و مجددا از همان محل ارسال دستورات به دیگر اجزای سیستم صورت پذیرد تا تکالیف وضع شده برای کامپیوتر با موفقیت کامل شود. به طور ساده‌تر، رم همان میز کار پردازنده است. هر چه این میز کار وسیعتر باشد (ظرفیت بالاتری داشته باشد)، می‌توان حجم اطلاعات بیشتری را در دسترس پردازنده قرار داد تا پردازش سریعتر انجام شود. همچنین اگر عملکرد این میز کار سریعتر باشد (فرکانس رم) می‌توان بازهم سرعت کار پردازش را بالاتر برد، و نکته آخر، گاهی عملکرد سر ضرب میزکار مهم تر می‌شود، اینجا است که هرچه تاخیر در زمان دسترسی به اجزای اطلاعات روی میز کار، کمتر باشد، بازهم سرعت عملکرد کلی کامپیوتر بالا می‌رود. پس سه عامل، حجم (ظرفیت)، فرکانس (سرعت)، و تاخیر (پایین بودن زمان دسترسی) مهمترین نقش را در انتخاب یک رم مناسب ایفا می‌کنند.

اهمیت ظرفیت RAM

خرید ظرفیت به اندازه رم مهم است چراکه اگر میزان ظرفیت رم کم باشد، سیستم دچار گلوگاه شده و به شدت کند می‌شود چون کامپیوتر مجبور است وقتی درگیر پردازش حجم زیادی از اطلاعات می‌شود، به علت ظرفیت پایین رم، اطلاعات را به اندازه حجم رم تکه تکه و به صف کند، و دائما رم را برای پردازش هر تکه از اطلاعات، پر و خالی کند تا اطلاعات به طور کامل پردازش شود. این پروسه زمان بر است و باعث ایجاد زمان انتظار بیش از حد و در نهایت کندی سیستم خواهد شد. ظرفیت مناسب رم در سیستم‌های مختلف میزان متفاوتی دارد. در حال حاضر که در عصر سلطنت مطلق ویندوز 10 به سر می‌بریم، سیستم عامل با نصب نرم افزارهای کاربردی آن، مجموعا بین 3.5 تا 6 گیگابایت ظرفیت رم را اشغال می‌کند. در چنین دورانی، یک سیستم عادی برای انجام کارهای روزانه خود، حداقل به 16 گیگابایت حجم رم نیاز دارد. در صورتی که از نرم افزار‌های خاص و پردازش‌های رندر محور استفاده می‌کنید، ممکن است به حجم رم بیشتری نیاز  داشته باشید.

البته برای خرید ظرفیت رم، زیاده روی هم نباید کرد، چراکه اگر برای سیستم خود حجم رم زیادی تهیه کنید ممکن است بلا استفاده بماند و از آنجا که رم قطعه ای بسیار گران قیمت است، منطقی نیست بودجه خرید را بیش از حد لازم به خرید ظرفیت زیادی از رم اختصاص دهید. پس رعایت بالانس بین میزان مناسب ظرفیت رم و عملکردی که از سیستم نیاز دارید، مهمترین عامل تعیین کننده در خرید ظرفیت کافی رم به شمار می‌آید.

اهمیت فرکانس RAM

فرکانس رم یکی از عوامل مهم در تعیین سرعت رم است. فرکانس رم را با مگاهرتز MHz اندازه گیری می‌کنند، و در حقیقت به تعداد به انجام رساندن سیکل (خواندن و نوشتن) داده‌ها در یک ثانیه اطلاق می‌شود. برای مثال، یک رم DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز، می‌تواند 3.2 میلیارد سیکل خواندن و نوشتن را در یک ثانیه به انجام رساند. کلمه DDR به مفهوم Double Data Rate است، یعنی رم در یک سیکل از فرکانس می‌تواند همزمان 2 سیگنال را دریافت کند. به همین دلیل فرکانس اسمی‌رمها را همیشه 2 برابر اعلام می‌کنند. اگر مثلا در برنامه CPUz فرکانس رم را چک کنید، همیشه میزان فرکانس نمایش داده در آن نصف فرکانس اسمی‌رم است. فرکانس رم 3200 مگاهرتز در حقیقت 1600 مگاهرتز است و چون DDR است، دو برابر فرکانس آن می‌شود 3200 مگاهرتز.

هر چه فرکانس بالاتر باشد، منطقا بهتر است اما به مانند بحث ظرفیت، در خرید رم با فرکانس بالا هم نباید زیاده روی کرد و همیشه یک بالانس فنی وجود دارد که باید در نظر گرفت. بحث اصلی این است که فرکانس مهم است، اما تنها عامل تعیین کننده در سرعت رم نیست. عامل دیگری در این وسط نقش تعیین کننده ای به اندازه فرکانس رم ایفا می‌کند و آن تایمینگ رم است که باید همیشه، به همان اندازه ای که به فرکانس توجه می‌کنیم، باید به تایمینگ رم هم توجه کنیم. چرا که اگر فرکانس به بهای افزایش تایمینگ بالا رود، این دو کمابیش می‌توانند یکدیگر را خ

نثی کنند. پس رعایت تناسب بین انتخاب فرکانس و تایمینگ، مهمترین عامل تعیین کننده در خرید رم با سرعت بالاست. در کنار این موضوع، توجه به نوع کاربری و نوع پلتفرم هم مهم است. ممکن است سیستمی‌داشته باشید که اصولا نتواند از رمهای فرکانس بالا بهره گیرد.

اهمیت تایمینگ RAM

در دنیای فیزیک، همیشه تاخیر وجود دارد. از لحظه ای که تصمیم میگیرید لیوان چای را بردارید، تا زمانی که دست شما برای گرفتن لیوان به سمت آن حرکت می‌کند تا آن را بگیرد تاخیر وجود دارد. در کامپیوتر هم در تمام قطعات تاخیر وجود دارد، و در رم کامپیوتر، به مدت زمانی که هر عملیات (خواندن/نوشتن) طول می‌کشد تا اجرا شود Latency یا تاخیر می‌گویند. این مدت زمان تاخیر را با نانو ثانیه اندازه گیری می‌کنند و بدین شکل آن را بر روی رم اعلام می‌کنند:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

برای مثال رم موضوع بررسی ما دارای این تایمینگ اصلی است CL14-15-15-35-1T

حافظه رم را اگر یک صفحه مشبک (مانند صفحه شطرنج) در نظر بگیرید، دارای یکسری ستون و ردیف است، که در تقاطع هر ستون با ردیف سلول‌های حافظه قرار دارند و رفتن از یک سلول به سلول دیگر طول می‌کشد تا اطلاعات مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

از سمت چپ، عدد اول tCAS 14 است که آن را با CL هم نشان می‌دهند و مهمترین تایم تاخیر رم است، و به تعداد سیکل زمانی اطلاق می‌شود که از زمان اجرای دستور خوانش طول می‌کشد تا اطلاعات در ستون و ردیف مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

عدد دوم tRCD 15: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید منتظر بماند تا ردیف جدید در رم باز شده و ستون مورد نظر در دسترس قرار گیرد.

عدد سوم tRP 15: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید منتظر بماند تا یک ردیف حافظه جدید باز، بسته شود.

عدد چهارم tRAS 35: حداقل تعداد سیکل زمانی مورد نیاز کنترلر رم است که باید بین باز و بسته کردن ردیف حافظه منتظر بماند.

و عدد پنجم CR 1T: تعداد دفعات سیکل زمانی است که یک دستور باید ظاهر شود تا کنترلر رم آن را بخواند.

بدون اینکه بخواهیم موضوع را خیلی پیچیده کنیم، یک عملیات ساده در رم بدین صورت است:

اگر ردیف صحیح در رم باز باشد، tCAS زمانی است که یک بیت از حافظه خوانده می‌شود. اگر تمام ردیف‌ها بسته باشد، برای دسترسی به یک سلول حافظه ابتدا باید یک ردیف باز و سپس ستون مورد نظر پیدا شود، مدت زمان این تاخیر tRCD+tCAS است. حال اگر برای دسترسی به سلول حافظه مورد نظر، یک ردیف اشتباهی باز شده باشد، ابتدا نیاز است آن ردیف بسته، سپس یک ردیف جدید باز، و بعد از آن ستون درست پیدا شود که مدت زمان این تاخیر بدین صورت tRAS+tRCD+tCAS اعلام می‌شود. آخرین مولفه، CR است، که در اینجا تنها 1 سیکل زمان لازم است که برای هر دستور حافظه تکرار شود تا کنترلر حافظه آن را اجرا کند.

اهمیت سرعت RAM

حال که با مفاهیم فرکانس و تایمینگ آشنا شدیم، سرعت رم از این دو مولفه بدست می‌آید و با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

حاصل این فرمول زمان تاخیر به نانو ثانیه است و هرچه نتیجه مقدار کمتری باشد، رمها سریعتر هستند. برای مثال سرعت رمهای مورد بررسی ما برابر 7.7 نانو ثانیه است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

به جهت راحتی کار مقایسه بین رمهای مختلف، این جدول از رمها و تایمینگ احتمالی آنها در دسترس قرار دارد:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در بخش قرمز رنگ، رمهای معمولی DDR4 قرار دارند. به قول معروف این بخش شامل رمهای ارزان قیمت است که البته در همان بخش قرمز رنگ، بازهم بین سرعت رمها تفاوت وجود دارد. رمهای بخش قرمز را شاید بتوان کمی‌با اورکلاک فرکانس و دستکاری تایمینگ به بخش نارنجی نزدیک تر کرد.

بخش نارنجی، شامل رمهای خوب High Performance و پر سرعت DDR4 است که اکثرا گران قیمت هستند.

در بخش سبز، که حالت Extreme Performance رم است به ندرت می‌توان رمی‌را در بازار یافت که مشخصات آن با بخش سبز مطابقت کند؛ اما بعضا می‌توان با اورکلاک و دستکاری رمهای بخش نارنجی – به بخش هم سبز رسید.

موقع خرید رم می‌توانید به این جدول برای یافتن جایگاه و مقایسه سرعت آن مراجعه کنید. حال به سراغ رم مورد بررسی امروز لابراتوار سخت افزار می‌رویم:

معرفی محصول:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در نیمه دوم سال 2019، شرکت G.SKILL، که مهمترین عرضه کننده رمهای High Performance در جهان به شمار می‌رود، از رمهای جدید Trident Z Neo رونمایی کرد. از آنجایی که پلتفرم‌های AMD همیشه با رمها مشکل داشتند، جی اسکیل بر آن شد تا کیت‌های تست شده و مخصوصی را برای پلتفرم AMD X570/B550 و پردازنده‌های سری 3000 رایزن را که سازگاری صد در صدی با آن دارند، تولید و روانه بازار کند. رمهای Trident Z از بهترین چیپ‌ها ساخته شده اند و با بهینه سازی که G.SKILL بر روی آنها انجام داده، بهترین گزینه برای پلتفرم‌های X570/B550 به شمار می‌رود. کیت رم F4-3600C14D-16GTZNB که امروز آن را بررسی خواهیم کرد هم از همین خانواده Trident Z Neo است و مجهز به RGB است. بدون شک زیباترین رمهای RGB جهان، همین سری Trident Z RGB است که جی اسکیل تولید می‌کند، و خوشبختانه همین سیستم نورپردازی را شرکت جی اسکیل برای Trident Z Neo هم به کار گرفته است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

پارت نامبر رمهای جی اسکیل معنا و مفهوم خاص خود را دارد، و پارت نامبر رم موضوع بررسی ما نیز به شکل فوق معنا یابی می‌شود. البته در مورد حرف B مختوم پارت نامبر، حدس نویسنده است که احتمالا به دلیل استفاده از چیپ B-Die سامسونگ به پارت نامبر اضافه شده است.

 جعبه و طراحی ظاهری:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

جعبه رم به مانند جعبه رمهای Trident Z RGB است با این تفاوت که نشان مخصوص RYZEN AMD بر روی آن نقش بسته است. صد البته این بدان معنا نیست که نتوان از این رمها بر روی پلتفرم اینتل استفاده کرد، اما مقصود اصلی آنها، مادربرد‌های X570/B550 شرکت AMD و پردازنده‌های رایزن است و بر همین اساس این رمها بهینه سازی شده اند.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در پشت جعبه اطلاعات شرکت G.SKILL و برچسب سریال آن به چشم می‌خورد. یکی از مهم ترین مسایلی که در رابطه با رمها باید در نظر داشت شماره سریال آنهاست، از آنجایی که رمهای موجود در یک کیت پشت سر هم ساخته می‌شوند، اعداد شماره سریال آنها نیز پشت سر هم است و بدین معنا است که آنها در کارخانه تولیدی با هم تست‌ها را پاس کرده و حداکثر سازگاری را با هم دارند. از آنجایی که رمهای G.SKILL در ایران معمولا به دلیل الصاق هولوگرام شرکت گارانتی پلمپ نیستند و باز شده اند، مطابقت دادن سریال روی رمها با برچسب سریال در پشت جعبه اهمیت بسیار بالایی دارد. چراکه دیده شده برخی شرکت‌های گارانتی در زمانی که یک ماژول خراب می‌شود، ماژول سالم دوم را نگه می‌دارند و با پک دیگر به فروش می‌رسانند و یا آن را تحویل شخصی می‌دهند که به گارانتی مراجعه می‌کند و یک ماژول سالم دارد. بنابراین به دلیل فقدان پلمپ، هم در زمان خرید رمهای نو و هم در زمان خرید رمهای دست دوم جی اسکیل، تطبیق سریال روی رمها با برچسب پشت جعبه اهمیت زیادی دارد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

نشان بعدی روی جعبه، آرم تجاری اکو سیستم نورپردازی شرکت‌های مادربرد سازی است. این رمها با سیستم نورپردازی مادربرد‌های Asus، Gigabyte، Asrock و MSI سازگار است و همسان سازی یا Sync می‌شود. در صورتی که مادربرد مجهز به نورپردازی ندارید، می‌توانید از نرم افزار خود G.SKILL به نام Trident Z Lighting Control استفاده کنید. دقت کنید به دلیل احتمال بروز اختلال در میان نرم افزار‌های مدیریت نورپردازی برند‌های مختلف، فقط یک نرم افزار واحد برای مدیریت نورپردازی RGB بر روی سیستم داشته باشید. یعنی مثلا اگر نرم افزار Armoury Crate ایسوس بر روی سیستم نصب است که وظیفه نورپردازی را بر عهده دارد، دیگر نباید نرم افزار نورپردازی جی اسکیل را نصب کنید. رمهای G.SKILL به طور اتوماتیک در سیستم نورپردازی مادربرد مجتمع می‌شوند. این هم موردی است که باید حتما دقت کرد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

تنها وسیله همراه رمهای جی اسکیل، بج خوشکل و خوشرنگ G.SKILL است که معمولا بر روی کیس کاربران حرفه ای‌های کامپیوتر یافت می‌شود.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

 به سراغ طراحی رمها می‌رویم، طراحی سینک‌های خنک کننده Trident Z Neo کاملا مشابه Trident Z RGB است، با این تفاوت که برخلاف مدل RGB که یک سمت کاملا از سینک برس خورده مشکی و سمت دیگر از سینک برس خورده طوسی رنگ استفاده شده است، در مدل Neo، جی اسکیل به صورت ترکیبی دو طرف را نیمی‌مشکی و نیمی‌نقره فام طراحی کرده است. از این بابت کمال تشکر را از جی اسکیل داریم که در مدل Neo نیز به طراحی اصلی زیبای رمهای Trident Z همچنان وفادار مانده است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در بخش فوقانی رم یک سطح شیری رنگ قرار دارد که در زیر آن چراغهای LED RGB نمایان می‌شود. وجود این بخش شیری رنگ باعث می‌شود نورپردازی خوش رنگ تر دیده شود و در عین حال نور آن مزاحمتی برای دیدن مانیتور ایجاد نکند.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

 دقت و کیفیت بسیار بالای ساخت و پرداخت این سینک‌ها، خیره کننده و کاملا محسوس است. لازم به ذکر است، ارتفاع رمهای Trident Z Neo به مانند دیگر ترایدنت Z‌ها برابر 44 میلیمتر است و اکثر ایرکولر‌ها بدون هیچ مشکلی، رابطه بسیار خوبی با این میزان ارتفاع رم دارند.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

جی اسکیل برای حفظ و پایداری فرکانس رم، از یک مدار چاپی 10 لایه برای ساخت این رمها استفاده کرده است. این شرکت تایوانی به عنوان استاد ساخت رمهای رکورد شکن، بهتر از هر سازنده دیگر می‌داند چگونه رم با کیفیت و High End بسازد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

احتمالا همه شما دوستان با زیبایی خیره کننده RGB رمها جی اسکیل آشنا هستید، بنابراین در مورد نورپردازی به همین عکس بسنده می‌کنیم و نمره طراحی را تمام و کمال تقدیم این رمهای زیبا و فوق العاده جذاب می‌کنیم.

معرفی سیستم تست:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4
قطعهمشخصات
پردازنده Ryzen 5 3600Xبه جهت بررسی رمها از شرکت گیگابایت برای ارسال این قطعه سپاسگذاریم.
مادربرد GIGABYTE X570 AORUS MASTERبه جهت بررسی رمها از شرکت گیگابایت برای ارسال این قطعه سپاسگذاریم.
کارت گرافیک GIGABYTE RTX 2060 GAMING OC PROاین اولین RTX2060 مورد تست در لابراتوار سخت افزار است که پس از بررسی متوجه شدیم به دلیل قدرت خوب و اورکلاک پذیری بالای آن، بی تردید با یکی از بهترین RTX2060 های دنیا مواجه هستیم که می توان سرعت حافظه آن را تا 16Gbps افزایش داد و فرکانس GPU آن را تا 2130 مگاهرتز بالا برد. این پتانسیل بالای اورکلاک در دیگر 2060 ها کمتر دیده شده است. نویز فوق العاده پایین فنهای آن، و خنکی عملکردش به واسطه کولر قدرتمندی که گیگابایت برای این کارت استفاده کرده است، بی نظیر است. این کارت از طرف دفتر محترم شرکت گیگابایت برای سیستم تست سخت افزار ارسال گردیده است که از ایشان سپاسگذاریم. 
حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 14 2X8Gموضوع بررسی
درایو ذخیره سازی ADATA XPG SX8200 Pro 256Gاس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256G با سرعت بسیار بالا مجهز به پروتکل  NVME 1.3 است و به درگاه M.2 متصل می شود. سرعت خواندن و نوشتن متوالی این SSD به ترتیب 3500MB و 1200MB است. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی آن برابر 220K IOPS و 290K IOPS است. شرکت ADATA از حافظه Micron 64-layer 3D TLC NAND در این درایو بهره برده است. این درایو از طریق شرکت محترم آونگ در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار گرفته است.
درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250Gاس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی 550MB و 520MB را در اختیار سیستم قرار می دهد. سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.
خنک کننده  GREEN GLACIER 360-EVOاین قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.
منبع تغذیه GREEN 1050W GP1050B-OCDGاین منبع تغذیه فول ماژولار، نسل سوم پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است که از یک ریل پرقدرت 12 ولت بهره می برد. سری OCDG به ترانسفورماتورهای پر بازده با سیم‌های از نوع تخت Flat Wire مجهز شده‌اند. پاور 1050W مجهز به دو خازن 680uF (1360uF)  فوق‌العاده با کیفیت سری MXH ساخت کمپانی ژاپنی Rubycon است. مدیریت و کنترل برخط تمامی پارامترهای منابع تغذیه سری OCDG  توسط یک میکروکنترلر اختصاصی انجام می‌شود. این کنترل دیجیتال در نهایت باعث بهبود واکنش گذرا ولتاژهای خروجی، افزایش بازدهی مصرف انرژی، کاهش ریپل و نویز و تثبیت هر چه بیشتر سطح ولتاژ شاخه‌های خروجی می‌شود. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.
خمیر سیلیکون GREEN GT-4 PREMIUMبرای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت  5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با  فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم. به لطف این خمیر خوب توانستیم پردازنده ی 9900K را تا 5 گیگاهرتز به صورت استیبل اورکلاک کنیم.
هاب USB 3 ORICO MH4PUاین هاب بسیار زیبا برای انتقال اتصالات پشت مادربرد به سطح جلوی کیس Open Frame سیستم تست مورد استفاده قرار گرفته است و آن را شرکت چهارفصل در اختیار سیستم تست سخت افزار قرار داده است که از ایشان سپاسگذاریم.
کیس گرین SUNBEAM UV BLUE ACRYLIC TECH STATIONکیس GREEN OC STATION یکی از بهترین کیس های Open Frame برای تست قطعات الکترونیکی است که شرکت محترم سیاره سبز گرین آن را در اختیار مجموعه سخت افزار قرار داده است، این کیس خوش ساخت و زیبا از کلیه مادربرد های سایز ATX پشتیبانی می کند و می توان از آن در تست های سخت افزاری بهره برد. این کیس توسط بچه های سخت افزار با روکش فیبر کربن ماد شده است و ستاره ی درخشان کلیه تست ها و بررسی های لابراتوار سخت افزار به شمار می رود. از شرکت سیاره سبز – گرین – برای در اختیار قرار دادن این کیس سپاسگذاریم.

بررسی:

پیش از شروع بررسی، در مورد پلتفرم رایزن نیاز به توضیح چند نکته است. اول اینکه همیشه بخش رم پاشنه آشیل پلتفرم AMD بوده است. از همان ابتدا که شرکت AMD پردازنده‌های نسل اول رایزن را تولید کرد، یک عقب ماندگی در این بخش وجود داشت که به شکل‌های مختلف ظهور می‌کرد. اول اینکه هر رمی‌با پلتفرم رایزن سازگار نبود، مشکل دوم فرکانس رم بود که پلتفرم‌های رایزن اصلا با فرکانس‌های بالای رم رابطه خوبی نداشتند و بوت نمی‌شدند. سومین مسئله، بحث شیرین Latency بالای پردازنده‌های رایزن است که همیشه بیش از 30 نانوثانیه بیشتر از پردازنده‌های اینتل تاخیر دارند و این موضوع باعث عقب افتادن رایزن در بحث گیمینگ می‌شود. چهارمین مسئله که با تولد پردازنده‌های سری 3000 بوجود آمد، این است که AMD در کلیه پردازنده‌های سری 3000، به استثنای 3900X و 3950X، پهنای باند Write حافظه را به نصف کاهش داده است. مثل سایپا که بعضی بخش‌های ماشین را به اسم آپشن حذف می‌کند، AMD هم پهنای باند Write اکثر پردازنده‌های رایزن 3000 را به نصف کاهش داده است. البته AMD تلاش کرد تا با هر نسل از رایزن، در بخش رم نیز پیشرفت کند، مثلا در سری 2000، حداکثر فرکانس عملیاتی را از 3200MHz به 3400MHz افزایش داد. شرکت AMD سازگاری فرکانس رم را در سری 3000 به 3600MHz رساند و با ایجاد تغییراتی در پردازنده، امکان نصب رم با فرکانس‌های بالاتر را هم فراهم کرد، اما به بهای تغییر نسبت Ratio پردازنده نسبت به رم. این موضوع باعث گردید مشکل عدم ناسازگاری رمهای فرکانس بالا، به بهای خنثی شدن افزایش کارایی ناشی از افزایش فرکانس رم، برطرف شود.

به زبان ساده تر، در پردازنده‌های سری 3000، تا زمانی که فرکانس رم تا سقف 3600MHz باشد، نسبت Ratio پردازنده و رم 1:1 باقی می‌ماند و در این فرکانس حداکثر کارایی را از سیستم خواهید داشت. به محض اینکه فرکانس رم شما بیش از این میزان شود، نسبت رم و پردازنده به ضرر رم کاهش پیدا می‌کند و بدین ترتیب دیگر افزایش فرکانس رم تاثیر زیادی بر افزایش پرفورمنس و کارایی سیستم نخواهد داشت، در عوض اما سیستم با فرکانس‌های بالاتر کار خواهد کرد. به همین خاطر توصیه ما اکیدا این است که اگر مادربرد چیپ X570/B550 و پردازنده‌های سری 3000 دارید، بهترین فرکانس رم همین 3600 مگاهرتز است و بیشترین کارایی را از سیستم در همین فرکانس خواهید داشت. اگر رم فرکانس بالاتری تهیه کنید، عملا درجا زدن خواهد بود و نمی‌توانید آنطور که باید و شاید، مثل پلتفرم اینتل، از افزایش فرکانس رم در سیستمهای AMD، بهره ببرید. در تست‌های امروز هم، با همین رم مشاهده خواهید کرد، که اگرچه ما رمها را تا فرکانس‌های بالا مانند 4733MHz اورکلاک کردیم، اما افزایش کارایی تنها چند درصد ناقابل بود که اصلا بود و نبودش تفاوتی نمی‌کند. به همین خاطر، عملا داشتن فرکانس بالاتر از 3600 مگاهرتز رم در پلتفرم X570/B550 رایزن، کاری عبث و بیهوده است. با همه ی این اوصاف اما، از آنجایی که موضوع این مقاله، بررسی کیت رم جی اسکیل است، ما نسبت به اورکلاک رم اقدام کردیم، نتیجه کار هم از نظر فرکانسی بسیار دلچسب و خوش آیند بود. هرچند ضعف پلتفرم AMD مانع از بهره وری لازم در افزایش کارایی بود.

البته با دستکاری در بایوس و تغییر Ratio رم و پردازنده می‌توانید نسبت را نزدیک به 1 به 1 نگه دارید اما سقف فرکانس رم شما پایین می‌آید، در عوض شاهد افزایش کارایی با افزایش فرکانس خواهید بود. این Tweak را من انجام ندادم چون دیگر موضوع بحث از بررسی رم خارج و به بررسی پلتفرم AMD وارد میشد. بنابراین بدون دستکاری خاصی در پلتفرم AMD، ما صرفا فرکانس رم را افزایش دادیم و تست گرفتیم و نتایج را منتشر می‌کنیم.

ابتدا به سراغ بررسی نوع چیپ به کار رفته و مشخصات فنی رمها می‌رویم:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در مشخصات فنی رم که به لطف نرم افزار Thaiphoon Burner نمایان است، این رمها از تراشه‌های معروف Samsung B-Die در یک ردیف، به معنای اینکه فقط در یک سمت رم چیپ‌ها نصب شده اند استفاده می‌کند.

در مورد چیپ‌های Samsung B-Die باید اذعان داشت شاید بهترین چیپ رم DDR4 همین چیپ‌های سامسونگ است که نه تنها حداکثر سازگاری را با پلتفرم‌های AMD دارد، بلکه بسیاری از بالاترین رکورد فرکانس‌های حافظه رم در سیستم‌های اینتل نیز با همین چیپ گرفته شده است. متاسفانه در سال 2019 خبری آمد مبنی بر اینکه این چیپ‌ها دیگر توسط سامسونگ تولید نمی‌شوند، اما تاکنون نه تنها هیچ اثری از عدم تولید آنها یافت نشده، بلکه همچنان از این نوع چیپ در ساخت رم در سال 2020 استفاده می‌شود. ممکن است چنین خبری صرفا به دلیل بالا بردن ارزش و قیمت این رمها ایجاد شده باشد، اما هر چه که هست، به نظر می‌رسد یا انبار تولید کنندگان بزرگ رم مانند G.SKILL از چیپ‌های Samsung B-Die لباب پر است و حالا حالا‌ها تمام نمی‌شود، یا اینکه این چیپ‌های مرغوب همچنان توسط سامسونگ تولید می‌شوند و به بهانه این خبر توقف تولید، قیمت رمهای ساخته شده با چیپ B-Die سامسونگ، بسیار گرانتر از بقیه به مردم فروخته می‌شوند.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

اطلاعات رم را در نرم افزار CPUz و بنچمارک این نرم افزار مشاهده می‌کنید. این رمها از استاندارد XMP 2.0 اینتل پشتیبانی می‌کنند و ولتاژ آن در پروفایل XMP برابر 1.45 است. رمهای DDR4 می‌توانند به صورت Safe تا میزان 1.5 ولت هم تغذیه شوند. ما ابتدا کلیه تست‌ها را با پروفایل XMP انجام داده و نتایج را ثبت کردیم. سپس نسبت به اورکلاک رم اقدام کردیم و توانستیم با ولتاژ 1.5 ولت، فرکانس رمها را تا 4733 مگاهتز افزایش دهیم. در این بین مجبور شدیم تایمینگ رمها را تا CL.20 بالا ببریم. خیلی تلاش کردیم در فرکانس 4733 تایمینگ CL را 19 نگه داریم اما بعضی تست‌ها با این تایمینگ پاس نمی‌شد، بنابراین به اجبار به تایمینگ 20 رضایت دادیم و کلیه تست‌ها را بر همین اساس گرفتیم.

برای اورکلاک رم هم ابتدا از داخل بایوس فرکانس را در پله‌های 200 مگاهرتزی افزایش دادیم و با هر 200 مگاهرتز افزایش یک عدد به تایمینگهای اصلی اضافه کردیم، بدین ترتیب 3800 CL.15، 4000 CL.16، 4200 CL.17، 4400 CL.18، و به 4600 CL.19 رسدیم. تا این مرحله که پیش رفتیم بدون هیچ مشکلی تمام تست‌ها پاس شد، و سپس برای 4800 CL.20 اقدام کردیم که سیستم بوت نشد. فرکانس را به 4733 کاهش دادیم و ولتاژ را تا 1.5 ولت افزایش دادیم تا سیستم در این فرکانس و تایمینگ بالا آمد و همه ی تست‌ها پاس شدند.

نکته ی آخر اینکه، تنها رمی‌که می‌توانستیم برای مقایسه استفاده کنیم، رم سیستم تست بود، بنابراین در مقام مقایسه در جدولها، فقط دو رم حضور دارند، یکی رم سیستم تست که قبلا با همین سیستم تست گرفته بودیم، و دوم رم موضوع بررسی در حالت دیفالت XMP، و در حالت اورکلاک تا 4733 مگاهرتز. بریم به سراغ AIDA64 دلچسب ترین بنچمارک برای رم:

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

تست AIDA64 در سمت چپ حالت دیفالت رم و تست AIDA64 در سمت راست پس از اورکلاک به 4733 CL.19 است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در اکثر بخش‌ها پرفورمنس ثابت مانده. در پهنای باند READ حدود 4% کاهش، در بخش WRITE حدود 6% افزایش، و در بخش COPY حدود 9% افزایش پهنای باند داشتیم. زمان تاخیر 7% افول کرد و از 69.7 نانوثانیه به 74.7 رسید. مشکل پلتفرم AMD در خنثی سازی کارایی رم در فرکانسهای بالا که پیشتر به آن اشاره کردیم را در این بنچمارک به وضوح می‌توان مشاهده کرد. کلاک پل شمالی، که در حالت پیشفرض به مانند رم 1800 مگاهرتز است، در حالت اورکلاک، از 1800 مگاهرتز به 1183.5 مگاهرتز کاهش پیدا کرده و ما نتوانستیم در این بنچمارک از افزایش فرکانس رم کارایی زیاد دریافت کنیم.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

یکی دیگر از بنچ مارکهای پکیج نرم افزاری AIDA64، تست PhotoWorxx پردازنده است که توانایی پردازنده را در الگوریتم‌های مختلف پردازشی دو بعدی عکس‌ها مورد سنجش قرار میده. این بنچمارک به توانایی رم هم وابسته است و همانطور که مشاهده می‌کنید، با اورکلاک امتیاز رم حدود 10 درصد افزایش یافته است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

نرم افزار SiSoftware Sandra یکی از معروف ترین و قدیمی‌ترین پکیج‌های بنچمارک سیستم است که از قدیم الایام در میان کاربران حرفه ای از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است. در این نرم افزار بخش تست پهنای باند رم، سه نتیجه در تصویر مشخص است که البته نتیجه آبی رنگ مربوط به تست فرکانس 4600 مگاهرتز است که نادیده بگیرید. نتیجه تست دیفالت به رنگ سبز برابر 37.237GB/s است که در حالت اورکلاک به رنگ قرمز به 40.857GB/s رسیده است. این میزان رشد 10 درصدی را در پهنای باند رم پس از اورکلاک نشان می‌دهد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در مورد میزان تاخیر نمایش داده شده در این نرم افزار، در حالت دیفالت مستطیل سبز 40.5 نانو ثانیه و در حالت اورکلاک مستطیل قرمز 43.2 نانو ثانیه را نشان می‌دهد، که در مجموع حدود 7% تاخیر بیشتر را شاهد هستیم که پسرفت در این زمینه به شمار می‌رود.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

 نرم افزار سندرا بخشی را به پردازنده اختصاص داده است، باتوجه به تاثیر مستقیم کارایی رم بر عملکرد رسانه ای کامپیوتر، تست Multi-Media Processing پردازنده، در دو حالت پیش فرض رم و اورکلاک شده را انجام دادیم، و نتیجه فوق، نشان از افزایش 1% کارایی سیستم پس از اورکلاک رم است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

تست پردازش تصاویر و عکس‌های پردازنده نرم افزار سندرا، در دو حالت پیش فرض و اورکلاک این پردازنده، افزایش حدود 1.5% را نشان می‌دهد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در تست پرفورمنس چند هسته ای پردازنده، در بنچمارک سندرا، عملکرد رم را در حالت پیش فرض و اورکلاک مورد سنجش قرار دادیم و مطابق تصویر فوق می‌توان افزایش قدرت 5% سیستم را مشاهده کرد.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در بحث گیمینگ، با توجه به اینکه در حالت اورکلاک شاهد افزایش زمان تاخیر بودیم، از تست حالت اورکلاک رم در گیم صرفه نظر کردیم و صرفا حالت پیش فرض رم موضوع بررسی را با تست رمهای سیستم تست لابراتوار سخت افزار مورد مقایسه قرار دادیم. همانطور که مشاهده می‌کنید، با داشتن فرکانس مشابه، به دلیل تایمینگ پایینتر رمهای موضوع بررسی، عملکرد بهتری را در گیمینگ از این رمها شاهد هستیم.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

نرم افزار Passmark، بخشی را به تست RAM اختصاص داده است، که نتیجه امتیاز آن به رم در چارت فوق نمایش داده شده است. اختلاف نتیجه در حالات مختلف بسیار کم است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

یکی از عملکرد‌های مهم در کامپیوتر بحث شیرین رندرینگ با پردازنده است که نرم افزار بنچمارک سینی‌بنچ پای ثابت آن است. در رندرینگ اولویت همیشه با حجم رم بیشتر است و رم با فرکانس‌های بالا تاثیر زیادی در عملکرد رندرینگ ندارد. در نسخه R15 شاهد اختلاف کمتر از یک درصد مابین نتایج هستیم.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

در نسخه جدید تر این برنامه، اختلاف مابین رم سیستم تست با رم موضوع بررسی 1 درصد، و حالت پیش فرض با اورکلاک هم 1 درصد است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4
بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

نتایج تست رم را در دو نسخه از نرم افزار بنچمارک Geekbench مشاهده می‌کنید. در نسخه جدیدتر 5، اختلاف بیشتری را در حالت اورکلاک شده رمها شاهد هستیم.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

برای تست حالت تبدیل فرمت‌های ویدیویی سراغ نرم افزار HEVC رفتیم و نتیجه آن را در جدول فوق مشاهده کنید. اختلاف نتایج در حالت‌های مختلف بسیار کم است.

نتیجه گیری:

فارق از بحث توانایی پلتفرم X570 شرکت AMD، باید اذعان داشت کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4 بدون شک توانمند ترین و بهترین کیت رمی‌است که می‌توان با مادربرد‌های X570 و B550 شرکت AMD ترکیب کرد. به نظر می‌رسد شرکت G.SKILL همه ی مولفه‌های یک رم خوب برای یک پلتفرم خوب را در یکجا جمع کرده است. فرکانس مناسب، تایمینگ بسیار پایین، طراحی ظاهری بی نقص، و نورپردازی RGB چشم نواز، همه از خصوصیات این کیت رم بی نظیر است.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4

شرکت G.SKILL برای رسیدن به تایمینگ CL.14 در فرکانس 3600MHz می‌بایستی چیپ‌های Samsung B-Die را دستچین می‌کرده و فقط بهترین‌ها را برای این رمها به کار می‌گرفته است. قیمت بالای این رمها، بیشتر به خاطر دست چین بودن چیپ‌های حافظه آنهاست، که نه تنها در حالت پیش فرض، بلکه در اورکلاک هم بسیار عالی درخشیدند. بیش از 1 گیگاهرتز افزایش فرکانس در اورکلاک، آنهم بدون تجاوز از مرز امنیت 1.5 ولت برای رمهای DDR4، پتانسیلی نیست که در هر کیت رمی‌بتوان یافت، اما رمهای Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 به راحتی از پس آن برآمدند و تمام تست‌ها را با موفقیت پاس کردند.

بدون اینکه هیجان زده شویم، این کیت رم را به عنوان برترین رم به تمام دوستاران پلتفرم‌های X570/B550 AMD پیشنهاد می‌کنیم. حتی دوستانی که سیستم‌های اینتل Z390، و Z490 دارند هم می‌توانند از این رمها به خوبی استفاده کنند. در بخش QLV وبسایت جی اسکیل، می‌توانید مادربرد‌های تمام برند‌ها را که محصولات مبتنی بر پلتفرم AMD و Intel دارند و با این رمها به طور موفقیت آمیز تست شده اند را مشاهده کنید.

کیت رم F4-3600C14D-16GTZNB یک محصول بی نقص است که توسط جی اسکیل، برترین سازنده رم در دنیا به بازار عرضه شده است، و تمامی‌کاربران، ائم از گیمر‌ها، پاور یوزر‌ها و اورکلاکر‌ها می‌توانند بر روی این کیت رم، به عنوان بهترین گزینه حساب کنند. این کیت رم در حال حاضر با حدود قیمتی 200 تا 250 دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و در صورت موجود شدن در ایران احتمالا با حدود قیمتی 5.5 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

به دلیل پتانسیل بالا در اورکلاک، همچنین نتایج بی نظیر در حالت پیشفرض، نشان بهترین کارایی، و همچنین به خاطر طراحی فوق العاده زیبای سینک خنک کننده، نورپردازی RGB بی نظیر، و سازگاری بالای آن با نرم افزار‌های نورپردازی شرکت‌های مادربرد سازی، نشان برترین نو آوری، و در مجموع، بابت استفاده از چیپ دست چین شده، سازگاری با هر دو پلتفرم Intel و AMD و قدرت مانور عالی در فرکانس، نشان منتخب سردبیر را به این رمها اعطا می‌کنیم.

بررسی کیت رم G.SKILL Trident Z Neo 2X8G 3600MHz CL14 DDR4
مزایا:
  • پتانسیل بسیار بالا در اورکلاک
  • عملکرد و راندمان فوق العاده در گیمینگ
  • طراحی فوق العاده زیبای سینک خنک کننده
  • نورپردازی RGB فوق العاده زیبا و خیره کننده
  • تایمینگ بسیار پایین CL.14 در فرکانس 3600MHz
  • سازگاری کامل با اکو سیستم نورپردازی تمام مادربردها
  • استفاده از حافظه‌های دستچین شده Samsung B-Die
  • بهترین گزینه برای پردازنده‌های AMD Ryzen 3000 / AMD Ryzen 5000
  • سازگاری کامل با مادربردهای  مبتنی بر چیپ AMD BX570/B550 تمام برند‌ها
  • سازگاری کامل با مادربردهای مبتنی بر چیپ Z300، Z400، و Z500 شرکت Intel
معایب:
  • ندارد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:
  • بهترین کیت رم برای استفاده در مادربرد‌های AMD X570/B550 به همراه پردازنده‌های AMD Ryzen 3000/5000
9.8امتیاز10راندمان10پتانسیل اورکلاک10کولینگ10نورپردازی10کیفیت10طراحی8.8ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

50 دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام، رم های شرکت گیگابایت که ساده و مشکی هستن کیفیت خوبی دارند؟! G.skil من امازون سرچ زدم مدل سادش هم هیت نداره و هم نوشتن که خرابی زیاد داشته
    یه سوال دیگه هم داشتم پردازنده gold g6405 فقط برای کروم بدون کارت گرافیک مناسب هست؟

    • Avatar آرمین گفت:

      داداش مطمئنی چیزی که توی آمازون دیدی مال گیگابایت بوده؟ چون شرکت گیگابایت اصلا رم بدون هیت سینک نداره.

      یله رمهای گیگابایت که سینک مشکی دارند کیفیت خوبی دارند و از طرف ما تایید میشن.

      در مورد سیستم عامل کروم اطلاعی ندارم.

      • Avatar علی گفت:

        نه نوشتم مدل ساده g.skill که روش قرمز نوشته رو تو آمازون دیدم نظرات منفی زیاد داره که خراب بوده… در هر صورت ممنون پس همون گیگابایت میگیرم

  2. Avatar amir گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    برای یه سیستم گیمینگ ، رندرینگ های اند رم 64 گیگ توصیه میکنین یا 32؟ فرکانس 3200 تاخیر 14
    هزینه 64 برام قابل پرداخت هست اگر بخوام ولی چیزی نیست که به راحتی بخوام خرجش کنم میخوام ببینم اگر واقعا اثر داره اینکارو کنم
    کارهایی که انجام میدم رندر کردن با حجم های زیر 10 گیگ ، گیمینگ ، و ریکورد کردن گیم ها با بالاترین تنظیمات و رزولوشن 4k
    میخوام حداقل یه 3 4 سالی هم سیستم کنارم باشه
    همچنین فرکانسی که انتخاب کردم پرفرمونس نسبت به قیمتش چطوره؟ اگر گزینه بهتری دارین ممنون میشم پیشنهاد بدین

    • Avatar آرمین گفت:

      سلام آقا امیر

      ببینید برای کارهایی که گفتین 32 گیگ رم بسه ولی اگر نرم افزار خاصی در رندر استفاده می کنید که در Recommendation سخت افزاریش رم بیشتر توصیه شده، ضرری نداره 64 گیگ ببندید برای آینده نگری.

      در مورد فرکانس بله فرکانس 3200 تایمینگ 14 بخصوص اگر 14-14-14 باشه رم بسیار عالی هست و به راحتی میتونید اگر IMC پردازنده اتون اجازه بده تا 4000 هم اورکلاکش کنید.

      • Avatar amir گفت:

        بله تاخیر 14 14 14 هست
        با توجه به کاربری که خدمتتون گفتم بین 64 گیگ رم با همون فرکانس 3200 c14 و 32 گیگ 4000 c15 کدوم بهتره؟
        (64 گیگ 3200 گرون تره)

        • Avatar آرمین گفت:

          میشه مدل پردازنده رو بفرمایید. و اینکه آیا گیمینگ براتون مهم تره یا رندرینگ؟

          • Avatar amir گفت:

            11700K یا اگر مدل I9 موجود بشه داخل ایران و قیمت پرت نداشته باشه شاید I9 بگیرم
            و بحث گیم و رندر واقعا برام فرقی نداره یکیش کارم هست و یکیش تفریحم
            از این جهت بهش نگاه کنین که مثلا اگر یکی 2 درصد در گیمینگ بهتره و اون یکی 4 درصد در رندر بهتره
            اونی که اثر بیشتری در عمل داره رو توصیه کنین
            طبیعتا اولویت دومم هم قیمت هست

          • Avatar آرمین گفت:

            آهان، حالا میتونم بهت بگم حتما فرکانس 4000 رو بگیر، چون من نسل 11 رو تست کردم، بشدت نیازمند فرکانس های بالا هستند. سراغ فرکانس 4000 یا حتی بالاتر برو.

  3. Avatar علی گفت:

    سلام این مدل رم رو بنده هر چی گشتم پیدا نکردم.. مقدور هست اطلاعات محل خرید رو بفرمایید.. با تشکر..

  4. Avatar علیرضا گفت:

    رم کورسیر rgb pro
    با این مشخصات بنظرتون چطوره؟
    4 تا ماژول 8 گیگ
    فرکانس 3600
    تاخیر 18

    آیا با یه مادبرد های اند سری استریکس امکان افزایش فرکانس به حدود 3800 یا کاهش تایمینگ به 17 یا 16 وجود داره بنظرتون؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا علیرضا، ولا نمیتونم از دور پیش بینی کنم، اما رمهای فرکانس 3600 تایمینگ 18، رمهای بسیار معمولی هستند ولی احتمال اینکه با افزایش تایمینگ بتونید به فرکانس های بالاتر برسید هست. کاهش تایمینگ معمولا باید با افزایش ولتاژ همراه باشه که من برای استفاده دائمی افزایش ولتاژ رو توصیه نمی کنم.

      رمهای 3600 تایمینگ 16 معمولا بهتر اورکلاک می شوند.

  5. Avatar amirwolves گفت:

    سلام ببخشید الان ایسوس و زوتاک و evga گرافیکاشون رو گرون کردند ممکنه قیمت ها رو بعد از تمام شدن کرونا دوباره ارزون کنند؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      قیمت فعلی کارتهای گرافیک در ایران به دلیل ماینینگ گرون شدند.

      اگر تب ماینینگ بخوابه قیمت ها پایین میاد.

      در مورد افزایش قیمت های جهانی اگر مد نظر شماست، بستگی به آقای بایدن رییس جمهوری آمریکا داره که مشکلات اقتصادی که ترامپ با چین بوجود آورده رو حل کنه. اگر مشکلاتش رو حل کنه، بله قیمت های MSRP میاد پایین مثل قبل. اگر حل نشه، قیمت های جدید پایدار خواهند بود.

      در ایران اما داستان ماینینگ مسئول اصلی افزایش قیمت گرافیک و پاور است، نه افزایش قیمت های جهانی ناشی از تضاد اقتصادی چین و آمریکا.

      در هیچ کدوم از این دو معضل افزایش قیمت، همه گیری Covid-19 نفشی نداره.

  6. Avatar amirhossein گفت:

    سلام ببخشید من یک کامپیوتر دارم با مشخصات
    cpu=pentuim 2.7 gia
    کارت گرافیک =1g
    رم=2g
    من میخوام اینو تو حدود 10 تومن ارتقا بدم آیا با اینقدر بودجه میتونم از این سیستم نسبتا گیمینگ درست کنم
    مادر برد سوکت 1151

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز، امکان ارتقای اون سیستم وجود نداره و باید یک سیستم جدید تهیه بفرمایید.

      برای دریافت راهنمایی به این مقاله مراجعه بفرمایید.

      • Avatar amirhossein گفت:

        چرا؟؟؟؟؟سوکتش 1155 اشتباه نوشتم

        • Avatar آرمین ابیشی گفت:

          چون فقط یه کارت گرافیک قیمتش 10 تومنه، بودجه اتون نمیرسه، و اون سیستم ارزش ارتقا نداره.

          • Avatar amirhossein گفت:

            من در اون حد گیمینگ نمیخوام بازی سبک میخوام اونم 2 گیگ جوابگو هست من تا 15 تومن دارم و میتونم ارتقا بدم میشه اگه میشه چه سیستمی پیشنهاد میکنید

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            این شد یه چیزی. با 15 تومن این قطعات رو در مرحله اول بگیر، بعدش اون سیستم فعلی که داری رو بفروش و مابقی قطعاتی که میگم رو در مرحله دوم از پول فروش اون سیستم بخر:

            خرید مرحله 1 (بودجه 15 میلیون تومن):

            پردازنده Intel CORE i3 9100F BOX قیمت 2.890.000
            مادربرد Asus PRIME H310M-R R2.0 قیمت 1.870.000
            کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1650 AMP Core 4GB قیمت 6.000.000
            رم یک عدد ماژول Kingmax 8GB 2400Mhz DDR4 CL16 قیمت 930.000
            پاور GREEN GP480A-EUD قیمت 1.360.000
            کیس GREEN ARIA قیمت 1.940.000
            ———————————
            جمع 15.000.000

            خرید مرحله 2 (تامین بودجه از فروش سیستم قبلی):

            رم یک عدد ماژول Kingmax 8GB 2400Mhz DDR4 CL16 قیمت 930.000
            هارد دیسک WD Blue 1TB قیمت 1.110.000
            اس اس دی Samsung 860EVO 250GB قیمت 1.145.000
            ————————————–
            جمع 3.185.000

            این میشه یک سیستم گمینگ.

          • Avatar amirhossein گفت:

            ببخشید بازم منم میشه بجای این سی پی یو کرای 3 از این استفاده کرد 800 هزار فرق دارند از intel core i5 94000f که سرعتش بهتره

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            بله اگر بودجه اجازه بده چرا که نه. منتها نه به این بهانه که از بقیه قطعات بزنید، بلکه بودجه رو افزایش بدین اوکیه.

          • Avatar amirhossein گفت:

            ممنون از زحمات شما حتی در دیر وقت هم جوابگو هستید

          • Avatar amirhossein گفت:

            ببخشید واسه این سی پی یو intel core i5 94000f همون فن خودش بسه یا باید بگیریم ممنون

          • Avatar آرمین ابیشی گفت:

            فن خودش تا یکی دو سال کافیه، میتونی بعدا براش کولر بخری.

  7. Avatar علیرضا گفت:

    سلام اقای ابیشی امکانش هست یک بررسی از قیمت و وضعیت رضایت ADSL ها و یک گزارش از وضعیت VDSL ها تهیه کنید ممنون از وقت و انرژی که میذارید.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز

      در حوزه کاری من نیست اما دوستان دیگر کامنت شما رو می بینند اگر بشه حتما.

  8. Avatar امیر گفت:

    یه سوالی که داشتم وقتی پردازنده از فرکانس های بالا پشتیبانی نمی کنه چرا فرکانس بالا تر وجود داره؟ پردازنده های سری 5000 تا 3200 مگاهرتز پشتیبانی می کنه چه تاثیری داره وقتی پردازنده پشتیبانی نمی کنه؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      ببنید چرا پشتیبانی نکنه؟ پشتیبانی می کنه، اگر نمی کرد چطوری فرکانس رو تا 4733 بالا بردم؟

      لفظ پشتیبانی یعنی Support یا کلمه سازگاری، که همه ی اینها رو می کنه. منتها از فرکانس 3600 به بالا، پرفورمنس و کارایی به سیستم اضافه نمیشه. به همین خاطر در مطلب توصیه کردیم فرکانس بالاتر نخرید، بیخودی هزینه نکنید. پشتیبانی می کنه – بدون افزایش کارایی.

      سازگاری و پشتیبانی در قطعات یک بحثه، به معنای اینه که قطعه ای با قطعه دیگر سازگار باشه و با هم کار کنند. اما اینکه بتونید از قدرت اون قطعه نهایت بهره رو ببرید یک بحث دیگه است.

      شرکت AMD سر داستان ناسازگاری رمهای مختلف با پلتفرم رایزن نسل اول و دوم مورد هجمه و انتقادی زیادی بود. با تغییری که در نسل 3000 داد، تونست این انتقاد ها رو پاسخ بده، الان شما با خیال راحت هر رم با فرکانس بالایی رو میتونید روی X570 استفاده کنید، اما، اینکه از نظر کارایی بدردتون بخوره یا نه، یه بحث دیگه است. AMD مشکل سازگاری و پشتیبانی رو حل کرده، خیلی هم عالیه، حالا در آینده باید پیشرفت کنه و توانایی بهره برداری از پرفورمنس اضافه رمهای فرکانس بالا رو بتونه در عمل استفاده کنه.

  9. Avatar پیمان گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت اقای ابیشی عزیز میخواستم خواهش کنم از گارانتی سایبر یه مادربرد میان رده بایواستار برای بررسی تهیه کنید ببینیم میشه روشون حساب باز کرد یا نه چون واقعا دیگه نمیشه مادربرد برندهای معتبر بازار رو تهیه کرد.
    با سپاس

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام آقا پیمان عزیز،

      هر شرکتی قطعه برای بررسی بدن حتما انجامش میدیم. منتها بدونید از سال 98 به بعد با افزایش شدید قیمت ها دیگه شرکت ها رقبتی برای دادن قطعه ندارن، چون از نظر مالی متضرر میشن. به نفعشون همه مادربرد هارو بفروشن، تا اینکه یکیش رو باز کنند و در اختیار رسانه ها قرار بدن.

  10. Avatar بلکین گفت:

    ۱ خونثی نه > خنثی
    ۲ مگه شرکت ها هم مثل ادما محترم دارن؟ :دی
    ۳ خب بهرحال با اینکه من فقط رم کورس ایر و مخصوصا مدل Platinum رو میپسندم ولی از حق نگذریم این فرکانس و تایمینگ عالیه

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      1. تشکر دوست خوبم.
      2. بلی 🙂
      3. رمهای پلاتینیوم کورسیر هم عالین ولی قیمتهاشون فضایی..

  11. Avatar shda گفت:

    سلام
    ممنون از بررسی خوبتون فقط بهتر بود تستها را در دنیای واقعی (فتوشاپ ، پریمایر ، افترافکت و داوینچی _ لایت روم) انجام میشد.

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      سلام دوست عزیز،

      واقعی تر از بنچ مارک که نداریم. همه باید کار با بنچ مارکها رو یاد بگیرند، بنچ مارکها به غیر از نشون دادن و معیار سنجی قدرت سیستم، پایداری سیستم شما رو مورد سنجش قرار میدن. باید باهاشون آشنا بشید و کار کنید.

      بنچ مارک photo worxx نرم افزار AIDA64 یا بخش Image Processing نرم افزار Sandra دقیقا همون بخشی رو تست می کنه که فوتوشاپ کار می کنه. یا نرم افزار پریمیر، همون بخشی از سیستم رو هدف میگیره که بنچ مارک Multimedia نرم افزار Sandra و یا تست تبدیل ویدیو HEVC مورد تست قرار داده.

      اتفاقا اون نرم افزار هایی که شما فرمودین یک سیستم بنچ مارک ثابت ندارند و نمیشه سیستم های مختلف را با معیار مشخصی سنجید، اما نرم افزار های بنچ مارک معیار مشخصی دارند و میشه نتایجشون رو مقایسه کرد.

      پس این روشی که تست شد به نظرم بهتره و واقعی تره.

  12. Avatar امیر گفت:

    تو ایران رم های مناسب با پردازنده های رایزن زیاد نیست اینم که هست گرونه😐

  13. Avatar متین گفت:

    رم شکسته بود از وسط تو یکی از عکسا

  14. Avatar jam گفت:

    بسیار عالی
    آقای ابیشی اگر تاخیر رم رو یه ذره بیاریم پایین تر از بایوس اشکالی پیش نمیاد؟

    • Avatar آرمین ابیشی گفت:

      باید پس از هر بار تغییر در تنظیمات رم، کل سیستم رو تحت تست و بنچ مارک قرار بدین که اولا مطمئن بشید سیستم درست کار میکنه، ثانیا مطمئن بشید که تغییری که دادین به نفع سیستم بوده و پرفورمنس افزایش یافته، با این دو شرط (تست پایداری و افزایش سرعت) هر تغییری می تونید بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.