بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ – عضو جدیدی از نسل آینده

سامسونگ درست یک سال پیش، از گوشی‌های سری گلکسی S10 رونمایی کرد. این خانواده دارای سه عضو، متشکل از گلکسی S10 پلاس، گلکسی S10 و گلکسی S10e بود. بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان، برای معرفی چهارمین عضو این خانواده، به زمان بیشتری در حدود 10 ماه نیاز داشت.

سامسونگ پس از یک فاصله طولانی از معرفی پرچمداران S10،  در اوایل سال جدید میلادی و در فاصله اندکی مانده به معرفی پرچمداران S20، از گوشی Galaxy S10 Lite در کنار Galaxy Note 10 Lite رونمایی کرد. گلکسی اس10 لایت باوجود آنکه نام خانوادگی S10 را یدک می‌کشد، مشخصه‌های زیادی از 3 برادر خود به ارث نبرده است. نکته جالب‌تر ماجرا اینست که S10 Lite برخلاف نام خود (پسوند لایت عموما به ضعیف‌ترین عضو یک سری نسبت داده می‌شود) هیچ‌ شباهتی به یک گوشی درجه پایین ندارد.

حتی اگر بخواهیم منصفانه به ماجرا نگاه کنیم، شاید گلکسی اس10 لایت در مواردی از سه عضو دیگر خانواده بهتر هم عمل می‌کند. به‌عنوان مثال، بزرگترین باتری و سریع‌ترین شارژر در میان اعضای خانواده S10 به نسخه لایت اختصاص یافته است. اما برای اینکه دقیق‌تر در جریان مشخصه‌های خوب و بد این گوشی قرار بگیریم، تصمیم گرفتیم تا در یک بررسی گلکسی اس 10 لایت سامسونگ نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به نکات ضعف و قوت آن.

طراحی

 گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

ظاهر گوشی گلکسی S10 Lite، آن بخشی است که تقریباً هیچ چیزی از دیگر اعضای خانواده به ارث نبرده است. با یک نگاه سطحی به پشت گوشی متوجه تغییر بزرگ این دستگاه در بخش دوربین‌ها خواهید شد. دوربین‌های سه گانه اس10 لایت در یک کادر مستطیلی شکل مشکی، در سمت چپ بالای قاب پشت جای گرفته‌اند. در کنار سه سنسور دوربین، فلش LED دستگاه نیز در این کادر قرار گرفته است. سامسونگ تلاش کرده است تا با جمله Super Steady OIS فضای باقیمانده از قاب دوربین‌ها را پر کند، با این حال، بخشی از آن همچنان خالی به نظر می‌رسد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

در قاب پشت گوشی به غیر از جایگاه نسبتاً برجسته دوربین‌ها که باعث لق زدن گوشی در زمان قرار گرفتن بر روی سطح صاف می‌شود، تنها یک لوگو از برند سامسونگ در پایین به چشم می‌خورد. نام رنگ نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار وبسایت سخت‌افزار قرار گرفت، Prism White است. قاب سفید آینه‌ای این گوشی که در برابر نور، رنگ‌های جذابی از خود بازتاب می‌دهد، جلوه‌ی زیبایی از طراحی مینیمال گوشی S10 لایت را به چشم کاربر هدیه می‌کند. البته جنس این قاب برخلاف برادران پرچمدارش از شیشه نیست و سامسونگ برای طراحی اس 10 لایت از Glasstic یا همان پلاستیک شبیه به شیشه استفاده کرده است.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

بخش جلوی گوشی هم در نوع خود با جلوه زیبایی همراه شده است. سامسونگ در تلاش مبنی بر تمام صفحه‌ بودن نمایشگر این گوشی بسیار موفق عمل کرده است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار اندک هستند و تنها یک حفره برای دوربین سلفی گوشی بر روی نمایشگر تعبیه شده است. البته در فاصله بسیار کم میان قسمت بالای نمایشگر و لبه بالایی گوشی بلندگوی مکالمه جای گرفته است که برای مشاهده آن نیاز به چشمان تیزبینی خواهید داشت.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

در لبه سمت راست قاب فلزی دستگاه برخلاف گوشی‌های دیگر گلکسی اس10، به‌غیر از کلید پاور، کلیدهای تنظیم صدای دستگاه نیز جای گرفته‌اند. خوشبختانه این‌بار جایگاه کلید پاور به‌درستی طراحی شده و دسترسی به آن راحت‌تر از S10+ است. در لبه پایین گوشی بلندگوی اصلی دستگاه، میکروفون مکالمه و پورت USB-C جای گرفته‌اند. در لبه سمت چپ شیار سیم‌کارت‌ها (یا یک سیم‌کارت و کارت حافظه) قرار دارد و در نهایت در لبه بالا میکروفون حذف نویز قرار گرفته است. البته در چهار طرف گوشی، به غیر از این عناصر، خطوط آنتن نیز قابل مشاهده می‌باشند.

گلکسی اس10 لایت دو ویژگی خاص از خانواده خود را ندارد. مورد اول کلید اختصاصی دستیار صوتی بیکسبی است که در نهایت سامسونگ تصمیم به حذف آن گرفت. مورد دوم که خبر خوبی برای طرفداران نخواهد بود، جک 3.5 میلیمتری هدفون است. این یعنی برای استفاده از هدفونی به‌غیر از آن چیزی که در جعبه قرار گرفته است، با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهید بود.

گلکسی اس10 لایت دارای ابعاد 162.5×75.6×8.1 میلیمتر است و 186 گرم وزن دارد. باوجود طراحی چشمگیر این گوشی، سامسونگ برای کم‌کردن هزینه‌ها تصمیم گرفته تا این گوشی را بدون گواهینامه IP68 (مقاومت در برابر آب و غبار) روانه بازار کند. علیرغم ایراداتی مانند نبود جک هدفون و گواهینامه IP68، سامسونگ در طراحی این گوشی از تجربه 10 ساله در تولید گوشی‌های سری گلکسی S نهایت استفاده را کرده است. ظاهر این گوشی در اندازه یک محصول پرچمدار است و حالا که خانواده S20 به‌طور رسمی معرفی شده‌اند، به جرأت می‌توانیم بگوییم که S10 Lite شباهت بیشتری به نسل آینده خود دارد تا خانواده‌ S10.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

وجود نمایشگر بلند این دستگاه استفاده از آن را با یک دست تقریباً غیرممکن می‌کند. لبه‌های خمیده دو طرف قاب پشتی و وزن نه‌چندان زیاد این گوشی، ارگونومی خوبی به آن داده است و در دست گرفتن آن تجربه یک محصول بالارده را به کاربر القاء می‌کند. البته مانند تمام پرچمداران با بدنه شیشه‌ای روانه بازار می‌شوند، این گوشی نیز علیرغم قاب غیرشیشه‌ای پشتی، پتانسیل بالایی در سُر خوردن و جذب لک و اثر انگشت دارد.

صفحه نمایش

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

صفحه نمایش همواره یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت در گوشی‌های سامسونگ بوده است. فرقی ندارد که گوشی پایین‌رده، میان‎رده یا پرچمدار باشد، نمایشگر استفاده شده در گوشی‌های سامسونگ معمولاً بهترین در کلاس خود هستند. گلکسی اس10 لایت هم از یکی از بهترین نمایشگرهای ساخت سامسونگ استفاده کرده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که نمایشگر این گوشی از نوع Dynamic AMOLED که در اس10+ استفاده شده، نیست.

نمایشگر این گوشی 6.7 اینچی و از نوع Super AMOLED Plus است. البته سامسونگ به این موضوع اشاره‌ای نکرده که پلاس انتهای نام این نمایشگر به چه معناست، اما این ممکن است به پشتیبانی نمایشگر از HDR10+ ربط داشته باشد. این نمایشگر دارای رزولوشن 1080×2400 پیکسل با نسبت ابعاد 20:9 و تراکم پیکسلی 394 پیکسل بر اینچ است. یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگر اس10 لایت با برداران دیگر، اینست که حفره روی نمایشگر که جایگاه دوربین سلفی دستگاه است در قسمت وسط بالا جای گرفته است.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

میزان روشنایی نمایشگر گلکسی S10 Lite در تمام شرایط، حتی در زیر نور مستقیم آفتاب نیز رضایت بخش است. بیشنه میزان روشنایی دستگاه در حالت دستی در حدود 400 نیت است، اما در حالت خودکار، این روشنایی به 700 نیت هم خواهد رسید و طبیعتاً در این سطح از روشنایی، همه چیز در نمایشگر خوانا و قابل مشاهده خواهد بود.

در بخش تنظیمات نمایشگر  برای نوع نمایش تصاویر دو حالت Natural و Vivid در نظر گرفته شده است. حالت Natural فضای رنگ sRGB را تحت پوشش قرار می‌دهد، در حالیکه Vivid بیشتر گرایش به نمایش رنگ‌ها در فضای رنگی DCI-P3 دارد. مشخصاً در حالت نچرال رنگ‌ها طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند، اما در حالت ویوید با اشباع رنگ‌ها تصاویر چشم‌نوازتری را ارائه می‌کند. در مجموع دمای رنگ‌ها به طور کلی گرم‌تر از حد معمول نمایش داده می‌شود که می‌توان در تنظیمات نمایشگر آن را به صورت دلخواد تغییر داد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

در منوی تنظیمات نمایشگر گزینه‌های مفید دیگری مانند Blue Light Filter برای حذف نورهای آبی مضر، Dark Mode برای فعال کردن تم تیره در گوشی و برنامه‌ها، Full Screen Apps برای بهره‌بردن برنامه‌ها از نمایشگر تمام‌صفحه، Edge Screen برای ایجاد منوی میانبر در لبه‌های خمیده نمایشگر و Accidental Touch Protection برای جلوگیری از لمس‌های اتفاقی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین در گزینه Navigation Bar می‌توانید جایگاه کلیدهای ناوبری گوشی را تغییر داده و یا از ژست‌های حرکتی استفاده کنید.

در تنظیمات نمایشگر گوشی، گزینه Screen Resolution به چشم نمی‌خورد و این یعنی گوشی به‌طور پیش‌فرض در بالاترین میزان کیفیت تنظیم شده است. به‌طور کلی و با در نظر گرفتن جایگاه اس10 لایت، این گوشی از بهترین نمایشگر موجود در کلاس خود بهره می‌برد و حتی با یک نگاه سخت‌گیرانه هم نمی‌توان ایراد چندانی به آن گرفت. حفره‌ی تعبیه شده برای دوربین سلفی هم جایگاه کمی به خود اختصاص داده و باوجود بلند بودن نمایشگر، اختلالی در کاربری ایجاد نخواهد کرد.

سخت‌افزار

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

کهکشانی‌های پرچمدار سامسونگ همواره با دو نوع چیپ‌ست بالارده (اگزینوس و اسنپدراگون) معرفی می‌شوند. اما این بار، S10 Lite تنها با چیپ‌ست اسنپدراگون 855 کوالکام با معماری 7 نانومتری عرضه شده است. این تراشه دارای هشت هسته (1 هسته 2.84 گیگاهرتزی Kryo 485، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Kryo 485 و 4 هسته 1.78 گیگاهرتزی Kryo 485) و پردازنده گرافیکی Adreno 640 می‌باشد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

در کنار این پردازنده، 6 یا 8  گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR4x و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع UFS 2.1 و البته قابل افزایش از طریق MicroSD در نظر گرفته شده است.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

اسنپدراگون 855، پردازنده پرچمدار کوالکام در سال 2019 به حساب می‌آمد و از یک پردازنده پرچمدار، چیزی جزء عملکرد بی‌عیب و نقص انتظار نمی‌رود. باوجود آنکه حالا گوشی‌های پرچمدار 2020 با اسنپدراگون 865 روانه بازار می‌شوند، اما عملکرد S10 لایت در تست‌های بنچمارک بسیار عالی بود.

سخت‌افزار پرچمدار این گوشی حتی در برابر جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌های موبایلی هم به چالش سختی کشیده نشد. در بررسی گلکسی اس10 لایت، این گوشی به‌خوبی از پس پردازش‌های سنگین و بازی‌های حجیم برآمد و البته جزء این هم انتظار نمی‌رفت. اما نکته‌ای که در طول بررسی به آن برخوردیم، گرم شدن گوشی در زمان انجام تست‌های بنچمارک و بازی طولانی مدت بود. البته از آنجاییکه گرما در سراسر گوشی محسوس بود، می‌تواند نشان از انتقال درست آن در گوشی باشد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

باوجود عملکرد خوبی که گلکسی اس10 لایت در پردازش‌های سنگین از خود نشان داد، می‌توان انتظار داشت که حداقل تا چند سال در عملیات روزمره و استفاده عادی نه خبری از کندی باشد و نه گرم شدن. باوجود حافظه رم 6-8 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی هم نگرانی از بابت پرشدن حافظه گوشی وجود نخواهد داشت.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

سامسونگ راه‌کارهای زیادی برای امنیت این گوشی ارائه داده است. به‌غیر از روش‌های معمول سنتی مانند استفاده از رمز، الگو و پین، دو روش احراز هویت دیگر نیز برای اس10 لایت در نظر گرفته شده است. حسگر اثر انگشت گوشی در زیر نمایشگر آن جای گرفته است. این موضوع به خودی خود یک امتیاز مثبت برای گوشی‌های میان‌رده به حساب می‌آید. اما از آنجاییکه این سنسور برخلاف S10 و S10+ از نوع اولتراسونیک نیست و اپتیکال است، سرعت و دقت کافی را ندارد و در برخی از موارد ممکن است با یک بار تلاش موفق به باز کردن قفل نشود.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

روش دیگر احراز هویت بایومتریک این گوشی تشخیص چهره دو بعدی است که به کمک دوربین سلفی قادر به باز کردن قفل صفحه است. به‌دلیل عدم وجود سنسور تشخیص عمق، نمی‌توان چندان به دقت و امنیت این روش اطمینان کرد، هر چند که از نظر سرعت تشخیص چهره در محیط‌های با نور کافی عملکرد خوبی دارد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

درخصوص اتصالات، گوشی اس10 لایت تنوع کاملی از رده‌بالاترین ماژول‌های مورد نیاز یک گوشی هوشمند را دارا می‌باشد. مودم LTE Cat.20 با بیشینه سرعت 2 گیگابیت برثانیه گرفته، پورت USB 2.0 Type C، بلوتوث نسخه 5.0، وایفای 802.11 a/b/g/n/ac/ax باند دوگانه برجسته‌ترین این ماژول‌ها هستند. با این وجود، حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون و نبود بلندگوهای استریو از ایرادات این دستگاه در بخش سخت‌افزار به حساب می‌آیند. با این حال، هم بلندگوی مکالمه و هم بلندگوی اصلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و هدفون AKG درون جعبه نیز کیفیت صدای خوبی به کاربران ارائه می‌کند.

نرم‌افزار

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

 سامسونگ، گلکسی اس10 لایت را با جدیدترین سیستم عامل روز، یعنی اندروید 10 با پوسته One UI 2 روانه بازار کرده است. برخلاف سخت‌افزار به‌روزرسانی شده این دستگاه که تفاوت آن با نسل قبل به‌وضوح قابل مشاهده است، در بخش نرم‌افزار UI شاهد تغییرات چندان محسوسی نیستیم و به‌نظر می‌رسد که بخش بزرگی از این تغییرات مربوط به بهینه‌سازی زیرساخت نرم‌افزاری بوده است.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

رابط کاربری جدید سامسونگ طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌های کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. خوشبختانه تعداد برنامه‌های پیش‌فرض در اس10 لایت چندان آزاردهنده نیست و از آنجاییکه امکان حذف آنها در نظر گرفته شده، جای نگرانی ندارد. حالت Night Mode که در اندروید 10 به‌صورت سیستمی گسترده‌تر شده، کاملاً یکپارچه تمامی قسمت‌های رابط کاربری را به رنگ‌های تیره در می‌آورد و کار با گوشی در شب و محیط‌های تاریک را آسان‌تر کرده است. البته از تأثیر مثبتی که این حالت در میزان مصرف باتری گوشی دارد، نیز نمی‌توان غافل شد.

از سوی دیگر امکاناتی نیز هستند که نقش مثبتی در میزان مصرف باتری ندارند. به عنوان مثال قابلیتAOD یا صفحه نمایش همیشه روشن که می‌تواند سرعت تخلیه باتری را بالاتر ببرد. قابلیت Digital well-being و Parental Control نیز در نرم‌افزار گلکسی اس 10  لایت نه تنها شما را از میزان وقتی که در برنامه‌های مختلف می‌گذرانید مطلع می‌کند؛ بلکه می‌توانید محدودیت‌هایی برای استفاده شما یا فرزندنتان از گوشی و برنامه‌های آن نیز اعمال کند.

باوجود اینکه که سامسونگ در نهایت کلید اختصاصی بیکسبی را برای گوشی S10 Lite حذف کرد، اما منوی اختصاصی این دستیار دیجیتال، همچنان در نرم‌افزار گوشی در نظر گرفته شده است.  از دیگر امکانات موجود در پوسته جدید سامسونگ می‌توان به Game Launcher اشاره کرد که محیطی مخصوص بازی ارائه می‌کند. در این قسمت امکان این وجود دارد که برای تمامی بازی‌های یا هر بازی به‌طور جداگانه مشخص شود که تمرکز دستگاه بر روی چه گزینه‌ای باشد؛ مصرف باتری، عملکرد بهتر یا تعادل میان این دو گزینه.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

رابط کاربری One UI حالا دارای محیط ساده، سبک و در عین حال جذاب است. استفاده از این نرم‌افزار حتی برای کاربران مبتدی نیز آسان است. دسترسی ساده به تنظیمات، محیط بازطراحی شده و قابلیت‌هایی مانند تم تاریک و صفحه نمایش همیشه روشن از امکانات مثبت One UI در محصولات جدید سامسونگ به حساب می‌آید که در کنار سخت‌افزار قدرتمند این گوشی، تجربه لذت‎بخشی برای کاربر به ارمغان آورده است.

دوربین

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

دوربین‌‌های گلکسی اس10 لایت چه از نظر مشخصات و چه طراحی کاملاً متفاوت از برادران بزرگتر است. دوربین اصلی این دوربین 48 مگاپیکسلی از نوع عریض با گشادگی دیافراگم f/2.0، اندازه 1/2.0 اینچ و پیکسل‌های 0.8 میکرومتری است. در پایین این دوربین یک سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 جای گرفته است و در بالای آن یک سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو با f/2.4.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

دوربین‌های اصلی گوشی همانطور که در بخش طراحی اشاره کردیم در یک قاب مستطیلی شکل نسبتاً بزرگ با گوشه‌های خمیده جای گرفته‌اند و یک فلش LED آنها را همراهی می‌کند. دوربین اصلی دارای لرزشگیرخودکار با تشخیص فاز است و از قابلیت فیلمبرداری Super Steady با کمک لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد. البته لرزشگیر الکترونیکی تصویر بر پایه ژیروسکوپ نیز به کم شدن لغزش‌های ویدئو در زمان فیلمبرداری کمک می‌کند.

دوربین گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

مانند پرچمداران چند دوره اخیر سامسونگ، هوش مصنوعی نقش پررنگی در ارائه تصاویر باکیفیت با این دوربین‌ها دارد. AI در نرم‌افزار دوربین قادر است بهترین زاویه از عکس را به شما پیشنهاد دهد، هر چند که ممکن است در برخی موارد، پیشنهاد دوربین با سلیقه شما متفاوت باشد. قابلیت تشخیص سوژه و سناریو نیز با تنظیم شرایط متفاوت مانند دما و حجم رنگ و میزان روشنایی لازم در دوربین اس10 لایت عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است.

عملکرد دوربین فوق عریض این گوشی هم در اندازه یک گوشی بالارده قابل قبول است. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین نیز رضایت بخش است. البته از نظر جنس رنگ، تصاویر این دوربین کمی متفاوت با دوربین اصلی دستگاه هستند و رنگ عکس‌هایی که با دوربین اصلی به ثبت می‌رسند، به واقعیت نزدیک‌تر است. با این حال، نکته مثبت درخصوص دوربین فوق عریض اینست که حالت عکاسی مخصوص شب (Night Mode) برای این دوربین نیز در نظر گرفته شده است، که این به ثبت تصاویر عریض باکیفیت‌تر در شرایط کم‌نور کمک می‌کند.

دوربین گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

دوربین سوم که از نوع ماکرو است، برای ثبت تصویر از سوژه‌های با فاصله نزدیک (3 تا 5 سانتیمتر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این دوربین نیز رضایت بخش است، البته ثبت تصاویر بی‌عیب به شرایط ایده‌ال و نور مناسب نیازمند است. با وجود آنکه این دوربین می‌تواند در ثبت تصاویر از فاصله نزدیک، مفید واقع شود، اما سامسونگ می‌توانست برای اس10 لایت که از خانواده پرچمداران است، از دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکال استفاده کند.

S10 Lite دارای دوربین 32 مگاپیکسلی عریض با گشادگی دیافراگم f/2.2 است. این دوربین که با برش لیزری در حفره‌ای در درون نمایشگر جای گرفته است، به غیر از ثبت تصاویر سلفی، برای بازکردن قفل صفحه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آنجاییکه سنسور تشخیص عمق برای تقویت عملکرد این دوربین در نظر گرفته نشده، عملکرد آن معمولی و مشابه دیگر گوشی‌های فعلی بازار است.

دوربین گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

سامسونگ برای نرم‌افزار دوربین این گوشی، حالت‌های متنوعی برای عکاسی در نظر گرفته است که شاید کاربردی‎ترین آنها Live Focus باشد. در این مد که هم در دوربین اصلی و هم سلفی تعبیه شده، سنسور با تشخیص سوژه، پس‌زمینه آن را تار خواهد کرد. لایو فوکوس می‌تواند هم به صورت زنده و هم پس از ثبت عکس، سوژه را تشخیص داده و رنگ و وضوح آن را از محیط متمایز کرده و محیط اطراف را سیاه‌وسفید یا تار کند. در حالت‌های دیگر نیز جلوه‌های چرخش، زوم و تار کردن پس‌زمینه قرار دارند که هر کدام در نوع خود می‎توانند جذابیت‌های خاصی به عکس ببخشند.

دوربین گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

حالت‌های عکاسی Pro، پانوراما و غذا از دیگر مدهای خاص تعبیه شده در نرم‌افزار دوربین است. به‌غیر از فیلمبرداری Super Steady که بدون لغزش و با کیفیت بسیار خوبی عمل می‌کند؛ امکان ضبط ویدئوی صحنه آهسته، فوق آهسته و هایپرلپس نیز برای اس 10 لایت در نظر گرفته شده است.

سامسونگ تصمیم گرفت تا با حذف سنسور ToF سه‌بعدی و تله‌فوتو، فضای مناسبی برای سنسور با کیفیت‌تر ایجاد کرده و در بخش دوربین هزینه کمتری داشته باشد. اما با این وجود؛ سه سنسور تعبیه شده در قاب پشتی و دوربین سلفی گوشی همگی از کیفیت خوبی بهره‌مند هستند. هرچند که نمی‌توان لقب بهترین‌ها را به آنها نسبت داد، اما عملکرد کلی آنها بسیار خوب است و در صورت وجود شرایط ایده‎ال می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده با کیفیتی با دوربین‌های اس10 لایت به ثبت برسانید.

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌ها در طول بررسی گلکسی اس 10 لایت

نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌ها در طول بررسی گلکسی اس 10 لایت

باتری

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

گلکسی اس10 لایت دارای بزرگترین باتری و سریع‌ترین شارژر در میان خانواده S10 است. سامسونگ یک باتری 4500 میلی آمپرساعتی و یک شارژر سریع 45 واتی برای شارژ این دستگاه در نظر گرفته است. عملکرد باتری این دستگاه را بدون شک می‌توان یکی از نقاط قوت آن به حساب آورد. سخت‌افزار بهینه، نمایشگر AMOLED و باتری با ظرفیت مناسب می‌تواند برای یک روز پرکار خیال شما را از بابت شارژ، راحت نگاه دارد.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

علاوه‌بر این در گوشی نیز تنظیمات متنوعی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد. برای مدیریت مصرف انرژی سامسونگ سه حالت برای باتری این دستگاه در نظر گرفته است؛ Optimized (بهینه)، Medium-power saving (سطح میانی ذخیره انرژی) و Maximum power saving (بالاترین سطح ذخیره انرژی). به صورت پیش‌فرض باتری گوشی در حالت بهینه قرار دارد، اما در زمانیکه نیاز به مدیریت مصرف باتری است و امکان شارژ گوشی وجود ندارد، دو حالت دیگر می‌تواند بسیار کاربردی واقع شوند.

نتیجه‌گیری

در یک نگاه کلی به S10 Lite می‌بینیم که این دستگاه دارای چیپست پرچمدار، دوربین‌های توانمند، نمایشگر خوب، باتری قدرتمند و شارژر سریع است. یعنی در واقع این دستگاه تمامی موارد مورد نیاز برای یک گوشی بالارده را در اختیار دارد. البته در این میان، ایراداتی نیز به چشم می‌خورد و این یعنی، گوشی فاصله زیادی با بهترین گوشی بازار بودن دارد. چراکه نمایشگر آن بهترین در بازار نیست و کیفیت دوربین آن نیز بی‌رقیب به حساب نمی‌آید. به این موارد نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون و فقدان گواهینامه IP68 را نیز اضافه کنید.

گلکسی اس 10 لایت سامسونگ

 این گوشی در بازار اروپا با قیمتی در حدود 650 یورو قابل خریداری است. Galaxy S10 Lite سامسونگ یک گوشی شبه پرچمدار با برچسب قیمت بالا است که برخلاف انتظاری که از پرجمدارکُش‌ها می‌رود، چند ویژگی کلیدی را در اختیار ندارد. با تمامی این اوصاف و با وجود کیفیت ساخت بالا، طراحی جذاب و برند قابل اعتماد، سخت‌افزار این گوشی، بزرگترین نقطه قوت آن به حساب می‌آید. به‌همین دلیل نشان Performance Award از وبسایت سخت‌افزار به این گوشی تعلق می‌گیرد.

مزایا:
  • طراحی جذاب
  • نمایشگر باکیفیت
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد خوب دوربین اصلی
  • باتری مناسب
  • شارژ سریع
معایب:
  • نبود جک 3.5 میلیمتری هدفون
  • نداشتن گواهینامه IP68
  • نبود دوربین تله‌فوتو و ToF
  • نبود بلندگوی استریو
  • قیمت نسبتاً بالا
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

گلکسی S10 Lite سامسونگ یک گوشی با امکانات فوق‌العاده و ظاهری زیبا است. این گوشی انتخاب مناسب برای افرادی خواهد بود که باوجود قیمت بالا، جذب قابلیت‌های فراوان آن شده‌اند.  

9.1امتیاز9.4سخت‌افزار9.1صفحه‌نمایش9دوربین8.5صدا9.2طراحی9.5باتری8.9ارزش خرید
امتیاز: 5.0 از 5 (10 رای)
کمی صبر کنید...

12 دیدگاه

  1. Avatar سعید گفت:

    اس ۱۰ لایت شاهکاره سامسونگه

  2. Avatar حمید عشقی گفت:

    درود بر شما خانم نوربخش
    خدا قوت به شما و همکاران محترمتون
    بررسی را تا آخر و با دقت خواندم !
    باید بگم که فوق العاده بررسی جذاب و کامل و عالی بود !
    ممنونم🙏🏻
    فقط یه انتقاد به شما وارده !
    چرا در هر بررسی ، به خصوص در بخش بنچمارک ها و کیفیت عکاسی و فیلمبرداری ، اشاره ای به رقبا و آلترناتیو اونا نمیشه !
    کاش بشه بررسی هاتون به سبک بررسی های سایت های معتبر خارجی ، همراه با جدول و نمودار ارائه بشه !
    یه درخواست فوری هم دارم🙏🏻
    یه بررسی جذاب و کامل مثل همین بررسی در مورد گوشی Poco F2 Pro هم انجام بشه !
    و اگه بشه تو یه مقاله ، این دو تا گوشی رو با هم مقایسه کنید ، خیلی خوب میشه !
    سپاس🙏🏻

    • Avatar حمید عشقی گفت:

      سلام
      نتیجه درخواست من چی میشه ؟
      انجام میشه یا نه ؟
      منتظر بمونم ؟
      چرا جواب ندادین خانم نوربخش !
      اینهمه از شما و سایت خوبتون مثلاً تعریف و تمجید کردیم !
      واسه کاربراتون ارزشی قائل نیستین ؟

      • Avatar ارمین گفت:

        برادر مگه داري چت ميكني كه انتظار داري طرف به اين سرعت جواب بده ؟!
        اگر جواب دادند كه چه خوب، اگر هم نه كه در غير اينصورت نبايد انتظار خاصي داشت.
        انقدر از اين موارد ديدم كه حساس شدم واقعا!

  3. Avatar منصور گفت:

    با سلام لطفاً جواب منو بدین من این گوشی رو تازه خریدم تو بازی کال آف دیوتی موبایل گرم میشه عادیه بنظزتون؟؟؟

    • Avatar مشاور فنی گفت:

      کمی گرم شدن تقریبا عادیه
      کلا اپلیکیشن های بلا استفاده رو پاک کنید اپلیکیشن های گوشی رو بروزرسانی کنید ولی در کل گرم شدن بعد از چند ساعت بازی تقریا طبیعیه و کار خاصی نمیشه کرد

  4. Avatar محمدعلی گفت:

    یعنی حتی با تبدیل به جک 3.5 میلی متری هم نمیشه از هندزفری های قبلی استفاده کرد؟

  5. Avatar امید گفت:

    واقعا همیشه منصافه ترین برسیارو میزارین شماخیلی الکی گرونه این گوشی با اینکه گوشی خوبی بنظر میاد شیایومی انتخاب بهتری میشه کرد

  6. Avatar البرز گفت:

    مرسی خانم نوربخش از بررسی کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در صورتی که نظر شما حاوی ناسزا، عبارات توهین‌آمیز و تهدید بوده و در تضاد با قوانین فعلی کشور باشد از انتشار آن بدون حذف موارد ذکر شده، معذوریم.
شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.