در سومین روز از بهمن ماه 95، نشست خبری صورت گرفت که در آن آغاز ثبت نام جهت حضور در بزرگترین نمایشگاه و همایش تجاری صنعت گیم ایران که در اردیبهشت ماه سال 96 آغاز به کار می کند اعلام شد. متقاضیان می توانند تا تاریخ 15 فروردین ماه 96 برای شرکت در نمایشگاه و همایش بینالمللی Tehran Game Convention اقدام نمایند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، حسن کریمی قدوسی در این نشست خبری که با یک دقیقه سکوت به احترام شهدای آتشنشان حادثه ساختمان پلاسکو آغاز شد با بیان این که امسال شاهد رشد 35 درصدی تولید بازیهای رایانهای در کشور هستیم افزود: فعالیت 2 هزار بازیساز در قالب 100 شرکت و مجموعه بازیسازی، ظرفیت خوبی را برای ایران در این صنعت فراهم کرده است.
وی ادامه داد: بازار بازیهای رایانهای یک بازار جهانی است، با این حال در ایران به خاطر وجود تحریمها، یک بازار داخلی ایجاد شده است و باید با استفاده از تجربه بازیسازهای خارجی، زمینه حضور محصولات ایران در بازارهای جهانی نیز فراهم شود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تاکید بر لزوم بهرهگیری از استانداردها، تکنولوژیها و مفاهیم بازیسازی در خارج از کشور گفت: در صورتی که شرکتهای خارجی به امنیت و بازده سرمایه در ایران مطمئن شوند، در آینده به سرمایهگذاری بر روی شرکتهای ایرانی بازیساز خواهند پرداخت.
کریمی قدوسی با بیان این که باید مراقب تبعات خارجی تصمیمگیریهایمان باشیم گفت: اتفاقی که برای بازی دارای مجوز و ردهبندی سنی «کلشآو کلنز» افتاد، تبعات خارجی زیادی داشت و ما با بیش از 20 تماس تلفنی و ایمیلی از شرکتهای بینالمللی درباره امنیت سرمایهگذاری در ایران مواجه شدیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان این که بسیاری از کشورها نمیدانند در ایران شرکتهای بازیسازی وجود دارد گفت: صنعت گاز، نفت، خودروسازی و حتی صنعت فیلمسازیِ ایران در دنیا شناخته شده است؛ اما جوانیِ شرکتهای بازیساز داخلی با عمری حدود 10 سال و البته وجود تحریمها، نشاندهندهی لزوم معرفی توان بازیسازی ایران به ناشران و سرمایهگذاران خارجی است.
وی ادامه داد: در نمایشگاه Tehran Game Convention به دنبال این هستیم که فضای مثبتی را برای تعامل بازیسازان کشورمان با فعالان بینالمللی این رشته فراهم کنیم. علاوه بر این با توجه به این که رویدادهای مشابه در منطقه عمر زیادی ندارند، این فرصت برای TGC فراهم است که به پل صنعت بازیسازی خاورمیانه با کشورهای پیشرو بدل شود.
کریمی قدوسی با اظهار امیدواری به انتشار بازیهای ایرانی در بازارهای بینالمللی پس از برگزاری رویداد TGC گفت: حداقل 20 بازی در ایران وجود دارند که قابلیت عرضه در بازیهای جهانی دارند. بدین منظور از یک ماه پیش کارگاههایی برای بازیسازان در حال برگزاری است تا با ارتقای این بازیها، آنها را آماده معرفی به ناشران بینالمللی کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به لغو برخی رویدادهای بینالمللی در ایران، آیا از بابت لغو ناگهانی TGC نگرانی ندارد گفت: در چند روز آینده با بیست سازمان و ارگان فرهنگی کشور جلسه گروهی داریم تا اهمیت و موضوع نمایشگاه TGC را توضیح دهیم و با اقداماتی که بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام میدهد، مشکلی برای نمایشگاه پیش نخواهد آمد.
مهرداد آشتیانی مدیر پروژه این نمایشگاه در این نشست خبری گفت: نمایشگاه و همایش بازیسازی تهران با دیدگاه ایجاد یک شاهراه ارتباطی میان بازیگران کلیدی صنعت در ایران و خاورمیانه و صنعت بازیسازی بینالمللی برگزار میشود.
وی ارتقای سطح دانش بازیسازان، اشتراک تجربهها و توسعه کسبوکار را از مهمترین اهداف TGC برشمرد و گفت: معرفی فرصتهای سرمایهگذاری، زمینهسازی برای عرضه محصولات ایرانی در بازار بینالمللی و برقراری ارتباط میان تولیدکنندگان بازی، ناشران و سرویسدهندگان داخلی و خارجی با بازار وسیع و بکر ایران از جمله فرصتهای پیش رو در این رویداد است.
آشتیانی درباره بخشهای مختلف این رویداد توضیح داد: بخش تجاری یا B2B نخستین بخش نمایشگاه TGC است که در آن جلسات تجاری برگزار میشود.
وی با بیان این که بخش دوم TGC برگزاری کنفرانسهای تخصصی بازیسازی است گفت: در این رویداد برگزاری 60 کنفرانس با حضور 30 سخنران تراز اول بینالمللی در 5 محور طراحی بازی، تولید، کسب و کار، فنی و هنری پیشبینی شده است. همچنین 5 کلاس یک روزه در هر بخش برگزار خواهد شد.
مدیر پروژه نمایشگاه TGC ادامه داد: بخش سوم این رویداد روز ناشران نام دارد و تولیدکنندگان و ارایهدهندگان محتوای داخلی در حضور ناشران و سرمایهگذاران داخلی و خارجی به معرفی پروژههای خود خواهند پرداخت.
آشتیانی گفت: بخش دیگر این رویداد نیز به بازیسازان مستقل اختصاص یافته است و در صورتی که این گروه محصول قابل عرضهای در نمایشگاه داشته باشند، از یک غرفه رایگان 4 متری برخوردار خواهند شد.
آشتیانی با اشاره به همکاری شرکت فرانسوی گیم کانکشن (Game Connection) در برگزاری رویداد TGC گفت: این مجموعه نمایشگاههای معروف Game Connection را در فرانسه و آمریکا برگزار میکند و قرار است به صورت انحصاری در خاورمیانه با ایران همکاری کند.
وی با بیان این که گیم کانکشن موثرترین نمایشگاه صنعت بازیهای رایانهای برای انجام توافقات تجاری را در جهان برگزار میکند گفت: این مجموعه در برگزاری نمایشگاه TGC متعهد به حمایت در تولید و تهیه محتوای سخنرانان خارجی، دعوت از 30 خریدار خارجی، بازاریابی بینللمللی، تسهیل ایاب و ذهاب سخنرانان و خریداران خارجی، اختصاص نرمافزار قرار ملاقات (Meeting Application) قدرتمندش به این رویداد و کمک در روند مدیریت و برگزاری TGC شده است.
مدیر پروژه TGC هدفمندبودن نمایشگاه بر روی جلسات و توافقات تجاری را به عنوان ویژگی مهم این رویداد برشمرد و گفت: در نمایشگاههای B2B که در ایران برگزار میشود، معمولا مکانیزمی برای تنظیم قرارهای تجاری وجود ندارد. اما گیم کانکشن یکی از بهترین نرمافزارهای تنظیم قرار ملاقات را در اختیار ما قرار داده و شرکتهای میتوانند از طریق این اپلیکیشن از اول اسفند ماه نسبت به تنظیم قرارهای خود اقدام کنند.
وی با بیان این که گیم کانکشن متعهد به حضور 30 خریدار بینالمللی در این رویداد شده است گفت: در مهرماه مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای و گیم کانکشن با گروههای مختلف بازیسازی جلسات مختلفی را برگزار کرده و نیازمندیها استخراج شد تا براین اساس از شرکتهای خارجی دعوت به عمل آید.
آشتیانی با بیان این که هیات مشاوران TGC با حضور 5 فعال بازیسازی خارجی و 5 بازیساز مطرح ایرانی تشکیل شده است گفت: مشاوران خارجی از افراد شناخته شده و کارکشته صنعت بازیهای رایانهای هستند. برای مثال «کیث فولر» در ساخت بازیهایی همچون Call of Duty: Black Ops، Singularity، Quake 4 دخیل بوده یا خانم «سوزان اُکانر» در بازیهایی همچون بایوشاک، توم ریدر و فارکرای ۲ مشارکت داشته و جوایز متعددی گرفته است. مشاوران بینالمللی رویداد عبارتاند از:
- Henry LaBounta از شرکت Zynga
- Mike Acton از شرکت Insomniac Games
- Susan O’Connor نویسنده و طراح بازی
- Phil Elliott از شرکت Square Enix
- Keith Fuller از شرکت Fuller Game Production
وی تاکید کرد: هیات مشاوران ایرانی نیز از بهترین بازیسازهای ایران هستند و ساخت بازیهای مطرحی چون گرشاسپ، shadow blade و آسمان دژ را برعهده داشتهاند. این مشاوران عبارتاند از:
- امیر حسین فصیحی از شرکت فنافزار شریف
- یاسر ژیان از شرکت فنافزار شریف
- امیرحسین عرفان از شرکت SpaceFox
- آیدین ذوالقدر بازیساز و مدرس بازیسازی
- فرزام ملک آرا از شرکت توسعهگر شبیهساز
تخفیف 20 درصدی برای ثبتنام زودهنگام تا ۲۶ اسفند ماه
آشتیانی درباره زمانبندی نمایشگاه TGC توضیح داد: ثبتنام برای حضور در کنفرانسها، نمایشگاه و استفاده از اپلیکیشن قرار ملاقات از 25 دی ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت. با این حال کسانی که تا 26 اسفندماه ثبتنام کنند با استفاده از کد EBTGC2017 میتوانند از تخفیف 20 درصدی بهرهمند شوند.
وی در ادامه قیمت بلیتها را تشریح کرد: هزینه بهرهمندی از کنفرانسها ۱۰۰ هزار تومان است که میتوانند به تمام ۶۰ کنفرانس دسترسی داشته باشند، هزینه کلاسهای تخصصی و کنفرانسها ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده که میتوانند به انتخاب خودشان از یک کلاس تخصصی و تمام کنفرانسها بهرهمنده شوند و بلیت تجاری به خریداران اجازه میدهد تا به برنامه تنظیم ملاقات دسترسی داشته و به صورت نامحدود جلسه تنظیم کنند.
آشتیانی هزینه غرفهها را نیز اینطور اعلام کرد: هزینه خریداری غرفه ۹ متری ۳.۲ میلیون تومان و غرفه ۱۸ متری ۶.۴ میلیون تومان قیمتگذاری شده که تخفیف ۲۰ درصدی شامل حال این قیمتها نیز میشود.
مدیر پروژه TGC ادامه داد: فراخوانی برای دعوت از فعالان صنعت بازیهای رایانهای جهت سخنرانی در این رویداد منتشر شده و علاقهمندان میتوانند پروپوزال خود را تا 29 بهمن ماه برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای ارسال کنند.
وی با بیان این که اولویت جانمایی غرفهها با شرکتهایی است که زودتر ثبتنام کنند، تاکید کرد: ترجمه همزمان در تمام کنفرانسها انجام خواهد شد.
مدیر پروژه TGC گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکتهای دانشبنیان حوزه بازیهای رایانهای برای حضور در این رویداد تسهیلات حمایتی پرداخت میکند. همچنین بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز غرفه 4 متری به رایگان در اختیار بازیسازان مستقل قرار خواهد داد. بازیسازان مستقل برای گرفتن این غرفههای رایگان میتوانند درخواست خود را به ایمیل contact@tehrangamecon.com ارسال نمایند.
آشتیانی افزود: قرار است Pierre Pilon آموزش دهنده اصلی نحوه ارایه پروژه (Pitch Trainer) در شرکت Ubisoft Montréal نیمه اول اسفند به ایران آمده و کارگاهی یک روزه برای آموزش نحوه معرفی بازیها به ناشران بینالمللی برای بازیسازان ایرانی برگزار کند. پس از این کارگاه نیز به شرکتهای علاقهمند مشاوره تخصصی ارایه خواهد داد.
وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانههای ارشاد و ارتباطات حمایت خود از TGC را اعلام کردهاند گفت: شرکتهای سامسونگ، موسسه دانش بنیان رویال و شرکت تپسل در حال حاضر اسپانسرهای این رویداد هستند. لازم به ذکر است که موسسه دانش بنیان رویال تا سقف یک میلیارد تومان از شرکتهای برگزیده بخش روز ناشران نمایشگاه TGC حمایت خواهد کرد.
بازیسازان و دیگر علاقهمندانی که قصد حضور در نمایشگاه Tehran Game Convention را دارند میتوانند با مراجعه به صفحه http://www.tehrangamecon.com/register/ نسبت به ثبتنام اقدام نمایند.
امیدوارم در آینده نزدیک درست بشه تا شما و افرادی مثل شما بتونن در کنار یه درآمد درست و حسابی در این صنعت موفقیت های زیادی رو کسب کنن
من به عنوان یک بازی ساز مستقل و هنرمند دیجیتال فرصت شغلی ندیدم تو این صنعت بارها گوگل کردم و سایت ها رو گشتم ولی یک شرکت درست حسابی واقعا ندیدم که با یک دست مزد خوب و بیمه بگن آقا بیا کار کنید با ما , بیشتر شرکت ها خصوصی هستند که به هیج جا پاسخ گو نیستند و معلوم نیست که دست مزدتون رو دریافت میکنید یا نه هر موقعه هم بخوان اخراجتون میکنن یا کلا اصلا شرکت نیستند تو خونه خودشون دفتر زدن! …. کلا شغل ساخت بازی در ایران یک حالت تفریحی داره تا به صورت یک شغل جدی که بشه باهاش خرج زندگیت رو در بیاری مشکل این هست که اشتغال تو این صنعت هیچ اصول استانداردی رو نداره که کسی هم جدیش بگیره و تا زمانی که یک سیستم نظارتی نداشته باشیم که این شرکت ها رو مجبور کنه استاندار حق و حقوق کارمند ها شون رو رعایت کنند و ایجاد شغل نکنه چرخ های این صنعت حرکت نمیکنه اون وقت بعدش باید نیروی کارهامون رو آموزش بدیم ولی وقتی اصل کاری که دست مزد و بیمه و استاندارد و فراوانی کار در این صنعت باشه وجود نداره کسی هم نمیاد طرفش, من کسی رو ندیدم تو ایران که شغلش ساخت بازی باشه و بتونه با این شغل پول اجاره خونه برق و آب گاز …زن بچش رو بده!! اصولا همه شغل اصلیشون رو دارن و این یک شغل تفریحی دوم براشون حساب میشه در صورتی که در خارج خیلی ها خرج زندگیشون رو از راه این شغل درمی آورند این نکته اصلی هست که ما نداریم.