لیک شدن بازیهای کامپیوتری نهتنها کابوس دردناکی برای توسعهدهندگان سختکوش است، بلکه روی انتظار طرفداران برای تجربه بازی مدنظرشان تأثیر منفی میگذارد. این لیک شدن یا نشت یافتنها باعث از بین رفتن تلاشهای دشوار، مداوم و خلاقانه توسعهدهندگان صنعت گیمینگ میشود.
واژه Leak (در زبان فارسی با واژگانی چون نشت یا افشا تعبیر میشود) به هرگونه اطلاعاتی در مورد یک بازی که قبل از تاریخ عرضه در دسترس عموم قرار میگیرد، به عنوان فاششدن پروژه تلقی میشود. نمونهها در این زمینه شامل لو رفتن ویژگیهای جدید، شخصیتها و بستههای الحاقی است. بدترین شکل لیک شدن زمانی است که کل فایل بیلد بازی بهصورت عمومی به بیرون درز میکند و به بازیکنان امکان میدهد به نسخه اولیه محصول دسترسی داشته باشند.
متأسفانه، در طول سالهای اخیر، بسیاری از ناشران و استودیوهای بزرگ صنعت گیمینگ قربانی چنین حوادثی شدهاند. ما در این مقاله میخواهیم به بزرگترین لیکهای تاریخ گیم بپردازیم که بیشترین تأثیر را بر این صنعت پولساز داشتهاند. پس برای مطالعه این مقاله همراه رسانه سختافزارمگ باشید.
10. افشای دموی بازی DOOM 3 پیش از عرضه رسمی (2002)
در اواخر سال 2002، تقریباً یکسال بیش از اعلام تاریخ رسمی عرضه، یک نسخه دمو از بازی تیراندازی اولشخص Doom 3 که در جریان نمایشگاه E3 همان سال نشان داده شده بود، در اینترنت به بیرون درز کرد و به کسانی که آن را دانلود کردند، اجازه داد تا مرحله مقدماتی و چندین بخش از فصل اول بازی را تجربه کنند.
بر اساس یادداشتی که ظاهراً توسط «جان کارمک» (John Carmack) نوشته شده است (البته رسمی نیست)، منبع نشت این دمو از طرف یکی از کارمندان ATI استودیو Id Software بوده که بعداً در نتیجه اخراج شد. بااینحال، هیچ یک از این موارد تأیید نشده است، و اینکه آیا نشت تصادفی یا عمدی بوده است، مشخص نیست.
9. افشای عناوین آینده Capcom در پی حمله سایبری بزرگ (2020)
در دوم نوامبر سال 2020، گروهی از هکرها حمله سایبری گستردهای را علیه ناشر ژاپنی «کپکام» (Capcom) انجام دادند. هکرها با استفاده از باجافزار Ragnar Locker، بیش از 1 ترابایت از اسناد داخلی بازی (از جمله کدهای منبع)، فایلهای حسابداری، قراردادها و سایر اسناد بسیار مهم را رمزگشایی کرده و به سرقت بردند.
با وقوع چنین فاجعهای، شرکت Capcom تنها دو راه در اختیار داشت: پرداخت 11 میلیون دلار بیتکوین به هکرها برای جلوگیری از افشای اطلاعات یا مواجهه با نشت یافتن اطلاعات در فضای عمومی. «کپکام» راه دوم را انتخاب کرد و هکرها گنجینهای از دادههای باارزش این شرکت برجسته را در اینترنت پخش کردند.
این دادهها شامل برنامههای آینده «کپکام» در عرصه گیمینگ در طول چهار سال آینده بودند. این دادههای فاش شده همچنین به تاریخ عرضه احتمالی بازیهای Street Fighter 6 و Resident Evil 4 Remake اشاره داشتند که در پایان به پنجره زمانی درست و حقیقی تبدیل شدند.
8. خشم افسارگسیخته بتسدا از افشاگری خبرگزاری کوتاکو (2015)
در عصر دیجیتال امروزی، حفظ محرمانه بودن بازیها و پنهان نگهداشتن جزئیات آنها چالشبرانگیزتر و دشوارتر میشود. حتی کمپانی بزرگ «بتسدا» (Bethesda) مجبور شد یکی از بزرگترین افشاگریهای تاریخ بازیهای کامپیوتری را پشت سر بگذارد.
خبرگزاری «کوتاکو» (Kotaku) با دسترسی به اسناد محرمانه، جزئیات بازی مورد انتظار Fallout 4 مانند افشای مکان بازی (شهر بوستون) و تیم صداپیشگی آن را لو داد. این افشاگری منجر به بروز خشم افسارگسیخته از سوی «بتسدا» شد و این کمپانی خبرگزاری Kotaku را در فهرست سیاه خود قرار داد. گفتنی است که خبرگزاری Kotaku از آن زمان اجازه پوشش هیچ خبری از بازیهای شرکت Bethesda را ندارد.
7. لیک شدن نسخه فرانسوی بازی Halo 2 پیش از زمان عرضه (2004)
سری بازیهای شوتر «هیلو» (Halo) در میان بزرگترین لیکهای تاریخ گیم به شمار میآیند. تمام عناوین Halo در معرض لیک قرار گرفتند؛ اما هیچ یک بهاندازه افشای نسخه کامل بازی Halo 2 یک ماه قبل از تاریخ انتشار آن نبودند.
درحالیکه مایکروسافت و مقامات امنیتی قادر به شناسایی هکرها نبودند، گمان میرود که نقض اطلاعات در طول فرایند بومیسازی Halo 2 رخداده است، چون تنها نسخه PAL بازی با دیالوگهای فرانسوی در دسترس هکرها قرار گرفت.
مایکروسافت، ناشر بازی، در اقدامی جالب، بازیکنانی را که نسخه اولیه Halo 2 را دانلود کرده بودند را «دزد» نامید و قول داد اقدامات قانونی و سختگیرانهای علیه آنها انجام میدهد. استودیو Bungie همچنین هرگونه افشای احتمالی بازیهای کامپیوتری را بهسختی مورد بررسی قرار داد و کاربرانی را که اسکرینشاتهای اولیه بازی Halo 2 را ارسال میکردند، تهدید به ممنوعیت دائمی از انجمن و بخش چندنفره شدند.
6. دسترسی هکرها به بیلد بازی Gears of War 3 (2011)
معمولاً هدف هکرها انتشار اطلاعات پیرامون برنامههای آینده شرکتهای بازیسازی است، نه اینکه به فاصله چند ماه تا عرضه محصول، اقدام به نشت نسخه شبه کامل آن کنند. متأسفانه، این دقیقاً همان چیزی است که برای استودیو «اپیک گیمز» (Epic Games) در ژوئن سال 2011 اتفاق افتاد، زمانی که نسخه اولیه و شبه کامل بازی Gears of War 3 سه و ماه نیم قبل از تاریخ انتشار برنامهریزی شده به اینترنت درز کرد.
گفتنی است مقصران این فاجعه، گروه هکری XBox Underground بودند که با استفاده از رمز عبور ایمیل سرقتی، متعلق به کارکنان فناوری اطلاعات شرکت، به شبکههای Epic Games دسترسی پیدا کردند. نسخه فاش شده رفته Gears of War 3 شامل بخش تکنفره کاملاً قابل بازی بود و حتی برخی از ویژگیهای چندنفره را ارائه میکرد؛ اما این نسخه از دید استفادهکنندگان مملو از «باگ و مشکلات فنی» بود. بااینحال، این نسخه به حدی کامل بود که توانست بخشهای مهمی از داستان بازی مذکور را در قالبهای ویدئوهای «یوتیوب» برای طرفداران سری اسپویل کند.
5. نفوذ هکرها به شبکه سیدی پراجکت رد (2021)
حمله سایبری فوریه 2021 به شبکه CD Projekt RED منجر به افشای اطلاعاتی از بازیهای عرضهشده این استودیو لهستانی شد. هکرها در جریان این حمله به کد منبع نسخه Pre-Alpha بازی «سایبرپانک 2077» (Cyberpunk 2077) دست یافتند. البته این بازی به مدت سه ماه با مشکلات فنی متعددی سروکار داشت؛ اما نسخه آزمایشی به گیمرها نگاه اجمالی به تغییروتحول شکستخورده پروژه بزرگ CD Projekt RED داد.
در مجموع، هکرها از باجافزار برای سرقت کد منبع پروژههای Cyberpunk 2077، Gwent، نسخه منتشر نشده Witcher 3 و همچنین مجموعهای از اسناد حسابداری، اداری و قانونی استفاده کردند. زمانی که استودیو CD Projekt RED از پرداخت باج به هکرها امتناع کرد و بهجای آن تصمیم گرفت فایلها را با استفاده از نسخه پشتیبان بازیابی کند، آنها دادههای سرقت شده را به دارک وب انتقال دادند.
4. لو رفتن داستان کامل بازی آخرین بازمانده از ما 2 (2020)
همه بازیکنان برای دریافت دنباله بازی تحسینبرانگیز «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) مشتاق بودند. در ماههای منتهی به انتشار بازی The Last of Us Part II در سال 2020، داستان کامل بازی به همراه برخی از ویدئوهای گیمپلی آن لو رفت و توانست لقب یکی از بزرگترین لیکهای تاریخ گیم را به خود اختصاص دهد.
با افشای داستان کامل بازی The Last of Us Part II، بسیاری از کاربران حتی از جهشهای داستانی این بازی بهشدت ناراضی شدند و پایان تلخوشیرین آن منجر به برانگیختن خشم کاربران شد. اتفاق فوقالذکر همچنین برخی از کاربران را به بایکوت کردن ساخته استودیو «ناتی داگ» (Naughty Dog) ترغیب کرد و به دنبال آن، شهرت این استودیو خدشهدار شد.
3. لیک شدن بازی Half-Life 2؛ قتل به سبک هکرها (2003)
بازی Half-Life معمولاً در صدر فهرستهای «بهترین بازیهای تمام دوران» قرار میگیرد و دلیل خوبی هم دارد؛ بنابراین انتظار کاربران برای تجربه بازی Half-Life در پاییز سال 2003 به اوج خود رسیده بود. شرکت Valve تقریباً پنج سال روی توسعه این دنباله ارزشمند کارکرده بود.
متأسفانه، بازی Half-Life 2 قربانی یک حادثه تلخ هکری شد که روی سرانجام این سری تأثیر گذاشت. «الکس گمبی» (Alex Gembe)، یک هکر آلمانی به شبکه شرکت Valve نفوذ و سورس کد بازی Half-Lfie 2 را دانلود کرد. او سورس کد مذکور را با دوستان خود به اشتراک گذاشت که بلافاصله آن را بهصورت آنلاین پخش کرد.
خشم شرکت Valve از اقدام این هکر آلمانی بهشدت افزایش یافت. «والو» تلاش کرد میزان آسیبدیدگی را کنترل کند؛ اما در نهایت مجبور شد اشتباه خود را جبران نماید و انتشار بازی را یک سال دیگر به تأخیر بیندازد. تخمین زده میشود که این خرابی حدود 250 میلیون دلار برای Valve هزینه داشته باشد. شایعات حاکی از آن است که توسعهدهندگان (از جمله Gabe Newell) به دلیل خستگی و فشار روانی از ساخت بازی Half-Life 3 دست کشیدند.
2. هجوم هکرها به پروژههای استودیو اینسامنیاک گیمز (2023)
استودیو «اینسامنیاک گیمز» (Insomniac Games) پس از عرضه موفقیتآمیز بازی Spider-Man 2، یکی از بدترین افشاگریهای گیمینگ سال 2023 را تجربه کرد. هکرها در دسامبر سال 2023 حدود 1 ترابایت از دادهها و سورس کد پروژههای آینده این استودیو را در اینترنت منتشر کردند.
گفتنی است نسخه قابل بازی Marvel’s Wolverine که قرار بود چند سال دیگر بهصورت انحصاری برای کنسول PS5 عرضه شود، بهصورت آنلاین در اینترنت پخش شد. این دادهها شامل پروژههای Spider-Man 3 و نیز Marvel’s X-Men بودند که هیچکس نمیدانست آنها در دستساخت قرار دارند.
هکرها همچنین به اطلاعات شخصی کارمندان «اینسامنیاک گیمز» دست یافتند تا فضای ملتهبی را برای آنها ایجاد کنند. بااینحال، استودیو همیشه مقاوم Insomniac بهسرعت به این وضعیت رسیدگی کرد. «ایسامنیاک» به کاربران اطمینان داد که هنوز سخت مشغول کار روی بازی ولورین هستند و قویتر از گذشته به عرصه گیمینگ باز خواهند گشت.
1. افشای جزئیات اولیه بازی جیتیآی 6 (2022)
سال 2022 شاهد یکی از بدترین لیکهای صنعت گیم بودیم. پس از هکشدن سرورهای شرکت «راکستار» (Rockstar) توسط یک جوان هفدهساله، بیش از 90 کلیپ از بیلد اولیه بازی GTA VI در رسانههای اجتماعی منتشر شدند.
بیشک پروژه Grand Theft Auto VI مورد انتظارترین بازی تمام دوران است. اگرچه لیکها نشان از توسعه اولیه GTA VI داشتند؛ اما همچنان آنها برای برنامه «راکستار» مضر بودند. «راکستار» که سالها تلاش کرد امنیت اطلاعات بازی GTA VI را محفوظ نگه دارد؛ ولی مجبور شد علیه این جوان اقدام قضایی کند.
اطلاعات لیکشده بهنوعی هیاهوی بازی GTA VI را به طرز شگفتانگیزی افزایش داد. تریلر اولیه این بازی در دسامبر سال 2023 منتشر شد و توانست حدود 215 میلیون بازدیدکننده در YouTube داشته باشد.
نظر شما چیست؟ به نظر شما بزرگترین و جنجالیترین افشاگری صنعت بازیهای کامپیوتری کدام بوده است؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید