در صورتی که یک بازی با کتابخانه سطح پایین و موتور، به همراه کد نویسی، برای یک سری خاص از کارت گرافیک ها بهینه شود، مهم نیست که چه مقدار از طول عمر آنها می گذرد؛ نتیجه می تواند بسیار خیره کننده باشد. این اتفاقی است که برای کارت گرافیک های AMD در بازی World War Z روی داده است.
شرکت AMD از جمله بزرگترین اعضای توسعه دهنده ی Vulkan API است که در سالهای اخیر معرفی شده و توسط کارت گرافیک های این برند حسابی پشتیبانی می گردد. برخی از بازی ها دارای 2 حالت برای تغییر بین DirectX و Vulkan هستند که بدین ترتیب می توانید با توجه به برند و مدل کارت گرافیک خود، بالاترین بازدهی را دریافت نمایید. ولکان را می توان چیزی دانست که از بدنه ی شکست خورده Mantle API بیرون آمد؛ به هر حال اینک Vulkan به عنوان یک کتابخانه سطح پایین پیشرفته و سبک از سوی توسعه دهندگان شناخته می شود.
در ادامه شاهد بنچمارکهای کارت گرافیک های AMD و NVIDIA در بازی World War Z هستید که با کتابخانه سطح پایین Vulkan برای کارت گرافیک های AMD بهینه شده و توانایی آنها را به صورت چشمگیری بالا برده است.
Rise of the Tomb Raider
;);)
کدوم tomb raider رو میگی. هیکدوم از بازی های tomb radier از VULKAN استفاده نمی کنند.
shadow of tomb raider از DX12 استفاده میکنه.
سلام.ممنونم از توضیحات خوبتان.
درسته این موضوع مطرح شده که چشم انسان بالاتر 60 فریم ریت رو نمیتونه زیاد تشخیص بده
.بله تو این شرایط اسف بار فقط این APU های AMD هستن که به داد گیمرا قشر متوسط رو پایین میرسن:smiley5:smiley5:smiley5:smiley5
البته که اینجا صجبت سر گیم و نه کار دیگه ای؛ هرچند که من کارم پردازش موازی و میدونم حافظه گرافیک چندان هم به درد کار غیر گیم نمیخوره. اون هسته های کودای کارت مهم که البته مال انودیا هست فقط و حالا یک سری اسم های مشابه که تو AMD هست و خب خیلی از برنامه ها مثل افترافکت ازشون پشتیبانی نمیکنند. بد یا خوب این یک ضعفِ؛ از طرف دیگه حافظه بیشتر تو کارت گرافیک اتفاقا مصرفش به خصوص تو گیم هست برای لود مواردی مثل تکسچرها و … بخصوص توی بازیهای جهان باز که نیاز به فضای حافظه بیشتری دارند واسه لود محیط. حالا از همه این ها بگذریم من خودم طرفتدار AMD هستم ولی بیشتر تو سری های جدید پردازندش به خاطر داشتن قدرت پردازشی بالا. ولی خب چه بخوایم چه نخوایم AMD تا الان تو بحث گرافیک چندان موافق نبوده حداقل نه برای کسانی که به صورت مولتی تسک کار میکنند با کارت. بیشتر برای گیم خوب هست کارت های AMD —- نکته عجیب این مطلب دقیقا همین که با یک کارت 16 گیگی وارد رقابتی شده که نتیجش به قول شما تاثیری نداره واسش! خب چه کاری طرف همون کارت 8 گیگ رو میخره اگر برای گیم میخواد
یادگیری کتابخانه های جدیدتر واس توسعه دهنه های تنبل همیشه سخت تره و خب شرکت هایی مث انویدیا و مایکروسافت سودشون تو اینه ک DX بمونه
البته در نهایت شاید ولکان بخاطر مهم ترین ویژگیش ینی کراس پلتفرم بودن جای dx رو بگیره و کار توسعه دهنده ها رو راحتر کنه
همین الانم بعضی گیم های بزرگ از ولکان استفاده میکنن مث Doom، Tomb Raider
Vulkan = Windows 7+8+10 + Linux + macOS + Android + iOS
VS
DirectX 12 = Windows 10+ Xbox One X
یه جای این بنچمارک مشکل داره چون تا اونجایی که من دیدم rtx2070 در 1440p حدود 94 فریم میزد نه 84.
احتمالا با یک مشکل تو درایور انویدیا است چون قبلا این اتفاق برای Forza Horizon 4 هم رخ داد که بعد از مدتی با یک آپدیت درایور از طرف انویدیا مشکل حل شد.
:-bd:-bd
خی هر دو 700 دلار ولی radeon vii نزدیک 30 فریم بالاتر از rtx 2080 عمل کرده .
حقیقتش کیفیت کار اونقدر بالا هستش که تفاوت هاشون خیلی جزیی هستش
من خودم ۲۰ ساله توی کار کامپیوتر هستم اختلاف عملکرد این دو شرکت خیلی جزیی هستش البته کاربر عادی و روزمره و حتی گیمرها هم متوجه این تفاوت نمیشن به خاطر هش مورد استفاده در کارت گرافیک ها سبب افزایش شدید قیمت های کارت گرافیک بیشتر شده تا کیفیت و وصوح تصویر شما مثلا در فیلم های سینمایی ۲۹.۷ فریم بر ثانیه پخش می شه نه مثلا ۲۰۰ فریم بر ثانیه در ایران این عدد ۲۴ فریم در ثانیه است حالا شما خودت بگو فرق بین ۱۲۹ فریم با ۱۲۳ فریم اینقدر به چشم میاد یا نه ؟ زیاد خودتون رو اذیت نکنین من خودم یه سی پی یو apu amd رو بیشتر می پسندم چون تمام بازی ها رو باهاش بازی کردم و فقط الان به خاطر اینکه dirctx 12 روش نصب نمیشه بازی نمیکنم منتظر یه apu ۸ یا ۱۶ هسته ای amd هستم به محض اینکه تولید بشه خودم خیلی سریع خریداریش میکنم و از این مبالغ فرار می کنم و یه مقدار رم سیستمم رو تقویت میکنم تا فول اوکی بشه همه چیز
واقعا همینه amd کارتاش از نظر قدرت خوبن اما بهینه سازی براش ضعیفه متاسفانه بازی نابرابری در جریانه شرکتای انویدیا و اینتل رشوه های سنگینی میدن اما خورشید همیشه پشت ابر نمیمونه
radeon vii 16gb hbm2=700$
rtx 2080 8gb gddr6=700$
:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd:-bd
درکش برات سخته که کارت گرافیکای AMD هم میتونن بهترین باشن=))=))=))=))=))=))=))=))=))=))=))
چرا میزان رم رو میگی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! تفاوت قیمت ها رو هم بگو دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نبرنت مهندس. radeon vii فقط واسه گیم ساخته نشده بلکه کاربردهای زیادی دیگه از حافظه 16 گیگابایتیش میبره
بعدشم یه گیم تا یه حدی حافظه میخواد از اون جا به بعدش حاظه ی بیشتر کمکی به فریم دهی نمیکنه .بعدشم چیزی نمیدونید خواهشا یه اسم کمپانی بزرگو لکه دار نکنید:l
با یه تغییر کتابخانه ورق برگشت=))
عمریه بخاطر اینکه اکثر گیم ها و نرم افزار ها واسه AMD بهینه نیستن خدشه به اسمشون وارد میکنن و اینتل و انویدیا حسابی پول پارو میکنن با بنچمارک هایی که به نفعشون بهینه شده اینو خودمم نمیدونستم تا بنچمارک های بازی فروزا رو دیدم که vega 64 با هشت گیگ حافظه فریم اندازه 1080ti داد.:smiley5
حاجی اون که مقایسه کردی نسخه واتر کولر دارشه نسخه بادی 119 فریم میده
بعدشم حافظه مطرح نیست الان 2060 بهتر از 1070 که دو گیگ بیشتر حافظه داره فریم میده
تفاوت کارت 16 گیگش با 8 گیگش فقط حدود 10 فرم هستش؟! وات دِ فاز AMD !!!؟؟؟ تمسخر آمیز اصلا! حجم حافظه رو دوبله کرده ولی تعداد فرم از 129 رسیده به 133! نچایی بابا
:-bd:-bd:-bd
سلام.خب، پس اگر این api سطح پایین، اینقدر می تواند نرخ فریم را افزایش دهد و البته توسط هردو شرکت amd/nvidia هم می تواند پشتیبانی شود؛چرا جایگزین dx سنگین، نمی شود؟(الان گرافیک برخی بازیهای دیتادار موبایل، واقعا در حد pc است و بنظرم پیشرفت pc در زمینه گرافیک، بسیار کند شده است.)
چه بنچمارک تخیلی و رویاییییییییییییی!!!:)
جالبه یه برنامه انقدر روی سخت افزار تاثیر میذاره. فکرشو کنید اگه به خاطر سود نبود چه اتفاقاتی می تونست تا حالا بیفته که نیفتاده.