این روز ها هر آن چه در مورد Direct X 12 شنیده می شود به بازی Ashes of the Singularity و نتایج نه چندان قابل توجه کارایی Direct X 12 بر روی کارت های گرافیک انویدیا مربوط می شود. مواردی که چندان امیدوار کننده به نظر نمی رسند. اما این موارد تنها نشان دهنده ی کارایی Direct X 12 در زمان حال هستند و عده ای معتقدند که آینده برای این واسط پر سر و صدا بسیار درخشان تر از امروز خواهد بود. یکی از این افراد آقای دیلان براون است که هم اکنون به همراه تیم تحت سرپرستی اش بر روی بازی مستقلی به نام کافئین (Coffeine) کار می کند. آقای دیلان در مصاحبه ای که اخیراً در رابطه با توضیح زیر و بم بازی کافئین انجام داده، طی صحبت های خود اشاره های پر رنگی نیز به آینده ی درخشان واسط Direct X 12 داشته و مدعی شده که سبک اول شخص در دنیای بازی های کامپیوتری قطعاً بر روی Direct X 12 تحول چشم گیری را تجربه خواهد کرد.
به اعتقاد آقای براون به کمک Direct X 12 بازی های سبک اول شخص در آینده ای نزدیک می توانند چیزی در حدود 20 در صد افزایش کارایی را تجربه کنند که این افزایش، موارد ساختاری مهمی را در بر می گیرد. در این میان یکی از مواردی که براون طی صحبت های خود به آن اشاره داشته است نرخ فریم بازی هاست که به کمک Direct X 12 می تواند تا 20 در صد افزایش یابد. در واقع افزایش 20 در صدی نرخ فریم بازی ها می تواند رقم بسیار قابل توجهی باشد و در صورت صحت گفته های براون، احتمالاً مشکلات ریز و درشت و آزار دهنده ای که بازی سازان مختلف در نسل قبل و حتی نسل حاضر بازی های کامپیوتری در زمینه ی ثابت کردن نرخ فریم بازی های خود بر روی اعدادی نظیر 30 و 60 داشتند، بالاخره برطرف خواهد شد (لاقل در سبک اول شخص!). البته این گفته های آقای براون تنها بر اساس تجربیات واحدش از بازی کافئین بیان نمی شود و از آن جا که او پیش از این مدتی را در همکاری با تیم توسعه دهنده ی Direct X 12 گذرانده است، موفق به تجربه ی بسیاری از عناوینی شده که همچون بازی کافئین از Direct X 12 بهره می برند و توسط موتور گرافیکی آنریل انجین 4 ساخته شده اند. البته آقای براون رقم 20 در صد مذکور را تنها منحصر به بهبود فرآیند اجرای بازی های سبک اول شخص بر روی پلتفرم PC می داند و به اعتقاد او میزان کارایی Direct X 12 بر روی بازی های اول شخص کنسول اکس باکس وان حتی می تواند بسیار فراتر از این باشد. در واقع از آن جایی که ساختار سخت افزاری کنسول اکس باکس وان تا انتهای این نسل هیچ تغییری را به خود نخواهد دید، این ثبات می تواند به ثبات کارایی بازی های اول شخص بر روی این کنسول منجر شود و گذشته از آن به نظر می رسد که وجود Direct X 12 امکانات فراوانی را در زمینه ی ساخت بازی های مختلف برای کنسول انحصاری مایکرو سافت فراهم کرده است. بنا بر گفته های آقای براون تا پیش از این فرآیند پورت کردن بازی های PC بر روی کنسول کار چندان بی درد سری نبود و دلیل اصلی این موضوع این بود که طی فرآیند جابجایی، همواره کیفیت کار بر روی کنسول پایین می آمد. اما او معتقد است که به مدد وجود Direct X 12 ، خود توانسته هر آن چه بر روی نسخه ی PC بازی کافئین پیاده سازی کرده را عیناً بر روی نسخه ی اکس باکس وان نیز پیاده کند و در عین حال گزینه های بیشتری را نیز برای ارتقا دادن کیفیت بصری بازی در اختیار داشته باشد. البته براون در حین صحبت هایش به نکته ی جالبی هم اشاره داشته که قطعاً به مذاق هواداران کنسول انحصاری سونی بسیار خوش خواهد آمد. او معتقد است که توانایی فنی و سخت افزاری کنسول پلی استیشن 4 کمی از همتای خود یعنی اکس باکس وان بالاتر به نظر می رسد.
تصویری از محیط بازی کافئین که توسط استودیو مستقل Incandescent Imaging در حال ساخت است
حال که به بازی کافئین اشاره شد، بد نیست توضیح مختصری نیز در مورد این بازی بدهیم. کافئین اثری است اول شخص در سبک ماجرایی که درونمایه ای ترسناک دارد و گیم پلی آن بیشتر بر حل کردن معما های محیطی استوار شده است. داستان این بازی نیز در نوع خود جالب به نظر می رسد. وقایع داستانی این اثر در آینده ای خیالی به وقوع می پیوندد. جایی که انسان ها با شدت هر چه تمام تر به قهوه معتاد شده اند (!) و از همین رو تشکیلاتی سازمان یافته اقدام به تاسیس یک ایستگاه فضایی بزرگ می کند تا با یافتن ذخایر فضایی موجود در سیاره های مختلف، برای اهل زمین قهوه ی مصنوعی تولید نماید! در این میان فرآیند ساخت بازی کافئین ابتدا بر پایه ی استفاده از نسخه ی سوم موتور آنریل انجین آغاز شد. اما با مشاهده ی امکانات بهتر و بیشتر موجود در نسخه ی جدید این موتور، تیم سازنده ی بازی کافئین ترجیح دادند تا اثر مذکور را با موتور آنریل انجین 4 بسازند. این بازی قرار است ابتدا در سه بخش مجزا برای پلتفرم PC عرضه شود که تاریخ انتشار نخستین بخش این سه گانه در پایان سال جاری میلادی خواهد بود. ضمن این که دارندگان دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان هم می توانند در سال آینده ی میلادی انتظار این بازی را بکشند.
مسلماً وقتی DX12 فراگیر بشه و مشکلات اولیه رفع بشن و یکی دو سالی بگذره، میتونیم عناوینی رو که این چند سال نه چندان راحت میشد با کیفیت بازی کرد رو بازی کنیم. بازی های First Person Shooter با نرخ 90 FPS…
باید ببینیم واقعا بازی های نسل اینده چقدر با بازیهای فعلی تفاوت گرافیکی خواهند داشت.