سونی و مایکروسافت مشخصات فنی کلیدی کنسولهای نسل بعد خود را اعلام کردهاند و میدانیم که هر دو کنسول نسل نهم این دو کمپانی به CPU و GPU سفارشی شرکت AMD مجهزند اما جزئیات این تراشههای سختافزاری مشخص نبود تا بتوانیم مقایسه دقیقتری از این دو رقیب سر سخت داشته باشیم. اما به نظر میرسد کنسولهای PS5 و Xbox Series X قابلیت رهگیری پرتو یکسان یا همان Ray Tracing را با برخورداری از تراشه گرافیکی یکسان که با معماری جدید AMD با نام RDNA2 همراه شدهاند ارائه خواهند داد.
Ray Tracing ویژگی تعیین کننده گرافیک کنسولهای PS5 و Xbox Series X
این اطلاعات روز گذشته توسط AMD و در روز کنفرانس تحلیل مالی این کمپانی به اشتراک گذاشته شده است. AMD در طول برگزاری این رویداد میزبان اتفاقات مختلفی بود که در این اواخر شامل حال صنعت کامپیوتر و صنایع مرتبط شده است. معماری گرافیکی جدید این شرکت یعنی RDNA2 مهمترین موضوع رویداد روز گذشته AMD بود که بالاخره قابلیت Ray Tracing را در خود جای داده است. قرارگیری این ویژگی در تراشههای نسل بعد این تراشهساز اتفاقی قابل انتظار بود چرا که از مدتها پیش مشخص شده بود کنسولهای PS5 و Xbox Series X به ویژگی Ray Tracing مجهزند و این در حالی بود که AMD هنوز معماری گرافیکی که این قابلیت را در خود جای داشته باشد معرفی نکرده بود.
اما حالا با ورود معماری نویدبخش RDNA2، این پازل حل شده است. گویا Ray Tracing مهمترین نقش را در تراشه گرافیکی کنسولهای نسل بعد داشته و به همین دلیل این بخش از پلی استیشن 5 و Xbox Series X تفاوت خاصی با یکدیگر نخواهند داشت. در این صورت اختلاف میان توان گرافیکی این دو کنسول ناچیز و بسیار کمتر از اختلافی خواهد بود که در نسلهای گذشته شاهد آن بودهایم. این در حالیست که برخی شایعات گذشته، حاکی از این داشتند که سونی از فناوری گرافیکی قدیمیتر AMD در کنسول خود استفاده خواهد کرد در حالی که مایکروسافت از جدیدترین فناوری این کمپانی در Xbox Series X بهره خواهد برد.
RDNA2 معماری محبوب گیمرها و توسعهدهندگان خواهد بود
حال با اطلاعاتی که AMD در این مورد منتشر کرده، رقابت این دو کنسول در بخش پردازش گرافیکی بسیار نزدیک خواهد بود. David Wang در کنفرانس دیروز این شرکت گفته است:
“ما شتاب دهنده سختافزاری کاملا جدیدی را با برخورداری از Ray Tracing به عنوان بخشی از معماری RDNA2 توسعه دادهایم. این معماری رایج در کنسولهای نسل آینده است که تولید محتوا را برای آنها بسیار ساده میکند. توسعهدهندگان میتوانند بازی ساخته شده برای یک پلتفرم را به راحتی برای پلتفرم دیگری نیز عرضه کنند.”
در این بیانیه خبرهای خوش صرفا برای گیمرها نیست و مطمئنا توسعهدهندگان بازیها نیز از آسان بودن توسعه بازی و عرضه یک عنوان برای چند پلتفرم خوشحال هستند. اما چیزی که هنوز در مورد کنسولهای بعد سونی و مایکروسافت مبهم است، تاثیرگذاری سخت افزارهای جدید بر روی قیمت این دو محصول است. گمانه زنیها در مورد قیمت کنسولهای PS5 و Xbox Series X ضد و نقیض است و برای اطمینان در این مورد باید منتظر اطلاعات رسمی بمانیم.
دیدگاهتان را بنویسید