در نسل قبلی بازی های کامپیوتری، هرچقدر که شرکت های بازیسازی غربی پر و بال بیشتری یافتند و در میان مخاطبان و منتقدان خود موفق تر ظاهر شدند، شرکت های بازیسازی ژاپنی به همان نسبت با افول و سقوط روبرو بودند و بیش از هر چیز این قطار شکست های پی در پی بود که رهایشان نمی ساخت و هر روز واژه ی ناکامی به دنبال نامشان ردیف می شد. وخامت اوضاع کم کم به جایی رسیده بود که عده ای واقعاً نگران حال صنعت بازیسازی ژاپن بودند و حتی تعدادی از ناظران، کار مردم سرزمین آفتاب تابان را در دنیای بازی های کامپیوتری تمام شده می دانستند. با آمدن نسل جدید کنسول های خانگی، اوضاع حتی بدتر از قبل شد و کار به جایی رسید که حتی شرکت پر آوازه ای نظیر نینتندو که همگان نامش را با موفقیت های پی در پی و همیشگی عجین می دانستند نیز با شکستی همه جانبه در عرضه ی کنسول خانگی جدیدش WiiU مواجه شد. اما به نظر می رسد این اوضاع نگران کننده همچنان ادامه دارد و این روزها دلیل تازه ای برای نگرانی هواداران بازی های ژاپنی و خصوصاً علاقمندان شرکت قدیمی Konami پیدا شده: تغییر سیاست های کلی این شرکت پیشکسوت و تمرکز یافتنش بر روی ساخت بازی های جدید برای پلتفرم های موبایل!
اخیراً مدیر شرکت کونامی یعنی آقای هیدکی هایاکاوا، اظهارات عجیبی در مورد آینده ی کاری شرکت تحت سرپرستی اش انجام داده که جمع بندی آنها بر تغییر سیاست کلی کونامی و تمرکز کاری این شرکت بر روی پلتفرم های موبایل مهر تایید می زند. به عقیده ی آقای هایاکاوا مسیر صنعت بازی های کامپیوتری به شکلی مستمر به سمت ساخت عناوین موبایل پیش خواهد رفت و در آینده ی پیش رو این بازی های همراه خواهند بود که همچون پُلی جذاب، تمام مردم دنیا را به دنیای بازی های کامپیوتری متصل خواهند نمود. به این ترتیب آنها هم قصد دارند که از این پس تمرکز اصلی شان را بر روی همین پلتفرم قرار دهند و دلیل اصلی این تصمیم هم این است که تقسیم بازار بازی های کامپیوتری به زیرمجموعه های جداگانه دیگر معنی و مفهومی ندارد و در آینده ای نزدیک این عناوین موبایل خواهند بود که در دنیای سرگرمی حرف اول را خواهند زد. این گفته ها در حالی صورت پذیرفته که همگان شرکت کونامی را با بازی های درخشانش بر روی کنسول های خانگی و کامپیوترهای شخصی می شناسند. عناوینی نظیر سری Metal Gear، Silent Hill و Castelvania که بیش از هر چیز علاقمندان حرفه ای بازی های کامپیوتری را به عنوان مخاطبان اصلی خود در نظر داشتند. حال با این اظهارات بیم آن می رود که کونامی پس از این بیشتر بر روی ساخت عناوین کژوال و ساده پسندتر تمرکز بیابد و بخش عمده ای از مخاطبان قدیمی خود را از دست بدهد. البته آقای هاکایاوا در ادامه ی صحبت های خود، بخش دیگری از خط مشی اصلی کونامی در روزهای آینده را نیز روشن ساخته است. بنابر گفته های او، امروز مردم بیش از هر زمانی به خرید ویژگی های افزودنی بازی ها علاقمندند و در کنار آن، خود آنها هم از الگوی عرضه ی نسخه ی همراه بازی Power Pro (مجموعه ی بازی بیسبال ساخته شده توسط این شرکت) بسیار راضی و خشنود هستند. بنابراین از این پس تمامی عناوین کونامی از جمله سری Pro Evolution Soccer نیز باید از همین الگو پیروی کنند. به این معنی که محتواها و ویژگی های اضافه ی جانبی در تمام این بازی ها باید همانند عناوین موبایل امروزی قابل فروش از سوی تولید کننده باشند و به عنوان مثال برخی ویژگی های جانبی سری فوتبال PES می تواند بصورت محتوای قابل خرید از سوی سازندگان در اختیار علاقمندان این بازی قرار گیرد. البته ویژگی مذکور در نسخه ی PES 2013 این شرکت نیز وجود داشت، با این تفاوت که محتواهای اضافی نظیر کفش های منحصر به فرد بازیکنان نه از طریق پول واقعی که از طریق کسب اعتبار مجازی داخل بازی (که از راه انجام مسابقات مختلف افزایش می یافت) قابل دستیابی بود. حال به نظر می رسد که بازیبازان برای به دست آوردن چنین ویژگی هایی باید پول بپردازند! در واقع اقدام فوق در صورت عملی شدن بسیار عجیب و غیر قابل توجیه خواهد بود چون سری PES به خودی خود چند سالی است که در سایه ی مجموعه بازی رقیب یعنی FIFA قرار دارد و این اقدام می تواند بخش مهمی از هواداران فعلی این سری را نیز به سوی اردوی دشمن رهنمون سازد!البته آقای هایاکاوا نسبت به موفقیت روزافزون عناوین موفقشان نظیر سری MGS و PES اظهار امیدواری کرده اما در عین حال خاطرنشان ساخته که آنها باید سعی کنند تا هرچه زودتر آثار بزرگ و موفقشان را به روی پلتفرم های موبایل نیز بیاورند. با تمام این اوصاف، تصمیم فوق می تواند به احیای بازی هایی نظیر سری Contra که با آمدن کنسول های سه بعدی، کم و بیش از صحنه ی روزگار محو شده بودند کمک کند اما هنوز هم جای این سوال وجود دارد که کونامی چگونه می تواند آثار بزرگ و موفق خود نظیر سری MGS را به روی پلتفرم های موبایل بیاورد؟ به نظر می رسد که همین استراتژی جدید کونامی سبب ساز وقایع اخیر و تلخ این شرکت نظیر اختلاف نظر شدید هیدئو کوجیما با سران کونامی و همچنین کنسل شدن ساخت نسخه ی جدید سری Silent Hill بوده باشد. در پایان می توان گفت با توجه به روندی که طی یکی دو سال اخیر در مدیریت کلان کونامی شاهدش بودیم (روندی که به نزول شدید سری PES و شکست مفتضحانه ی نسخه ی دوم بازی کسوانیا: ارباب سایه ها انجامید) لزوم یک تغییر استراتژی در برنامه های آتی این شرکت لازم و ضروری به نظر می رسید، اما هیچ کس فکرش را نمی کرد که تصمیم سران کونامی برای تغییر استراتژی کلی شان تا این حد بحث برانگیز و پر حرف و حدیث باشد.
حتی متال گیر هم بازی خیلی خوبی نیست در گذشته بیشتر بازیهای رایانه ای ساخت ژاپن بود اما حالا چی resident evil بهترین بازیشونه . تمام بازیهای سگا ومیکرو واتاری ژاپنی بودن.اما حالا بازیهای ژاپنی دارن منقرض میشن.
براي من که گيمرم اينکه کمپاني konami چيکار ميکنه اصلأ مهم نيست فقط خدا کنه بخاطر سود سري metal gear رو به گند نکشه،با اين کنترل افتضاح بازيها روي موبايل/تبلت فقط گند ميزنه به خاطراتمون ناسلامتي اولين بازي در سبک مخفي کاريه،آدم وقتي ابهت big boss رو در برابر شخصيت هاي ديگه تو اين سبک ميبينه حال ميکنه،حالا داستانش بماند.