بعد از گذشت 6 سال از انتشار نسخهی اول بازی «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us)، شرکت «ناتی داگ» (Naughty Dog) برای ساخت قسمت دوم تلاش زیادی کرده و تغییرات زیادی در گیمپلی و ویژگیهای این بازی درنظر گرفته است. قسمت دوم، زیرساختهای اصلی بازی اول را چاشنی ترفندها و تفاوتهای کوچک و بزرگ زیادی کرده تا باوجود شباهت به نسخهی اول، یک بازی جذاب و جدید پیشرو داشته باشیم.
مجله اینترنتی «گیماسپات» (GameSpot)، اخیرا این بازی را بررسی و تفاوتهای آن با بازی اول را منتشر کرده است. در ادامه میتوانید این تفاوتهای جالب را ببینید. با سختافزارمگ همراه باشید.
الی میتواند بپرد، بالا رفته و یا سینهخیز برود
«الی»، در مقایسه با «جوئل»، فرز و چابکتر است و بهتر میتواند در هنگام مبارزه جابهجا شود و خودش را از مخمصه خلاص کند. قابلیتهای اضافهشده در نسخهی دوم، پریدن و بالا رفتن از روی موانع مختلف، یا سینهخیز رفتن از زیر آنها است. اینگونه، برای بالا رفتن از جاهای مختلف، بهشرطی که زیادی بلند نباشند، دیگر نیازی به پیدا کردن نردبان نیست. این قابلیتها شاید برای حل کردن معماهای بازی مفید باشند، اما هنگام مبارزه یا فرار کردن از دست دشمنان هم بسیار کارآمد خواهند بود.
بهنظر نمیرسد نردبان و تختهچوبی برای مراحل مختلف وجود داشته باشد
ناتی داگ بهکلی اصول پازلها و معماهای درون بازی را تغییر داده و برای مثال، برای پیدا کردن مسیرهای پیشرو و رد شدن از مکانهای مختلف، باید از تواناییهای حرکتی الی، بهجای کمک گرفتن از نردبان یا الوارهای متنوع، کمک بگیرید. البته سطل زبالههای بزرگی که در نسخهی اول وجود داشتند همچنان هستند و شما میتوانید با جابهجا کردنشان، از آنها برای رفتن روی دیوار یا مکانهای بلند استفاده کنید.
پنهانکاریِ بیشتر!
توانایی سینهخیز رفتن، فقط برای عبور از زیر درها یا موانع دیگر نیست! الی با خزیدن روی چمن و علفهای بلند، صدای کمتری تولید میکند و همچنین دشمنان نمیتوانند او را به خوبی ببینند. این مورد، پنهانکاری بازی را افزایش میدهد و هیجان بیشتری به بازیکن میبخشد. البته اگر زیادی به دشمنها نزدیک شوید، آنها متوجه حضور شما میشوند و این پنهانکاری بیفایده خواهد بود.
وجود یک دکمه اختصاصی برای جاخالی دادن
قابلیت جدیدی که به سیستم حرکتی الی اضافهشده، جاخالی دادن بوده که با زدن روی دکمهی دویدن قابلاستفاده است. این جاخالی دادن، به الی اجازه میدهد تا حملات انسانها یا آدمخوارهای ویروسی را دفع کرده و آنها را با یک ضدحمله غافلگیر کند. با این حرکت همچنین میتوانید از گلولههای دشمنان هم جان سالم ببرید. بهطور کلی، فرز بودن الی به زنده ماندن او کمک میکند، و شما با مهارت پیدا کردن در استفاده از این حرکات مختلف، باید بعضی مراحل سخت بازی را پشت سر بذارید.
«Shambler»: دشمن جدید آلوده به ویروس
در نسخهی دوم، تعداد زیادی از دشمنهای ویروسی را، که در اولین بازی با آنها بهخوبی آشنا شدید، خواهید دید. وجود «Runnerها» و «Clickerها» همچنان پابرجاست، اما بهنظر میرسد دشمنان جدید دیگری به نام «Shambler» هم قرار است معرفی شوند. این موجوداتِ بزرگ بهسختی کشته میشوند و به این راحتیها از پا نمیافتند. البته باید بگوییم که آنها از نزدیک خطرناکاند، زیرا با ضربه خوردن یا کشته شدن، ابرهای اسیدی کشندهای را در اطراف پخش میکنند. بهترین راه برای از بین بردن آنها احتمالا ساخت تله یا از راه دور تیراندازی و منفجر کردنشان است. گیماسپات به این نتیجه رسیده که بهصورت مخفیانه نمیتوان آنها را کشت، پس شما هم این را امتحان نکنید!
آدمبدها اینبار سگ به همراه دارند
دشمنان جدید دیگری هم به قسمت دوم اضافه شدهاند و چیزی نیستند جز سگهایی که به کمک آدمها آمدهاند تا به الی آسیب برسانند. این موضوع بازی را کمی سختتر کرده، زیرا در حضور انسانها بهراحتی میتوانید مخفی شوید و خطر را دفع کنید؛ اما سگها با بو کردن میتوانند متوجه حضور شما شوند و جانتان را به خطر بیندازند. این سگها با عبور از ردپای الی و بو کردن او، میتوانند جایش را پیدا کنند؛ پس هنگام مخفیکاری هم باید دائم در حال حرکت باشید تا از سگها در امان باشید. در هنگام مبارزه هم سگها نوعی تهدید محسوب میشوند، چون علاوه بر انسانها، باید با دشمنانی که سریعتر بوده و قد کوتاهتری دارند سروکله بزنید. البته در هنگام مخفیکاری، با پرت کردن بطری و تکه سنگ میتوانید حواس سگها را پرت کنید. با جابهجایی و حرکت مداوم هم میتوانید خودتان را از دست آنها خلاص کنید.
حالت «Listen Mode» به کمک میآید!
شاید مورد قبلی کمی بازی را سختتر کرد، اما با استفاده از حالت «Listen Mode»، میتوانید متوجه شوید که انسانها کی سگها را برای پیدا کردن شما میفرستند. البته اگر فاصله الی با دشمنانش زیاد باشد، شما هم نمیتوانند حرفها و صداهایشان را بشنوید.
همهی آدمبدها دارای اسم هستند
یکی از تمهای بزرگ «آخرین بازمانده از ما 2»، این است که بهگونهای میتوانید انسانیت خود را برای زنده ماندن و تلاش برای انتقامجویی از دست بدهید. صحنههای خشونت و کشته شدن، بسیار وحشیانهتر از قسمت اول هستند تا نشان دهند جنگیدن الی برای بقا چقدر میتواند سخت و وحشتناک شود. داستان به اینجا ختم نمیشود و دشمنان همگی دارای اسم هستند و دوستانشان را در حالتهای مختلف وحشت و اضطراب صدا میزنند. این موضوع میتواند هنگام کشتن آنها باعث ایجاد فضای تاریکتری بشود و حس بدی به شما بدهد. البته باید دقت داشته باشید که آنها هم سعی در کشتن شما دارند!
نحوهی بازی و برخورد با آدمبدها، بزرگتر و دارای گزینههای بیشتری است
گیماسپات در نسخهی آزمایشی متوجه شد که این بازی در سطح برخورد شخصیتها با دشمنها بسیار گسترش یافته و امکانات بیشتری به بازیکن میدهد. مکانهای زیادی وجود دارند که انواع اشیاء، درب و پنجرههای شکسته، گذرگاههای باریک و… در آنها دیده میشود و اجازه میدهند با آزادی بیشتری بازی کنید و به مبارزه با دشمنان بپردازید. تواناییهای حرکتی الی و قابلیتهای دشمنان او برای پیدا کردنش، شما را وادار میکند همیشه در حال حرکت باشید و گزینههای مختلف را امتحان کنید. شما در طول بازی با مکانهای زیادی برای مخفی شدن، سنگر گرفتن و تیراندازی کردن روبهرو خواهید شد که تجربهی قسمت دوم را بسیار لذتبخشتر میکنند.
آدمبدها باهوشترند، اما این موضوع آنها را قابلپیشبینی میکند
جدا از تمام برنامههای جدیدی که ناتی داگ پیاده کرده، شاهد تقویت هوش مصنوعی انسانهایی هستیم که میخواهند جان الی را بگیرند، و این مورد نحوهی مبارزهی آنها را انسانیتر کرده است. میزان آگاهی آنها چیزی بین اینکه «اصلا ندانند کجایید» و «دقیقا بدانند کجایید» است که «آنتونی نیومن» (Anthony Newman)، یکی از کارگردانان بازی، آن را «دانش مبهم» مینامد. برای مثال اگر با استفاده از تیر و کمان یک دشمن را بکشید، دوستان او که در نزدیکیاش قرار دارند، بهطور مبهی متوجه خواهند شد که حمله از کجا آمده است. سپس با استفاده از این اطلاعات سعی در ردیابی شما دارند، اما هنوز دقیقا نمیدانند کجا قرار دارید. البته این به نفع شما خواهد بود. با وجود دشمنانی که دقیقا مثل انسان رفتار میکنند، بازیکنان میتوانند پیشبینی کنند که آنها تصمیم دارند کجا رفته و چه کاری انجام بدهند.
همراهان اینبار بیشتر بهکار میآیند
دشمنان در قسمت دوم باهوشترند، اما دوستانتان هم همینطور خواهند بود. یکی از همراهان الی، که «دینا» نام دارد، بسیار به شما کمک میکند و با سبک مبارزهی حرفهایاش، دشمنان را از سر راه خواهد برداشت. نیومن نیز دراینباره گفت که دینا به همراه تفنگش در کنار الی مبارزه خواهد کرد و گلولههای او به اندازهی گلولههای الی آسیب خواهند رساند (برخلاف بازی آنچارتد 4 که گلولههای همراهان معمولا آسیب کمی میرساندند.)
ارتقا یافتنها پرمعناتر شدهاند
درست مثل بازی اول، با پیدا کردن قرصهای مکمل موجود در سراسر بازی، میتوانید تواناییهای الی را ارتقا بدهید. البته ناتی داگ سیستم جدیدی را در نسخهی دوم به نمایش گذاشته که لیست مهارتهای مختلفی برای الی دارد و با باز کردن هر کدام شاهد قابلیتهای مختلفی خواهیم بود. ارتقا پیدا کردن میتواند شامل کسب تواناییهای جدیدی باشد و یا مهارتهای قبلی را بهتر کند؛ برای مثال سرعت بیشتری هنگام سینهخیز رفتن پیدا کنید.
حالتهای مختلف اسلحهها، روی سبک بازی شما هم تاثیر دارند
علاوه بر ارتقا دادن مهارتهای الی، شما میتوانید با استفاده از میز کارها و قطعات مختلفی که در سراسر دنیای بازی پیدا میکنید، تفنگهای او را هم ارتقا دهید. این ارتقا به معنای افزایش قابلیتها و کارآییهاست که کمک زیادی در طول بازی خواهند کرد. نیومن همچنین گفته این قابلیتها را میتوانید شخصیسازی کنید تا با سبک بازی خاص شما مطابق باشند.
با کتابچههای راهنما میتوانید مهارتهای بیشتری بهدست بیاورید
کتابچههای راهنما بازگشتهاند و با پیدا کردن آنها میتوانید مهارتهای جدیدی را به الی آموزش بدهید. بهنظر میرسد این راهنماها نقش بزرگتری در قسمت دوم دارند. گیماسپات در حین بازی و زمانی که الی به تیر و کمان نیاز داشت، یک دفترچه مهارتهای کمانداری پیدا کرد که لیست مهارتهای جدید زیادی را برای الی در پی داشت. با جستوجو و پیدا کردن این راهنماها، میتوانید قابلیتهای زیادی به الی بدهید و بازی جذابتری را تجربه کنید.
میتوانید برای تفنگهایتان صداخفهکن بسازید
یک مورد جدید و بسیار کارآمد، ساخت صداخفهکنهای ساده و دمدستی است. البته شما باید این مهارت را در طول بازی کسب کرده و قفلش را باز کنید. این مورد میتواند کمک زیادی به مخفیکاری و یواشکی از بین بردن دشمنها کند. از آنجا که صداخفهکنها توسط الی و با چیزهایی مثل بطریهای پلاستیکی ساخته میشوند، دوام زیادی ندارند و با یک یا دوبار تیراندازی از بین میرود؛ اما میتوانند نقش بزرگی در رد کردن مراحل و هیجانانگیزتر شدن بازی داشته باشند.
دیگر از قیچیهای شکسته خبری نیست
خبر خوب دیگر این است که از دست قطعات کوچک و شکستهی قیچی برای کشتن دشمنان راحت شدهاید. اگرچه این مورد برای کشتن مخفیانه دشمنها در قسمت اول ضروری بود، مخصوصا برای کشتن کلیکرها، اما در قسمت دوم وجود ندارد. درعوض، الی دارای یک چاقوی ضامندار است که برای از بین بردن دشمنها، از جمله کلیکرها، بسیار کارآمد است. البته تمامی دشمنان را هم نمیتوانید با استفاده از این چاقو نابود کنید و برای مثال، روی دشمنان جدید، یا همان Shamblersها کارساز نخواهد بود.
بخش چندنفره هم دیگر وجود ندارد
ناتی داگ در پیشنمایش این بازی اعلام کرد که برخلاف قسمت اول، قسمت دوم شامل بخش چندنفره نیست. البته یک بخش آنلاین مجزا در حال ساخت است که اطلاعات زیادی از آن نداریم؛ اما بااینحال، این مورد میتواند موجب ناامیدی طرفداران از نسخهی دوم بازی بشود. البته باتوجه به میزان بزرگی و وسعت این بازی، منطقی است که سازندگان دیگر بیخیال بخش آنلاین و چندنفره بشوند.
دیدگاهتان را بنویسید