داستان
داستان نسخه اول در عین سادگی بسیار سرگرمکننده و جذاب بود هرچند که مدت آن بسیار کوتاه بود و با اینکه داستان تنها پیرامون دوشخصیت GLaDOS ربات مرموز که کنترل تمام مجموعه Aperture Science را بر عهده داشت و قهرمان گمنام و خاموش Chell اتفاق میافتاد، بازی موفق شد همه را شگفت زده کند تا Valve مجبور باشد به دید یک سرمایهای طلایی به آن نگاه کند و تلاش خود را برای خلق ادامهای حتی بزرگتر و ارزندهتر انجام دهد. باید اعتراف کنم که شاید تعداد استودیوهایی که میتوانند موفقیت پیشین خود را با خلق یک شگفتی دیگر تکرارکنند آنقدر زیاد نیست، اما بدون شک Valve جزو اولین نامهایی است که در این لیست به چشم خواهد خورد.
داستان شماره دوم بسیار هیجانانگیز و سرگرمکننده است و با اینکه تنها پیرامون سه شخصیت GLaDOS ،Chell و بهترین شخصیت جدیدی که در این چندسال اخیر شخصاً دیدهام Wheatley میگردد اما بهقدر زیبا کار شده است که در تمام طول بازی لبخند از لبانتان دور نخواهد شد.
داستان از جایی شروع میشود که اولین شماره آنرا رها کرد، خوب نه دقیقاً از همان جانه! شل در اتاقکی توسط یک Personality Core یا هسته شخصیتی بهنام ویتلی بیدار میشود و به شل میگوید که او سالها در خواب مصنوعی بهسر میبرده است. قهرمان لال ماجرا که فکر میکرد از ماجراها و اتاقهای آزمایش Aperture Science رهایی یافته از خوابی طولانی مدت بیدار میشود و خود را در وسط آشفتگیای مییابد که در حال فروریختن است. شل سعی میکند تا با کمک ویتلی- که در تمام طول مسیر با سخنان معصومانه و خندهآور وی را راهنمایی میکند- بعد از کمی تلاش از یک فروپاشی عظیم جان سالم به در میبرد. ویتلی با کلام طنزآمیز خود میگوید که از وضعیت و آشفتگی موجود راضی نیست و اگر سریعتر چارهای اندیشیده نشود تمام تشکیلات و تاسیسات Aperture Scince از هم خواهد پاشید و هیچکدام آنها دوست ندارند که در این ازهمگسیختگی گرفتار شده و بمیرند. ویتلی توضیح میدهد که گرداننده قبلی این مجموعه رباتی بد ذات بوده که توسط شخص مورد آزمایش قبلی کشته شده است، غافل از اینکه شل همان شخصی است که گلاداس را از پای درآورده است. آنها برای بدست آوردن کنترل مجموعه بهطور خیلی خیلی خیلی اتفاقی گلاداس را فعال میکنند و بهطبع کابوسهایشان از اینجا آغاز خواهد شد.
داستان بازی بهشکلی کاملاً زیرکانه و ماهرانه جذاب و مملو از طنزهایی است ممکن است باعث شود گاهی برای فشارهای حاصل از عبارات طنزآلود ویتلی بازی را نگاه داشته و دو دستی دلتان را بگیرید و تا میتوانید بخندید. داستان آنقدر جذاب است که مسکوت بودن شل هیچگونه مزاحمتی را برایتان ایجاد نخواهد کرد و در روند روایت آن کوچکترین تأثیر نامطلوبی نخواهد گذاشت.
بهراستی که هرچه از ظرافتهای داستان بگویم باز هم کم است و باید حتماً آنرا تجربه کنید تا ببینید که چه جواهر درخشندهای است در زمانی که خیلی بهندرت پیش میآید یک بازی آن هم در ژانر اول شخص بتواند چنین تأثیر خارقالعادهای بر مخاطب بگذارد.
گیمپلی
گیمپلی در Portal 2 تجربهای فراتر از روند متداولی است که در سایر بازیهای ژانر اول شخص دیدهاید. در پورتال تمرکز بر کشتن تعداد زیادی از دشمنان با مهارت نیست، تمرکز بازی در ریختن خون و انهدام مواضع دشمن نیست بلکه تمرکز روی معماهایی است که در برابر بازیکن قرار میگیرد تا قدرت تامل، تصمیمگیری و هوش او را مورد آزمون قرار دهد. دشمنان شما انسان و یا سایر موجودات زنده نیستند و در واقع چندان هم دشمن حساب نمیشوند چراکه بازی گیمر را در اتاق تستی قرار میدهد که موانعی برای به چالش کشیدن هوش وی در آن قرار گرفته و اگر هم موانعی وجود دارد که جان بازیکن را تهدید میکند یا شامل مایعات سمی بسیار کشندهای است که در اطراف پلتفرم تست قرار دارند و یا تورتهایی که به هوش مصنوعی مجهزند تا در پیشرفت بازیکن اختلال بهوجود بیاورند.
تنها سلاح شما ذهن خلاقتان و اسلحه دروازهساز یا Portal Gun است که کشندهترین پیامد آن این است که جای آنرا اشتباه قرار دهید و باعث شوید که دروازهها در نقاطی قرار گیرند که حاصل آن آسیب رسیدن به خودتان گردد.
مکانیزم بازی به این صورت است که شما با استفاده از سلاح پورتال میبایست هر پازل را طوری انجام دهید که حاصل آن بازشدن دری بهسوی آزمون بعدی باشد. این آزمایشها میتوانند بسیار ساده باشند و میتوانند بسیار دشوار باشند و باعث سردرگمی گیمر شوند. در اغلب مواردی که به مشکل بر میخورید جواب معما در جلوی چشمتان قرار دارد و برخلاف تصورتان حل معما بسیار سادهتر از آنچیزی است که بهنظر میرسد.
برای حل پازلها بازی تأکید بسیار بر استفاده از قوانین فیزیک دارد و با اضافه شدن امکاناتی جدید بکارگیری از فیزیک وارد مرحلهای جدیدتری شده است. در بازی 4 نوع مایع وجود دارد که با ریختن آنها روی هر سطح خواص جدیدی به آن سطح داده میشود. مایع آبی رنگ خاصیت ارتجاعی داشته و باعث جهش بازیکن یا آبجکتهای داخل محیط بازی کردد. مایع نارنجی باعث سر شدن و کاهش اصطکاک روی سطوح میگردد و با حرکت روی آن شتاب خواهید گرفت که میتوانید از طریق انجام این عمل مسافت بیشتری را بپرید. مایغ سفیدرنگ که باعث میشود سطوحی را که نمیتوان روی آنها دروازه ایجاد کرد این قابلیت را پیدا کنند تا روی آنها پورتال باز گردد. دست آخر نیز آب که میتواند تمام این اثرات را بشورد و خنثی سازد. از دیگر امکاناتی که میتوان در محیط برخی معماها یافت مکعبهایی هستند که دارای عدسی بوده و میتوانند برای برخی از معماها نور را بشکنند و به مسیر دیگری هدایت کنند. مورد بعدی که نیز در نوع خود بسیار جالب است، پلتفرمی از نور که شل میتواند روی آن راه برود و از طریق ایجاد دروازه در نقاطی که قابل دسترس بهنظر نمیآیند راهی تازه بهوجود آورد. نوعی پلتفرم دیگر با مکانیزم مشابه قرار دارد که شل میتواند وارد آن شده و این پلتفرم او را به جلو حرکت دهد.
تمام این عناصر در کنار هم و خلاقیت سازندگان مراحل در بازی باعث بهوجود آمدن لحظاتی میشود که هرگز انتظار آن را از یک بازی معمایی نداشتهاید و هیجانی که بر گیمر القاء خواهد شد از خیلی از بازیهای اکشن بیمحتوا بیشتر خواهد بود. مراحل به قدری زیرکانه و جالب طراحی شدهاند که خلاء حضور دشمنانی خشمگین با سلاحهای مرگبار و یا محیطی مملو از جزئیات ریز و درشت احساس نخواهد شد. سادگی پورتال بسیار دلنشین است و لحظات خاطرهانگیزی را رقم میزند.اقدام بسیار پسندیدهای که Valve در نسخه دوم Portal انجام داده اضافه کردن حالت دونفره است که در آن دو بازیکن در قالب دو ربات میتوانند باهم به حل معماها بپردازند تا اتش سیرابنشدنی گلاداس برای تحقیقات و دستاوردهای علمی کمی کاهش یابد. این دو روبات P-Boy و ATLAS که گلاداس آنها را نارنجی و آبی صدا خواهد زد میبایست با همکاری با یکدیگر از پس معماهای سختی که گلاداسِ جویای دانش پیش پایشان قرار میدهد عبور کنند و باید بدانند که کسی نمیتواند میان گلاداس و علم قرار گیرد پس بهتر است، برای همکاری و هماهنگی بهتر سازندگان بازی ابزاری را برای علامتگذاری محیط قرار دادهاند. به این ترتیب اگر به همبازی خود دسترسی ندارید و امکان صحبت کردن از طریق مکالمه صوتی فراهم نباشد میتوانید نقاطی را که میخواهد یارتان در آن دروازه ایجاد کند را علامتگذاری خواهید کرد. این مراحل بسیار خلاقانه است و بهمراتب از مراحلی که در کمپین تکنفره وجود دارد سختتر خواهد بود.
عالی بود ! ممنون !
بازی فقط بازیهای شبیه ساز پروازی و استرا تژی و فوتبال