در دوران همه گیری ویروس کرونا، صنعت گیم یکی از صنایعی بود که رشد فوق العاده بالایی را تجربه کرد. با خانه نشین شدن بیشتر افراد، گیمینگ تبدیل به یکی از سرگرمیهای اصلی مردم شد و فروش سخت افزارها، لوازمهای جانبی گیمینگ و خود بازیها به شدت افزایش یافت. این اتفاق زمینه را برای حمله های سایبری از طریق بازی های کامپیوتری فراهم کرد. طبق گزارش کسپرسکی، موسسه امنیتی مشهور، از سه ماهه سوم سال 2020 سه ماهه دوم سال 2021 بیش از 5.8 میلیون حمله سایبری با سوء استفاده از بازیهای کامپیوتری محبوب شناسایی شده است.
کسپرسکی موفق به کشف این موضوع شده است که هکرها برای حملات سایبری به افراد گیمر، 24 بازی محبوب کامپیوترهای شخصی را به عنوان طعمه قرار دادهاند و 2.48 میلیون از این حملات در سراسر جهان در دوران قرنطینه حاصل از شیوع ویروس کرونا در سه ماهه دوم سال 2020 اتفاق افتاده است. در مقایسه با سه ماهه نخست همان سال، این نوع از حملات سایبری نزدیک به 66 درصد افزایش یافته اند. مسلما در صورتی که کسپرسکی دامنه تحقیقات خود را در این زمینه افزایش میداد، اعداد و ارقام به مراتب بالاتر از آمار اعلام شده فعلی بود. به گفته کسپرسکی، این افزایش احتمالا به رشد فعالیتهای گیمینگ در دوران همه گیری مرتبط است.
رشد حمله سایبری از طریق بازی های کامپیوتری در دوران همه گیری
کسپرسکی لیستی از 24 بازی محبوب PC که هکرها از آنها برای گول زدن قربانیان خود استفاده کردهاند، منتشر کرده که 5 بازی نخست در این لیست همان طور که انتظار میرود از محبوب ترین و پرطرفدارترین بازیهای حال حاضر صنعت گیم هستند. این 5 مورد عبارتند از: Minecraft، The Sims 4، PUBG، Fortnite و GTA V که ماینکرفت با اختلاف رتبه نخست را در این جدول به خود اختصاص داده است. سه عنوان Minecraft، Sims 4 و GTA V با توجه به مادهای بسیاری زیادی که دارند، طبیعیست در این لیست حضور داشته باشند. مادها معمولا از طرق مختلف توزیع میشوند که در این میان بسیاری از مکانها ایمنی لازم را ندارند پس هکرها به راحتی میتوانند بدافزارهای مورد نظر خود را در این مادها بگنجانند.
در صورتی که میخواهید از گزند اینگونه حملات در امان بمانید لازم است مطمئن شوید که ماد مورد نظر شما از کجا و از چه پلتفرمی است. دانلود فایلهای تورنت از منابع ناشناس به راحتی میتوانند شما را در معرض خطر حملات سایبری قرار دهند. خوشبختانه نسبت به سال گذشته شرایط در سال 2022 کمی بهتر شده و در سه ماهه دوم 2021 کسپرسکی فقط 636 هزار 904 مورد را شناسایی کرده که در مقایسه با آمار 2.48 حمله همین دوره از سال قبل شرایط به مراتب بهتر به نظر میرسد. علت این کاهش محسوس از سوی کسپرسکی نیز تشخیص داده نشده است. اما احتمالا باز هم مربوط به همه گیری است که شرایط بهتر شده و فعالیتهای کاری تا حدی به حالت سابق برگشتهاند. یا اینکه میتوان به این امیدوار بود PC گیمرها امسال بسیار هوشمندانهتر عمل کردهاند.
موبایل، پلتفرم محبوب هکرها
همچنین کسپرسکی آمار حملات به موبایل گیمرها را نیز اعلام کرده و لیستی از 10 بازی محبوب این پلتفرم را گزارش داده است. بر اساس گزارش این کمپانی، تعداد موبایل گیمرهای هدف قرار داده شده از سوی هکرها از فوریه 2020 تا مارس 2020 به 185 درصد افزایش یافته است. نکته ای که باعث میشود گیمرهای موبایل دائما در خطر باشند، حتی در دوران پس از کرونا، این است که در هر زمان و مکانی می توانند به گیمینگ ادامه دهند. پس عبور از دوران همه گیری نیز تاثیر زیادی بر این قضیه نمیگذارد. همچنین تعداد گیمرهای مورد حمله قرار گرفته در بین دو موج کرونا تفاوت زیادی نداشته و آمار در سه ماهه دوم 2021 نسبت به دوره مشابه از سال قبل تنها 10 درصد کاهش یافته است. بنابراین پلتفرم موبایل جذابترین گزینه برای هکرها و انجام حملات سایبری محسوب میشود.
دیدگاهتان را بنویسید