شاید بتوان ادعا کرد که وجود قانون کپی رایت در عین حفظ حقوق مادی و معنوی مربوط به خالقان آثار مختلف و جلوگیری از رسیدن گزند به آن ها توسط سوء استفاده کنندگان، گاه موجب به وجود آمدن کشمکش های حقوقی جالب و حتی خنده داری هم میان شخصیت های حقیقی و حقوقی ریز و درشت می شود. در تازه ترین مورد از این دعوا های حقوقی، کمپانی Take Two به عنوان کمپانی مادر شرکت 2K (و بخش ورزشی این شرکت یعنی 2K Sports) موفق به دفاع از حق شرکت تحت سرپرستی خود و خاتمه دادن به دادخواستی گردید که چندی پیش بر علیه این شرکت فعال در دنیای بازی های کامپیوتری تنظیم شده بود.
قضیه از این قرار است که چندی پیش شرکتی به نام Solid Oak Sketches (که در زمینه ی طراحی طرح های منحصر به فرد خالکوبی و اجرای آن ها بر روی بدن افراد سر شناس جهان به فعالیت مشغول است) دادخواستی را بر علیه شرکت 2K Sports تنظیم کرد و طی آن مدعی شد که اعضای این شرکت بدون کسب اجازه ی رسمی و قانونی از آن ها ، از طرح های خالکوبی انحصاری شرکت Solid Oak Sketches در مجموعه بازی های NBA 2K استفاده کرده اند و بر همین اساس باید برای این تخلف خود جریمه بپردازند. در واقع چیزی نزدیک به 8 تن از بازیکنان حاضر در لیگ حرفه ای بسکتبال امریکا یا NBA (نظیر لبران جیمز ،کوبی براینت ، دی اندره جوردن ، کنیون مارتین ، اریک بلدسو و …) که در نسخه های اخیر از مجموعه بازی های NBA 2K هم حضور داشته اند، طراحی خالکوبی های روی بدن خود را به شرکت Solid Oak Sketches سپرده اند و بر همین اساس حضور آن ها با این خالکوبی ها در نسخه های اخیر از مجموعه بازی های NBA 2K ، وکلای شرکت Solid Oak Sketches را بر آن داشته است تا به شکایت از شرکت 2K Sports بپردازند. لازم به ذکر است که در دادخواست تنظیم شده توسط وکلای شرکت Solid Oak Sketches بر علیه سازندگان مجموعه بازی های NBA 2K ، به ازای هر مورد از تخلفات صورت گرفته توسط این شرکت (در زمینه ی نقض قانون کپی رایت مربوط به استفاده ی بی اجازه از طرح های خالکوبی شرکت Solid Oak Sketches در مجموعه بازی های NBA 2K) مبلغی معادل با 150 هزار دلار درخواست شده است. با این حال به تازگی یکی از قضات بخش منهتن نیویورک به نام تیلور سوین (که البته هیچ نسبتی با تیلور سویفت ندارد!) شکایت این شرکت طراح خالکوبی در زمینه ی نقض قانون کپی رایت در مجموعه بازی های NBA 2K را وارد ندانسته و رای نهایی خود را به نفع شرکت 2K Sports و کمپانی مادر این شرکت یعنی Take Two صادر کرده است.
در این میان قاضی پرونده ی مذکور به دو دلیل عمده شکایت شرکت Solid Oak Sketches را مردود دانسته است. نخست به این دلیل که مبلغ درخواست شده به عنوان غرامت توسط وکلای شرکت Solid Oak Sketches از دیدگاه او منطقی شمرده نمی شود. در واقع طی سال های اخیر اعضای کمپانی Take Two میلیون ها نسخه از شماره های مختلف مجموعه بازی های NBA 2K را به بازار عرضه کرده اند و اگر آن ها بخواهند برای هر کدام از این نسخه ها مبلغ 150 هزار دلار بپردازند، ناچار به پرداخت میلیارد ها دلار غرامت برای استفاده ی بی مجوز از چند طرح خالکوبی ناقابل در مجموعه بازی های NBA 2K خواهند بود. بر طبق اعلام شرکت Take Two این شرکت در انتهای تابستان سال گذشته تنها طی یک هفته حدود 4 میلیون نسخه از بازی NBA 2K 16 را به فروش رسانده است و بر این اساس می توان بر آورد کرد که طی دو سه سال اخیر میلیون ها نسخه از مجموعه بازی های NBA در سطح جهان به فروش رسیده اند (و شرکت Solid Oak Sketches قصد دارد برای هر کدام از این نسخه ها که حداکثر 60 دلار قیمت دارند چیزی نزدیک به 150 هزار دلار غرامت دریافت نماید!). گذشته از این موضوع و بر طبق استدلال قاضی این پرونده، اعضای شرکت Solid Oak Sketches طرح های خالکوبی مورد بحث در این دادخواست را برای نخستین بار در سال 2015 میلادی در موسسه ی کپی رایت امریکا به ثبت رسانده اند و این در حالی است که شرکت 2K Sports مدت ها پیش از آن و در بازی NBA 2K 14 از این طرح ها (پیش از ثبت شدن رسمی حق امتیاز آن ها) استفاده کرده بود. با این حال قاضی پرونده ی خالکوبی های جنجالی بازیکنان حاضر در مجموعه بازی های NBA 2K در عین صادر کردن حکم خود به سود سازندگان مجموعه بازی های NBA 2K ، این حق را برای اعضای شرکت Solid Oak Sketches محفوظ دانسته است که بتوانند در صورت تمایل شکایت خود را از طریق مراجع قانونی دیگری پیگیری نمایند. امری که وکلای شرکت Solid Oak Sketches از آن استقبال نموده و به ذکر این نکته پرداخته اند که به اعتراض خود بر علیه ضایع شدن حق شان در این مورد خاص ادامه خواهند داد. به هر حال اگر چه با بازنشسته شدن کوبی براینت و کنیون مارتین از ورزش بسکتبال و لیگ حرفه ای NBA مشکلات شرکت 2K Sports و کمپانی Take Two در زمینه ی استفاده از خالکوبی های بی مجوز بازیکنان حاضر در بازی NBA 2K 17 اندکی کاهش خواهد یافت اما به نظر می رسد که توسعه دهندگان و صاحب امتیازان مجموعه بازی های NBA 2K باید چاره ای اساسی در این زمینه بیاندیشند و از بروز مشکلات مشابه در این زمینه جلوگیری نمایند. در امر انجام این هدف شاید بهتر باشد که اعضای کمپانی Take Two از همتایان خود در شرکت EA الگو برداری نمایند. به بیان دقیق تر اعضای شرکت EA نیز حدود دوازده سال قبل و در جریان انتشار نخستین عنوان از مجموعه بازی های NFL Street با مشکل مشابهی دست به گریبان شدند و پس از رهایی یافتن از این مشکل تصمیم گرفتند تا در تمامی عناوین ورزشی خود ، پیش از انتشار آن ها نظر مثبت طراحان خالکوبی بازیکنان حاضر در این عناوین را به طور کامل جلب نموده و به کسب اجازه از آن ها بپردازند. به هر حال به نظر می رسد که طی سال های آینده طراحان و توسعه دهندگان بازی های ورزشی باید موارد تازه تری را به لیست مواردی که می باید برای لیسانس کردن حق امتیاز استفاده از آن ها اقدام نمایند بیافزایند.
چقدر جالب:o
این حق معنوی محصول رو دارن خیلی مسخره میکنن
با این اوصاف چند مدت دیگه شرکت مک دونالد هم شکایت میکنه که چرا از طراحی لوگوی ما که روی پیراهن فلان تیم بوده استفاده کردید و سه میلیارد دلار بیاید بالا
هر ایده و طرح الکی که به ذهنشون میرسه رو هم سریع پتنت میکنن که اگه بعدا کس دیگه ای اون ور دنیا این فکر به ذهنش رسید کلی پول بده به اونا
اصلا یه جوری داره قدرت بهره گیری از ایده و تفکر رو از افراد میگیره و فقط حق تفکر و بهره گیری رو برا کسی میذاره که هرچند مقدماتی و مسخره و با زور هم که شده پتنت ثبت کرده باشه
الان من نحوه آویزون کردن حوله به شکلی که یه طرف 45 درصد و طرف دیگه 55 درصد از حوله آویزون باشه رو به اسم ثبت میکنم
“تیلور سوین (که البته هیچ نسبتی با تیلور سویفت ندارد!) “
جواد خیابانی؟؟ =))=))=))